ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Himell  (läst 933 gånger)

2011-12-06, 23:48
läst 933 gånger

Utloggad Hans Löwenmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-01-03, 23:30
    • Visa profil
Anders/Andreas Himell, Skredsvik - Stockholm
 
Helt färsk i det jättespännande med att släktforska har jag nu verkligen fått något att bita i; Önskar närmare utforska min mormors (bortgången 1987) farfars far vid namn Anders alt. Andreas (olika uppgifter om förnamnet) Himell och hans rötter. Anders/Andreas Himell flyttade så småningom och var verksam inom Skredsvik som organist och klockare. Uppgifterna om honom i övrigt förtäljer bl a att han 1797 gifte sig med Johanna Hellberg (sedermera Himell), som tydligen var från just Skredsvik och född 1778. Till skillnad från Johanna så har det vid tidigare släktforskningsförsök blivit stopp här vad gäller just Anders/Andreas Himells rötter. Orsaken till detta enligt långt tidigare gjord forskning är den lucka i årsföljden som Skredsviks husförhörslängder för åren 1787 - 1813 uppvisar... Det enda fakta som finns att gå vidare på är att AH är född den 1/6 1770 i Stockholm och att det inte har gått att fastställa varifrån han är inflyttad (till Skredsvik). - Efter diverse surfande och besök runt på olika webbsidor/länkar hos Stockholms Stadsarkiv konstaterar jag att jag tyvärr, så långt, inte lyckades få någon träff där på den eftersökte, Anders/Andreas Himell. Saknar bl a uppgift om rätt församling för att leta i rätt kyrkobok. Så, hur går jag då tillväga i nästa steg, någon som kan hjälpa mig här?...

2011-12-07, 00:09
Svar #1

Utloggad Hans Löwenmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-01-03, 23:30
    • Visa profil
Lite komplettering avseende A. Himell; Avled av ålderdom den 3/8 1856 på Hede Nedergård i Skredsvik, där han hade bott sedan 1851, han blev alltså hela 86 år, en väldigt hög ålder för den tiden, antar jag. AH hade i övrigt varit boende på bostället Christineberg i Skredsvik. AH:s maka dog f ö 1820. AH gifte sig senare enligt uppgift med Maja Olsdotter (död 1849).

2013-01-03, 23:30
Svar #2

Utloggad Hans Löwenmark

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-01-03, 23:30
    • Visa profil
...Gör ett förnyat försök att försöka reda ut rötterna till Anders/Andreas Himell relaterande till beskrivningen ovan här (dec. 2011). Alltså, finns det möjligen någon som kan tänkas hjälpa mig att komma vidare här? Om ja, vore jag förstås mycket tacksam. ...Jag är f ö själv boende alldeles mitt emot och väster om Skredsvik, dvs. nere i Holma, öster om Brastad, på västra sidan av Gullmarsfjorden. Vore väldigt spännande om jag finge fram något om denne Anders/Andreas Himells rötter!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna