ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lindström Gabriel Timotheus  (läst 501 gånger)

2001-01-18, 22:11
läst 501 gånger

Carina Darforth

Hej.
 
Jag söker efter Gabriel Timotheus Lindström?s bakgrund. Han föddes 21/4-1820 men vet ej var. Vet dock att han kom från Hejnum strax innan giftermålet den 8/4-1848 med Catharina Elisabeth Eleonora Ruthberg född 13/7-1822 Väskinde. Jag vet allt om Elisabeth som sedan gifte om sig med min ana, men söker för släktingar i USA efter denne Gabriel?s föräldrar, födelseort och syskon i första hand.
 
Mvh Carina

2001-03-07, 14:02
Svar #1

Carina Darforth

Jag svarar min egen insändare, efter att ha rest till Gotland för att forska. Kanske någon annan är intresserad av svaret.
 
Gabriel Timotheus Lindström föddes 21/4 1820 Öfverste qvarns grund, Lummelunds bruk, Gotland. Han döptes i hemmet av prästen Gabriel Timotheus Smith och fick troligen sitt namn efter honom.
 
Fadern var Möllaren på Lummelunds bruk, Per Johan Lindström född 19/6 1780 Tuna sn, Västervik och modern var Christina Stina Persdotter född 21/1 1780 Västervik.  
 
De fick barnen:
Jonas Peter        född 2/4 1804
Stina              född 8/4 1815 Stenkyrka, Gotland
en dotter                   1817 Gotland, död
Gustaf             född 3/7 1818 Lummelunds bruk, Gotland
Gabriel            död 17/9 1819 Lummelunds bruk
Gabriel Timotheus född 21/4 1820 Lummelunds bruk
Carl Petter       född 30/6 1822 Lummelunds bruk
 
Gabriel Timotheus gifte sig 8/4 1848 Kaungs grund, Väskinde, Gotland med Catharina Elisabeth Eleonora Ruthberg född 13/7 1822 Kaungs grund. Han hade varit gift i 6 månader då han tillsammans med Elisabeth?s far drunknade den 18/10 1848 på revet utanför Brissund fiskeläge. Han återfanns vid Skälsö 20 dagar senare.
 
Ytterligare 6 månader senare så födde änkan Elisabeth sitt och Gabriels första barn Petter Timotheus Lindström.
 
Carina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna