ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Klüft  (läst 1485 gånger)

2004-03-04, 14:42
läst 1485 gånger

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det ovanliga efternamnet KLÜFT, synnerligen hett i den svenska friidrottsvärlden - var har det sitt ursprung? Att det är något tyskt förknippat med namnet är lätt att tro p g a ü-et. Tyskans Kluft betyder ju klyfta, men därav bör man inte dra några förhastade slutsatser. Det finns utländska familjenamn Kluft e. Klufft, troligen av holländsk/tyskt ursprung. Sökningar i databaser och namnregister ger dock vid handen att det svenska Klüft är mycket sällsynt. Finns det någon som har fördjupat sig i ämnet och kan svara på om det finns flera släkter Klüft och varifrån namnformen kommer? MVH US

2004-03-04, 20:36
Svar #1

Bo Olsson

Det finns några nu levande med namnet Klüft omnämnda i släktboken Måns och Cissas Ättlingar II utgiven av Släktföreningen Hålabäck-Klåvben. Bo Olsson

2004-03-06, 16:01
Svar #2

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack, Bo Olsson! Jag skall givetvis skaffa fram och djupdyka i Din nämnda släktbok. Dina uppgifter i Fallet Klüft låter lovande. Med allra varmaste hälsningar US

2004-03-09, 19:26
Svar #3

Mona Klft Carlsson

Hej Ulf, Du kan sluta leta i databaser (Har du förresten gjort en sökning här i Rötter?). Tyvärr måste jag nog göra dej lite besviken. Härstamningen av vårt släktnamn är inte så speciellt exotiskt - det är ett enkelt svenskt soldatnamn som har förekommit på några enstaka rotar i västra Kronobergs län under 1800-talet. Namnet, har jag sett, återfinns även i Värmland. Inte ens vårt ü är ett mysterium... Min farfar fick namnet Klyft som soldat. Min far och farbror ändrade y till ü för att på så sätt skilja vår släkt från andra med samma namn - något som man idag inte kan. Det finns Klyft som härstammar från min farfar och det finns Klüft som inte gör det. Djupdyk gärna vidare i Fallet Klüft, men mer spännande än så blir det inte med namnets härkomst. Vill du veta mer får du gärna fråga på, jag har forskat på området. Hälsar Mona

2004-03-10, 11:07
Svar #4

Utloggad Ulf Ståhlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Mona! Ett jättetack för ditt inlägg - du har hjälpt till att räta ut ytterligare ett frågetecken. Sedan jag lade ur mitt bete om efternamnet Klüft har även andra hört av sig med sina pusselbitar. Att det handlar om ett soldatnamn har alltså bekräftats - åtminstone vad gäller Sverige. De utländska namnlikheterna har en annan etymologisk bakgrund (Kluft o s v). Jag är inte ute efter att rota i onödan i någons familjehistoria - min fråga var av mer allmän natur. Sedan kan jag väl erkänna att jag är storligen imponerad av din släkting(?) Carolina och hennes bedrifter, utan detta hade jag knappast tagit upp problemet. Tack än en gång,Mona! MVH Ulf

2004-03-10, 23:37
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Jag föreslår nästan att vi flyttar över detta till den befintliga rubriken Kändisars härstamning: Idrott / Sport: Klüft, Carolina. Den som ev. vill diskutera andra Klüft startar då upp en rubrik under Övriga släkter istället..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna