ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heister / Hester / Häster  (läst 615 gånger)

2000-04-18, 11:36
läst 615 gånger

Ingrid Berg

Nils Heister hette min anfader, som lär vara född 1789 22/8 i Trolle Ljungby eller något annat Ljungby i Skåne (?). Han återfinns i Skånska Husarregementet från 1811 och var då bosatt i Välinge, Skåne, där han också dog 1861. En del av hans många barn skrev sig Heister/Hester, en del nöjde sig med Nilsdotter. Det finns många skrönor om släktens bakgrund och jag har funderat mycket på om Heister (i böckerna skrivs det ibland Hester/Häster också) är ett knektanamn eller ett från Nils fader ärvt namn och vem var i så fall denne och hans övriga äldre släktingar?

2004-01-10, 12:33
Svar #1

Björn Rosenberg

Ingrid Berg!
Har tittat i de Heister-anteckningar jag gjorde för ett antal år sedan, tänkte att jag kanske hade uppgifter om äldre led men icke så. Det enda i den vägen är uppgiften i inflyttningsattest 1848, då muraren (senare sockenmurare, sockenhantverkare och även hemmansägare) Malte Hester (sedan Heister) flyttade från Välinge (M-län) till Ö. Ljungby sn (L-län), att han var född 22/4 1826 i Välinge som son till muraren Nils Heister och Anna Johansdotter. Det är väl din soldat, som sedan blivit murare. - Vid dop 1850 av ett av Malte Heisters barn var muraren Nils Heister, tydligen från Vegeholm, vittne (som du kanske redan känner till).
 
I Karlshamn inrättades 1745 en klädesfabrik vid vilken tysken Johan Chr. Heister tjänstgjorde som vävaregesäll; året därpå förklarades han för mästare, ytterligare två år senare sade han upp sin tjänst. (Rosengren, H.: Karlshamns historia 1664-1914. Del II. Karlshamn 1928.) - Om samhörighet med släkten Heister ovan föreligger, vet jag inte.
 
De skrönor om släktens bakgrund, som du berör, kan jag föreställa mig gäller koppling till en adelsätt Heister. I Gottfrid Frids anteckningar från 1935, Billesholm, 1981, som du kanske känner till, finns uppgifter härom. En arkivforskare Ragnar Albin, som på sin tid arbetade på uppdrag av nuvarande Regionmuseet i Kristianstad, nämner i sina anteckningar rörande Kristianstads historia, att det i varje fall på 1600-talet fanns en adlig hessisk ätt Heister, som spred sig bl.a. till Preussen och som i skölden förde en ung bok, vilket just Heister ska kunna betyda. Han nämner dock också den zoologiska betydelsen av skata.
 
Jag föreställer mig att Heister är ett familjenamn, inte ett knektnamn. - Har du kontaktat Skånes Knektregister betr. Nils Heister?
 
Med vänlig hälsning
Björn Rosenberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna