ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjellbom  (läst 1809 gånger)

2000-12-01, 18:41
läst 1809 gånger

Lars Kjellbom (Lekbom)

Hej, namnet Kjellbom togs av min fm ff 1892 i Nyed (S).
En annan gren av Kjellbom kommer ifrån Järvsö (X) med ättlingar i Stockholm, Malmö mm.
Nu undrar jag om det finns någon som kan sitta inne med mer information om detta efternamn på grund av att jag har fått flera förfrågningar om var ursprunget kan komma ifrån.
Tacksam för alla tips.
Med vänlig hälsning  
Lars Kjellbom

2000-12-02, 18:02
Svar #1

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Min morfars kusin, BEDA VIKTORIA MEL?N (1856-1926) gifte sig 1887 med KNUT OSKAR FERDINAND KJELLBOM *1857 11/1 i Häggeby sn +1922 20/8 i Hudiksvall - son till Nils Oskar Kjellbom och Johanna Gustafsdotter. Jag har rätt kompletta uppgifter om ättlingarna till Beda och Knut, bland vilka det lite ovanliga förnamnet Darling flitigt förekommer, både bland män och kvinnor.
Ted Rosvall

2000-12-03, 19:25
Svar #2

Lars Kjellbom (Lekbom)

Hej Ted, Nils Oskar Kjellbom f.1818 organist/kyrkoherde har jag lite kännedom om.
Ingen känd koppling till mina anor än så länge, min farmor berättade alltid att namnet skulle vara ett knektnamn men så är inte fallet för mej. men det är så att flera Kjellbommar kontaktar mej och frågar varifrån och hur gammalt namnet kan vara och jag skulle vilja svara så komplett som möjligt. Kanske bara ett spontant taget namn eller så. En ättling till Nils är Mikael som bor i Skåne.
Med vänlig hälsning  Lars Kjellbom

2000-12-04, 09:25
Svar #3

Leif Persson

Hej! Det här var en bra diskussion då jag också har Kjellbom i min släkt, vilket Lars känner till då jag också kontaktat honom en gång tidigare. Den första personen (min fm mf f)Anders Petter Jansson, född i Tjällmo 1823, tog sig namnet 1851 när han som dräng gifte sig med en dotter på gården Ormhult i Hallsbergs socken, Närke, Örebro län. Även hans bröder och även fadern använder sig av det namnet. Bröderna är också senare i Hallsberg men emigrerar till USA ca. 1870. De arbetade bl.a som snickare. en av dem var också Brunnsmästare åt Adolfsbergs brunnsbolag i Örebro på 1860-tal. Jag har en liten utredning om personerna i Ormhult 1831 till 1927 och därmed Kjellboms släkt då min farmors mor hette så (Sofia Malvina Kjellbom 1881-1969). Namnet stavades också Källbom.  Kul att se hur många släkter Kjellbom det finns.  
Vänliga hälsningar Leif P

2000-12-04, 12:45
Svar #4

Leif Persson

Rättelse! Jag hade helt fel om Anders Petter Jansson. (Pinsamt...) Han är född 1829 i Bo socken Örebro län, istället för de uppgifter jag gav här ovan. Det var hans far som var från Tjällmo i Östergötlands län. Ibland är det svårt att hålla ordning på allt.  
Mvh Leif Persson

2006-01-13, 19:51
Svar #5

Utloggad Leonard Johnson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2010-11-23, 12:15
    • Visa profil
    • www.leonardsgenealogy.com
Hej!
 
Jag undrar om det finns nån som vet hur gammalt namnet Kjellbom, Kellbom eller Källbom är? Min morfar hette namnligen Ander Viktor Källbom och hade en yngre bror som hette Frans Oskar Kjellbom och Frans Oskar Källbom. Jag skulle vilja har lite mer information om Kjellbom, Kellbom eller Källbom.

2010-07-18, 11:59
Svar #6

Utloggad Madeleine Källbom

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2017-12-09, 20:27
    • Visa profil
Hej!
 
Jag vill berätta om min ff ff ff f Jonas Månsson, som i slutet av 1700-talet tog namnet Källbom. Jonas föddes 1764-02-25 i Tjällmo och dog 1816-10-21 i Slaka.  
Han gifte sej i Tjällmo 1786-04-17 med Maria Elisabeth Ericsdotter. De fick sex barn, Magnus, Eric, Anna Maja och Brita Lisa (tvillingar), Johannes och Stina Cajsa. Alla barnen födda i Tjällmo utom den sista född i Slaka.  
Jonas med familj flyttade till Slaka 1797, där han arbetade som socknesmed och soldat. De bodde i soldattorp Myrhagen no 28 under Lilla Åby.  
Jag har av en släkting fått höra, att soldaten Jonas tog namnet Källbom efter sin födelseort Tjällmo. Tjällmo har i olika källor även skrivits Kälmo och Källmo.
 
 Madeleine Källbom

2013-08-31, 12:02
Svar #7

Utloggad Daniel Eriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 17:09
    • Visa profil
Hej Madeleine. Jag har också stött på Jonas Månsson Källbom när jag släktforskat. All det du nämner stämmer för mig också. Jag saknar dock hans soldatakt. Jag kunde bara hitta en Jonas Källbom i soldatregistret och det var inte han. Inte heller hade de någon information hos Garnisionsmuseet i Linköping. Har du någonting om hans sodatkarriär? Vänligen Daniel Eriksson ps Jag vet att det var tre år sedan du skrev ditt inlägg, men du kanske ser mitt inlägg ändå.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna