ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Honterus  (läst 4444 gånger)

1999-09-15, 19:51
läst 4444 gånger

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Söker sammarbete med andra som forskar kring Peter Tomasson Honterus, kronofogde i Olands hd i Roslagen, född c:a 1560 i Skottland, gift 1 med Elsa NN och g 2 med Kristina Johansdotter. I första äktenskapet lär två barn ha fötts, Kristina och en dotter med okänt namn. I det andra Johannes, Tomas, Erik, Jakob, Peter, David, Katarina, Kristina och Anna (Honthera). Anna var gift med ärkebiskopssonen och kyrkoherden i Torstuna(C) Olaus Nicolai, född 1598, död 1676, och blev stammoder för släkten Stiernman.
Honterusnamnet tror jag kommer från det engelska namnet Hunter. En av sönerna till Peter Tomasson kallade sig Hunterus och ytterligare en annan ättling Jäger.

1999-12-20, 16:30
Svar #1

Utloggad Margaretha Berggren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 426
  • Senast inloggad: 2024-01-31, 16:20
    • Visa profil
Hej Peter!
Jag ser att du är inne på samma släkt som jag.  
Min man har bland sina anor en Christina Hontera, gift med kyrkoherden i Rasbo Petrus Erici Enstadius. Hennes far uppges i Uppsala Ärkestifts herdaminne heta Johannes Hontherus, född 6 oct 1590. Fader: Peder Jonae Honther, kronofogde över Olands härad, moder: Christina Johansdotter, Pastorsdotter från Hökhufvud. Denne Johan Hontherus, som på fädernet härstammade från en adelig Skottsk ätt, var således bror till den ryktbare Apostaten Jacob Hontherus.
 
Är det någon som har några ytterligare upplysningar om den adeliga skotska ätten?
Vad är en apostat? Går det att leta vidare i någon källa?
Med vänliga hälsningar
Margaretha Berggren

1999-12-20, 21:53
Svar #2

Utloggad Magnus Bäckmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 190
  • Senast inloggad: 2022-09-01, 13:30
    • Visa profil
    • www.svenskaslaktkalendern.se
I min inventering av äldre släktvapen (http://hem1.passagen.se/gronstub) förda i Sverige finns ett belagt 1688-97 fört av Laurentius Johannis Hontherus (död 1708), kyrkoherde i Alunda och Morkarla. Tillhör han den här släkten? Vapnet kan efter lacksigillen (Eder vol. 8 och 16, RA) beskrivas enl. följande.
 
Sköld: En man i halvlång rock och puffiga byxor med högra handen i sidan och med en sittande falk (troligen) på sin lyftade vänstra hand. Hjälmprydnad: Samma figur, uppstigande.

1999-12-21, 08:59
Svar #3

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Apostata betyder avfälling. Jag skulle tro att Jacob Hontherus blev katolik. Något mer avfällingslikt fanns väl inte i Sverige vid den tiden. Hans bror Johannes och systern Anna var gifta med barn till ärkebiskopen Nicolaus Olai Bothniensis, den man som satt ordförande vid Uppsala möte som 1593 stadfäste Sverige som protestantiskt land. Johannes far hette alltså Peter Tomasson Hontherus, men jag har inte lyckats identifiera den skotska adliga ätt som Hontherusarna sades härstamma från. Jag letade i arkivet i Edinburgh på 80-talet utan att hitta något säkert, men det fanns några borgerliga familjer som hette Hunter som verkade intressanta och där medlemmar satt i stadens råd etc.  Gammalskotsk handskrift gjorde inte saken lättare. Hur kom det sig att skottar lämnade sitt land sista hälften av 1500-talet? Berodde det på något uppror eller religionsstridigheter? Var familjen katoliker från början?
Laurentius Johannis Hontherus borde tillhöra släkten. Kan han vara son till Margaretas Johannes och därmed sonson till Peter Tomasson?

2004-04-13, 15:53
Svar #4

Utloggad Bo Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 455
  • Senast inloggad: 2023-12-07, 10:46
    • Visa profil
Erik Berg föddes i Uppsala domkyrkoförsamling den 19 september 1708 som son till Lars Berg, kyrkoherde i Håtuna och Elsa Hontera, dotter till Lars Honterus, prost i Alunda. Jag misstänker att det är samma Erik Berg som senare blir häradsbokhållare i Hökhuvud och gifter sig med Maria Gåse, dotter till komministern i Hökhuvud Anders Gåse, men jag har inte kunnat bevisa det.
 
Har någon stött på Erik Berg född 1708 (inte Erik Gåse som jag råkade skriva i mitt förra inlägg)
 
Bo Lindberg

2008-01-09, 21:01
Svar #5

C-G-A Bartholomew

Hej
 
Det går inte att leda släkten ner till Transylvanien och Johannes Honterus?,vad jag vet så var han ochså verksam i Polen
 
Mvh
Gillian

2009-09-19, 18:31
Svar #6

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Jacob Hunterus, son till Peter Tomasson ovan, studerade i Uppsala till 1617, reste sedan och studerade nere på kontinenten i Nederländerna och Frankrike, men även 1620-21 i Oxford och Cambridge (där han kallade sig James Hunter). Han konverterade till katolicismen och var en kort period sekreterare åt kejsar Ferdinand II i Wien, men blev som svenskfödd avskedad när Gustav II Adolf gick med i Trettioåriga kriget. 1631 publicerades hans brevsamling (på latin) i Wien och i Biographiskt Lexicon öfver namnkunnige Svenska Män står att brefven äro skrifna med mycken qvickhet och sälta. Hans övergång till katolicismen skall ha orsakat stor uppståndelse på sin tid (se ovan släktskapet med ärkebiskop Nicolaus Olai Bothniensis).  
 
Finns det en översättning till svenska av denna brevsamling?

2012-12-13, 20:33
Svar #7

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Petrus Hielm (1670-1716), professor i Åbo, var gift med en Elisabet Honther. Är det någon som vet om hon kan ha tillhört denna släkt?
-anders

2013-03-27, 17:55
Svar #8

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Kyrkoherde Lars Hontherus i Alunda förekommer i flera släktträd på nätet, men dessa ställer fler frågor än de besvarar kring hans familj. Det yttersta skälet till detta är att Uppsala ärkestifts herdaminne, det gamla, är mycket otillförlitligt och framför allt ofullständigt. En av mina anor hette Elisabet Honther, och av olika skäl var det rimligt att hon skulle vara dotter till Lars. Detta föranledde mig att försöka komma underfund med hur hans familjesituation såg ut, en undersökning jag sammanfattar nedan. Om någon har kompletterande uppgifter, är jag väldigt angelägen om att få ta del av dem.
 
Mina källor är fr.a. Alunda kyrkoarkiv, men också den indirekta information jag har kunnat få från Uppsala Universitets studentmatrikel och konsistorieprotokoll från den tiden (som finns tryckta och utgivna). Till dels finns här naturligtvis diverse antaganden som inte går att verifiera strängt vetenskapligt. Men jag tror ändå sammanställningen kan vara en bra utgångspunkt för andra.
 
------
 
I ärkestiftets herdaminne anges Lars som gift två gånger, men det är nästan säkert att han var gift tre gånger (se mitt inlägg på http://forum.genealogi.se/index.php?topic=75267.msg1047336#msg1047336). Vem den första hustrun var är ännu helt okänt, men det bör ha varit en prästdotter i regionen. Den andra hustrun var Sara Agrivillea (18/4 1651-6/1 1695), dotter till pastorn Abrahamus Magni Agrivillius (d 10/10 1672). Efter hennes död gifte 1695 Lars om sig med Elsa Grubbe (1677-1751), som var dotter till professor Andreas Grubbe (1635-8/7 1680) i Uppsala och hans hustru Kristina Rudbeckia (27/12 1652->1706), dotter till biskopen i Västerås, Nicolaus Rubeckius. Efter Lars död gifte sedan Elsa om sig med handlaren D. Buchan i Stockholm (och efter dennes död med ryttmästare Gustav Ahlbom).
 
Vad gäller barn hade Lars flera i 2 kullar, av vilka inga är med Elsa Grubbe. Följande barn har jag identifierat:
*   Johannes, om vilken vi bara vet att han gifte sig den 29/1 1693 i prästgården i Alunda med Catharina Lind. Eftersom han har namn efter sin farfar kan man anta att han är äldste son.
*   Samuel skrevs den 5/3 1679 in vid Uppsala universitet som Samuel Laur. Hontherus från Uppland. Han blev den 8/10 1699 skolmästare i Öja på Gotland efter inrådan av biskop Israel Kolmodin. Samuel dog i Öja den 2/2 1738 i en ålder av 70 år, och ska därför ha varit född omkring 1668. Det finns därför anledning att tro att han var lillebror till Johannes, eventuellt namngiven efter sin morfar, och därmed från det första äktenskapet.
*   Abraham, som kom att efterträda fadern. Gissningsvis äldste son till Sara, och namngiven efter hennes far. Abraham dyker upp som dopvittne ffg 1690, och är därför troligen född kring 1670. Publicerade i Jena 1694 och blev magister. Han var orator vid prästmötet 1707 och dog i Alunda 1713. Var gift och bland hans vuxna barn har vi en son Lars (1701-8/3 1771) som blev kyrkoherde i Spånga och Järfälla (han efterträdde en Lars Westman 1733 i Spånga och konserverade änkan, adelsdamen Katarina Charlotta von Brobergen), och en dotter Augusta. I kyrkoarkiven för Alunda hittas att han dessutom fick en son Petrus 1699 och att Augusta vara född som tvilling med Anna Brita den 24/2 1700.
*   Elisabet som dyker upp som dopvittne första gången 1691 och sedan ofta anlitad åtminstone till 26/4 1696 (ofta till komminister Petrus Printz eller kronobefallningsman Jean Ste Rees). Hon gifte sig därför troligen 1697 med Peter Hielm när denne kommit hem från sin studieresa på kontinenten. 1708 skrevs deras söner Jonas, Lars och Johan Wilhelm in vid Åbo universitet, och den senare bör ha varit född omkring 1699. Det är därför troligt att deras första barn var tvillingpojkarna Jonas och Lars. Vad som blev av dessa är helt okänt, men Johan Wilhelm är min anfader. Dessutom två döttrar, Maria Elisabet som gifte sig med auditören Anders Sparman  och Charlotta Justina dör dog ogift i Alunda 1745. Elisabet dör i Alunda den 28/8 1748.
*   Elsa, som också dyker upp som dopvittne första gången 1691 och som efter 1702 gifte sig med kyrkoherden i Håtuna, Lars Berg (f.ö son till hennes moster Magdalena Agrivillea, som gift sig med efterträdaren till deras far, Eric Berg). Lars Berg var vicepastor till Abraham Honther åtminstone 1715. Hon begravdes i en ålder av 40 och några år den 23/12 1721 tillsammans med en son, döpt till Daniel, som fötts den 29/8 s.å.
*   Lars, som blev pastorsadjunkt - oklart var. Tillsammans med sina bröder Isak och Jakob skrivs han in vid Uppsala Universitet den 23/2 1687 (medtagande egna informatorer) och han dyker upp som dopvittne ffg 1695 och är magister i december 1702. Man kan dock notera att en Elisabet Larsdotter föds den 17/11 1717 i Vassunda, Stockholm och påstås ha en far som heter Lars Honters.
*   Jacob föds den 18/1 1679 i Alunda (första notisen i existerande födelsebok). Dyker upp som dopvittne 1700 (tillsammans med storasyster Elsa) och sedan 1702. Sistnämnda år blev han 1702 volontär vid Uppsala regemente (Majorens kompani). Året efter blev han sergeant, och den 8/6 1704 fänrik. Han följde med Karl XII på dennes krigståg och stupade vid Poltava den 28/6 1709.
*   Petrus föds den 1/11 1681, men inget senare om honom är känt.
*   Daniel föds den 20/1 1683 i Alunda. Han dyker upp som dopvittne ffg 1702. Vid ett dop den 21/3 1707 är han vittne tillsammans med styvmor Elsa Grubb och då betecknad bokhållare. Han blev senare häradsskrivare och kronobefallningsman och begraver en son Lars i Alunda den 7/9 1740. Han har troligen inhyst familjen Elisabet Hielm när den flytt från ryssarna till Sverige och dog eller flyttade från Alunda någon gång 1740-41. Hans hus övertas då av systerdottern Charlotta Hielm, som emellertid dör några år senare ogift.
 
Förutom dessa barn, som får anses säkra, nämner Uppsala ärkestifts herdaminne en dotter Vendela som ska dött ung, samt en son Nils som ska blivit fil.mag. Det finns dock inga andra spår av honom ännu. Vidare fanns uppenbarligen en son Isak också, som också är spårlöst försvunnen än så länge.
 
Har ni kompletteringar: e-maila mig gärna. 
 
-anders

2015-05-21, 23:31
Svar #9

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1714 den 4 november
 
Magdalena Berg ansöker att få ta sitt syskonbarn häradsskrivaren Daniel Honter till äkta men får till svara att det ej kan tillåtas, då de är köttsliga syskonbarn.

Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1714:1 (1714-1715) Bild 410 / sid 37 (AID: v655168.b410.s37, NAD: SE/RA/1311)

 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2015-06-01, 19:15
Svar #10

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Märkligt!
Då är hon gift med kh Mattias Isander i Knutby. Hur kan det hänga ihop?
-anders
Dessutom ska hon dött 1699 enl. Herdaminnet för stockholm.
 
Klarar någon att läsa dödsattesterna för Knutby vid denna tid? Behöver all hjälp jag kan få!
 
(Meddelandet ändrat av Balder_ 2015-06-01 20:59)

2015-06-01, 22:53
Svar #11

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Anders: Du har förväxlat modern Magdalena Agrivillea, och dottern Magdalena Berg (döpt 28/2 1686) som ville ingå äktenskap med sin kusin.
 
(Meddelandet ändrat av Ratengo 2015-06-01 22:55)

2015-06-02, 17:04
Svar #12

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Det skulle förklara mycket men hon är väl inte syskonbarn? Vad vet du mer om familjen?

2015-06-02, 20:40
Svar #13

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Syskonbarn är en äldre benämning på kusiner. Jag har inte undersökt familjen närmare.

2015-06-30, 17:28
Svar #14

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Jag misstänker att detta redan klargjorts i tanken hos alla inblandade i tråden, men tycker det kanske bör skrivas ut också för att undvika framtida förvirring.
 
Såvitt jag förstår så bekräftar det bara vad som redan står i (det utmärkta) längre inlägget ovan.
 
Daniel är son till Sara Agrivillea vars syster Magdalena Agrivillea är gift med Lars Berg. Om Magdalena Berg ovan är dotter till dessa två så blir Daniel och Magdalena följaktligen kusiner genom sina mödrar som är systrar.
 
 
 
 
 
(Meddelandet ändrat av sgelow 2015-06-30 17:51)

2015-06-30, 17:44
Svar #15

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Det här är antagligen en dum fråga och jag kan inte säga att jag nödvändigtvis läst allt som behövs för att se att det är det, så om någon kan, klargör gärna.
 
Är det säkert att Johannes och Samuel är söner till just denna Laurentius Honterus? Varför jag frågar är just för att de inte nämns alls i Laurentius Honterus bouppteckning och såvitt jag förstår kan bägge ha levt då (Samuel med säkerhet). Det var ju inte heller så att de andra barnen var barn till Elsa Grubbe, så jag ser ingen uppenbar anledning till att de inte skulle vara med. Finns det någon klar källa som verkligen säkerställer denna koppling?
 
[Rasbo-häradsrätt-F-1-1683-1826-Bild-1490-sid-11 AID:v149245a.b1490.s11]
 
(De som nämns och sålunda ska ha levt 1708/1709 är Abraham, Elisabet, Lars, Elsa, Isak, Jakob och Daniel)
 
(Meddelandet ändrat av sgelow 2015-06-30 17:51)
 
(Meddelandet ändrat av sgelow 2015-06-30 18:00)

2015-06-30, 18:18
Svar #16

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1970
  • Senast inloggad: 2023-08-13, 23:01
    • Visa profil
Magdalena Agrivillia var först gift med kyrkoherde Erik Berg i Knutby sn och senare med dennes efterträdare Mattias Isander. Sen tror jag att sonen Lars Berg härrör från faderns tidigare gifte. Han och hustrun Elsa Hontera var således inte kusiner.

2015-06-30, 18:59
Svar #17

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Okej, jag blandade ihop det ytterligare. Poängen var huruvida Erik Berg och Magdalena Agrivillia var föräldrar till Magdalena Berg eller inte. Om de var, så skulle Daniel och Magdalena vara kusiner, vilket var vad som påstods.
 
(Meddelandet ändrat av sgelow 2015-06-30 18:59)

2015-07-05, 20:18
Svar #18

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Stefan!
Jag kände inte alls till Lars Hontherus bouppteckning, och eftersom jag är väldigt dålig på att läsa gammal text undrar jag om någon skulle kunna förtydliga ingressen.  
 
Men det verkar finnas mer intressant information i BOU. T.ex. nämns åtminstone Jacob längre fram i texten. Synd att jag inte kan läsa det!
 
Det gläder mig att det slutgiltiga beviset för Peter Hjelms hustrus anor kommer med den. Mitt argument finns ovan för Johannes som son - men han kan ju ha dött - men Samuel kan man fråga sig när han inte finns med i BOU. Men vem är Isak? Nu vet vi ju att han finns 1708.
 
Jag kan tillägga att jag idag sett att Daniel Honther dog den 4/7 1756 i Spånga, Alunda (C).
 
-anders
 
(Meddelandet ändrat av Balder_ 2015-07-05 21:14)
 
(Meddelandet ändrat av Balder_ 2015-07-05 22:03)

2015-07-05, 21:57
Svar #19

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Detta att Samuel inte finns i Lars Hontherus BOU är verkligen förvånande. Jag tänkte att jag kunde komplettera med vad jag tror mig veta om släkten Hontherus före Lars. Alla rättelser och kompletteringar uppskattas!
 
Anfadern Peter Thomasson Honther, invandrad skotte och möjligen av adlig börd, var gift två gånger, andra gången med Kristina Johansdotter som var dotter till slutlig kh i Hökhufvud Johannes Olai. De fick ett antal söner som kom att studera vid Uppsala Universitet. Dessa kallade sig omväxlande Hontherus och Huntherus.
 
Den mest ryktbare av sönerna är Jakob Huntherus, en man som gjorde akademiskt avtryck i Uppsala men sedan lämnade Sverige och konverterade till katolicismen 1623 och om vars öden efter 1632 vi intet vet. Samtidigt med honom studerade i Uppsala ett antal bröder:
 
Äldre än Jacob var troligen Peter Honther, som enligt overifierade uppgifter ska ha blivit löjtnant. Dock finns en Petrus Petri Huntherus med i ett teaterstycke En lustigh comoedia, om ... konung Gustaf then första ... som trycktes 1622. Han bör vara far till den Johannes Petri Hunterus som skrevs in vid Uppsala Universitet i december 1626, och som sedan figurerar i diverse protokoll som student. I övrigt är de okända, men troligen är Peter född före 1590. Han kan ha varit storebror eller lillebror till den Thomas Hontherus som troligen deltog i undervisning vid Uppsala Universtitet i classic catechetica och i classic rehtorica 1605 och som responderade i Uppsala 1611. Därefter verkar han ge sig ut på en studieresa i nordtyskland (kommer till Greifswald 27/2 1613), för att sedan försvinna för oss. I den knösiska samlingen (nr 55) finns brev(?) med titeln Till den lärde och anspråkslöse ynglingen Huntherus, Thomas Petri från både en Andreas Erici VVendalius och en Laurentius Birgeri Victorius (stud. i Ups.(Uppsala) 1606, kh i Leksberg och Scholae Rector 1614, död 1625).
 
När Erik Huntherus började studera i Uppsala är inte känt, men han skrevs in i Greifswaldt den 2/11 1619 och blev någonstans magister. Sedan fungerade han några år som räntmästare för UU men blev avskedad 1635 för förskingring. Vad som blev av Erik vet vi inte, men han var gift och hade (minst) en son. Har dog före 1642, ty det året kallades hans änka till konsistoriet för att diskutera en gammal skuld och Erik benämns då vara salig. Dessutom sker det en referens till en son, som troligen var den Olaus som senare själv protokollfördes som medverkande i en diskussion om en växel som salig Erik skulle sänt sina bröder Jacob och Johannes när dessa studerade i Holland 1618-20.
 
Enligt herdaminnet föddes Johannes Hontherus den 6/10 1590 i Olandsmora, ett födelsedatum som är otroligt precist för tiden, och troligen fel med många år. Johannes blev student i Uppsala där han tog magister-examen 1622. Han var samtidigt med sin bror Jacob 1618-1620 i Leyden där Johannes var inskriven som servus och anges då vara 21 år gammal, vilket ger det sannolika födelseåret 1597. Han var sedan rektor för katedralskolan i Uppsala 1625-1631 (eller konrektor, vars betydelse här är oklar för mig). Han tog upp den troligen mer välbetalda tjänsten som kyrkoherde i Alunda 1631 där han efterträdde Ericus Tomae Medolerus som dött året innan. Två år senare utnämndes Johannes till prost och han var riksdagsman 1633. Han var concionator vid prästmötet 1637 och blev kontraktsprost 1641. Enligt herdaminnet dog han den 8/2 1669 i Alunda.
Johannes var gift tre gånger:
- med Abluna Larsdotter Gammal, dotter till Lars Hansson och hans hustru Catharina Hansdotter Gammal.  
- med Elisabeth Nilsdotter, som var född i Uppsala som dotter till slutlige ärkebiskopen Nicolai Olai Bothniensis (1550-1600) och dennes hustru Elisabet Grubb (1568-1614)
- med Sara Andersdotter
Han fick säkert flera barn, men endast två är någolunda säkra: en dotter Elsa (?-10/11 1681), som först gifte sig den 6/7 1645 med logik-lektorn Elias Unonis  och efterträdaren Lars
Herdaminnet anger Abluna som moder till dessa barn. Herdaminnet anger dessutom döttrarna Anna och Kristina som barn med Elisabet, men blandar samtidigt ihop dessa med Johannes systrar som nämns nedan. Det föds en Anna Johansson Hontera 1642 i Uppsala län, så troligt är att namnen är rätt, men att herdaminnet blandat ihop dem sedan.
 
Daniel Hontherus var först komminister i Tuna och Stafby 1640-1645, varefter han blev kyrkoherde i Valö (Olands och Frösåkers kontrakt) 1645 för att dö 1675. Han var gift (med vem är okänt) och fick två söner, Petrus och Erik, där den senare blev löjtnant. Dessutom två döttrar som gifte sig med var sin kyrkoherde. Den ene hette Brita och var gift med kyrkoherden i Danviks och Sicklaö församling Petrus Jonas Strandberg och fick en dotter ca 1660. Daniel Hontherus efterträddes 1676 av sin svärson (måg) Olof Waxelius.
 
Dessutom hade brödrarna ett antal systrar, av vilka två är kända:
Kristina Hontera gifte sig med kyrkoherden Petrus Petri Enstadius i Rasbo. Paret fick en dotter Elsa, som gifte sig med prosten i Weddö, magister Johan Hallenius, och en son som döptes till Petrus efter fadern och kom att efterträda denne.
Anna Hontera (1611-1688) som gifte sig 1632 i Uppsala med kyrkoherden i Torstuna (C) Olaus Nicolai (10/8 1598-1/9 1676), som i sin tur var son till ovan nämnde ärkebiskopen Nicolai Olai Bothniensis. Deras barn kallade sig Stiernman.
 
Varför jag skulle vilja förstå resten av BOU borde vara uppenbart nu. Finns det fler Honther? Nämns någon av de ovan i den? Jag tycker mig se en referens till en Monsieur Petrus Hontherus, eller?
 
Som sagt, tacksam för alla rättelser eller kompletteringar till det ovan som finns! Och all hjälp som kan fås med BOU.
-anders

2015-07-05, 22:19
Svar #20

Niklas Kant

Lite filtrerat... Delning mellan kyrkoherden i Alunda sn Laurentius H. änka Elsa Grubb och hennes styvbarn, nuvarande kyrkoherden i Alunda sn magister Abraham H., doktorn och professorn Petrus Hielms hustru Elisabeth H., vördig och vällärde Laurentius H., vördig och vällärde Lars Bergs hustru Elsa H., kornetten Isak H., fänriken Jaqul[?] H., och häradsskrivaren Daniel H..
 
****
 
Kyrkoherden i Spånga Lars H. ärvdes av sina systerdöttrar, Anna Christina och Anna Catharina Boije. Hans syster måste alltså varit Augusta H. som var gift med befallningsmannen Johan Boije.
 
Sollentuna häradsrätt FII:1 p. 163
Uppsala domkyrkoförsamling Ca:4 p. 18
Järfälla CI:2 Bild 21

2015-07-05, 22:46
Svar #21

Niklas Kant

Hur de var kusiner [Katarinas inlägg] är ganska glasklart även om Magdalena saknas i herdaminnet.  
 


2015-07-09, 23:39
Svar #22

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
Johannes Honterus vigdes i Alunda 1693 vilket är ett starkt indicium att han skulle vara Lars Honterus son och Samuel Laur. Honterus har rätt patronymikon för detsamma. Att en äldsta son skulle heta just Johannes är tämligen givet och någon annan lämplig Lars som far till Samuel har jag inte stött på. Att dessa båda inte nämns i den ovan diskuterade bouppteckningen kan te sig underligt. Kan dessa båda ändå inte vara barn i kyrkoherde Lars Honterus första gifte, det som Anders Källén visat via länken i inlägget ovan från 27/3 2013? Bouppteckningen från 1708 efter kyrkoherden är först en uppräkning av det digra bohaget och sedan i mångt och mycket en uppräkning av hur modersarvet efter andra hustrun Sara Agrivillia ska fördelas mellan just hennes barn Magister Abraham Honterus, professor Petrus Hielms hustru Madame Elisabet Hontera, den vällärde Herr Laurentius Honterus, den likaså vällärde Lars Bergs dygdesamma Matrona Elsa Hontera, cornetten Isach Honterus, manhaftig Herr Jacque/Jacob Honterus och slutligen häradsskifvaren Daniel Honterus. På sidorna 1640 och 1660 nämns också den döde/framledne sonen Petrus Honter och dess mödernes arf och att han blifvit barnlös, dvs inte har några arvingar i sin tur.
Kan det vara så att Johannes och Samuels arvslotter redan var uttagna i samband med första eller andra hustruarnas död?
Jag har också identifierat några släktingar till tredje hustrun Elsa Grubb i texten: Köpmannen i Stockholm Michael Grubb, sid. 1690, död 1715, Elsas kusin; sid 1630: Helena Wallvik och sid 1610: Johan Wallvik. Dessa båda senare är sannolikt barn till Elsas moster Magdalena Rudbeck och hennes make assessorn Jöns Klasson Wallvik.

2015-07-12, 09:48
Svar #23

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 17:30
    • Visa profil
I mitt inlägg ovan glömde jag poängtera att sannolike sonen Johannes Laurentii Hontherus, som gifte sig i Alunda Prästgård 29 januari 1693 (Alunda C:1, s.68) borde nämnts i faderns boupteckning från 1708 oavsett om han då levde eller var död, eftersom den döde halvbrodern Petrus nämndes (trots att denne inte hade några egna barn). Alltså är det inte omöjligt att också Samuel Laurentii Honterus också skulle vara en son och att arvskifte redan gjorts med barnkullen från första giftet.
(Jag kallade felaktigt bilderna i inlägget från 9/7 för sidor.)

2015-07-12, 21:29
Svar #24

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Rättelse till mitt ilägg från mars 2013: jag vet inte varifrån jag fått att Abrahams döttrar skulle vara tvillingar. Istället är det så att jag inte hittat vare sig Augustas eller Lars födelsenotiser. Abraham kanske inte bodde i Alunda i början på 1700-talet.
 
Ang. Föregående inlägg: finns det andra exempel på att skiften skett per hustru? För mig är förmyndartvisten som omnämns i UU konsistorieprotokoll bevis nog för att Lars hade två kullar (egen benämning) och denna BOU berör bevisligen endast en kull. Eller ...?

2015-07-13, 23:47
Svar #25

Utloggad Stefan Gelow

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 219
  • Senast inloggad: 2024-01-09, 21:58
    • Visa profil
Jag står mest vid sidan och håller med om det mesta ni säger. Ska bara säga att jag utan exempel på rak arm tycker mig påminna mig om bou där endast senaste kullen tagits hand om. Poängen är att bou förr, delvis som nu, endast tar upp de av arvet direkt berörda parterna. Av det skälet verkar det inget konstigt med om en tidigare kull bortsetts från om de av olika skäl fått allt arv de är berättigade till. Varför man kan fundera om just den här bou är att den verkar överlag så välskriven och täckandes det mesta att det ändock känns som ett stort hål att inga direkta eller indirekta antydningar om barn från ett tidigare äktenskap till den döde finns alls...  
 
Utan att ha läst om förmyndartvisten du nämner ännu så tror jag ändock det är troligt att Johannes och Samuel var Lars barn. Jag skulle dock vara gladare om jag kunde koppla speciellt Samuel mer direkt (som är en ana till mig), speciellt då namnet inte verkar komma från Honterus-sidan.

2015-07-15, 22:11
Svar #26

Utloggad Anders Källén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 201
  • Senast inloggad: 2023-08-24, 10:16
    • Visa profil
Allmänt verkar det anses att Peter Tomasson Honther, kronofogde i Olands och Morkulla härad, var en invandrad skotte av adlig börd.
 
Om man googlar på 'Carin Honther 1528' hittar man ett pdf-dokument 'Bidrag till Sveriges officiella statistik...' som på sidan 29 påstår att en jungfru Carin Honther redan 1528 donerar 4.25 mtl i Staby sn i Olands härad till Upsala hospital.
 
Det är svårt att frigöra sig från tanken att Carin är en medlem av Peters föräldrageneration (själv anses han vara född omkring 1560) eller t.o.m. tidigare. Både namn och härad! Det skulle i så fall betyda att släkten varit i Sverige längre (och hunnit förvärva land).
 
Finns det något sätt att få mer information kring detta? Det är ju ganska långt tillbaka i tiden!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna