ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingelström  (läst 1301 gånger)

2013-11-06, 18:12
läst 1301 gånger

Utloggad Viveca Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2016-07-10, 20:32
    • Visa profil
Hej, finns det någon som känner till släkten Ingelström? Bland mina anor finns en Anders Ingelström, död 1736 i Malmö garnisonsförsamling. Är det samma Ingelström-släkt som Petrus Ingelström, som levde åren 1671 - 1725 och som var kyrkoherde i Södra Rörum? Denne Petrus Ingelström var gift med Anna von Möhlen och de hade dottern Maria, f.1706. Maria gifte sig med professor Nils Stobaeus.
Det fanns även en Petter Ingelström, som ca 1715 vistades vid tyska kansliet i Wismar, och en bror till denne, Knut Ingelström, som vid samma tidpunkt var artillerist i Kristianstad. De var söner till rådmannen i Ystad, Fredrik Persson Rijber.
Tack på förhand.
Mvh, Viveca

2013-11-06, 23:14
Svar #1

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej Viveca!
 
I min forskning har jag en Olaus Ingelström, som 1740 skötte klockaretjänsten i Norra Rörum och Hallaröd, år 1742 skötte han klockaretjänsten i Höör, och blev slutligen klockare vid Karlskrona stadsförsamling, där han ska ha dött i april 1760. När han blev student vid Lunds universitet 1721 1/5 kan man läsa i studentmatrikeln »ex Malmogiensi, quam 10 annis frequentaverat, schola dimissus, annos habet 22, natus in Ingelsta prope ad Treleborg patre quondam rustico». Han hade alltså studerat vid Malmö skola i tio år, var född omkring 1699 i Ingelstad i närheten av Trelleborg, där fadern varit bonde. Detta Ingelstad kan bara vara församlingen Västra Ingelstad - alltså samma församling som den nämnde kyrkoherden Petrus Ingelström i Södra Rörum hade tagit sitt namn ifrån.  
 
Frågan är alltså om det handlar om släktskap, eller om studerande bondsöner födda i Västra Ingelstad antog namnet Ingelström? Din Anders Ingelström sägs ju dock vara hantlangare i dödboken 1736, alltså vid Artilleriet, och återfinns i Artilleriregementets generalmönsterrulla 1732, som hantlangare nr. 34 under artilleri- och fyrverkarekompaniet i Malmö. Kompaniet mönstrades i augusti 1732, och det framgår att Anders Ingelström då var 34 år gammal, född i Skåne, gift, och hade tjänat i 7 och 5/6 år.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2013-11-07, 13:40
Svar #2

Utloggad Viveca Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 254
  • Senast inloggad: 2016-07-10, 20:32
    • Visa profil
Hej Markus! Jag tänkte närmast på om dessa olika Ingelströms, inklusive min ana, på något sätt var släkt med varandra, eller om de bara antagit namnet Ingelström från sin födelseort utan att ha släktskap.
 
Mvh, Viveca

2014-12-27, 00:16
Svar #3

Utloggad Bengt Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:26
    • Visa profil
I Övraby sn i Ingelstad hd år 1706 (bild 47 AD) föds en dotter Metta till 3-dingsryttare Jöns Ingelström och hans hustru Sidsela Nilsdotter. Hustruns moder anges heta Marna Nils Roberg i Everöd. Barnet döptes dock i Benestad då man inte kunde få prästen till Övraby.
 
År 1708 döps sonen Erland. Bland dopvittne återfinns Ingelströms systrar Hanna och Ingar. Bar gjorde mostern Brita Roberg
 
Bengt
 
(Meddelandet ändrat av Nalleborrby 2014-12-27 00:47)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna