ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hucca  (läst 907 gånger)

2003-05-25, 16:04
läst 907 gånger

Nina Drake

Har stött på en Johan Henrik (Hindrik) Hucca, han var trädgårdsmästare och levde i bland annat Risekatslösa, Ekeby och Hesslunda i Skåne. Han föddes troligen 1767, vart vet jag inte. Har även hittat hans dotter Sofia Carlotta Hucca f. 1811 och hennes oäkta barn Gustafva Vilhelmina Hucca f. 1836 i Ängelholm, även hon fick oäkta barn, sönerna Carl Johan f. 1858 i Helsingborg, Oscar Vilhelm f. 1861 i Landskrona och Gustaf Berndt f. 1863 i Landskrona. Är det någon som stött på någon av dessa, eller någon annan med detta efternamn? Har även sett att Hucca har stavats Huccat, Huchard, Huskas och Hauke.
Tacksam för all hjälp
Nina

2003-06-27, 16:32
Svar #1

Nina Drake

Johan Henric Hucca föddes enligt egen utsago i Sachsen 1767-06-04, när han invandrade till Sverige vet jag inte. Han var gift med Sissa(Cecilia) Nilsdotter född 1785-10-04 i Norra Skrävlinge(Kan vara fel plats, det var mycket svårtytt) Johan Henric var trädgårdsmästare. Deras äldsta barn Georg Wilhelm var enligt en källa född 1809-04-12 i Skrävlinge, enligt en annan i Wrams Gunnarstorp(också mycket svårtytt)Sofia Charlotta som är min ana föddes 1811/12-07-27 i Rimmeslöv. 1815/16-10-06 föds Adam Hindrick vart vet jag inte och 1818-01-23 föds Amalia Sofia, troligtvis i Halmstad, men där hittar jag inte henne. 1824-02-04 föds Carl Ferdinand i Risekatslösa, där fadern jobbade på gården Bosarp. Någongång runt 1816 flyttar familjen upp till Halmstad (N) där jag hittat dem i en husförhörslängd 1817, men 1818-09-30 flyttar de från Halmstad ner till Hesslunda i Skåne, vid denna flytt finns alla fyra barnen med, men när de 1824 flyttar från Hesslunda till Ekeby måste Amalia Sofia och Adam Hindrick redan vara döda, för då står de inte med längre.
Vidare vet jag bara att Sofia Charlotta som jag tidigare skrivit fick minst två oäkta barn, varav en jag inte hittat och den andra min ana Gustafva Vilhelmina född 1836-04-13 i Ängelholm, vid hennes födelse står modern med efternamnet Huskas, hon hade då redan ett oäkta barn. När Gustafva Vilhelmina föder sitt första oäkta barn Carl Johan 1858-05-19 i Helsingborg står en piga Maria Magdalena Huccart som den som bar barnet till dopet. Gustafva Vilhelmina fick sedan oäkta sönerna Oscar Wilhelm (min ana) född 1861-01-19 i Landskrona och Gustaf Berndt född 1863-03-15 Landskrona.
Av en händels råkade jag hitta en Maria Huccia född 1837-04-29 i Landskrona (Vars födelse jag sedan inte hittade) hon hade oäkta barnen Helena Charlotta född 1860-04-14 Landskrona och Anna Christine född 1863-06-17 Landskrona. Hur dessa är relaterade till den övriga släkten vet jag inte. Jag trodde först att detta var den Maria Magdalena som bar Carl Johan till dopet, men när jag fick veta att en Maria Magdalena Huccat född 1840 i Gråmanstorp, gift men Nils Persson född 1843 i Vomb, utvandrade med sin dotter Amalia född 1880 i Vomb, till Minnesota 1892, förstod jag att det inte kunde vara samma person. Hon hade nämligen barn som var födda samma år som Maria Huccias.
Däremot hade jag hittat en Peter Ferdinandsson Hucca på Familysearch född 1847 i Gråmanstorp vars föräldrar var en Ferdinand Hucca och Gunnila Pehrsdotter, jag anar att han kunde vara den senare Maria Magdalenas bror. Jag börjar också gissa att Carl Ferdinand skulle kunna vara fadern till dessa två, men han står som ogift i folkräkningen 1890 så det verkar inte stämma helt.
Detta är vad jag vet om släkten Hucca, om någon vet något mer skulle jag bli mycket glad för upplysningar.
MVH
Nina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna