ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 04 februari, 2006  (läst 4049 gånger)

2002-10-07, 11:01
läst 4049 gånger

Olof Almkvist

Hej alla Krumforskare  
 
Även jag är intresserad av vad ni kokar ihop.
Ty även jag har krumblod i mig.  
 
Good hunting from  
Olof A.

2002-11-20, 18:06
Svar #1

Lars M Hansen

Ang Crometie
Jag skall be att få rätta till ett par ungdomssynder
Den Thomas Cromety som begravdes i Bergens Domkyrka var inte Alidas far, utan hennes kusin (Sollieds register och samlingar, SAB=Statsarkivet i Bergen). Hennes Far Thomas Danielsen C dog i 1699 och begravdes i Nykirken, Bergen. Han var köpman, delägare i 18 skepp och en köpmansgård i Bergens hamn enligt skiftet som finns i SAB, och samtida kartor och teckningar efter en brand i 1686. Han var son av Daniel Thomesen C (d 1666), som rimligen var son av Thomas Thomasen C, Rådman i Bergen från 1617, död 1647. Han kom möjligen från Orkney.  
Alida C's brev i RA, köpenhamn innehåller ett sigillstämpel med vapensköld. Denne liknar dock inte alls Urquhart vapnet. Jag håller på att undersöka detta närmare.

2002-11-20, 19:35
Svar #2

Lars M Hansen

Boktips:
 
Th A Fischer
(the) Scots in Sweden
Schultze & Co, Edinburgh 1907
 
finns på Univ Bibl i Uppsala och kan troligen fjärrlånas
 
Här nämns åtskilliga skotska legosoldater i Sverige på 1600-talet, men jag har aldrig kollat efter cromb, crombie m fl
 
Jag tycker at det verkar långsökt att härleda Krum ur Cromarty när det  redan finns ett skotsk namn Cromb/Crum
 
 linktips: http://www.abdn.ac.uk/ssne/
en sökbar databas på skotter m fl i Norden
 
Lars

2002-11-27, 12:49
Svar #3

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Lars
Den hypotetiska kopplingen till Cromerty/Cromertie beror på att Mårten Talleman C själv kallar sig Cromert eller Crommert, mig veterligen aldrig Krum. Namnet Krum skulle således vara en svensk förenkling av ett utländskt (skotskt?, tyskt?) namn. Men, som sagt, allt är hypotetiskt. Jag skall dock försöka få tag på Fischers bok; den kan innehålla ngt av intresse. Tack för tipset.
Mvh
Urban

2002-12-05, 19:40
Svar #4

Leif Elmhov

Hallå Krum-forskare! Min ana ryttmästaren vid Västgöta reg Anders Hager(1687-1765)hade en systerdotter vid namn Ulrica Krum. Vet någon vilka
hennes föräldrar var?

2002-12-05, 23:56
Svar #5

Johan Ström

Hej Leif.
 
Jag har en Ulrika Krum, f 1742-05-14 i Kyrkefalla(R) död 1822-05-17 i Kyrkefalla.
Moder, Cajsa Hager, f Daretorp (R) d, 1742-05-18 i Kyrkefalla (R).
Fader, Gustaf Krum, f, 1695-08-26 i Olofsby, Kyrkefalla, d 1772-03-28 samma ort.
 
Om Cajsa Hager har jag inget mer men en hel del om fader Krum, gift tre gånger varav Cajsa var nr två.
 
Kan det stämma så hör av dig för mer anor.
 
Johan

2002-12-08, 18:02
Svar #6

Leif Elmhov

Hej Johan.
Tackar för snabbt svar om Ulrica Krum. Orsaken till min fråga var att jag vill veta mer om Anders Hagers släkt. Kände tidigare bara till hans syster Helena f 168(6) och g 1:o 1734 kvmäst
Anders Puke. Men det verkar troligt att Cajsa H. är syster till Anders H.(Och sannolikt är de barn
till fk vid Västgöta-Dals reg Torsten Hager.) Jag
forskar vidare. Men vill gärna veta mer om Gustaf
Krums 2:a hustru!

2002-12-09, 08:51
Svar #7

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Här följer ett utdrag om Gustav Krum från Brynolf Svennsons bok Släkren Krum från Kyrkefalla
Tabell 1.4.
 
a. Gustaf Krum, kvartermästare med cornetts karaktär.,    från tab. 1:3.   Född 1695, 26/8, Olofsby Kyrkefalla.     Död 1772 28/3 Olofsby Kyrkefalla.
b. Hru 1. Cajsa Stolz.      1688 i nov?.  Född 1687, troligen i Skagerholm i Hova gäld.   52 år 3 mån,  Död 1741 Olofsby Kyrkefalla.
c. Hru 2: Cajsa Hager.        Född i Daretorp enl dödsbok.      Död 1742 18/5, Kyrkefalla.
d. Hru 3: Helena Hård af Segerstad.,        från tab. 1:4B.   Född 1709, 26/12 Hårdeholm Valstad.     Död 1785 31/12 Kyrkefalla i dödsbok 1786. 1/1.
 
Barn:
 
e. Anna Cajsa.        Född 1717 18/12, Hasslum Skövde lf.   30 år lungsot.  Död 1749 29/10 Olofsby Kyrkefalla.
f. Mårten. ,         till tab. 1:5.    Född 1719, 3 /4, Hasslum Skövde lf.     Död 1755 25/6, Lagerstorp Kinneved.
g. Lisa Catharina.        Född 1720 22/11, Hasslum Skövde lf.     Död 1720 27/11 Hasslum Skövde lf.
h. Jan Gabriel.,        till tab. 2:5.    Född 1721 2/11 Hasslum Skövde lf.     Död ?.
i. Petter.,        till tab. 3:5.    Född 1722 troligen men var?.    66 år.  Död 1789 2/5. S:a torpet Humla.
j. Carl Magnus.,        till tab. 4:5.    Född 1726, 28/2 Hasslum Skövde lf.     Död 1808 1/7, Heliga Trefaldigh. Uppsala.
k. Maria Elisabet (Maria Lisa kallad).,       till tab. 5:5.    Född 1728, 13/9. Hasslum, Skövde lf.     Död ?.
 
Barn.
 
l.     Ulrika.,        till tab. 6:5.    Född 1742, 14/5 Kyrkefalla.      Död 1822 17/5 Kyrkefalla.
 
a.o.c. vigda    
a.o.b vigda.  
a.o.c. vigda 1742 10/4.
 
a. Gustaf var son till löjtnanten Mårten Krum och Catharina (Karina) Johansdotter Carlander i Backen Kyrkefalla. Om honom läses i Västgöta Regementes Personhistoria , del II, 1724 - 1927, an Carl Torsen Kocken. Nr 1101. Gustaf Krum. Korpral vid Vartofta komp. 1712 10/4 och gick ut till Pommern i sept. s.å. När fadern, som tjänste vid samma komp. Fick avsked, erhöll sonen greve Stenbocks permission att hjälpa fadren hem till Sverige. Hans vidare militära anställningar framgår av en av honom författad skrivelse till Krigsmanshuskontoret.”År 1714, när regementet uppsattes, blev jag åter antagen till korpral vid samma komp. och använde all flit till munderingarnaskompletteradne och nya manskapets exercerande. År 1715, då en av de bramiska reuterna Johan Didrick Fourknect (Furchnicht nr 1091) ankom och hade fått samma korpralskap, då jag måste gå till sekund vid samma komp. 1716 18/2, för rättande adjutants tjänst i Norge s.å., i Kristiania skjuten i Låret och stucken i vänstra armen vid utmarschen av de Danska, jämnväl 1718 och 1719 varit med om alla occaisioner, sist nu i Stockholm av Dalkalarna blesserad så illa, att jag det aldrig övervinner, i synnerhet h. Axeln. 1743 fullmakt på kvarterm. Indeln. Vid majorens komp. Avsked 1744 för sjuklighet och fördärvad kropp. Nu alldeles medellös och intet att hjälpa mig med. Olofsby den 12 maj 1755 Gustaf Krum. ( underhållsrem. Krigsmanshuskontoret. Kra). Krum erhöll Kornetts karaktär 1744, 20/9 efter 32 års tjänst. Han erhöll fr o m 1750 en pension om 11 d. 8 öresmt., vilken icke räckte långt till uppehåll för en familj. Han begärde att få komma in på krigsmanshuset eller att pensionen skulle förbättras. Enligt kyrkoherdens attest ”!saknade han gårdsbruk, kreatur eller andra lösören och hade måst sälja allt han ägde utom kläderna på kroppen”. Enligt rättegångsprotokoll från Kåkinds härad 1760, då ett flertal sockenbor var instämda för underlåtenhet att göra hägnader, var han åtalad för bristande 24 famnar stenmur: ”Olsby. Herr Cornetten Krum för 24 famnar, men då han är utfattig och blind förskonas han för plikt”. Brodern Lars rustade för 49 Frugården vid Vartofta komp. och hade i äktenskap med Kerstin Andersdotter sönerna Johan och Gabriel. Brodern Magnus rustade för 93 Backen vid Överstelöjtnantens komp. Sistnämndes söner Gabriel, Johan och Mårten erhöll år 1744 inskrivning för var sin tredjedel i rusthållet. Cornetten Gustaf Krum, Olofsby, Kyrkefalla, har i sin tid förärat en ljuskrona av trä med bildhuggeri väl beprydd och målad, har sex pipor (enl. Komminister Edblads beskrivning av Mofalla år 1786). Denna ljuskrona hänger ännu, när detta nedskriven år 1965, i Mofalla kyrka.
b. Cajsa Stoltz var dotter till bruksskrivaren Lars Stoltz på Skagersholm och Annika Andersdotter Zennert ( enl. Dr. G. Neander). Modern Annika gifte som änka om sig med änkemanen Olof Beckman, född 1655 ”Nerike och Bäck”,  död på Lindåsen i nuvarande Svenstorps pastorat 1734 20/8, 79 år gammal. Annika Andersdotter var född c:a 1665, död 1735, 70 år gammal.”. Beckman uppger, att Cajsa Stoltz bodde i Hasslum 1735, och att hon blev gift med korpral Gustaf Krum, vilken liksom sonen Mårten Krum utmärkte sig mot dalkarlarna 1743 ( Rådsprot. 28/6). Mårten  var två gånger gift. ( Källa: Genealogiska föreningens släktböcker 3, Mona anor Ett Genealogiskt försök av Nat. Beckman 1939, sid 41). Bouppteckningen efter Cajsa Stoltz är undertecknad av Gustaf Krum och Mårten Krum, Olofsby 17/3 1741.
c. Cajsa Hager var enligt Kyrkefalla dödsbok född i ”Dartorp” (Daretorp) Skaraborgs 1. ”1742 18/5 avled corpralen Gustaf Krum hustru Madame Cajsa Hager född i Dartorp”. Någon bouppteckning finns inte efter henne.
d. Helena var dotter till Löjtnanten Carl Gustaf Hård och Anna Catharina Hård af Segerstad.
e. Anna Cajsa dog ogift. Skånings häradsrätt. - Sommartinget 1748 - ? 3. Corpralen  Mårten Krum instämt drängen Andres Bengtsson i Dräglan och sin syster Anna Cajsa Krum för begådt lägersmål, och instäle sig wid upprop Kärande och utaf Svarandene Anders Bengtsson, anförandes Corpralen Krum, Thet hans Syster beklagar sitt fall, och har anmodat honom föredraga Tingrätten thet hon nästledet Åhr haft kiönslig beblandelse med Anders Bengtsson, hwaraf hon hafwande blivit och uti början af sidsta februari månad framfödt et piltebarn, sommed döden aflidit. Påstår wäl at Häfdandet skiedt under äktenskapslöfte men begifwer sig derifrån. Anders Bengtsson tillstår, at han förledet Åhr vid slutet af martii månad hanft umgänge med Anna cajsa Krum, på Kronogården Nohlgården Östorp i Winköhl, och kan säledes ei neka lägersmålet. UTSLAG (kort sammandrag av forskaren John Jansson, som har lämnat uppgifterna härförut och efterföljande ur Skånings hd protokoll).     Anders Bengtsson dömdes böta 10 daler silvermynt, och Anna Cajsa 5 daler. Dessutom skall han giva 4 daler och hon 2 daler i samma mynt till Winkiöhls sockenkryka ---- samt där sedan skriftas och aflösas enligt Kongl. Förordning den 18 novemb: 1714”.
 
 
l. Ullrikas föräldrar var enligt dödsbok Gustaf Krum och Cajsa Hager.

2002-12-11, 21:25
Svar #8

Leif Elmhov

Tackar för utdraget ur Krum-boken! Finnes möjligen
någon som har vigselnotiserna för Gustaf Krums alla giftermål? Kanske framgår där varifrån 2:a
hustrun Cajsa Hager kom? Hennes bror ryttmästaren
bodde på Berga i Velinga, annex till Daretorp.

2002-12-13, 20:26
Svar #9

Lars M Hansen

Urban
På denna länk är möjligen en Cromert-cromarty koppling:
 
http://w1.520.telia.com/~u52001427/180.htm
om  Cromart, Christina 1722?-1803
 
Lars

2003-10-18, 01:11
Svar #10

Utloggad Michael Samuelsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2014-05-15, 16:18
    • Visa profil
Margareta Krumme (Krum?) (gift Hammardahl/Hammarhjelm) kom på tal i ett gammalt inlägg här. Jag undrar om någon vet mer om henne och hennes barn? Jag har via en släkting fått namnet Mårten Hammarhjelm som ska vara hennes son, men hittar inget som bekräftar detta. Är det någon som vet mer?

2003-10-18, 14:16
Svar #11

Ingrid Wikberg

I Familysearch hittas dessa uppgifter:
Mårten Hammarhjelm f. 24 jan. 1655 i Korsberga, Skaraborg. Han avled den 8 april 1812
Föräldrar: Peter Nilsson Hammardahl Hammarhjelm
och Margareta Krumme
 
Mårten gifte sig tydligen två gånger:
1:a den 12 mars 1675 med Maria Björnberg
2:a den 28 dec 1693 m Anna Rydingsterna, Skövde.
 
Uppgifterna finns i kyrkböcker, eftersom de finns microfilmade av mormonerna så du kan kontrollera om allt stämmer.

2003-10-19, 05:34
Svar #12

Olof Almkvist

Ingrid !
 
Du har väl inte skrivit fel årtal på denna person Mårten Hammarhjelm då han dog. För då är han väl 157 år.
 
Olof A

2003-10-19, 13:26
Svar #13

Ingrid Wikberg

1712 ska det vara! Jösses-det blev lite tokigt där.  
Men Mårten Hammarhjelm dog 8 april 1712.
OCH så ska det givetvis vara Rydingstierna -vad gäller hustru nr 2.( mitt stavfel)
Tack för uppmärksamheten. Rätt ska vara rätt.

2003-11-17, 14:54
Svar #14

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Om Margareta Krum/Krumme.
I äldre litt kallas hon Margareta Krumme men rätteligen hette hon Krum. Hon var dotter till kaptenen Mårten Krum på Spännefalla. Belägget för detta finns i Kåkinds härads dombok, 1690-talet, där kvartermästaränkan Sara Mårtensdotter Krum i Språttebo, Kyrkefalla, testementerar sin egendom till systersonen Mårten Hammarhjelm. Som vanligt sitter jag långt från mina anteckningar, så jag kan tyvärr inte ge exakt källhänvisning till domboken.
Mvh
Urban Bäckström, Mjölby

2003-12-02, 10:26
Svar #15

Olof Almkvist

Det lär finnas en person som levde i Tenhult utanför Jönköping i början av 1600-talet. Han kallades Mickel i Tenhult och lär finnas i Tenhult och dess omnejd. Är Mårten Krum känd bland Mickel i Tenhults vänner? År 1612 skall Mårten Taleman Krum tillsammans med den lokala allmogen ha drabbat samman med den danska ryttarstyrkan som fanns i dessa  områden. Om nu Rutherfordska skotska regemente var där då de stred mot danskarna samt, Om Mårten Taleman var i samma områden, som ett skotskt infanteriregemente i Tenhultstrakten. Är den danska styrkan nedgjord  
med man och allt. Har man aldrig funnit något spår efter detta. Det enda brev, som nämndes var
ett brev från den danske härföraren.  
 
I denna del av kriget var det ett slags gerillakrig som utkämpades vid Jönköpingstrakten inbegripes dessutom att allt som går att användas av danskarna förstörs eller flyttas undan. Samt att broar rives sönder och vägar sattes i blockad och listiga fällor byggdes. Ridderskapet gick i väg till Jönköping för att försvara staden och att utgöra detta till landets försvar mot den danska hären. Danska hären som kom ifrån och Kalmar och Älvsborg. Samt att de gick i obebyggda områden upp mot Jönköping i norra Småland. I dessa områden fanns det inte mycket att hämta. Då de kom till Vimmerby finner de att staden låg öde och tömd på mat och andra förnödenheter. Detta hände den 6 juli 1612.  
 
I en bok av Ture Ström har en större strid vid Tenhult 1612 så det borde avspeglats sig i större antal dödstal. D.v.s. att det under ett visst antal dagar är fler döda än normalt sett för bygden. Det är väl inte möjligt att få fram denna information med tanke på dessa förhållanden. Vidare är jag intresserad av att få lite tips om hur man kan gå tillväga för att finna information om denna händelse.
 
Nu undrar jag om det finns rullor över Rutherfords skotska regemente med anl. av om Mårten Krum finns i dessa rullor.
 
Mvh Olof A.

2003-12-02, 13:10
Svar #16

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Olof!
Detta är ju otroligt intressant, d v s uppgifterna om bataljen vid Tenhult 1612. Var har Du hittat uppgiften att Mårten K var med? Mig veterligen är det i så fall det tidigaste belägget för hans existens här i Sverige.
Mvh
Urban Bäckström, Greta Krums i Backen sondotters dottersons dotterson.

2003-12-02, 15:07
Svar #17

Lotta Nordin (Lotta)

Att så fullständigt röra till allt som Olof lyckats med här är en prestation i sig, men inte vidare lyckad.  
 
I Thure Ströms bok ”Mickel i Tenhult” nämns inte någon Mårten Krum och inget skotskt regemente. Bataljen inträffade enligt ett brev 26 juli 1612 någonstans utanför Jönköping. Det är alltså inte helt säkert var bataljen ägde rum, men troligt är att det var i närheten av Tenhult. Det var inte ett slag mellan svenska och danska trupper, utan allmogen som låg i bakhåll för en mindre styrka danskar som varit ute på spaningsuppdrag. Denna händelse finns inte nämnd i några militära handlingar (enligt flera författare) utan är endast känd genom brevet som skickades från danskarnas ryttmästare Albert Skeel till sin hustru fyra dagar efter händelsen samt berättelser i trakten om att det var Mickel som ledde allmogen. Mickel var djuraskytt och skogvaktare och bodde på gården Tenhult i Rogberga socken.

2003-12-02, 23:13
Svar #18

Olof Almkvist

Något måste man presentera för att hålla i gång diskutionen för att kunna presentera de resultat som man tror sig har hänt under tiden då det hände... Se referensen Svenska krig, 1512 - 1814 av Ulf Sundberg. Det är därför jag totade ihop denna story. May bee så kan det ha hänt men det är en annan historia...  Den andra boken har jag ej kunnat läsa in för att förstå denna del av denna tidiga sextonhundratalsbok...  Men spännande är det att få denna story verifierad Men det det är en annan historia...  
 
mvh Olof A

2003-12-03, 13:57
Svar #19

Lotta Nordin (Lotta)

Olof!
 
Ska man lägga fram teorier för att hålla en diskussion igång så bör man framhålla att det är teorier och dessutom tala om vad man grundar sina teorier på. Teorierna bör också grunda sig på fakta, inte fria fantasier genom att man ”totade ihop denna story”. Du har skrivit ett påstående om att en person, Mårten Krum, var på en viss plats vid en viss tid så att det verkar som om du hittat en källa som verifierar detta. Visserligen skriver du sedan meningar som börjar med ”om” och som väl rimligen borde ha ett frågetecken efter sig, men i den totala röran som du lägger fram är det sannerligen inte lätt att tolka vad det är du egentligen menar och var du fått uppgifterna ifrån. Du hänvisar till Thure Ströms bok och då får man naturligtvis den uppfattningen att han skrivit något i den som bekräftar något av dina påståenden, men så är alltså inte fallet.
Vilken ”tidiga sextonhundratalsbok” är det du inte hunnit läsa in och förstå? Det vore inte helt fel om du, innan du skickar in dina inlägg, noga läser igenom vad du skrivit och noga tänker igenom texten och hur den kan uppfattas av andra. Som du har skrivit dina två senaste inlägg så krävs det att man är tankeläsare för att begripa vad du egentligen menar (fast jag tror inte att det hjälper heller).
 
Mvh//
Lotta
vars mf ff mf ff mf f var Mickel Jönsson i Tenhult

2003-12-26, 14:50
Svar #20

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Enligt Nils Fredrik Beerståhl så har väpnaren Anders Jönsson till Aranäs och Hof en syster, Elin Jönsdotter gift med ofrälse Nils Krum i Barne-Åsaka, båda döda 1533 då en syster till Elin erhöll 1/3 av arvet. Således ett tidigt belägg på namnet Krum!
 
 CARY GUSTAFSSON

2005-03-22, 10:16
Svar #21

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej alla Krum forskare!
Så synd att denna intressanta diskussion har avstannat, precis när jag har hittat den...
Finns det några nya infallsvinklar på vart släkten kan härstamma ifrån?
 
Mvh
Lotta

2005-03-22, 18:10
Svar #22

Ingrid Wikberg

Hej Lotta -om du klickar på  Äldre inlägg (arkiv) till 12.7.2002 - 12 juli 2002 kl. 16:16 - 30 inlägg härovan så kan du läsa olika inlägg och id?er om släkten Krum och dess ursprung.
 
Dessutom finns en sida på nätet:   Krum
 
mvh
Ingrid  
Krum & Blomensköld-ättling

2005-03-24, 22:19
Svar #23

Utloggad Lotta Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 607
  • Senast inloggad: 2022-04-15, 20:36
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Tack! Inläggen är mycket intressanta!  
Hoppas att det blir en fortsättning snart.
 
Med vänliga hälsningar
Lotta

2005-03-24, 23:01
Svar #24

Ingrid Wikberg

Jag hoppas någon börjar en fortsättning ...kanske du?   -Själv håller jag på med emigrantforskning nu och kartlägger min släkt samt skriver deras historia och allt tar sådan tid. Så både Krum och Blomensköld ligger stilla i lådorna; Jag har en hel kartong med Blomensköld-handlingar  som ska läsas dvs tolkas till modern svenska och sammanställas. Kanhända har jag lite Krum i den kartongen också. Men allt vilar tryggt och stilla.
mvh
Inkan

2005-03-27, 18:00
Svar #25

Utloggad Britta Zachs

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 412
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 18:13
    • Visa profil
Hej!Lite mera Krum! Slagsmål och vägafridsbrott.
Nämndemannen Anders Pehrsson och rusthållaren Lars Larsson tilltalade år 1741 volonteuren välborne herr Lars Gustaf Biörnberg, avskedade corporalen Lars Krum, volonteuren Mårthen Krum och Petter Krum för att de den 26 januari samma år på hemvägen från Skövde marknad skola på landsvägen i Asketorpa äng litet uppföre Huseby krog- i Forsby socken-dem med hugg och slag överfallit.
Då dom i målet föll i juni 1741, innehöll den, att de tilltalade, bland vilka den förstnämnde och den sistnämnde nu bägge äro borta på gal?erna-krigsfartyg-till Finland, frikännas, alldenstund målet trots åtskilliga vittnesmåls avhörande måste anses mörkt.
Ur artikeln i Tibrobygden, I Kyrkefalla för 200 år sedan av arkivarie Carl-Martin Bergstrand.

2005-04-12, 18:10
Svar #26

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej alla Krum:re!
Jag tycker som Lotta K att det vore trevligt om diskussionen kan komma igång igen. Kanske kan alla hypoteser leda till att vi till slut hittar svaret.
Jag har tidigare skrivit att stamfadern Mårten Taleman aldrig själv kallade sig Krum, men där har jag fel. Någonstans har Pirkko hittat (i Stockholms stads tänkeböcker?) att Mårten bl a kallas/kallar sig Krum. I tänkeböckerna framgår också att Mårten talade tyska. Kanske får vi alltså skrota spekulerandet att han var skotte? Eller också var han det, men kunde tala tyska? Namnet/ordet taleman lär ju i gamla tider betyda tolk. Vad anser ni andra?
Mvh
Urban Bäckström
Mjölby

2006-01-17, 13:48
Svar #27

Utloggad Ingrid Appelgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2022-12-12, 16:06
    • Visa profil
Hej!
Eftersom min svåger fått uppgift om att han skulle vara av Krum-släkt har jag velat kolla om jag kunde nå samma resultat.
Har någon forskat på Maria Olofsson Bolin, född 1761-05-12, död 1838-10-09 och dubbel Krum-ättling enligt datafilen Krum-ättlingar? Där finns inga egna barn.
Jag hittade Maria Olofsson Bolin, inflyttad i Hångsdala som unga hustrun nygift med Sven Jonsson (1763-10-30 - 1827-01-07) i Ledsgården.
Förhoppningsvis är det rätt kvinna.
Paret fick nio barn mellan 1789 och 1803; varav de tre yngsta dog tidigt.
Jag har intresserat mig för Cajsa Svensdotter, född 1797-03-09, gift 1820-06-04 med Anders Johansson Apelgren. De fick fem barn, varav tre nådde vuxen ålder. Cajsa dog dock redan 1831-09-10 i Brandstorp och då stod fadern ensam med:
Maria Christina (1821-06-20 - 1881-05-15),
Sven Johan (1827-06-05 - 1883-05-31) och
Reinhold (1829-08-10 - 1903); båda sönerna avled i Östra Stenby, Östergötland, där ättlingar fortfarande bor.
Tacksam om någon kan bekräfta att jag hittat rätt!
Mvh Ingrid Appelgren (ingift)

2006-01-17, 17:56
Svar #28

Utloggad Urban Bäckström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2010-07-14, 19:03
    • Visa profil
Hej Ingrid!
Datafilen Krum-ättlingar som Du nämner kanske inte är fullständig? Ett tips är att Du tittar i grundkällan som i fallet Bohlin är framlidne Brynolf Svensson utredning rörande släkten Bohlin från Kyrkefalla/Mofalla. Utredningen finns åtm i ett stencilxemplar, som idag finns antingen på Tibro bibliotek eller på Tibro museum.
Mvh
Urban Bäckström
Mjölby

2006-02-04, 19:13
Svar #29

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Ingrid
 
Jag har sett två olika ”databaser” Krum-ättlingar. Den första är så vitt jag kan se en ren avskrift av Brynolf Svenssons bok om Krumsläkten. I denna bok finns Catarina Krum
född 1734-10-14 i Kyrkefalla och död 1803-03-19 i Stockerhult, Sventorp. Hon var gift med Olof Larsson Bolin, född 1732-05-12 och död 1971-01-04.
 
Här finns en hänvisning till tabell Bolin 5:3, utredningen Urban hänvisade till.
 
I den andra återfinns Maria Olofsson Krum, född 1761-05-12 på två ställen. Första gången är hon dotter till paret ovan. Andra gången är hon gift med Sven Jonsson i Hångsdala. Det nämns dock bara 6 barn.
 
Vad du kan göra är att leta i Sventorp efter denna Maria Olofsson Krum. Hennes flytt borde ju finnas med. OBS En del material finns i Skövde Sfs.
 
Den andra basen har Brynolf Svenssons utredning som grund. Vidare har den kompletterats av olika släktforskare. Du kan ju kontakta Karl Bergstrand i Hjo och fråga var han fått uppgifterna ifrån.
 
Mvh Anders

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna