ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Katz  (läst 942 gånger)

2004-06-29, 12:01
läst 942 gånger

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
På Røros bodde i 1701 en familie med slektsnavnet Katz / Catz. Noen (uvisse) kilder vil ha det til at familien kom fra Sverige, trolig før 1685. Jeg ser av en annen diskusjon om smedslekten Norberg at en Olof Norberg (Tierp, Kungsör) var gift med Margareta Bengtsdtr Katz.(1659-1718). Vet noen mer om hennes familie eller andre Katz-familier i Sverige på 1600-tallet?

2004-06-29, 15:17
Svar #1

Utloggad Knut Bryn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2008-03-31, 22:00
    • Visa profil
Det gikk litt fort i svingene. Linken til innlegget der Margareta Katz var nevnt, er her.

2010-03-03, 19:01
Svar #2

Wivianne Andersson

Hej! Jag har en anfader som heter Nils Katz eller Katt, det står olika. Han var hammarsmed i Finspångs bruk under slutet av 1600-talet. Han hade också en son, Per Nilsson Katt, född 1688, han var också smed men senare soldat. Undrar om dom var släkt med Johan Katt, också smed i Finspång. Jag skulle vilja veta mer om herr Nils. Går det tro? Är vi flera som forskar på samma släkt?  MVH   Wivianne Anderssin i Sala.

2010-03-06, 22:45
Svar #3

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 04:36
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Om det är Johan Katt (1675-1739) du menar, så framgår av Smedskivan 6 att han är
son till Nils. Han förekommer också under namnet Nilsson.
 
Jag har stött på Nils i hammartingsprotokollen, och håller f n på att mata in
mina anteckningar från dessa, men har inte hunnit till 1710 än (Nils dödsår), så
allt om honom är kanske inte inmatat än.
 
Så jag kan inte på rak arm säga om det fanns något intressant om honom där.
 
Säg till om du vill veta vad jag hunnit mata in, eller om du vill vänta några
veckor tills allt är inmatat.
Ulf Berggren

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna