ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hennix  (läst 862 gånger)

1999-10-05, 20:10
läst 862 gånger

john bergmark

Min farmors far hette Hennix i efternamn, är det någon som vet varifrån det härstammar?? Han föddes i Vestanfors 1875-09-29.
 
Tacksam om någon visste något.
 
John Bergmark

2010-07-27, 12:06
Svar #1

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2020-02-28, 09:02
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u18323299/
Hej John Bergmark
 
Det var elva år sedan som du lade ut din fråga på Rötter.
Jag har en kamrat som heter Erik Hennix, vars anfader heter Georg Algot Hennix född 1850-01-24.
Han föddes utanför äktenskap av Johanna Ersdotter i Djupkärra i Norbergs församling.
Erik gav mig i sommar (2010) uppdraget att kika mer på hans rötter, eftersom det i släkten Hennix sagts att fadern till barnet var en kanal- och slussarbetare som tillfälligt var på arbete i Strömsholms kanal som går genom Fagersta och Västanfors i Norra Västmanland. Han ska enligt ryktet givit pengar till modern som jag har uppfatat detta. Hur han fick namnet har jag inte utrett.
 
Det finns även en släkt i Skaraborgslän Dala (R) där flera av barnen i familjen tar sig namnet Hennix under året 1874. Om det finns en koppling här eller inte vet jag inte.
 
Sven Jansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna