ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krakow  (läst 925 gånger)

2006-03-02, 21:31
läst 925 gånger

Utloggad Rune Gunnarsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker källa till uppgifter om kommendanten Mårten Krakows födelseort och födelseår. Med ledning av de uppdrag han fick av svenska krigsmakten brukar hans dödsår upges till före 1616. De flesta noteringar uppger honom född i Polen och att han invandrat till Sverige via Baltikum. Jag har två gånger kontaktat polska riksarkivet utan resultat. Nu har jag hittat på nätet, utan källangivelse, att han är född 1538 i Filipstad här i Sverige. Min fråga är på vilken källa denna uppgift grundar sig. Hans manhaftiga hustru Emerentia Pauli saknar överallt där hon förekommer både födelseår och födelseförsamling.
 
Rune Gunnarsson
Olofström

2006-03-06, 21:21
Svar #1

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Rune
Jag har Mårten Krakow som min ana men har inte hittat var han var född. Han har dock skrivit flera brev 1601 till Karl IX från Livland där han var hövitsman. Breven, som finns på Riksarkivet, är skrivna på en blandning av tyska och svenska och svåra att tolka. Han ville ha bättre tjänst och fick väl det. Jag har honom som avliden 1616-12-22 i Stockholm. Han blev ju så sårad vid Gullbergs fästning 1611 att han aldrig tillträdde som kommendant i Vaxholm. Hustrun Emerentia var kanske prästdotter från Skövde.
Eva Almqvist

2012-01-18, 17:42
Svar #2

Utloggad Inga Lindgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2021-03-07, 16:42
    • Visa profil
Det har gått några år sedan inläggen om Mårten Krakow. Har något mer kommit fram sedan dess angående hans födelseort och födelseår och vilka källor som i så fall finns? Jag är även intresserad av eventuella uppgifter om förfäder till både honom och hans hustru Emerentia Pauli.
Inga Lindgren

2014-12-29, 00:06
Svar #3

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1740 den 14 maj.
 
Revisions Secreteraren Iserhielm upläste fendrikens Carl Gustaf Krakaus underdåniga ansökning, att få träda i äcktenskap med thess halfsyskonebarn jungfru Anna Elisabeth Hessling.
 
Hwarjämte uplästes A. Mag: Petraeas attest af den 8 Maji 1740, att thetta äcktenskaps förbund i tiuct? och ärbarhet är begynt, emellan fendricken Carl Gustaf Krakow och hennes framledne mans foster och systerdotter.
 
Bifölls, så wida inga andra laga äcktenskaps hinder therwid äro.
 
Källa: Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1740:1 (1740-1740) Bild 3960 / sid 763 (AID: v655246.b3960.s763, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna