ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hersing  (läst 3324 gånger)

2002-04-27, 15:21
läst 3324 gånger

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Frågor kring släktnamnet Hersing
 
En anfader till undertecknad hette Magnus Hersingoch var skräddare i Råda i Värmland. I äktenskapet med Ellika Sofia Gevert blev han upphov till många släktingar här i Sverige och i Nordamerika. Ingen av dessa lystrar dock till efternamnet Hersing.
 
Namnet Hersing är ganska ovanligt i Sverige -- mest frekvent tycks det ha förekommit i Värmland under 1600- och 1700-talen. Bröderna John och Nils Ericsons morfarsmorfar hette som bekant Sven Nilsson Hersing, till yrket bergsman vid Horrsjön nära Filipstad. (Se t.ex. en artikel av Helmer Lagergren i Personhistorisk Tidskrift 1908, eller Håkan Skogsjös utredning i Svenska Antavlor 5/1982.) Utanför vårt land är hersingarnas antal betydligt större. även i modern tid. Men var kommer namnet ifrån och vad betyder det?
 
Att det i grunden är ett germanskt ord råder det knappast någon tvekan om, men det finns förstås ett antal konkurrerande etymologiska förklaringar kring detsamma. Mest frestande är det att anta ett samband med begreppet för här(skara), alltså med krigföring. Från norrön tid stammar Eyrbyggia Saga, en berättelse om den norska expansionen västerut. Huvudpersonen här kallas Kettil Flatneb (Flatnäbb?) och bär titeln hersir. Med detta menas, att han var härskare över land och folk, tillika krigsherre -- exakt i vilken utsträckning framgår inte. Vissa lärde vill ha det till att hersing är en avledning från ordet hersir.
 
Enligt en seglivad men ogrundad uppfattning har den värmländska (=svenska) Hersingsläkten skotskt ursprung. Om det finns en utländsk bakgrund tror jag mera på att såväl släkten som namnet kan emanera från det tysk-holländska språkområdet eller från Danmark. En enkel sökning på webben ger dock vid handen, att namnet Hersing är väl så utspritt över den anglosaxiska världen.
 
Nå, lösningen finns kanske närmare tillhands än man anar. Jag vill här tacka Håkan Skogsjö för följande lika enkla som logiska förklaring: Namnformer slutande på -ing el. -ling har uppkommit genom kopplingen till geografiska begrepp, naturfenomen såsom berg, vattendrag, öar o.s.v. Så anspelar en släkt Elfving på den värmländska Klarälvsdalen, medan släkten Hising har anknytning till bohusön Hisingen. Dessutom, påpekar Skogsjö, är efterledet -(l)ing vanligt bland smedsläkter (Esping, Forsling, Hedling etc). Om värmländska hersingar och deras ursprung menar Håkan Skogsjö, att ovannämnde Sven Nilsson Hersing kan ha tagit familjenamnet från Horrsjön, men att han, för att slippa anspelningar på ordet hor, valde att göra ett vokalbyte i namnet!
 
(Som en kuriositet -- med anknytning till den martialiska etymologin ovan -- kan nämnas, att officeren i den kejserliga tyska flottan,  
Otto Hersing, gått till krigshistorien som världens allra förste ubåtschef i strid. Första världskrigets år 1914, den 5 september, riktade Herr Leutnant zur See Otto Hersing i sin SM U 21 torpedtuberna mot den brittiska lätta kryssaren HMS Pathfinder i Firth of Forth. Krigsfartyget sjönk inom några få minuter med man och allt. Hersing lyckades under krigsåren sänka inalles 36 fiendefartyg.)
 
Tyvärr är gängse arkivforskning över både Magnus Hersing och Sven Nilsson Hersing svårt hämmad av att uppgifter om föräldrar och/eller syskon saknas. Egendomligt nog saknar Magnus Hersing också patronymikon (mellannamn) genomgående i annalerna. Det går således inte att på ett enkelt och pålitligt sätt utreda om dessa båda herrar var släkt med varandra och, i så fall, på vilka vägar. Den geografiska närheten mellan deras respektive vistelsesocknar i den värmländska Bergslagen gör det förstås alltför lätt att gissa att ett nära släktskap förelåg. Varifrån kom de och hur hamnade de i dessa karga, men ack så sköna nejder?
 
Jag har koncentrerat mina sporadiska sökningar på 1700-talets Norra Råda med dess grannsocknar. Förutom mäster Hersing och hans familj (se nedan) har jag endast stött på en Maria Hersing på Risberg (födelsedata obekanta), närvarande vid ett barndop 1747. Var hon månne syster till Magnus Hersing? Endast tre döttrar -- av totalt åtta barn -- överlevde honom. I all korthet, alltså:
 
Magnus Hersing, 1713?-1772; skräddaremästare i Råda. Vigd (1552) med Ellika Sofia Eriksdotter Gevert, 1729-1801; styvdotter till Erik Henriksson Gevert. Hennes mor var Maria Persdotter Wikström från Karlstad -- Ellikas biologiske far är okänd för oss. (Efter Hersings död gifte hon om sig med en Kristoffer Janson i Norra Råda.)
 
Deras döttrar:
Kajsa Maria Hersing, f. 1753. Gift med Kristoffer Gevert, Gustavsfors (Gustav Adolf).
Lisa Hersing, f. 1756. Gift med Per Eriksson i Nordtorp (N. Råda).
Britta Stina Hersing, f. 1758. Gift med Erik Kleme(n)tsson vid Flåsjön (Gustav Adolf).
 
Från Britta Stinas dotter, Stina Er(ik)sdotter, gift Nilsson, har jag dubbla Hersinganor via min far (av nordvärmländsk Stolpe-släkt) och min mor, född och uppvuxen i Rämmens socken.
 
Som lätt frustrerad amatörgenealog är jag givetvis mycket angelägen att få veta ifall någon mer framgångsrik forskare har lyckats forcera de arkivaliska hindren. Finns det fler Hersingsläkter el. -ättlingar runt om i landet? Ni som vet något om detta -- hör av er i så fall! Har någon dessutom ytterligare synpunkter på själva namnfrågan så skulle jag bli glatt överraskad. Jag kommer att vara oerhört tacksam för varje bidrag till fallet Hersings uppklarning!
 
Med vänlig hälsning till alla engagerade
Ulf Ståhlberg

2002-08-29, 20:41
Svar #1

Marianne Fröding (Ruth)

Magnus föds i Färnebo, Horrsjön 1713-03-09
föräldrar Sven Nilsson och Carin Johansdotter.
Källa Filipstad C:4 s395
MVH/Marianne Fröding

2002-08-29, 21:16
Svar #2

Lars Lundell

Hej Marianne!
Om det inte är för mycket besvär, skulle Du kunna titta efter om Magnus även har en syster Maria född 1716 (gm bokhållaren mm Magnus Wallmén och död i Uddeholmshyttan, Gustav Adolf sn 1791)?  
Mvh
Lars

2002-08-29, 22:50
Svar #3

Marianne Fröding (Ruth)

Hej Lars!
Filipstad C:4 s467  
1716-11-19 Maria  
Sven Nilsson och Carin Johansdotter Hårsjön. Faddrarna klarar jag inte av att tyda.Om det är din MAria vet jag inte men mycket pratar för det. I Färnebo AI:1 under Horrsjön finns en fl Maria under familjen.
Så något annat:
Det fanns även en Maria Hersing född 1742 gm Abraham Fröding *1735( dock inte Värmlandssläkten)Tyvärr är födelseboken så kladdig detta år att jag inte kan tyda något.
MVH/Marianne

2002-08-30, 01:01
Svar #4

Lars Lundell

Hej Marianne!
Tack för hjälpen! Förmodligen är det nog rätt Maria, ska leta vidare när jag kommer till Värmland. Nu slår jag igen butiken här nere!
Mvh/Lars

2002-08-30, 14:52
Svar #5

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett Mycket Stort TACK, Marianne Fröding o. Lars Lundell!
 
Ni har lyckats där jag gått bet! I särskild tacksamhetsskuld står jag till Dig, Marianne, för att du grävde fram Mäster Magnus' rötter - jag har ingen förklaring till varför jag missat hans födelsedata. (Jo, oskarp forskarblick, kanske.)Däremot gissade jag rätt på anknytningen till Horrsjön och Sven Nilsson Hersing.
 
Maria Hersing (*1716) var också en angenäm överraskning. Nu återstår för mig att fortsätta utredningen av hersingarnas ättlingar.
 
Varmaste hälsningar
Ulf

2002-08-31, 10:34
Svar #6

Marianne Fröding (Ruth)

Hej igen!
Det finns på sid.15 i Filipstad C:4 en notering om en Daniel Hersing.
Vigsel 1709 Wigdes soldaten Daniel Hersing..varit i tjenst....! med vem han gifter sig och var han kom från går inte att se. Det är för svår text för mig. Kan man misstänka en broder till Sven??
 
De uppgifter jag har om:
SVEN Hersing  
   
Född 1680 1)  
Bosatt mellan 1718 och 1728 Färnebo, Horrsjön (S) 2)  
Död 1740 Färnebo, Horrsjön (S) 1) begravs 18/5 s.å.
Familj med KARIN Johansdotter  
född 1679-04-01 1)  
död 1765-04-14 Färnebo, Horrsjön (S) 1)
 
Vigsel 1707-12-27 Färnebo, (S) 1)  
 
Barn    
KATARINA Hersing Svensdotter1709-09-20 Färnebo, Horrsjön (S) 3)  
MAGNUS Hersing 1713-03-09 Färnebo,Horrsjön (S) 4)
BRITA Hersing Svensdotter 1715-01-16 Färnebo, Horrsjön (S) 1)  
död 1755-04-04 Färnebo, Yngshyttan (S) 1)
 
 
Källor
 
1) Rötter
2) Husförhör, Färnebo AI:1 (1718-1728) s.180
9/ Sven Nilsson Hersing
h. Carin
s Henric
s Johan
d Catharina
s Magnus
Sven(?)
d Britta
s Eric
s Håkan
Petter
fl. Maria
fl. Ingeborg
......................
AI:2 sid.18
Hushåll nr 8
 
 
3)Födelsebok, Filipstad C:4 s.323
Catarina Sven Nilsson Karin Johansdotter från Hårsjön.
4)födelsebok, Filipstad C:4 s395

2004-02-27, 23:32
Svar #7

Bengt Svensson

Ett tillägg i Hersingfamiljen Sven Nilsson och Karin Johansdotter i Horrsjön
Sonen Håkan född 1719-01-05.
Håkan Svensson blev Bergsman i Grundsjön, Nordmark gift med Margareta Jonsdotter f.1716
Barn
Catharina f.1744
Cherstin f.1746
Maria f.1749
Sven f.1751
Johan f.1753
Nils f.1758
GID 511.27.2600
Mvh
Bengt

2005-11-08, 18:29
Svar #8

Utloggad Barbro Källström Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 97
  • Senast inloggad: 2012-07-05, 21:51
    • Visa profil
Söker uppgifter om Ingeborg Svensdotter f. 1723 26/3, Färnebo. Hennes föräldrar var Sven Nilsson Hersing och Karin Johansdotter. Skulle vilja veta om Ingeborg var gift och i så fall med vem och ev. barn.
 
Vänligen
Barbro

2007-09-03, 10:52
Svar #9

Utloggad Tomas Johannesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2009-03-22, 22:22
    • Visa profil
    • www.skoghallsfk.se/Tomas/index.htm
Rättelse/undran till uppgifterna om Magnus Hersing.
 
Magnus finns upptagen i Smedskivan 4 med följande uppgifter:
 
Ellika Sofia Gevert,
född 1729, död 1801-04-11 i Gustafsfors, Gustav Adolf. Bosatt i Västra Råda, Norra Råda. (SS6).  
 
Styvdotter till Erik Gevert.
 
 
Gift med  
Magnus Hersing, född 1713, död 1772-01-27 i Västra Råda, Norra Råda. Skräddare i Västra Råda, Norra Råda. (åu).  
 
 
Barn:
Kajsa Maria Hersing, född 1753-05-12, död 1803-04-15
Ingeborg Hersing, född 1767, död 1767-05-11
Elsa Hersing, född 1768, död 1770-04-15
Elsa Sofia Hersing, född 1771-08-31, död 1772-09-06
 
 
Gift 1781-11-04 i Norra Råda med  
Kristofer Johansson, född 1742 ca i Geijersholms bruk, Norra Råda, död 1804-11-11 i Gustavsfors, Ekshärad. Mästersven. Död av bröstsjuka. (ÖH)(SM)(KÅ).
 
 
Uppgifterna stämmer i stort med skillnad på några av barnens namn.
Nu undrar jag vilka uppgifter som är korrekta.
Har själv mina anor ifrån Gevertsläkten.
 
Vänliga undringar
Tomas Johannesson

2013-10-19, 19:07
Svar #10

Utloggad Jan Olov Nilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 19:04
    • Visa profil
Jag är inte släkt med Hersing, men ramlade över en del intressanta uppgifter när jag sökte bouppteckningar efter Wallménarna. Maria Hersing (1716-1791) var gift med bokhållaren Magnus Wallmén (1726-före 1788)i Uddeholmshyttan. Hon efterlämnade en rejäl förmögenhet på 11.447 riksdaler. Älvdals häradsrätts arkiv, Bouppteckningar, SE/VA/11047/F II/7 (1791-1794) t o m bild 21. Maria och Magnus verkar inte ha haft några barn, utan enda arvtagaren är en Hersing, med initialerna B.C. Enligt husförhörslängden för Uddeholmshyttan (Gustav Adolfs kyrkoarkiv, SE/VA/13173/A I/1 (1786-1792))bodde på stället, efter Magnus och Marias död, Britta Stina (Christina) Hersing (1758- ) ensam med en dotter, Britta Maria (1784- ) B.C. Hersing torde ha varit Marias brorsdotter. En intressant uppgift i bouppteckningen är att Maria Hersing de sista åren tycks ha agerat bank åt ett flertal personer. Det finns bl a en fordran på Abraham Fröding på ett betydande belopp. Enligt notering ovan skulle denne Fröding alltså ha varit gift med en annan Maria Hersing. Spännande släkt!

2018-02-11, 15:16
Svar #11

Utloggad Kerstin Schützler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-01-27, 20:47
    • Visa profil
Som relativt nystartad släktforskare så satt jag och sökte på faddrar till en av mina anors barn, var lite otydligt skrivet i födelseboken. Och hittade detta inlägg som hjälpte mig med stavningen.

Magnus och Ellika samt pigan Catharina Gevert är faddrar till Maria Liljebjörn, dotter till Erik Liljebjörn och Stina Matsdotter Fernlöf.

Norra Råda (S) C:1 (1725-1769) Bild 122 / sid 235 (AID: v7983.b122.s235, NAD: SE/VA/13399)

(har inget med inlägget att göra antar jag, men för mig intressant för jag försöker lista ut vilka dessa människor är med allt vad det innebär av folk, områden och yrken)

2020-06-27, 22:04
Svar #12

Utloggad Monika Becker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 15:05
    • Visa profil
Hej! Jag har alldeles nyss upptäckt namnet Hersing i släkten. Detta genom Stina Eriksdotter f 1795 i Flåsjön, Gustav Adolfs sn. Hon var hustru till Jonas Nilsson, f 1790 i Rämmens sn, som jag däremot forskat en hel del på. Här fanns ju mycket intressant att läsa. Jag har inte hunnit forska så mycket än på just Stina E, men eftersom inläggen spinner över lång tid ville jag ändå höra av mig. Kanske har något nytt kommit fram. Stina Eriksdotters mor var ju Britta Stina Hersing f 1858 i Wåhlberget.

2020-08-23, 15:32
Svar #13

Utloggad Monika Becker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 15:05
    • Visa profil
Marianne Fröding. Du nämner en Maria Hersing f 1742. Var det i Filipstad? Jag har tittat där, kladdigt som du säger, men jag hittade ingen Hersing. Det fanns flera Maria, men ingen som passade tyckte jag.

2020-09-14, 16:00
Svar #14

Utloggad Monika Becker

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 15:05
    • Visa profil
Hej Jan-Olov m fl!
Jag läser ut följande på sid 23, Gustav Adolf A1/1:
Uddeholmshyttan
Herr Insp Magnus Wallmén död, f 1726
Madame Maria Hersing död, f 1716
Dess hustrus brors: Britta Stina Hersing f 58
dess barn: Britta Maria f 84
Stina Cajsa död, f 88
Elsa Sophia f 1790
Längst ner: Brorson dr Magnus Wallmén
Maria Hersing dog 1791 och Wallmén 1793


Jag uppfattar det som att hela hushållet avflyttade vid Maria Hersings död. Brorsdottern Britta Stina var sedan 1783 gift med Erik Clemetson i Flåsjön. Britta Stina är även skriven i Flåsjön, så jag tror att hon bodde tillfälligt i Uddeholmshyttan. Paret fick flera barn efter 1790, bland annat min ana Stina, född 1795.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna