ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heter  (läst 990 gånger)

2005-11-25, 23:20
läst 990 gånger

Bente Løvli

Finnes det noen som vet bakgrunnen til
etternavnet Heter - er dette et svensk etternavn,
eller kan det muligens være finsk?

2005-11-26, 16:06
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Har sökt i den svenska Disbyt-basen och i den finska  Hiski-basen. Heter förekommer endast i Disbyt och då i Värmland. Det skulle kunna vara ett soldatnamn, men förekommer ej i Centrala Soldatregistret. Om det ändå är ett soldatnamn skulle namnet kunna betyda ivrig. Han är het[er] på étt - säger man på dialekt i vissa delar av Sverige - men om man gör det i Värmland, är okänt för mig.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2005-11-26, 17:57
Svar #2

Bente Løvli

Hei Olle!
Takk for ditt svar.
Det var interessant å få rede på at Heter etternavnet kun forekommer i Värmland. Mine Heter
aner finnes i Värmland, noen av disse var smeder.
Ekstra interessant var det å få vite at Heter etternavnet kan være et soldatnavn, med betydning -ivrig.
Mvh Bente

2005-11-26, 21:48
Svar #3

Utloggad Sven-Ove Brattström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3276
  • Senast inloggad: 2024-02-09, 14:25
  • Bilden är gammal, mera rynkor nu :)
    • Visa profil
De tidigaste med namnet HETER jag har sett, under 1700-talet, har alla varit smeder. Samtliga i Värmland.
Brattis (före 2004 Linewizard) = Sven-Ove Brattström

2005-11-26, 23:51
Svar #4

Bente Løvli

Hei Sven-Ove!
Da jeg skrev at noen av mine Heter aner i Värmland var smeder, så mente jeg de mennene som  
finnes i min slekt med etternavnet Heter. De var
alle smeder.
Mvh Bente

2005-11-27, 00:37
Svar #5

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Het(er) betyder ju mycket varm, så nog är det ett vitsigt namn på en smed?

2019-03-02, 22:55
Svar #6

Utloggad Anne-Marie Svensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2023-02-16, 00:54
    • Visa profil
Heter i Värmland finns också i mitt träd. Nils Heter och många ättlingar som ofta heter Nils, Anders eller Kajsa. Smederna var verksamma på bruken på 1600- och 1700-talet. Därefter blev några grenar av släkten riktigt fattiga och levde under svåra förhållanden i Brunskog som fattighjon med understöd. Ett par nämns som lösdrivare, vilket var olagligt vi denna tid.


Väldigt nyfiken på namnet. Stavas ibland Hether. Finns i England som en stor släkt och jag har sett en del holländska namn såsom Heeter som kunde vara en match. Eller så är det ett vitsigt soldatnamn😉. Om någon hittar något om denna släkt så hör gärna av er.

2019-03-03, 00:28
Svar #7

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Namnet Heter är väl bildat av het på samma sätt som Glader är bildat av glad. Vanligt smedsnamn i Värmland.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna