ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kronobåtsman Lars Kalkon  (läst 645 gånger)

2006-03-21, 18:36
läst 645 gånger

Utloggad Leif Rondahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2008-10-16, 18:43
    • Visa profil
Hej.
Var i detta land förekommer det båtsmän med namnet Kalkon. Jag har en anfader med detta namn och kan inte finna var någonstans det används. Han föddes på Öland 1750, enl hfl.
mvh
Leif Rondahl

2006-03-21, 22:31
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1949
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 14:19
    • Visa profil
Hejsan Leif - kan det möjligen vara Kanon? Det finns ett antal båtsmän med detta namn, ffa i Tjusts båtsmanskompani, Lofthammar socken (H). Namnet figurerar även i Blekinges, samt Västergötlands båtsmanskompani. Just Tjust upptar två Lars Kanon, ingen med födelse 1750. Dessutom finns namnet Kanon inom arm?n, men som båtsmansnamn ffa Tjust. Uppgifterna finns på soldatregistret via www.dis.se
Vänligen,
Calle

2006-03-22, 12:40
Svar #2

Anita Müller

KRONOBÅTSMAN LARS KALKON
 
Hej Leif!
 
Skriver själv jämt ner ovanliga namn vid min släktforskning och fann en Kalkon i mina mappar!!
 
C:8 p. 121 Visby stadsf./Gotlands län:
Nr 13 Anna Greta Kalkon f. 14/2 1804, döpt 17/2.
 
Far- LARS KALKON, kronobåtsman.
Mor- Cajsa Maja  Ericsdotter
 
Med båtsmansnamnen förhåller det sig säkerligen som med soldatnamnen - alla med samma namn måste inte vara släkt.Man ser ofta att sonen fick ett
annat båtsmans- eller soldatnamn än fadern.
 F.ö.- på nätet finns en hel del att läsa om detta. Mycket intressant tema.
 
Hälsningar
Anita M?ller

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna