ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Herrmanner  (läst 1067 gånger)

2012-07-10, 20:08
läst 1067 gånger

Utloggad Sten Juteus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 22:17
    • Visa profil
Vem kan tänkas veta något om skräddarmästaren Gottfried Herrmanners ursprung? Han levde i Stockholm Klara, avled 1759 i december, 60 år gammal. Han bör ha varit född runt 1699. Frågan är var.
 I dopbok (Tyska St Gertrud) finns 14 barn antecknade. De är födda 1730-1750. Hans maka var Anna Katarina Ruchou.

2012-07-11, 07:22
Svar #1

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Om han var borgare i Stockholm, så kan möjligen hemorten nämnas när burskapsansökan gjordes vid Stockholms handelskollegium.  
 
Ett register över borgare i Stockholm fanns tidigare i Stockholms stadsarkivs expedition. Man får där uppgift om vilket datum som burskapet beviljas. Sedan bör man ocskså kontrollera i handelskollegiets protokollsvolym just det datumet, eftersom det där kan finnas uppgifter som inte finns i registret.

2012-07-11, 14:59
Svar #2

Utloggad Sten Juteus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 22:17
    • Visa profil
Tack för tipset! Värt att pröva. Men för att leta i registret måste man alltså infinna sig på stadsarkivets expedition i Stockholm?

2012-07-12, 07:27
Svar #3

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har inte sett att detta register finns någon annanstans än på Stockholms stadsarkiv. Inte heller har jag hittat handelskollegiets protokoll bland det arkivmaterial som finns tillgängligt på nätet.  
 
Hos SVAR finns Handelskollegiets protokoll tyvärr bara som mikrokort för lån eller köp och först måste man veta vilket år det gäller.
 
Hoppas att någon kan hjälpa dig med en kontroll i registret över borgare i Stockholm.

2013-03-20, 17:53
Svar #4

Utloggad Sten Juteus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 22:17
    • Visa profil
Nu har jag studerat registret i Stockholms stadsarkivs expedition. Herr Herrmanner fick burskap i mars 1737. Det står inget om hans ursprung. Samma dag i mars fick en herre med efternamnet Spalding burskap. Om honom nämns att han var inflyttad från Norrköping. Med lite tur hade jag alltså fått veta mer om skräddarmästare Gottfried Herrmanners härkomst. Nu får jakten gå vidare på annat håll.

2013-03-21, 06:14
Svar #5

Utloggad Karin Uhrvik

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 967
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 08:19
  • Karin Uhrvik
    • Visa profil
Hej!
 
Vilken otur. I registret finns oftast väldigt få uppgifter. Det viktigaste är datum för burskapet. I Handelskollegiets protokoll finns vanligtvis fler uppgifter. En del av dessa protokollsvolymer är filmade och finns som mikrokort på Stockholms stadsarkiv.  
 
Jag kollade hos SVAR och det senaste året som man kan köpa eller låna är 1736. Så jag antar att det också är det senaste året som finns som mikrokort hos Stockholms stadsarkiv. Sedan är det originalhandlingarna som man får låna fram. Eller beställa en kopia ur volymen. Kostnad för en sådan kopiering känner jag inte till.
 
(Meddelandet ändrat av Quhr 2013-03-21 06:16)

2013-04-09, 14:14
Svar #6

Utloggad Sten Juteus

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 22:17
    • Visa profil
Ett förtydligande. Jag beställde fram och fick syna originalhandlingar. Det var där jag kunde se att Spalding hade Norrköping som ursprunglig hemvist.  
 Måhända hade skräddarmästare Herrmanner år 1737 vistats så länge i Stockholm (minst sju år) att han hunnit etablera sig som stockholmare. Dock fick jag kanske upp en liten ledtråd via den Jurgen Hinric Routze som i burskapsansökan nämns tillsammans med Gottfried Herrmanner. Jurgen Hinrics efternamnet skulle kunna vara en annorlunda stavad variant på det namn som Gottfried Herrmannrs maka bär. Anna Katarina Ruchos ursprung är lika höljt i dunkel som makens. I födelseböckerna skrivs hennes efternamn omväxlande Ruchou (1730), Ruch (1732), Ruchow (1734), Richo (1737), Rocjo (1739), Ruchow (1744) och Rochow (1745). Frågan är om Jurgen Hinric Routze är en nära släkting.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna