ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heim  (läst 950 gånger)

2006-03-01, 16:26
läst 950 gånger

Kicki Wahlström

Hej!
 
Känner någon till några personer med namnet Heim eller liknande i Skåne (Stavas lite olika).
Allt är välkommet, försöker få ihop släkten men viktiga bitar fattas.
 
Har i Sövde dödbok 1708 hittat en Trädgårdsmästare Jacob Jocumsson Heim död 1708, 54 år gammal. Han ska enligt dödboken vara född i Danzig och föräldrarnas namn är Jochum Fredrick Heim och Elisabeth Albrecktsdotter Brandt. Han ska ha varit gift med Anna Hammar i 24 år. Känner någon till henne? Denna Jacob ska ha jobbat på Sövdeborg under Greve   C.L.Aschebergs tid, då två döttrar dog.
 
 
I mina anor finns en Annicka Jacobsdotter Heim i Tosterup född på Römölla av Trädgårdsmästare Jacob Jacobsson som i nattvardslängderna kallas Heim ibland.  Han kom in på Tosterups gård ca 1715 och gifte sig till Römölla ca 1720.
Jag är så gått som säker på att detta är samma släkt p.g.a. dels både för och efternamn och yrket men rimligtvis borde ett led fattas för att få tiden att stämma.
 
Finns det någon där ute som känner till något om dessa personer. Eller personer med samma efternamn som jag kan gräva vidare från.
 
MVH Kicki

2006-03-01, 20:07
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Kicki!
 
Inspektorn Ambjörn Malmbeck, som fanns i Skårby åtminstone 1731 och 1743, och dog 76 år gammal i Sövde 1774, var gift med Maria Elisabeth Heim. De gifte sig 1731 i Skårby [källa Hintzearkivet GF].
 
Sövde verkar vara en gemensam nämnare med din Heim. Kanske Maria Elisabet Heim och Jacob Jacobsson Heim är syskon och barn till Jacob Jochumsson Heim. Jag ser inte varför det skulle fattas något led. Om Jacob Jacobsson är född t ex 1685 kan han mycket väl vara son till Jacob Jochumsson Heim och Anna Hammar.

2006-03-01, 22:33
Svar #2

Kicki Wahlström

Hej Anders!
 
Tack för svaret. Ska söka henne på de orter du nämner ovan.  
Jag har nog räknat lite fel kanske på ålder och tid. Tyckte att det var långt emellan men du har nog rätt de kan vara far och son.  
Den Maria Elisabet du nämner ovan är nog inte syster till min Jakob om man ska tro på dödbokens biografi. Där står att Jacob Jochumsson Heim hade 4 barn två döttrar och två söner varav döttrarna ska ha dött när han arbetade på Sövdeborg. Men den andra brodern kanske är hennes far så att det går att knyta ihop släkten på det viset.
I dödboken står även att han ska ha lärt sitt yrke hos Curfurstens trädgårdsmästare Johan Berljin af Brandenburg.  Vart kan de vara? Såg även att en präst i Sövde tydligen hette Brandenburg i efternamn på den tiden, kanske kom de in till Sverige med honom eller blir jag förvillad av namnen kanske?
 
Måste fråga hur gammal man var när man tog nattvarden första gången? Annica Jakobsdotter Heim tog nattvarden första gången 29/9 1743 ej de två gångerna tidigare det året eller föregående år. Får den känslan av att hon uppnått en viss ålder under året
 
MVH  Kicki

2006-03-02, 23:40
Svar #3

Kicki Wahlström

Hej!
 
Du hade rätt Anders. Den ovan nämnda Maria Elisabeth Heim hette i dopboken när äldsta sonen Sven föds 1731 Jacobsdotter. Suspect är då Mormodern Ann(ica) Heims.
Verkar vara min Jakobs syster. Dödboken har nog fel uppgifter. Dess värre verkar dessa båda makar bara få ett barn, men får söka vidare kanske mormodern bor kvar i Sövde, hittar henne inte i Skårby.
 
Tack än en gång.
MVH  Kicki

2006-03-06, 23:42
Svar #4

Kicki Wahlström

Hej!
 
Genom Digiarkiv hittade jag en Jonas Heim som 1767 gifte sig i Hörup med Maria Hofberg. Jonas Heim dör 1773-05-21 i Hörup 40 år gammal.  
Finns det någon som vet mer om denna familj eller  vart Jonas kan vara född. Försöker knyta honom till min Heims släkt.
 
MVH  Kicki

2006-03-09, 18:40
Svar #5

Kjell Sandberg

Hej Kicki!
 
Jacob Wesselsson och Ingar Jacobsdotter bor också på Römölla. Ingar är syster till din Annika.Dom flyttar ca 1759 till Glemminge. Där får dom en son Jacob 1764-02-15,Bars av Anicha i Tosterups Smedia, fadder bl.a. Jonas Heim.
Kanske är han broder till dessa båda systrar?
 
Mvh Kjell Sandberg Ekeby

2006-03-09, 23:32
Svar #6

Kicki Wahlström

Hej Kjell!
 
Tack för uppgifterna. Kände till Jacob Wesselsson och hustru Inger men inte att de flyttade till Glemminge, tappade bort dem när de försvann från Tosterup. Så tack. Ska leta där efter mer information.
 
Vad jag vet hade Jakob Jakobsson Heim och hans hustru Kerstin Persdotter tre för mig kända barn Inger, Annica och sonen Jakob. Alla dessa tre står med i nattvardslängden i Tosterup men Jakob Heim dör någon gång mellan 29/10 1742 och 6/2 1743. Hustru Kerstin verkar avlida i slutet av 1745 för då bor Annica med sin syster Inger med make Jakob Wessel.  
Jonas Heim dog ju 40 år gammal 1773 och måste då vara född cirka 1733. Alltså han var bara ungefär 10 år gammal då fadern dog och 12 då modern dog. Troligtvis flyttade han i så fall med sin äldre syster till Glemminge.  
 
MVH  Kicki

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna