ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Insulander  (läst 1275 gånger)

2000-10-28, 17:46
läst 1275 gånger

Stefan Sörensson

Jag söker uppgifter om Matthias Insulander, tullskrivare i Härnösand tidigt 1700-tal. Han var född 1687 och avled 1743. Märkligt nog har jag ej funnit honom i Härnösands dödböcker. Han var gift 1721 i Sollefteå med Anna Maria Garneij, född 1691 vid Lögdö bruk och död 1771. Hennes bouppteckning finns vid Härnösands domsaga. Ej heller henne har jag lyckats finna i dödböckerna för Härnösand. Möjligen bodde dom i någon angränsande församling till Härnösands stad.
Tacksam för alla svar och uppgifter om denna släkt.
 
Mvh, Stefan

2001-01-20, 15:04
Svar #1

Utloggad Håkan Widell

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 504
  • Senast inloggad: 2017-06-17, 22:07
    • Visa profil
Hej Stefan! Har Du tittat i Svenskt biografiskt lexikon, det kan nog löna sig! Där nämns tullnären Mattias Insulander (1687-1743) i Säter i Kopparbergs län. Han var son till rådmannen, tullinspektoren och riksdagsmannen i Kristinehamn Mattias Insulander, död 1699.
Själv har jag också en fråga om en sannolikt annan släkt Insulander. I Uddevalla bodde skepparen Jonas Insulander, död ca 1796. Han var gift med Elisabeth Christina Lindquist, som dog i Uddevalla 1811-12-05, 67 år år (således född ca 1744). Enligt inflyttningslängd för Uddevalla 30 november 1786 flyttade makarna Insulander-Lindquist in från troligen Strängnäs (vissa tolkningsproblem. De uppges då vara födda resp 1742 och 1744. Jag har inte kunnat återfinna dem i Strängnäs men eftersom det finns en känd Insulandersläkt (också beskriven i SBL och en gren även i Sv Släktkalendern 1965) från Vältesta, Vansö(D), gick jag vidare till Vansös kyrkböcker. Där fann jag i födelseboken en Christina Elisabeth Lindquist, född 1744-07-20, dotter till Anders Lindqvist. Rimligen rör det sig om samma person. I fb återfinns även födelsen 1742-10-25 av Jonas, son till Eric Ersson i Vältesta och hustrun Kerstin Ersdotter. Enl SBL var Eric Ersson och Per Ersson bröder och gav upphov till två grenar Insulander, varav Pers gren fortlever.
Är det någon som har kompletterande information om Jonas Insulander och hans hustru är jag mycket tacksam. Jonas Insulanders bouppteckning 1796 finns bevarad, men jag vet inte när och hur han dog och inte heller var makarna Insulander - Lindquist gifte sig.
Bästa hälsningar!
Håkan Widell

2001-02-03, 19:18
Svar #2

Stefan Sörensson

Tack Håkan för uppgifterna! Jag ska kolla och se hur de stämmer överens med den Mattias Insulander jag söker. Årtalen stämmer tydligen.
 
Mvh,
 
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna