ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kallenberg  (läst 1866 gånger)

2000-09-21, 15:46
läst 1866 gånger

Anette Berntoft

Har i min forskning stött på släktnamnet Kallenberg. Finns det någon som känner till något om detta namn?

2000-09-21, 17:29
Svar #1

Arne Olsson

Hej Anette!
Det finns åtminstone en stor släkt Kallenberg, som härstammar från Brönnestad i Skåne. Den finns beskriven av V.Ljungfors: Kallenberg från Brönnestad i Svenska Släkter 1908-1912. Är det någon bestämd ana med det namnet du har stött på?

2001-02-03, 23:16
Svar #2

Jan Lindroth

Jag undrar om någon har kommit i kontakt med Johan Fredrik Kallenberg f. 1784-10-14. Enligt en husförhörslängd ifrån Torekov skall han ha varit född i Visseltofta, men jag kan inte finna honom där...  
 
Är det någon annan som har lyckats spåra honom?
 
/Jan Lindroth/

2001-02-04, 10:48
Svar #3

Arne Olsson

Hej Jan!
Om det är själva födelsenotisen du är ute efter, har jag inget svar. Du har kanske sett Johan Fredrik i den utredning jag nämnt ovan? Om inte, kan jag bara nämna att handlanden Johan Fredrik Kallenberg finns i Tab. 11. Där sägs han vara f. 1785 men datum anges inte. Han var son till Johan Georg Kallenberg. För både hans närmast äldre och närmast yngre syskon anges fullt datum och att de var födda på Möllegården, Visseltofta. Det verkar alltså som om även författaren misslyckats med att finna födelsen.
Mvh, Arne

2001-02-04, 14:44
Svar #4

Jan Lindroth

Hej Arne!
Tack för ledtrådarna. Johan Fredrik var mycket riktigt handlare i Torekov.  
Boken som du omnämner här ovan; var kan jag få tag på den?
Mvh Jan Lindroth

2001-02-04, 17:16
Svar #5

Arne Olsson

Hej Jan!
Boken finns bl.a. på UB i Lund och bör väl kunna lånas på fjärrlån. Jag kan skicka över utdrag av aktuella tabeller via e-mail.
Mvh, Arne

2001-02-04, 21:04
Svar #6

Jan Lindroth

Hej Arne
Det vore fantastiskt! Tack ännu en gång.
Mvh Jan Lindroth

2003-06-11, 13:15
Svar #7

Bror Kajsajuntti

Jag känner till delar av den släkt som bott i Luleå - Hjalmar och Beda Kallenberg. De hade en son Ingemar Callenberg, som räknades som en stor konstnär här uppe. En ättling är författareinnan Lena Kallenberg. Vet ni något mer om släkten så kan ni skriva till mig, så skall jag höra, om Lena känner till detta.
Hälsningar
 Bror Kajsajuntti

2004-05-11, 19:22
Svar #8

Sven E Andersson

Har en tavla av Ingemar Callenberg.
Tavlan benämns Svetsaren och är troligen målad någon gång på 60-talet.
Vore mycket tacksam om någon har lite uppgifter om konstnären och hans produktion.
mvh

2005-02-24, 09:06
Svar #9

Eva Sonne

Hej!
Jag stammar från kronolänsman Konrad Kallenbergs dotter Juliana Elisabeth (f. 1766-0105 i Östra Ljungby, Skåne. Enligt Ljungfors invandrade släkten till Skåne från Danmark eller Tyskland vid mitten av 1600-talet, men finns det någon här som har utforskat släktens ursprung? Är stamfadern Conrad Väfvare stamfader till alla Kallenbergs i Sverige, eller rör det sig om flera olika släkter?
 
Det vore för övrigt spännande att komma i kontakt med andra Kallenberg-ättlingar och byta anor!
 
MVH
Eva Sonne
eva.sonne@e-box.dk

2007-09-19, 20:59
Svar #10

Utloggad Lennart Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 53
  • Senast inloggad: 2018-11-12, 15:42
    • Visa profil
Jag har en oljemålning där konstnärens namn är svårt att tyda. Troligen E Kallenberg eller E Kullenberg.  Det är ett strandmotiv och kan vara från Halland (osäkert dock). Vet någon vem denne(a) konstnär kan vara?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna