ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hedfors  (läst 1007 gånger)

2004-05-16, 12:20
läst 1007 gånger

Sara Hedfors

Hejsan!
Jag söker information om och anfäder till min farfars far och hans hustru. Är det någon som vet någonting om:
 
Arvid Otto Hedfors:  
Född i Västanfors församling, Hedkärra socken 1878 25/4. Död 1943 10/12 på Karolinska sjukhuset, Stockholm. Jordfästing 16/12, NorraKrematoriet, Stockholm.
 
Bodde i Stockholm när han 1905 tillsammans med A. Wesström patenterade bromsanordning vid frihjulsnav. 1905 - 08 arbetade han vid Uppsala Separator som verkstadschef. 1907 uppfann han en separatorkula (Favorit). 1912 startade han Fabriks AB Osmund i Uppsala som tillverkade oljeeldade värmepannor. 1928 flyttade Arvid med familj till Tierp där han startade en tillverkning av skärprullar för pappersmassindustrin Stenborgs Gjuteri. 1930 flytt till Stockholm igen. Omkring 1933 fick han patent på Ewartskättingen. 1934 flytt till Arboga. Arvid flyttade till Sundbyberg 1936 där han hade en konsulterande firma fram till sin död.
 
Arvids barn:
Elsa. Född i Uppsala.
Monika. Född i Uppsla.
Alice. Född i Uppsala.
Henry Arvid (min ff). Född 1912 22/4. Ingenjör. Död 1996 14/4.
Claes. Gick journalisthögskola. Radiotalare.
 
Arvids hustru (min ffm):  
Anna Wilhelmina Dahl:  
Född 1878 30/5. Drev under en tid på 1820-talet ett kaf? vid Vaksala torg i Uppsala. Död 1945 1/6.
Barn utom äktenskap:  
Axel Nevelius. (Acke) Brottare.
 
Jag tror att Arvid Hedfors far var skräddare och att Arvid hade 10 bröder som många också de var skräddare.
 
Jag är mycket tacksam för all hjälp jag kan få!!!

2004-05-16, 16:45
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Eftersom du har både födelsedata och -församling för Arvid Otto är det ju enkelt att finna säkra uppgifter om föräldrarna i födelseboken. Och följande uppgifter från Arkions folkräkning 1890 bör du ändå kontrollera i Västanfors böcker.
 
Hemförsamling: Västanfors
Hemort: Västra Hedkärra
Skräddare Johan Erik Hedfors f. 1834 i Västanfors
Hustru Brita Maja Jakobsdotter f. 1834 i Söderbärke
Anna Wilhelmina f. 1857
Selma Lovisa f. 1866
Edla Maria f. 1870
Per Albert f. 1872
Arvid Otto f. 1878
- barnen födda i Västanfors.
 
År 1900 fanns inga barn kvar i föräldrahemmet i Hedkärra.
 
Vad gäller Anna Wilhelmina Dahl kan du kontakta Landsarkivet i Uppsala för uppgift om hennes födelseförsamling (bör finnas i församlingsböckerna under den tid hon var bosatt i Uppsala).  
 
Om du söker i rotemansarkivet på Stadsarkivets hemsida (www.ssa.stockholm.se) hittar du flera poster om den då ännu ogifte Arvid Otto Hedfors i rotarna 12 (Södermalm) samt 4, 17 och 23 (Kungsholmen). I rote 23 finns även en eventuell broder med hustru, skräddaren Erik Gustaf Hedfors f 15/8 1862 i Västanfors.
Hälsar vänligen
Maud

2004-05-17, 12:16
Svar #2

Sara Hedfors

Tack så mycket för hjälpen!!

2004-05-23, 12:19
Svar #3

Sara Hedfors

Hejsan!
Jag har en anna fråga: Är det någon som vet vad namnet Hedfors kommer ifrån?? Jag vet att det finns en plats som heter Hedfors i Västerbotten och nu undrar jag om det finns något samband mellan orten och släkten??
Tacksam för all hjälp!

2005-02-06, 21:31
Svar #4

Utloggad Stefan Hedfors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2019-02-19, 20:28
    • Visa profil
Hej Sara.
Jag heter Stefan Hedfors. Jag är född -46 och min
farfar var Per Albert. Vi har alltså samma farfarsfar. Jag har forskat en del i böckerna i Uppsala, men bara fått fram namn och födelsedata i rakt nedstigande led ner till början av 1700-talet. Alla har varit skräddare! Även min far.
Jag är övertygad om att man bildade namnet genom att ta första ledet i Hedkärra och sedan lägga till ett led. Det var vanligt vid den tiden.
Det ser ändå lite mystiskt ut första gången namnet dyker upp i en husförhörslängd, men jag har haft för dåligt med tid för att forska vidare i detta. Tyvärr!!
Hör gärna av dig!
Hälsn.
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna