ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kart / Karth  (läst 6419 gånger)

2000-04-20, 19:14
läst 6419 gånger

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Här och var har det förekommit åtskilliga efterlysningar som berört den på svärdssidan utdöda dalslandssläkten Kart(h) (verksam främst i Dalarna, men härstammande från Dalsland), där hänvisningar gjorts till Erik Hellerströms utmärkta artikel i SoH 1962.
 
Själv har jag i diverse sammanhang kommit att beröra mina ankytningar i min forskning till den ännu fortlevande värmlandssläkten Karth, vars eventuella anknytning till dalslandssläkten kort berördes av Hellerström. I ett tillägg till artikeln 1962 något år efteråt återkom Hellerström med nya rön, där en ganska sannolik koppling mellan släkterna kunde göras.
 
Exakt vad den kopplingen gick ut på antecknade jag idiotiskt nog inte den enda gång jag ögnade igenom det aktuella tillägget, men när jag just skrev ned för mig kända delar av Sven Låftmans antavla för att lägga ut här på Anbytarforum märkte jag att de papper av Erik Hellerströms hand, jag fått kopior av från Ingrid Eriksson Karth (med vars svärfar Hellerström brevväxlade på 50-talet), kompletteras på ett intressant sätt i papper jag fått av en nutida släkting, John Byström, som själv härstammar från värmlandssläkten Karth (se det jag skrivit under Kändisars härstamning: Låftman, Sven).
 
Jag avvaktar nu besked om någon släktforskare med aktuella årgångar av SoH hemma har möjlighet att kontrollera Hellerströms tillägg redan nu under påskhelgen - annars får jag själv kontrollera saken på tisdag. Men chansen finns att kopplingen mellan de båda Karth-släkterna i och med John Byströms rön är definitivt vederlagd, nu när jag sammanfört hans och Hellerströms uppgifter.
 
I vilket fall som helst kan det vara vettigt att eventuella kommande frågeställningar kring släkten/släkterna Kart(h) från och med nu placeras här.

2000-04-24, 22:22
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Inte ett jota skrivet under hela påsken vare sig under Kändisars härstamning: Låftman, Sven eller här. Frågan är förstås om någon över huvud taget har kikat på dessa inlägg, och ens märkt att vi kan vara den exakta kopplingen mellan bergsmans- och värmlandssläkterna Karth på spåren. Men eftersom jag håller på och avslutar min senaste anställning med att beta av den semester jag hade hunnit jobba ihop, så lär jag snabbt åka in i morgon bitti till - stadsarkivet blir det nog, så ska jag äntligen kika på ett par bouppteckningar jag inte haft tid att kolla det senaste halvåret också.

2000-04-25, 00:17
Svar #2

Torjörn Norman

Hej du djupt suckande
I min vikaforskning har jag en bokhållare Erik Kart som bodde på Nynäs. Han var född 1702 möjligen vid Hällsjöhyttan i Norrbärke(W). Han gifte sig 1726-05-07 i Vika med jungfru Anna Gradin, född 1702 i Medåker. Han kom då från Grängie. (Grangärde?) I Nynäs efterträdde de kyrkoherde Arvid Gradins hustru.
Son Arvid föds 1727 och dör 1728. Dotter Sara-Stina född 1728. Son Isak 1730,Erik 1732, Anders 1735, Georgen 1736-1784 (fallandesjuka), Anna 1738, Johan 1740, Jacob 1743 som övertog gården, Abraham 1746 kyrkoherde i Medåker, Helena 1750 men då börjar hustrun bli lite väl gammal.
Torbjörn Norman i Björklinge

2000-04-25, 23:59
Svar #3

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Så har jag då kunnat konstatera hur det förhöll sig med Erik Hellerströms publicerade kunskaper 1963, i jämförelse med de som fanns nedtecknade i de papper Olle Karth fått från Hellerström på 50-talet, och som jag fick kopior på av dennes svärdotter härom veckan.
 
Värmlandssläkten Karth angavs i artikeln 1963 säkert kunna härledas tillbaka till fältväbeln Carl Magnus Karth, f 1716, gm Pemer-ättlingen Maja Greta Meijer. I kompletteringen 1967 är det senaste nytt att det säkert har belagts att Carl Magnus föräldrar var kaptenen Anders Karth, f 1675, och Anna Chatarina Blom, och att Anders Karths far förmodligen var den kornett Eric Karth, fånge i Danmark 1676, och död 1677, som i sin tur helt säkert är identisk med den Erik Karth, kornett vid Värmlands kavalleri, som i Hülphers samlingar uppräknas som en av sönerna till bergsmanssläkten Karths stamfader Christoffer Karth.
 
Skillnaden var nu att denne Erik lika säkert är uppräknad som en av Christoffers söner i de papper av Hellerströms egen hand, som jag fått kopia på av Ingrid Eriksson Karth. Likaväl nämns Erik som en av bröderna till Hellerströms mormors mormors farfars far Isak K. i den antavla Hellerström publicerade i SoH 1954.
 
Men till sitt arbete om bergsmanssläkten Karth i SoH 1963 hade Hellerström gått mer in på djupet, och kan alltså varken bekräfta eller avfärda Hülphers uppgift att Erik Karth i Värmland var en av Christoffers söner.
 
Det var just att Hellerström förmodligen hade reviderat uppgifterna i dessa papper jag hade tillgängliga hemma jag var rädd för, och det hade ju inte gjort så mycket om det hade kunnat finnas besked på den punkten här på Anbytarforum när jag kom hem i går kväll. Men jag ska inte säga något, även jag skummar naturligtvis bara igenom ämnena när jag har gjort en ny sökning på nya inlägg, och tar en titt på det som ser intressant ut för mig.
 
Hade jag velat vara säker på att någon riktigt intresserad släktforskare med nödvändiga gamla årgångar av SoH hemma i bokhyllan skulle se det jag skrev om saken, skulle jag ha startat en ny diskussion med GÅTAN OM KOPPLINGEN MELLAN BERGSMANS- OCH VÄRMLANDSSLÄKTERNA KARTH LÖST??!? som rubrik i stället.
 
Nu vet vi i gengäld att det inte var så tvärsäkert löst ändå, så det var det naturligtvis tur att jag inte gjorde.
 
Det som fick mig att tro att kopplingen kunde vara säkert vederlagd var John Byströms konstaterande att kornetten Erik Karth verkligen var kaptenen Anders Karths far, i kombination med att Erik var en av Christoffers söner i papperen jag satt med här hemma. Jag kände inte igen detta som den eventuella koppling jag visste att jag hade sett i Hellerströms komplettering 1967, men kunde ju inte vara säker på saken.
 
Nu har jag lämnat in SoH 1963 och 1967 för kopiering av allt Karth-material i KB:s reproavdelning till i morgon.
 
Lustigt i sammanhanget var att jag har lusläst Hellerströms antavla i SoH 1954 förr, då han på en annan sida råkar härstamma från en syster till fänriken Isaac Hasselhuhn, som var gift med Anna Elisabeth Pemer.

2000-04-26, 00:15
Svar #4

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Och till Torbjörn, då: I papperen från Erik Hellerström här hemma finns en Anders Karth, *1663, † 1715, länsman i Grangärde. Dessutom har han en bror, Georg, † 1692, som var bruksförvaltare just vid Hällsjöhyttan. Förmodligen är Din Erik son (sonson?) till någon av dem. I morgon ska jag se vad det står i SoH-artikeln.

2000-04-29, 13:07
Svar #5

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Jodå, Erik var med i Hellerströms artikel. Han är son till bergsmannen i Spjutsbo Isak Göransson Karth, f troligen 1665, d 1710, och Sara Eriksdotter, f 1662, d 1718. Hellerström härstammar själv från just Erik, via sonen Erik.
 
Isak Göransson Karth har sedan aldrig riktigt kunnat passas in i släkten i övrigt, men är enligt Hellerström förmodligen systerson till de samtida Karthar som omväxlande i Gahns och Hülphers genealogier har utgetts för att vara hans bröder. Gahn placerade ju som sagt även in värmlandsgrenens nu äldste säkert belagde anfader bland dessa.
 
Det här kommer jag på sikt att leta ännu mer efter. Jag ska nysta i var Erik Hellerströms forskning finns idag, och se hur långt han kom.

2000-05-01, 00:52
Svar #6

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Hej Anders
Jag fick för några år sedan en kopia ur Släkt och Hävd av Kajsa Österberg i Fagersta. Det gäller en artikel om Bellman som skrivits av Erik Hellerström. Sidnumret är 54 och det hänvisas till Karth i föregående artikel och tabell 11. (Förmodligen den artikel av Hellerström som du omtalat.)
Den här nämnda Kerstin Hägerman (gift med Karth enl ovan) torde vara syster till den Arvid Hägerman född 1681 som var gästgivare i Strand, Vika socken 1729-1742 då han dog av skörbjugg. Hägermansläkten kom från Furbo i Norrbärke. Då kan man fråga sig huruvida Hägerman påverkats av Erik Karth som kom till Vika 1726 när det gäller flytten dit.
J E Norberg skriver i sitt Vika Minne att Erik och Jacob Karth voro enligt gamla berättelser ofantligt rika,... (tyverr är boken utan källhänvisningar och anses osäker som källa)
Torbjörn i Björklinge

2000-07-20, 01:11
Svar #7

Markus Wikman

Vad vet du Torbjörn om Eric Karths hustru Anna Gradins moder Anna Maria Alenius F.1671/72 i Västergötland i Levene församling som prostdotter och hustru till Arfvid Gradin. I vissa källor står det att hon skulle kunna vara dotter till Petrus A Alenius i Husaby. Finns det några belägg för det?

2000-09-25, 13:42
Svar #8

Margareta Nilars

Har ovanstående Karth något att göra med Sven och Peder Kart, fogdar på Dal under 1500-tal?

2001-01-24, 05:48
Svar #9

Mia Löwgren

Hmmm... blygt skrapar jag med fötterna och viskar ett hallå, Anders och alla andra:
Jag har av ovan nämnda Kajsa Östergren i Fagersta fått uppgifter på att Isach Göransson Kart i Spjutsbo (gift med Sara Eriksdotter) är min mormors farmors mormors farmors morfar... hon nämner även fyra barn - döttrar alla: Maria, Anna, Karin och Sara.  
Men nu ser det ju ut som om han hade flera barn, tydligen! Jag skulle bli väldigt glad för flera, lite utförligare uppgifter och jag lämnar gärna allt jag har i gengäld (som jag sa så är alltsammans jag har helt och hållet Kajsas förtjänst!).
 
Tack på förhand och god fortsättning på 2001!
/Mia Löwgren

2001-02-01, 22:42
Svar #10

Mia Löwgren

Och... när jag ändå är igång, Anders Pemer, om du ser det här så får du gärna förklara lite mer för mig om röran kring Isak Göransson Karths härstamning, kanske du kan tipsa mig lite mer om litteratur att gräva i?
 
Kram på er alla, ute är det kallt och jag är definitivt en björn, så här års.
/Mia

2001-02-02, 13:32
Svar #11

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Mia>> Jag kan återkomma om saken när jag hittar min kopia ur Hellerströms artikel. Har inte  fått full koll på mina släktforskningspapper sedan min senaste flytt. Men har du själv artikeln (den ur Släkt och Hävd, alltså) så är väl det det lilla jag vet, det som står där.
 
Min koppling till Kartharna kommer egentligen inte in förrän med den alltså ännu inte säkert ihopkopplade Värmlandssläkten Karth, vars medlemmar är släkt med mig fr o m Carl Magnus Karths (f 1716) gifte med min släkting Maja Greta Meijer (vars morfars mor hette Pemer).
 
Skönt i vilket fall som helst med en varm kram ända nerifrån Malmö, ser jag i Forskarkatalogen. Det är smällkallt här i huvudstadsregionen också idag. Kram på dig själv!

2001-02-06, 15:04
Svar #12

Mia Löwgren

Alltid trevligt att kramas - det töar här idag, dock så inte ens snön är krambar, längre.  
I vilket fall som helst, Anders, så läste jag att du nämnde lite om IGK:s osäkra koppling till övriga Karthar här ovan, och även om det bara är lite du vet så vill jag gärna veta det lilla, när du får tag i dina papper. No panic! *skratt*
 
Jag har inte läst S&H utan - som sagt - fått materialet av Cajsa Östergren i Fagersta.
Kram igen / Mis

2001-03-01, 10:01
Svar #13

Hans Söderström

Hej!
 
Enligt uppgift gifte sig Erik XIV:s och  
Karin Månsdotters son Prins Gustaf 1594 i
Kasjin, Ryssland med Brita Kart, dotter  
till Kungl. Fältöversten Peder Svensson
Kart till Ånäs.
 
Kan någon ge upplysningar om Brita Karts
mor samt dennas och Peder Svensson Karts
förfäder?
 
Mvh, Hans Söderström, Grankulla, Finland

2001-04-16, 01:36
Svar #14

Jan Kartengren

Bland andra Kartar, utan samband med ovanstående,
kan nämnas min ff ff ff ff Jon Svensson Kart.
Han var ryttare vid Västgöta tre- och fyrmännings-
regemente men blev senare gästgivare i Karte-
gården i Jung sn, Skaraborgs län. Omnämnd tid-
igast 1703 (gmr) och f omkr 1678.

2001-06-09, 14:43
Svar #15

Utloggad Are S. Gustavsen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 09:23
    • Visa profil
Hei!
 
Jeg tenkte jeg fikk gjøre oppmerksom på flere norske Kart/Karth/Chort etc.
 
En Anders Kart dukker opp som borger i Tønsberg i 1632, han er muligvis (hypotese) far til flere Anderssønner Kart i Skien, nevnt 1659-1679 (den første kirkeboken).
 
I Sandsvær (syd for Konsberg i Buskerud) var det en sogneprest (kyrkoherde) Laurits Nilsson Kart 1642-1664-. Og i Nes i Hallingdal (Buskerud) het sognepresten 1637-1648 Hans (Johannes) Nilsson Kart. Opphavet til prestene Kart er ennå ikke bevist, men flere tror at de kan være brødre, og ha sitt opphav i Sande i Vestfold. Mye tyder allikevel på at dette er en svensk slekt, og at mannsnavnet Anders er hyppig brukt i denne slekten.
 
Sønnen til ovennevnte Laurits Nilsson Kart, Nils Lauritsson Kart, ble forøvrig også sogneprest (i nabosognet Hof i Vestfold), men på grunn av flere konflikter, ble han omkring 1682 fradømt sitt embete og forvist fra Jarlsberg grevskap. øystein Rian opplyser i Vestfolds historie 1671-1821 (Larvik, 1980) s. 75, at Siden drog den forviste til Sverige, der han fikk et prestekall i 1690-årene. Er det noen som kjenner til denne Nils Lauritsson Kart, eller andre av de nevnte personer?
 
mvh Are

2001-11-23, 22:46
Svar #16

Anne-Marie Dufva

Härstammar från Isaac Jöransson Kart - han var min fffmmfmf - genom hans dotter Maria, f. 1689.  
En redovisning av släkten finns på min hemsida,  
medlem.tripodnet.nu/dufva, det kanske kan vara  
till nytta och glädje för någon?
 
Vänliga hälsningar Anne-Marie Dufva.

2002-01-31, 15:11
Svar #17

Anne-Marie Dufva

Har hittat en uppgift jag inte stött på förut: i Norrbärke husförhörslängd AI:1, 1671-1693. På kort nr 2 av 4, p. 36, Snöån, längst ned på högersidan står:  
Jöran Kart
hu. Maria Tersmeden
Isak Jöransson från - och så ett ord som är svårt att tyda, men jag tror att det står - wermland.  
Det vore intressant om någon kunde hjälpa mig att tyda texten! Likaså om någon har fler uppgifter om den eventuella Värmlandsanknytningen!

2002-02-01, 12:57
Svar #18

Utloggad Gudrun Dahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2016-01-19, 07:48
    • Visa profil
Göran är förstås då identisk med den ovan omtalade Georg Karth, bruksförvaltare vid Hällsjöhyttan, Norrbärke som var gift 1680 med Maria Hermansdotter Tersmeden, se
SOH 1962. s 45: Bodde 1681 i Klockarbo, Söderbärke sn
Troligen anställd vid Larsbo bruk till att börja med,?
1682  bodde han  på Ludvika Bruk i Grangärde sn??
1684 bruksskrivare vid Hällsjöhyttan?
1685 kallas bruksföreståndare där, senare även bruksarrendator och bruksförvaltare

2002-02-01, 19:40
Svar #19

Anne-Marie Dufva

Ett litet förtydligande till mitt ivriga mail: Jag söker uppgifter om Kartarnas anknytning till Värmland och den Kartsläkt som fanns/finns där. Om det verkligen står wermland i ovannämnda hfl, kan det peka på ett samband mellan släkterna. Jag är också intresserad av om någon har uppgifter om deras vistelse i Snöån, vilken var okänd för mig.
 
Hälsningar Anne-Marie!

2002-02-01, 22:27
Svar #20

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Ann-Marie!
Jag läser också från Wermlandh efter Isak Jöranssons namn i Norrbärke AI:1, s 36r. Den Sara Ersdotter som står antecknad i marginalen till vänster om Isaks namn är väl för övrigt hans hustru (se SoH 1962:1 s 48).  
 
Jöran Kart med hustru Maria Tersmeden och barn återfinns även i AI:1 s 125r, Hällsjöhyttan. Tydligen har familjen i slutet av 1680-talet flyttat till det närbelägna men betydligt mer befolkade och ur kommunikationssynpunkt bättre belägna Snöån vid sjön Haggen, vilken inte hindrar att Jöran kvarstått som förvaltare på Hällsjöhyttan, som låg några kilometer bort i skogen från Snöån sett.

2002-02-03, 21:11
Svar #21

Anne-Marie Dufva

Tack för svar! Ibland kan det vara bra med litet läshjälp! Intressant också med uppgiften om Snöån.
Hälsningar Anne-Marie!

2002-02-17, 21:34
Svar #22

Birgit Andersson (Birgit)

Hej Ann-Marie!
 
Ang. Jöran Kart och hfl. för Norrbärke A1:1 tror jag inte att Jöran Kart bodde i Snöån. Jag tittade på sidan och observerade att det lite längre upp stod Hällsjön i marginalen. Eftersom jag själv är bosatt i Snöån, och forskar lite i byns historia, och aldrig stött på Jöran Kart här, så tror jag att han bodde någonstans mellan Snöån och Hällsjön. Eller helt enkelt i Hällsjön.
 
Jag vet genom gamla handlingar att Anders Pehrsson Pick bodde i Midsommarberget (mellan Snöån och Hällsjön). Son till Per Olofsson Pick, som står nämnd på samma sida (fast högre upp) som Jöran Kart. Hfl. fördes väl i ganska geografisk ordning, vilket pekar på att Jöran bodde i Hällsjön.
 
Med vänlig hälsning
Birgit Andersson, Stora Snöån

2002-02-19, 18:59
Svar #23

Anne-Marie Dufva

Hej Birgit! Tack för ditt svar! Du har rätt, det står Hällsjön i marginalen - något som jag missade, jag var väl för koncentrerad på själva Kartarna... Och jag antar att du skulle ha stött på deras namn, om de bott i Snöån. Skulle du snubbla över dem någon annanstans i krokarna, blir jag jätteglad om du tipsar!
 
Med vänliga hälsningar Anne-Marie Dufva!

2005-02-05, 10:58
Svar #24

Daniel Hellberg

Catharina Stjerneld antacknade i en gammal bönbok från 1680 att prins Gustaf (Erik XIV:s son) var gift med Brita Karth, dotter till fältöfversten Peder Karth. Vet någon om dessa Karth-personer är släkt med ovan diskuterade släkt? Mina uppgifter har jag fått från Wilhelmina Stålbergs bok Anteckningar om svenska qvinnor från 1864, sid 359.
mvh
Daniel Hellberg

2009-08-01, 18:43
Svar #25

Utloggad Jeff Benson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 158
  • Senast inloggad: 2023-10-12, 04:56
    • Visa profil
I am looking for information about Christina Regina Kart/Karth, born about 1719. She is known to have lived in S. Ny and Millesvik parishes in Värmland about 1742-1758. Married to sergeant Karl Gustav Hellgren (b. 1711) sometime during the period 1735-1742. Sergeant Hellgren lived in Kila (S) until at least 1737 but by 1742 he and Christina Regina lived in Södra Ny, where their son Anders was born. They had at least 5 more children together (Carl Abraham, Brita Maria, Anna Greta, Maria and Christina) all born in S. Ny and Millesvik. Another son, Johan Göran Hellgren born 1739 (unknown place), may also be from this marriage.
 
I wonder if Christina Regina is possibly the sister of Carl Magnus Karth mentioned in earlier posts?
 
I am particularly interested in learning where sergeant Hellgren and Christina Regina lived after about 1758, when they left Millesvik. Any other information is very welcome.
 
mvh,
Jeff

2010-07-22, 12:27
Svar #26

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Några inlägg har flyttats till  Övriga släkter - Kathern.

2011-01-22, 21:21
Svar #27

Utloggad Pia Delerud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 19:30
    • Visa profil
Søker etter Andreas Jonsson Kart født ca 1834 og Maria Jonsdotter født ca 1844. Har ingen andre opplysninger enn dette annet enn at de flyttet til Vinger,Hedmark Norge.

2011-01-23, 19:18
Svar #28

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Drängarna Andreas Jonsson Kart och Johan Jonsson Kart flyttar 21/10 1860 från Helgebodafors i Eda socken, Värmland, till 'Bröbohl i Norrige', vilket bör vara Brødbol, Vinger, Hedmark, Norge.
Eda utflyttningslängd B:4
 
Har förgäves sökt dem under Helgebodafors i Eda husförhörslängd 1856-1861. Men tror mig ha funnit rätt Andreas i Eda födelsebok, född 5/12 1833 i Helgebodafors som son till spiksmeden Jon Andersson och dennes hustru Lisa Cajsa Sjöberg.  
 
Familjen finns i Eda husförhörslängd 1831-1836 fol 108:
Spiksmed Jon Andersson f. 1810 i Eda
Hustru Lisa C Sjöberg f. 1806 i Eda
Barn:
Britta Stina f. 1829 i Eda
Lotta Emerentia f. 1831 i Eda
Andreas f. 1833 i Eda
 
Det här bör vara systern Lotta i folkräkningen 1880:
Hemförsamling:  Eda  
Hemort:  Helgebodafors bruk  
Arne Johansson f. 1825 i Norge, inhyses
Lotta Jonsdotter Kart f. 1831 i Eda, fästekvinna  
Johan f. 1863 i Eda, oä son  
Anna Stina f. 1868 i Eda, oä dotter  
Maria f. 1875 i Eda, oä dotter  
 
Jag kan inte garantera att detta är rätt Andreas Jonsson Kart, men det verkar troligt.
Hälsar vänligen
Maud

2011-01-24, 17:40
Svar #29

Utloggad Pia Delerud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 19:30
    • Visa profil
Hei. Jo,det der er faktisk rett Andreas.  Men Maria Jonsdotter som var hans hustru fant du ikke hun? Uansett takk for det du har funnet.

2011-01-24, 19:39
Svar #30

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21878
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 12:45
    • Visa profil
Andreas var ju ogift när han flyttade till Norge och Maria Jonsdotter är ett så vanligt namn att det krävs närmare uppgifter om henne för att hitta rätt flicka. Du kanske kan finna parets vigsel i Norge och därmed hennes födelsedata och eventuellt faderns/föräldrarnas namn?
Hälsar vänligen
Maud

2011-01-24, 21:03
Svar #31

Utloggad Pia Delerud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 19:30
    • Visa profil
Ja,det er kanskje mange som hadde det navnet. Men jeg får søke her i Norge. Eneste jegvet er at de ikke giftet seg i Brødbøl,Vinger Hedmark.

2011-01-24, 21:42
Svar #32

Utloggad Pia Delerud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 19:30
    • Visa profil
Hei igjen. Mest sannsynlig giftet Andreas og Maria/e Jonsdotter seg i Sverige ettersom det ikke har lyktes å finne de gift i Norge. De fikk flere barn men det var i Norge. Går det ikke an å søke etter brudepar eller noe? Jeg har kun året Maria/e ble født. ca 1844 i Sverige.

2011-01-29, 19:20
Svar #33

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det kanske underlättar att veta att även fadern, Jonas Andersson som också kallades Kart, flyttade till Norge. Närmare bestämt 1847, till Magnor.
 
Detta framgår på Smedskivan 6, liksom att han var född 1810 15/4 i Häljeboda, Eda sn, av
åbon Anders Olofsson och Berta Persdotter.
 
På Jonas hustru finns det mer, eftersom hon härstammade från flera smedsläkter.
Där finns 2 generationer på hennes fäderne, och 3-5 generationer på mödernet. Men det är
för mycket för att kunna lägga in här på ett enkelt sätt.
Ulf Berggren

2011-01-29, 23:10
Svar #34

Utloggad Pia Delerud

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 18
  • Senast inloggad: 2017-04-06, 19:30
    • Visa profil
Ok,denne personen Jonas Andersson er det han jeg omtaler som Jon Andersson? Og om du har endel opplysninger til kan du sende på mail til meg isåfall?  
Mvh Pia

2011-02-05, 22:25
Svar #35

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Ja, Jon och Jonas är bara två versioner av samma namn.
 
Det är inte enklare att maila uppgifterna.
Men eftersom det är hans hustrus förfäder passar det ju bättre att du mailar
mig om dem än att jag lägger upp något om dem här, eftersom de inte har med Kart(h) att göra.
Ulf Berggren

2012-07-06, 15:56
Svar #36

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 595
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:02
    • Visa profil
1752-10-09 föds en Johan i Österplana
 
Som fader anges Johan Äwert Mandelberg i Stockholm(1731-06-22 d.i Köpenhamn 1786-08-08 S.B.L. del 2 sid 120)moder är Maria Karth, som var och besökte sin syster Stina Karth (f.1714-10-10 d. 1783-10-24 Österplana C:1 döda)g1. Anders Sahlgren (f 1783-10-24 d. 1750-04-10 Österpl C:1 döda)g. 2 1751-11-10 Jakop Holm
 
Stina och Marias fader var hejderidare Sven Kart g.m. Lisken Enebom, vilka var dom?
Liskens far Christoffer verkar även han vara hejderidare på Nolgården,(mtl.)
 
Sven Karts fader, kan det vara Christoffer Hansson Kart på Ösunkulla i Österplana, han finns där 1688 till 1719 då han verkar dö, hans hustru står som änka 1720.(mtl.)
Har dom någon anknytning till Sven Kart på Dal?
 
vänligen
Kenneth

2012-08-11, 15:29
Svar #37

Utloggad Kenneth Holgersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 595
  • Senast inloggad: 2024-03-05, 14:02
    • Visa profil
Rättelse enl mitt förgående inlägg
 
Christoffer Hansson Kart på Örnekulla i Österplana
skall nog vara Frälsefogde (till Johan Stake)
på Örnekulla Christoffer Hansson Enebom.
(Kinne häradsrätt A1a:4 sid61 bild 141)
 
Lisken är hans dotter gift med Sven Karth.
 
Det fans en officer i boken Karl XII officerare,
Sven Kart, som fick avsked 1700-09-08
som dog 1737 allt enligt boken, vart näms inte.
Möjligen kan det vara han som gifter sig med
Lisken Enebom omkring 1714 då dottern Kristina föds.
Skulle vilja veta mer om denne Sven, möjligen finns det någon som vet.
 
vänligen
Kenneth

2017-06-21, 10:10
Svar #38

Utloggad Anders Klarbring

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 234
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 19:04
  • Anders Klarbring
    • Visa profil
    • Genealogi i Åmål med omnejd
Med anledning av en diskussion kring Stefan Löfvéns antavla (http://start.varmlandsrotter.se/anor/kandisanor/stefan-lofven/) för några år sedan fick jag en fråga om vad jag viste om kornetten Erik Karth (nummer 1928 i Löfvéns antavla). Jag skrev då i e-mail till Gunnar Jonsson, som sammanställt antavlan,

"Släkten Karth har behandlats flera gånger i SoH. 1962 finns en artikel som sedan kompletteras 1966, nr 3. Sedan finns en viktig uppgift 1998, nr 3, i en genomgång av Kungl. Livregementet till Häst. Där framgår att Erik Karths patronymikon är Nilsson, vilket kopplar till en kommentar i kompletteringen från 1966. Jag tror alltså inte att Erik Karths far är Christoffer även om man nog säger det i de äldre utredningarna.

Sedan har vi frågan om Anders Karth verkligen är son till Erik Kart. I SoH 1966 anges att detta är "sannolikt", men ett problem är att när Anders Karth dör 1741 anges han vara 59 år, dvs född omkring 1682. Erik Karth dör 1677 så det blir lite tajt. Och jag har alltså inte hittat något domboksutdrag som anger detta förhållande. Erik Karths bekräftade (Näs häradsrätt AIa:5 (1693-1697) Bild 99 / sid 96) döttrar är Gunilla gift med Samuel Tivander och Margareta gift med Daniel Palm, men konstigt nog har jag inte sett att Anders Karth nämns tillsammans med dessa. Å andra sidan kan jag ju naturligtvis ha missat något? Frågan är ju också hur unikt namnet Kart är?

Sammanfattningsvis så skulle jag, med vad jag vet just nu, stanna redan vid Anders Karth, och när jag läste igenom SoH artiklarna såg jag inte heller att saker blev annat är sannolika, men det kanske finns andra uppgifter. Jag skulle rekommendera att lägga en fråga på Anbytarforum såvida inte du har andra uppgiftslämnare som har vetskap."

När jag nu återigen närmar mig dessa frågor funderar jag på om saken nu är utredd eller inte, dvs vet vi verkligen att Anders Karth är son till Erik Karth som anges i antavlan?

2019-02-13, 20:19
Svar #39

Ronny H

Eftersom de flesta inläggen här är gamla så undrar jag om någon hittat något mer om den Isak Göransson Karth som nämns tidigare i tråden? Jag hade lagt in honom som son till Göran Kart och Maria Tersmeden, men inser nu att det inte verkar stämma.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna