ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hofling / Hovling  (läst 2635 gånger)

2005-08-14, 18:35
läst 2635 gånger

Maria Larsson

Hej!
Är det någon som känner till släkten Hofling ifrån Skaraborgs län?Namnet kan möjligen stavas Hovling.Var kommer namnet ifrån?
Mvh
Maria Larsson

2005-12-27, 14:16
Svar #1

Utloggad Daniel Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2013-08-25, 13:20
    • Visa profil
Hej Maria
Min farmors mamma hette Hovling som ogift. Min farmor föddes 1903. Hon brukade berätta att Hovlingarna kom till Sverige från Italien. Min farmors syskon flyttade till USA och Kanada. En släkting i USA intresserade sig för Hovlingarnas ursprung och jag vill minnas att hon menade att Hovlingarna invandrade på 1700-talet till Sverige från Italien. Hon menade också att de skulle ha ett judiskt ursprung. Ifall detta är sant eller inte har jag inte en aning om, men mina släktingar på farmors sida har alltid varit påfallande mörka och med bruna ögon. Jag har själv kvar de bruna ögonen från Hovlingarna.
mvh
Daniel Pettersson

2005-12-27, 21:51
Svar #2

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Daniel Pettersson,
Namnet Hovling, även stavat Hofling, bör ha burits av olika släkter i Sverige. Varifrån dessa kommer lär vi inte veta något, innan detta är utrett. Familjetraditioner är alltid intressanta att undersöka. Ibland finns ett korn av sanning, ofta är kornet lite mindre ....
Om Du, till att börja med, söker i DISBYT och i Family search, kommer Du att se att personer finns registrerade på ett antal platser i landet. T o m finns namnet registrerat i Centrala Soldatregistret. Namnet kan ha bildats efter en by eller plats som innehåller ordet hov.
Om Du önskar veta mer om Din farmors mors släkt, ta redan på var hon var född och börja med att utreda hennes anor därifrån. Kanske t o m någon här i forumet kan hjälpa Dig om Du presenterar mer material, men roligast är alltid att själv leta ...
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2010-03-24, 21:54
Svar #3

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 16:40
    • Visa profil
Korpral Petter Hofling gifte sig 1720 i Varnhem med änkan Annika Warenberg(1697-). Enligt mönsterrullan var han från Småland. Någon som vet något mer om hans ursprung?

2011-03-17, 13:37
Svar #4

Utloggad Maria Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-10-27, 09:58
    • Visa profil
    • www.familjenrantzow.blogg.se
En släkting till mig vet exakt vart det kommer ifrån, ifrån byn Hofs byn... mer info har hon

2013-10-03, 13:57
Svar #5

Utloggad Nettan_Hofling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-10-22, 19:26
    • Visa profil
Den äldsta Hofling som jag hittat är Måns Hofling (Jonsson) ifrån Hovs By utanför Värnamo, han föddes någon gång ca 1630-1640. Han är en direkt anfader till mig 11 generationer tillbaka. Utifrån platsen han bodde på så kan man gissa att namnet Hofling kan ha sitt ursprung från platsen... Det är dock bara teorier...  
Det finns även en gren av Hofling som är norr ifrån men dom har vi ingen koppling till så långt jag hittat.  
Vad som förbryllar mig är att jag alltid fått höra är att vår släkt är Valloner från Belgien och kom till Sverige som gruvarbetare på 1600-talet. Detta har jag dock inte fått några belägg för i min forskning, än... Vad jag dock vet är att jag har en direkt anfader som heter Johan Kuylenstierna (överste löjtnant och kapten i den Holländska flottan, senare adlad i Sverige) och är från Holland, vilket är det närmaste Belgien jag kan komma...  
Så finns det någon som vet mer om släkten Hofling så vore det väldigt intressant att få svar på huruvida vi är Valloner eller ej.  
Vad som också är lite märkligt med släktnamnet Hofling är att det behållits under alla generationer under ca 400 år här i Sverige. Det mest brukliga från 1600 till 1900-talet är ju att man tagit sin fars förnamn och gjort till ett son-namn... Dom enda som under denna tiden behållit sitt efternamn är oftast adeln och finare släkter. Så varför har namnet Hofling lyckats bevarats under en så lång tid undrar jag? Finns det någon som har en teori om detta?
Nettan

2013-10-05, 17:56
Svar #6

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nja, det är framförallt de som inte hade släktnamn som använt son-namn (patronymikon). Det finns många släkter som behållit namnet sedan 1600-talet, t ex smedsläkter. Det förekommer visserligen att släktnamnet inte nämns en viss tid, men det handlar snarare om att prästerna inte skrev in det.
 
Så det är inte så ovanligt även bland andra än finare släkter. För övrigt finns det en småländsk
smedsläkt Hofling förutom ovan nämnda släkter. Ev. koppling till din släkt är oklar, du har ju inte
heller nämnt vad dina Hofling hade för yrke.
Ulf Berggren

2013-10-06, 07:56
Svar #7

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Jacob Hoffling (2 f) kan det vara samma släkt? Han var kyrkoherde i Värnamo 1700-1724) Född 1656 i Rönnhult, Fryele socken. Han var präst i Rydaholm tidigare, förmögen man som ägde gårdar i Rydaholm. Förekommer då och då i domböckerna för att bevaka sina ekonomiska intressen. Har inte mina anteckningar om honom tillgängliga, övriga uppgifter från Växjö Stifts Herdaminne

2013-10-22, 18:19
Svar #8

Utloggad Nettan_Hofling

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2013-10-22, 19:26
    • Visa profil
Jacob Hofling 1656-1724 är 1a kusin i 8 släktled till min far. Jacobs far hette Nils Hofling (Jonsson) 1628-1688. Nils bror hette Johan/Jonas Hofling och är en direkt stamfader till mig och är från Hovs by i Värnamo. Honom saknar jag dock de flesta uppgifter på... Nils släkt finns det väldigt mycket om eftersom dom varit verksamma i kyrkan.
Nils och Johan/Jonas far hette Måns Hofling (Jonsson) och var från Värnamo (Hov).  
Huruvida Måns Hofling var smed eller inte vet jag ej men det kanske Ulf har koll på med hjälp av ovanstående uppgifter...
Jag vet att Johan/Jonas Hoflings son hette Sven Hofling (1692-1741)och var soldat och var född i Fryele, Hagshult, Värnamo.
Så kan det vara så att mina Hofling är den smedsläkt från Småland så skulle det säkert kunna vara så att vi är Valloner (så som jag fått berättat för mig). Det vore väldigt intressant att veta mer om smedsläkten Hofling från Småland, vart kan jag söka uppgifter om dessa?

2013-10-27, 00:20
Svar #9

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Den finns med på Smedskivan 8.
Ulf Berggren

2013-10-27, 09:58
Svar #10

Utloggad Maria Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2013-10-27, 09:58
    • Visa profil
    • www.familjenrantzow.blogg.se
Smedskivan 8  
Vad är det för skiva och vart får man tag på den?

2013-11-03, 00:55
Svar #11

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:38
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
En skiva med smeder och deras familjer, med närmare 250 000 personer:
http://smedforskning.se/publikationer/
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna