ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hejll  (läst 2847 gånger)

2002-10-01, 18:07
läst 2847 gånger

Johan R:son Sjöberg

Vad är känt om släkten/släkterna Hejll?
 
I min databas Maxigen finns nedanstående medlemmar av ovanstående släkt (eller släkter):
 
I. A n n i e Cornelia Hejll, född 1889 23/3. G 1908 12/10 m Herbert Georg August H e r b e r t Jungstedt, född 1882 5/5, överstelöjtnant i Stockholm. Fyra barn.
 
II. Carolus Hejll, direktör. G m Hilda Hlllerström.
Dotter:
Hilda Elisabet Hejll, född 1891 21/12 i Landskrona (Sk). G 1913 24/7-1918 7/3 m Gustaf Adolf Axel Greve Lewenhaupt, No 2, född 1885 1/6 i Gustavsvik, Lerbo fs (Sö), död 1934, kapten. Se även III.
 
III. Cornelius Hejll, bankdirektör. G m Sigrid Ellen Rosenberg.
Dotter:
Elsa Maria Hejll, född 1895 29/10 i Landskrona (Sk), död 1971. G 1918 7/12 m Gustaf Adolf Axel Greve Lewenhaupt, No 2, se ovan, II.
 
Är dessa personer av samma släkt? Finns det någonting utrett om den?
 
MVH,
Johan

2002-11-17, 20:17
Svar #1

Utloggad Lola Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Eftersom jag har hållit på med en uppsats i idéhistoria om en Richard Hejll så har jag några uppgifter att bidra med.
 
Cornelius och Carolus Hejll var bröder (Cornelius äldst?). Släkten hade varit bosatt i Landskrona sedan länge men kom ursprungligen från norra Tyskland (Pasewalch i Mecklenburg). Deras far hade varit sjötullvaktmästare. Cornelius var först gift med en Allie Lydia Therese Rosenberg, som dog 24 år gammal i barnsäng 1889 - sonen Richard som senare blev skriftställare och föremålet för min uppsats.
Några år senare gifte Cornelius om sig med en Sigrid Ellen Rosenberg och fick flera barn med henne.
 
Annie Cornelia Hejll (1889) bör vara Carolus dotter - född samma år som Richard, Cornelius förstfödde son - och äldre syster till Hilda Elisabeth (1891) samt kusiner till Elsa Maria.
 
Bröderna Cornlius och Carolus ägde två villor belägna intill varandra mitt inne i Landskrona.
 
Richard Hejll gifte sig 1911-12 (har inte fått fram exakt år) med en ung flicka Anna (efternamn okänt) och fick två söner; Bengt och Paul.
 
Mvh
Lola Eriksson

2002-11-18, 11:45
Svar #2

Johan R:son Sjöberg

Hej Lola,
tack så mycket för ditt svar. Det bekräftar min misstanke att dessa fröknar Hejll var befryndade.
 
MVH,
Johan

2004-01-10, 11:50
Svar #3

Björn Rosenberg

Johan R. S. och Lola E.!
Bankdirektören i Landskrona Cornelius Hejll var enl. litt.uppg. född 22/2 1859 i Landskrona. Han dog 23/1 1947, tydligen i Helsingborg.
Gift 1. 15/12 1888 i Landskrona med Allie Lydia Therese Rosenberg, född 15/10 1865 i Landskrona och död 28/10 1889, i Landskrona? (Dotter till bankkamreren i Landskrona Pehr Johan Rosenberg och Theresia Augusta Brunnström.) - Ett barn i detta äktenskap.
Gift 2. 17/12 1894 i Stockholm med Sigrid Ellen Rosenberg, född 24/6 1869 i Göteborg och död 20/8 1914, i Landskrona? (Dotter till professorn i Stockholm Johan Olof Rosenberg och Maria Holmberg samt kusin till Lydia ovan.) - Tydligen sex barn i detta äktenskap.
Gift 3., enl. litt.uppg., 22/2 1918 med Sigrid Naumann, född 15/5 1885 och död ? . (Dotter till lantbrukaren Gustaf Fredrik Naumann och Johanna Lundquist.) - Tydligen ett barn i detta äktenskap.
Betr. Cornelius Hejll, se:
Svensk biografisk kalender I. Malmöhus län. Utg. av Gullberg, Hj. o. Uggla, T. Lund 1919.
Svenskt porträttgalleri XIX. Bankmän. Stockholm 1903.
Landskrona Posten 25/1 1947, dödsannons; 27/1 s.å., dödsnotis; 3/2 s.å., begravningsnotis.
Källor i övrigt: kyrkböcker.
 
År 1997 fick jag från Kyrkogårdsförvaltningen i Landskrona uppgifter om några p.g.a. det kulturhistoriska värdet kvarstående gravstenar och i oktober året därpå gjorde jag ett besök. En av stenarna är rest över Lydia Hejll, född Rosenberg, och hennes son Carl Richard, född 16/10 1889 och död 25/12 1963 samt hans maka Anna Maria, född Nilsson, född 4/9 1893 och död 21/7 1962.
 
Det var intressant med upplysningen om släkten Hejlls ursprung och det skulle vara intressant med upplysning om de två Hejll-villorna i Landskrona finns kvar och var de i så fall är belägna.
 
Med vänlig hälsning
Björn Rosenberg

2004-01-10, 15:26
Svar #4

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Björn,
 
Tack så mycket, det var intressanta upplysningar!
 
MVH
Johan R:son Sjöberg

2004-08-14, 09:22
Svar #5

Magnus Olsson

Btrf släkten Heijl eller som dess prästerliga medlemmar tidvis skrev sig Heijlius så finns det en del material i bland annat Göteborgs stifts herdaminnen.
En kyrkoherde i Tvååker,Halland var Caspar Heijl
och en av dennes döttrar var ingift i den kända släkten Bagge från Marstrand.

2004-10-09, 20:33
Svar #6

Per Ericsson

Är det någon som vet vilka barn som Cornelius Hejll hade med sin andra hustru Sigrid Ellen Rosenberg. Tydligen var de sex stycken.

2004-10-10, 22:11
Svar #7

Utloggad Lola Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Fick ett brev från Per angående Richard Hejll vilket fick mig att uppmärksamma de senare inläggen.  
Det är lite som jag kan tillägga.
 
Tyvärr har jag inte uppskrivet namnen på barnen i andra äktenskapet men här är mina referenser där församlingsboken från 1900 är viktigast i sammanhanget.
 
SVAR. Mikrofilmade kyrkoarkivalier. Landskrona Stadsförsamling. Födda 1888-1889
SVAR. Mikrofilmade kyrkoarkivalier. Landskrona Stadsförsamling. Döda 1889-1891
SVAR. Mikrofilmade kyrkoarkivalier. Landskrona Stadsförsamling. Vigda 1887-1893
SVAR. Mikrofilmade kyrkoarkivalier. Landskrona Stadsförsamling. C:11. 44151: 3/5
SVAR. Mikrofilmade kyrkoarkivalier. Landskrona Stadsförsamling. C:11. 44151:2/5
SVAR. Mikrofilmade kyrkoarkivalier. Landskrona Stadsförsamling. Församlingsbok 1900. Kort 296, s. 145
 
Enligt dödsannonsen över Richard Hejll i Helsingborgs Dagblad 19640109 så var/är sonen Bengt gift med en Gulli och sonen Paul med en Inger.
 
Vad gäller villorna i Landskrona så finns ett foto i boken (där jag av en slump hittade uppgiften):
Landskrona kring sekelskiftet - en fotodokumentation. Sammanställd av redaktionen för tidningen 'Folk och bygd', Landskrona 1996 (fjärrlåna via närmaste bibliotek!)
 
Vad jag kunde förstå av nutida stadskarta och en rundvandring i Landskrona så finns inte villorna kvar men låg relativt centralt. Dumt nog har jag inte sparat på mina anteckningar.
 
Det var väldigt intressant att få ta del av Björns uppgifter om gravstenarna, Richards mor respektive styvmor och äntligen få hela namnet jämte födelseår på hans hustru.
 
Mvh
Lola Eriksson

2004-10-28, 14:18
Svar #8

Björn Rosenberg

Hej Per!
(Tack för brev!)
 
Enligt Svensk biografisk kalender I. Malmöhus län. Lund 1919 (utg. av Gullberg, Hj. o. Uggla, T.), hade Cornelius Hejll i sitt första gifte sonen Carl Richard, född 16/10 1889 och fil.kand., i sitt andra gifte barnen Elsa Maria, född 29/10 1895 och g.m. greve Gustav Lewenhaupt, Gustaf Cornelius, född 8/12 1897 och elev vid Skogshögsk., Johan Henrik, född 7/12 1898 och elev vid Alnarps trädgårdsskola, Hilda Ellen Astrid, född 11/11 1902, Victor Carolus, född 5/12 1903, och Carl Olof, född 5/11 1908, samt i sitt tredje gifte dottern Sigrid Hilma Lena, född 23/12 1918.
 
Dödsannons i Landskrona Posten 25/1 1947 över två dagar tidigare avlidne f. bankdirektören Cornelius Hejll upplyser om att han sörjdes av Richard och Anna, Elsa, Gustav och Gertrud, Henrik och Odbjerg, Astrid och Erik, Victor och Brita, Karl och Signe samt Lena och Bengt.
 
Minnesnotis i nämnda tidning 27/1 upplyser om att Richard var författare i Helsingborg, Gustav jägmästare i Julita, Henrik trädgårdsmästare i Drammen, Norge, Victor banktjänsteman i Landskrona, Karl industritjänsteman i Stockholm, Elsa grevinna Lewenhaupt, Gustafsvik vid Katrineholm, Astrid gift med tandläkare Erik Palmquist i Stockholm och Lena gift med industritjänsteman Bengt Werner-Carlsson i Stockholm.
 
Hälsningar
Björn

2005-11-29, 20:18
Svar #9

Tomas Hejll

Carl Henrik Hejll, Säffle har 1997-12-12 skrivit ett sk. släktbrev där min farfar Carolus Hejll född 1855-02-27 och hans bror Cornelius Hejll född 1859-02-22 tillsammans med 4 syskon är generation II och deras far Carl Mathias Hejll född 1798-12-10 är generation I. Det finns också övriga t.o.m. generation VI födda från och med 1969 med.
 
Jag har en kopia för den som är intresserad. Carl Henrik Hejll finns enligt Eniro i Säffle.
 
Tomas Hejll, Falun

2006-09-11, 09:45
Svar #10

Jan Knodt

Hej
Har försökt finna information om min farmors släkt, Rosenberg, från Landskrona. Skulle vara intressant att komma i kontakt med de som vet något mer än vad som går att finna på gravstenen i Landskrona.
Hälsningar
Jan Knodt jan.knodt@haldex.com

2006-10-06, 14:15
Svar #11

Björn Rosenberg

Hej Jan!
 
Det är roligt när man ibland upptäcker att någon har koppling till den släkt Rosenberg, som du är intresserad av och som kanske skulle kunna kallas klockaren och riksdagsmannen Sven Rosenbergs släkt. Jag har forskat länge och mycket om denna släkt och har också en hel del material av olika slag utöver kyrkboksuppgifterna.
 
Ditt familjenamn har jag stött på och efter vad jag förstår, är du sonson till Hans Knodt (om vilken jag inte har några uppgifter) och Ruth Signe Elisabeth Rosenberg, född 23/4 1884 i Landskrona, och död 20/9 1945, för mig ovisst var (Landskrona?). Jag har vidare av en släktforskarkontakt fått en utskrift rörande Knodt i Sveriges befolkning 1970, där jag nu ser att du förefaller vara med.
 
Signe Rosenberg var dotter till bankkamreren i Landskrona Pehr Johan Rosenberg (1838-1917) och h. h. Theresia Augusta Brunnström (1843-1903). Johan Rosenberg var son till skolläraren, klockaren och riksdagsmannen i Ö. Ljungby i nordvästra Skåne Sven Rosenberg (1811-1895) och h. h. Kerstin Olsdotter (1804-1884). Sven Rosenberg, som var son till en båtsman (av bondesläkt) Per Håkansson Rosenberg, den förste bäraren av namnet Rosenberg, var ett stort namn på sin tid.
 
Enklast för mig när det gäller ytterligare uppgifter om släkten, är att hänvisa till min artikel Sven Rosenberg -- den förste skolläraren i riksdagen i Rötterna Hösten 1995, medlemsblad för Östra Ljungby - Källna socknars hembygdsförening, som avslutas med en del litteraturtips rörande Sven R. -- Kanske kan denna skrift fjärrlånas från något bibliotek, dock tydligen inte från stadsbiblioteket här i Kristianstad.
 
Min egen relation till Sven Rosenberg: hans enda (vuxna) dotter Hilda gifte sig med faderns efterträdare som skollärare (och sedan kantor) Gustaf Svensson, vars son Gustaf tydligen 1895 tog sig moderns familjenamn och senare blev min farfar.
 
Med vänlig hälsning
Björn Rosenberg

2007-12-01, 14:20
Svar #12

Carl Henrik Hejll

Hej!  Jag är ingen stor användare av Internet, men har fått tips om denna länk av min son och blev mycket glad över allt om Hejll- och Rosenberg-släkterna.  Jag är alltså son till Gustaf Hejll (1897-1969) och Cornelius Hejll (1859-1947) är min farfar.  Som Tomas H. skrev nov. 2005, har jag tidigare tagit fram ett släktregister över Hejll-släkten, med många namn och datum.  Med bakgrunden att både min far och farfar skrev ned sina ”Minnen” och jag har efter min far många fotografier, brev, dödsannonser, m.m., håller jag nu på med en ”Släktkrönika”, där varje kapitel beskrivs utifrån min farfars, min fars och min synvinkel. Bland kapitlen finns Släkt-namnet Hejll, Barndomshemmet, Barndomen före skola, Skola och yrkesutbildning, Hälsa och sjukvård.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna