ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hirtz  (läst 1049 gånger)

2006-08-31, 18:18
läst 1049 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Pigan Margareta Hirtz, född i Dalby (C)gifte sig 1712-06-09 i Västeråker (C) med Mattias Jansson Norrbäck. Har inte lyckats hitta ngn Hirtz i Dalby/Västeråker. Finns det ngn som har ngn ledtråd?

2006-08-31, 21:49
Svar #1

Eva Ingeborg Magnusson

Hirts men ingen Hirtz känner jag till.Magnus Hirts, ryttare, gift med Gabrielsdotter.Han var född 25 juli 1801 i Benefall, Korsberga socken. Källa:Korsberga C:1 Det är ju långt mellan Korsberga och Dalby. Är det Dalby i Skåne eller Värmland som din Margareta kom ifrån? Jag har inte träffat på någon Hirts eller Hirtz tidigare.Hälsar Eva.

2006-08-31, 22:05
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Varken Skåne eller Värmland, utan Uppsala län. Vad gäller stavningen beror det nog väldigt mycket på prästens förmåga..
Spåret känns väl inte alltför hett, men tack i alla fall!
 
Mvh
Leif

2006-09-01, 21:32
Svar #3

eva ingeborg magnusson

Försent såg jag ditt stora C för Uppsala län.Det ser svårlöst ut med släktskapet.Känner någon till Magnus Hirts ursprung så blir jag glad över att få veta det.En son till honom hette Johan och kallade sig Hagelberg. Hälsar Eva.

2006-09-06, 21:24
Svar #4

eva ingeborg magnusson

Sonen hette Neji.Inte Hagelberg. (Mina tankar förvirrade sig in i fel släktled.)Johan Hirts,senare Neji.Johan (Johannes) föddes i Korsberga och dog i Bäckseda år 1840 (Bäckseda församlings död- och begravningsbok.)Känner någon kunnig smålandsforskare till något om Hirts- och Neji- släkten blir jag glad. Hälsar Eva.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna