ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kruslock  (läst 1791 gånger)

2005-11-03, 14:01
läst 1791 gånger

RiinaH

I min släktforskning på Öland har jag hittat flera med namnet Kruslock bland olika båtsmän det tycks inte som namnet gick i arv. Är det förknippat med någon viss arbetsuppgift?
 
Riina Hultquist är mailad ang. för- och efternamn. Mvh Yvonne Carlsson - Anbytarvärd

2005-11-04, 12:37
Svar #1

Utloggad Christina Backman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 833
  • Senast inloggad: 2017-04-22, 18:01
    • Visa profil
Snarare med utseendet! Han var ju ingen barberare. Kruslock är inget helt ovanligt namn.Det finns Hvithär också.

2005-11-04, 18:27
Svar #2

Utloggad Margareta Danielsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1568
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 14:13
    • Visa profil
Riina
 
Du kan söka på http://soldat.dis.se/ och se om dina båtsmän finns med.  
 
Om jag förstått rätt, så brukade soldatnamnet följa med soldattorpet.  
 
Mvh Margareta

2005-11-17, 11:30
Svar #3

Riina Hultquist

Tack Margareta för tipset.  Hittade varken honom eller någon annan soldatana i registret, men där fanns mycket spännande läsning
Mvh Riina

2005-11-17, 22:13
Svar #4

Utloggad Anita Hjorth

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 247
  • Senast inloggad: 2013-05-25, 16:07
    • Visa profil
Namnet Kruslock finns också i Vaxholm på 1700-talet. Men där verkar det användas som släktnamn.

2012-08-25, 11:19
Svar #5

Utloggad Mikael Levander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 08:38
    • Visa profil
Jag undrar om någon stött på nedanstående namn i sin släktforskning eller andra Fredriksson/Kruslock som ev. kan härstamma från samma familj.
 
Följande information har jag hittat i Håkan Skogsjös böcker om Åland.  
 
Anders Fredriksson Kruslock, född 1707 i Roslagen, Sverige, död 23 maj 1785 i Klemetsby. Kronobåtsman och kyrkväktare i Klemetsby.
 
Vid vigseln 1738 var han dräng i Sommarö, Föglö socken. Han antogs 1740 till båtsman för rote 150 vid Ålands och Södra Finlands båtmanskompani (roten omfattade gårdarna Klemetsby nr 1, 2 och 4 samt Krokstad nr 2). Han var i tjänst som kronobåtsman till omkring 1765, därefter blev han kyrkväktare i Lumparland (det vill säga ungefär kyrkovaktmästare).  
 
Anders Kruslock dog av slag.
 
Gift 20 augusti 1738 i Föglö socken med Ingrid Andersdotter. Nämnd som hustru till båtsman Anders Kruslock i Lumparland, omkring 1740.
 
Gift 3 juni 1753 i Lumparland socken med Stina Österberg, född 1736. Vid vigseln 1753 var hon piga i Klemetsby. Hon var skriven i Klemetsby som änka ännu 1793, men inte året därpå.
 
Jag tittade på dödboken 1785 och där hittade jag honom och jag hittade honom även den 3 juni (giftermål). Uppgifterna om att båtsman Kruslock var född i Roslagen fanns i de åländska generalmönsterrullorna, men varifrån i Roslagen som han kom, framgår ej!
 
Jag känner till att Kruslock finns bland olika båtsmän och troligtvis beror efternamnet på hans utseende. Anders pappa hette troligtvis Fredrik av efternamnet att döma...
 
Finns det någon som stött på Fredriksson/Kruslock i sin släktforskning och kan hjälpa mig vidare? Eller som kan komma med bra tips på var jag ska leta vidare. Tack på förhand.
 
M.v.h.
 
Mikael Levander

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna