ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kop  (läst 708 gånger)

2005-08-16, 07:32
läst 708 gånger

Ulrika Hanna Kop Paulnitz

Hej!  
 
jag har ett gammalt släktnamn i mitt namn som jag inte har en aning om var det kommer från.  
Jag har fått det från min morfar som var dansk och hette Anker Kop Sörensen, men han visste inte heller var det kom från från början. Jag undrar om det är något som vet något om Kop?  
Det lilla jag hört var att det nog inte kom från danmark heller från början.  
Har aldrig släktforskat men är väldigt nyfiken..

2010-10-12, 17:27
Svar #1

Utloggad Carolina Dahlgren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2014-09-16, 12:22
    • Visa profil
Jag har en ana vid namn Anna Andersdotter Kop som levde i Finja socken, Skåne under 1700-talet.
Den tidigaste källan jag har är från hennes vigselnotis (Finja (L) C:1:67) där efternamnet stavas Coop.
Hon var gift med ryttaren (tidigare skomakaren) Petter Hallgren (född ca 1712 - död 1791-02-27), som jag inte heller vet var han är född eller vart han kommer ifrån.
 
Hennes efternamn omnämns bara i ministerialböckerna. I nattvardslängden står bara Andersdotter.
Finja (L) C:1:136 vid dottern Petronellas födelse kallas hon Anna Kop:.
Finja (L) C:1:140 vid sonen Kristians födelse Anna Koop.
Finja (L) C:1:143 vid sonen Klemeds födelse Anna Kop.
 
Hon dog 1778-12-02 i Kollinge, Finja (L) och beräknas vara född 1714. Jag har letat i födelseböcker (även under alla Skånes socknar på DDSS hemsida) för åren kring hennes födelse men jag hittar ingen möjlig fader med det efternamnet (fadern måste ju ha hetat Anders Kop). Det finns inte heller någon Anna Andersdotter född i Finja som stämmer.
På AD Online har jag även letat i Finjas mantalslängd men inte funnit något (den börjar 1742).
Hur ska jag gå vidare? Vart ska jag leta?  
 
Dottern Petronella gifte sig med en adelsryttare vars fader var ryttare och senare secondkorpral. Dottersonen Klemed var mönsterkusk. Så jag antar att både Anna och Petter kan ha kommit från soldatfamiljer. Kan Kop således vara ett soldatnamn?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna