ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jäderlund  (läst 1133 gånger)

2008-01-25, 07:59
läst 1133 gånger

Svante Hammarberg

Hej!
Jag är medlem i ett genealogiskt sällskap i Chile, och har blivit tillfrågad angående en svensk vid namn Jäderlund som flyttade till Chile i början av förra seklet. Ättlingar till denne man finns, men man har ytterst knapphändiga uppgifter om honom. Man är även intresserad av att veta mer om namnets ursprung, om det är talrikt etc. Jag själv har inga uppgifter om Jäderlundare, och har sökt på google och följt de råd man ger i Anbytarforum, utan resultat.
Därför vänder jag mig till detta forum, och undrar om någon forskare känner till något om Jäderlundare, eller t.o.m. om mannen som emigrerade till Chile?
Av andra chilenare, med finskt, norskt och danskt ursprung har jag tillfrågats om diverse släkter. Har då vänt mig till DIS i respektive land och fått en alldeles överväldigande respons.  
Tack på förhand!

2008-01-25, 10:32
Svar #1

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
En sökning på SCB visar att det finns 215 personer som har efternamnet Jäderlund idag.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-01-25, 10:33
Svar #2

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Idag var fel ... I sökningen ingår personer som var folkbokförda i Sverige den 31 december 2006.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-01-25, 10:38
Svar #3

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Undrar om man for via USA till Sydamerika? År 1895 reste en E.A. Jaderlund (man) från Liverpool till New York.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-01-25, 11:19
Svar #4

Utloggad Claes-Göran Magnusson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3788
  • Senast inloggad: 2022-08-04, 20:16
    • Visa profil
    • animskog.se
Ser att det dessutom var ett par stycken som reste via Elis Island och i SSDI finns ett 20-tal. Har du inget förnamn på personen och ungefärligt födelseår? I DISBYT får man 344 träffar (inkl alla dubletter) så det verkar vara en del som forskar på den eller de släkterna. Vi får väl hoppas de ger sig tillkänna.
Just because I don't care doesn't mean I don't understand. - Homer Simpson

2008-01-26, 20:31
Svar #5

Svante Hammarberg

Hej C-G!
Tack för uppgifterna! Jag har försökt att få fram fler data på den chilenske Jäderlund, och väntar på ett , förhoppningsvis mer uttömmande svar.  
Vill tacka dig för din hjälp, och hoppas att fler uppgifter kan skakas fram samt att fler forskare vill höra av sig!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna