ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kjerrulf  (läst 3394 gånger)

2001-02-02, 09:42
läst 3394 gånger

Tommy Nejdmo

Hej.
 
Jag undrar om någon vet något om en släkt som heter Kjerrulf eller Wollf från Skåne/Danmark (Kjerre härad). Kan kanske vara von Kjerrulf?

2001-02-02, 23:07
Svar #1

Lennart Andersson

Nedanstående är direkt kopierat från Gröna Stubbens hemsida (http://hem.passagen.se/gronstub/vapendk.htm)
 
Kjerrulf /Kjerrulff/Kjerulf/Kierulf/Kierrulf/
Nils Olsson (167(5)-1758), kyrkoherde i Veinge och Tjärby, 1719-20. Sköld: En kalk och ett brinnande ljus i en låg ljusstake på ett altare. Hjälmprydnad: Två uppväxande blommor. Eder 36, 37.
 
Lars Olsson (1686-1758), kyrkoherde i Spekeröd. a) 1719. Bild: En tupp stående på en stängd bok på ett runt bord och i höger klo hållande en handspegel. Valspråk: Vigilantia et prudentia. Eder 36. b) 1720. Krest: Ett uppskjutande hjorthuvud med hals. Eder 37.  
 
Nils Martini (1661-1735), kyrkoherde i Vessinge och Askome, 1720. Sköld: En duva stående på (en buske bildad av smala uppväxande stjälkar, ovantill utböjda åt sidorna) på gräsbevuxen mark. Eder 37. [Dennes son Mårten Fredrik 1772 adlad Kjerrulf von Wolffen med nytt vapen.]  
 
Testa även följande länk  
http://www.kiermeet.dk/  
 
Hälsningar  
 
Lennart

2002-11-08, 15:21
Svar #2

Dan Nilsson

Jag härstammar från den här släkten och även alla med namnet Sebelius (från Halland). I Elgenstjärnas Adliga ätters stamtavlor (tror jag att den heter) finns de tidigaste anorna eftersom den utdöda ätten Kjerrulf von Wolfen härstammade från Martinus Nicolai Kjerrulf. Ursprunget var en fogde i Holstein som tog namnet efter Kjerre härad. Om jag inte minns fel finns det en internationell förening för människor som härstammar från urfadern.

2002-11-29, 16:04
Svar #3

Ray Kjrulff

Der findes en international forening for alle, der nedstammer fra Anders Kj?rulf, der slog sig ned i Kier Herred i Danmark (Nordjylland) fra Holsten omkring 1400. Foreningen har en website www.kiermeet.com hvor også en stamtavle på 11.000 personer kan findes. Foreneingen holder m?de hvert 4. år, Kiermeet, et eller andet sted på kloden-  n?ste gang på Filippinerne 2006.

2003-10-02, 11:42
Svar #4

Qinen Erixon

Hej.
 
Jag fick just veta att jag härstammar från Anders Ulf Kjaerulf. Han är min farmors farfars farfars morfars farfars farfars farfars far. Tack för sidtipset!

2004-01-24, 14:24
Svar #5

Anna Kjerrulf

Hej,
 
tillhör släkten Kjerrulf är intresserad av allt som rör den gren som fick Veddige pastorat på evinnerlige tider av konungen ca 1635 ?
 
Anna Kjerrulf

2004-02-16, 16:48
Svar #6

Dan Nilsson

HEJ!
Enligt sajten kiermeet.com ska många av medlemmarna av släkten härstamma från Olav den helige. Detta genom en ingift kvinna. Bland annat rör detta den svenska grenen. T. ex. de som skulle fått Veddige pastorat på evinnerlige tider. Är det någon som känner till detta närmare?
 Enligt kiermeet ska en stor del av den danska (och norska) adeln härstamma från en anmoder till denna ingifta kvinna. Anmodern härstammar i sin tur från Olav.  
 
Dan Nilsson

2005-02-03, 17:40
Svar #7

Dan Nilsson

HEJ!
I TCK (Twenty Century Kjerrulfs) hittade jag dessa uppgifterna: Bodil Hansdatter Mörk från Saltumgaard, dotter till Hans Mörk och Johanne Vognsdatter gift med Morten Pedersen Kjaerulf. Hon härstammade från Johanne Andersdatter till Agdal (Jylland) som levde 1385 till 1479. Hon fick 18 barn i två giften. Dessa gifte in sig ien stor del av den danska adeln. Hon var ättling till Olav den helige.  
Är det möjligen någon som kan komplettera uppgifterna?
Det vore roligt om de som härstammar från Anders Andersen Kjerrulf kunde skicka sina stamtavlor och uppgifter till Kiermeet.com. Jag tror att de där 11.000 är en underdrift. Inte ens Thor Mod?en var med.

2006-09-08, 22:42
Svar #8

Utloggad Sture Svengren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 17:50
    • Visa profil
Jag har studerat släkten Kjerrulfs äldsta led lite närmare och jag tror man kan ifrågasätta om det finns någon sanning i härledningen till den danska släkten Kjerrulf överhuvud taget. stamfadern, Niels Mortensen, använder själv aldrig namnet Kjerrulf, utan det är väl sönerna som studenter som tagit namnet. Stamfadern Niels var ridefogde på den danske riksamiralen Ove Gjeddes gods Hellerup och Öströ i Faurås härad, Halland och gift med Ane Olufsdatter, troligen en dotter till kyrkoherden hr Oluf i Okome.
Niels Mortensen eller hans hustru har gjort en förteckning över sina barns födslar och dop. Någon annan som kommit fram till samma slutsatser? Jag håller på och sammanställer mitt material över de äldsta leden av släkten och hoppas kunna publicera det inom en inte alltför avlägsen framtid.

2006-10-12, 09:30
Svar #9

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Det låter spännande Sture! Jag ser fram emot att kunna få ta del av din forskning.
 
En välvillig pekpinne till alla ovan som hela tiden upprepar fel ortnamn: Det heter Vessige, och inte VessiNge eller VeDDige!! Båda dessa orter finns visserligen, men på andra håll i Halland!  Litteraturen och forskningen är genomsyrad av dessa felaktiga stavningar, så det är väl som att 'ropa på vargen'...
 
Har någon kontrollerat Elgenstiernas uppgifter om adliga släkten nr 2074 Kjerrulff von Wolffen? När jag gjorde detta, fann jag till min förvåning att sidan för 1717 års födslar var utriven/utskuren. Alltså kan inte heller denna släkts härstamning bevisas eller motbevisas av ministerialboken i Vessige åtminstone!

2007-08-14, 03:10
Svar #10

Krister Yderholt

Hejsan hoppsan alla släktingar!
Trevligt att det skrivs om Kjerrulf (mfl stavningar). Tillhör Hallandsgrenen. Jag har varit i flitig kontakt (via mail) med Cap Kierrulf och de stunderna har varit trevliga. Vi är dock inte helt överens om släktens ursprung. Något belägg för att vi skulle ha släktband med Olav den helige har jag aldrig stött på, ska dock kolla det där med Johanne Andersdatter från Agdal.  
 
Jag är dock mer inne på Peder Dyrskjöds linje (han var ju gift med en Kierrulf) om att släkten skulle vara en gren av Die Wulfträgers från Holstein. Detta grundar jag, i egenskap av heraldiker, på liknande vapen + att tidiga generationer av Kierrulfare nämns i 14- & 1500-tals handlingar tillsammans med sina släktingar från Holstein.  
 
Vilka var då dessa släktingar? I Holstein fanns en stor klan av släkter som alla bar samma vapen, nämligen en vit ulv/varg på blå skjöld och som hjälmprydnad en ur en naturfärgad skanskorg uppstigande vit varg. Dessa släkter bar namnen: Wulff (kanske Anders Wulff tillhörde denna gren), Pogwisch, von der Wisch, Knob (gren av von der Wisch), Brokow och Langelowe.  
 
Jag lyckats komma över x-antal böcker med renskrivna handskrifter (Diplomatarium Danicum/Danmarks Riges Breve) från tidigt 1300-tal och fram till ~1410). Pogwischare och de andra är flitigt förekommande i dessa böcker. Dessa familjer flyttade till stor del upp till Danmark i samma veva som Kierrulfarna poppade upp i världshistorien.
 
Ställer mig lite frågan...
*Tidigt 1400-tal, vad krävdes för att bli fogde?
Säkerligen av någerlunda god börd och bra kanaler uppåt.
 
*Hur kan det vara möjligt att en fogde förde samma vapen som adelsätterna i samma region utan att få sig en knäpp på näsan?
 
*Hur kan det vara att Peder Dyrksjöd fick sådant stöd i sin forskning av biskob Birkerod? Vad kom dessa två herrar fram till genom att lusläsa Additamenta 117? Fanns det numer försvunna delar av Addit 117?
 
*Hur kan det slumpa sig så att adelsätten med nummer 2074 la till von Wolffen i sitt adelsnamn?
 
*Varför förde denna Svenska adelsätt samma tinkturer och hjälmprydnad som både Kierrulf och Pogwisch/Wulff/Knob/von der Wisch mfl?
 
*Kan det vara så långsökt att samtliga ulvvapen-ätter hör ihop? De förekommer trots allt i samma region, dvs Danmark och Skåne. Kan nämnas att det under medeltiden förekom borgliga ätter i Skåne med namnet Wulf och denna ätt bar en vit ulv på röd botten! I alla adliga ätter finns det ju som bekant en oadlig gren.
 
*Varför döptes dessa ätter med liknande förnamn? Okay! det var säkert modenamn då men det är ju bara ett par namn som nyttjas i generationer. Ulf, Henning, Folmer, Hartvik mm.
 
Jag fortsätter lusläsa mina dammiga luntor =)

2010-10-25, 20:11
Svar #11

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderatorgruppen *
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil

2012-08-06, 13:11
Svar #12

Utloggad Ulrica Abrahamsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 146
  • Senast inloggad: 2016-02-06, 15:03
    • Visa profil
Hej =)
 
Jag undrar hur Thor Modén och Kjerrulff von Wolffen hänger ihop? Jag skulle bli mycket glad och tacksam om någon vet det =)
 
MVH Ulrica

2012-11-19, 17:58
Svar #13

Utloggad Tina Åkesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: 2016-11-17, 22:32
    • Visa profil
Hej!
 
Jag ska också härstämma från en Kjerulf.
Min farfars farmors mormors farmors mormors far hette Addick Hemmer (1690-1763) Han föddes och dog i Frillesås. Han gifte sig med Maria Kjerulf och de fick (vad jag vet) 7 barn tillsammans)Vet någon hur hon hänger ihop med familjen Kjerulf? Har inte hittat hennes födelse eller död. Tacksam för alla svar och tankar.

2018-09-19, 15:10
Svar #14

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som känner till varför sönerna till Järnhandlaren i Härnösand Peter Harald Andersson f 1849 Västerlanda tog sig namnet Kjerrulf?Sönerna är Harald f 1880-03-16 och Oscar f 1885-09-20 båda Härnösand.

2018-09-20, 15:38
Svar #15

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil

2018-09-20, 18:07
Svar #16

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
Hej! Tyvärr kan jag inte se det du hänvisar till.

2018-09-20, 23:18
Svar #17

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1591
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 19:37
    • Visa profil
Margareta!
Nu kunde jag se det du länkat till. Tack så mycket! Anade att det var ett släktnamn.

2024-02-11, 20:16
Svar #18

Utloggad Annika Fagerquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 217
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 11:59
    • Visa profil
Hej
Jag tillhör samma gren som Tina Åkesson som skrivit ovan (för massa år sedan :) ) Jag går bet på Maria Lisken Kjerrulfs farmor. Maria var dotter till Nils Martin Kjerrulf född 1661 i Vessige, Halland och hans hustru Ingegerd Santesdotter.

Vem var Niels Martins mamma? Fadern var Martinus Nicolai Kjerrulf född 1634. Det går en del rykten om hans hustru, bland annat att hon skulle vara från England och heta Elizabeth Edwardsdotter Block/Black....Men jag får det inte att stämma. Däremot heter Martinus Nicolai Kjerrulfs mor Block i efternamn, Anne Olufsdatter Block.

Men vem gifte sig Martinus/Martin/Mårten Nicolai Kjerrulf med?? Någon som vet?
Annika

2024-03-17, 17:28
Svar #19

Utloggad Sture Svengren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 17:50
    • Visa profil
Hej,Martin/Mårten Nilsson Kjerrulf f 1631, gift med Elisabet (Elsebet) Pedersdotter Block, dotter till kyrkoherden i Falkenberg Peder Christensen. Däremot hette hans mor Anne Olufsdotter inte Block i efternamn!Sture

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna