ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kråka  (läst 8370 gånger)

2006-03-12, 20:45
läst 8370 gånger

Utloggad Agneta Holmström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2008-12-18, 00:54
    • Visa profil
Hej !
 Har tagit del av inläggen om Kråka släkten.
I forskningen efter min släkt från Östra Ämtervik råkade jag se att i Fryksdals härads dombok under
hösttinget 1665 p. 24, 25 sid 244 begärs fasta för Bryngel Björsson i Rud som löst från Didrik Olofsson på Gammelkroppa. Längre fram på vårtinget 1673 p. 34 återkommer B. Björsson samt
Lars Elofsson o Jöns Elofsson i Prästbol samt
Norra Gunnerudstorp i Östra Ämtervik, vilka och vilket jag är mycket intresserad av.  
Kan denne Didrik Oloffsson på Gammelkroppa möjligen vara
en son till Oluff gift med Anna Tank och alltså
fått morfaderns förnamn.
Kanske är detta helt fel personer.
 
MVH  
Agneta Holmström

2006-03-13, 20:34
Svar #1

Utloggad Ingvar Dahl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2014-06-15, 14:00
    • Visa profil
    • sky.prohosting.com/idahl/
Hej Agneta!  
Rimligen måste väl Didrik Olofsson i Gammelkroppa vara en vuxen man år 1665, och i så fall bortåt jämnårig med Olof Olofsson Kråka och hustrun Anna Didriksdotter Tank. Jag tror därför att det inte finns något släktskap med Kråka/Tank och Didrik i Gammelkroppa.
 
mvh
Ingvar Dahl

2006-10-07, 03:01
Svar #2

Ingvar Jerlenius

Hej alla Kråka -forskare!
 
Det tycks finnas gott om släkter Kråka. Jag har studerat ett flertal inlägg här och förstår att de fanns på flera håll i landet, från Skåne upp till Luleå/Piteå.  
 
Själv har jag just funnit en släktgren 'Kråkor' i Skultuna Mässingsbruk, Västmanland. Därav min sökning här på Anbytarforum. Mina Kråka -gren ser ut som följer:
 
1 Eric Jansson g m Anna Larsdotter  
 
2 Johan Ericsson Kråka, f 1688 d 1771, Kronojägare o skogvaktare
g m Märta Olofsdotter, f 1683
 
3 Carl Johansson Kråka, f 1717 d 1773, Smed vid mässingsbruket.
g m Helena Josuadotter, f 721 Sura
 
4 Adam Carlsson Kråka, f 1756 Trådräckare vid mässingsbruket.
g m Caisa Olsdotter, f 1757
 ----  
 
En sökning på släkter Kråka, på Google ger ett flertal träffar.  
----
1
En Knut Nilsson Kråka från Luleå/Piteå, som vistas i Stockholm, där han tydligen är rådman åren 1615-1623.  
----
 
2
En Olof Kråka.  
Född omkr 1660 i Sunderbyn.  
Död 1710.  
Handelsman.
 
och hans dotter
Maria Olofsdotter Kråka.  
Född xx APR 1694 i Luleå domkyrkoförs (BD).  
Död 1729-08-24 i på Öjebyn 23, Öjebyn, Piteå landsförs (BD).
----
 
3
Kråka, Måns Svensson
Åbo. Född 4 sönd. eft Påsk 1722-04-... Döpt 4:de sönd eft påsk 1722-04-24 i Ränneslöv (N). Död 78 år gl. ålderdom 1800-11-28 i Ränneslöv (N).  
 
Far
Kråka, Sven Månsson Åbo. Född 1675 i Ränneslöv (N). Död 54 år gammal, 1729-07-20 i Ränneslöv (N).  
 
Mor
Hansdotter, Pernilla Född 1688 i Ränneslöv (N). Död 50 år gammal, 1738-04-03 i Ränneslöv (N).  
 
Gift 1742-12-28 i Ränneslöv (N)
Jönsdotter, Bengta Född 2 böndagen 1719-05-03 i Ränneslöv (N).
 
mvh
Ingvar Jerlenius

2006-11-30, 13:02
Svar #3

Maria Meritz Dimander

Hej Ingvar Jerlenius.
Den Kråka-gren du nämner först har det forskats en del i utav min släkting Åke Dimander. Du kan hitta den på http://www.fridal.org/slaekt/default.html
 
Mvh / Maria Meritz Dimander

2007-01-19, 17:51
Svar #4

naawula

Underlagsman Nils Hansson Djäkn f.~1450 i Lungvik, Bjärtrå d.~1499 i Sunderbyn
Underlagsman bl.a. i Västerbotten 1479 - 1498, med säte i Lungvik, dels i Norrbotten 1490 -  
1492, då antagligen med bostad i Sunderbyn, Luleå (BD). Stamfar till fogde och birkarlssläkten Kråka med säte i Sunderbyn, Luleå (BD) Släkten tycks komma upp från Ångermanland under 1400-talet och tidigare från Medelpad. Ångermanlands äldsta vapen var en sittande fågel, i folkmun Kråka. Alla statliga befattningshavare benämndes Kråkor, de med lägre grad Kråklingar. Alternativt hör Nils till en adelsätt från Åland.
 
Sonen Nils Andersson Kråka f.~1545 i Sunderbyn Landsköpman, Birkarl Borgare i Stockholm
Notes Nämndeman 1574 - 1609 i Sunderbyn, Luleå. Var med om att underteckna vittnesintyget 15/1 1595
Nils Andersson Kråka var den, som år 1574 av kronan för 400 marker örtuger och 20 daler silver köpt kyrkhemmanet i Sunderbyn, den senare Landbojorden och som 1579 måste låta köpet återgå. Släktens stamhemman, n:o 21 i Sunderbyn, bär ännu namnet Kråkhemmanet och moränhöjden, där gården legat Kråkberget. Fäbodaställen ägde hemmanet på motsatta sidan av älven, varöver Ava- och Bälingebor år 1685 förgäves klagade inför häradsrätten.
Som birkarl erlade han 1590 en avgift till kronan av 1 1/2 mark och i köpmanspenningar 1 mark. Samma år och 1598 besökte han Korsmässomarknaden (båtvägen) vid Härnösand.
Köpmän ur släkten Kråka gjorde många affärsresor till Stockholm. (Tillnamnet Kråka nyttjades först mot slutet av 1500-talet).
Flyttade 22/6 1592 från Sunderbyn, Luleå till Stockholm.från 1592-06-22 i Stockholm Han återvände dock efter en tid hem till Norrbotten.
Han gifter sig två gånger under livstiden.
Kungen (Karl IX) var beroende av birkarlarnas lokalkunskaper för sin lappmarks- och ishavspolitik. Inför förarbetena till marknadsreformen i början av 1600-talet hade en beskrivning från 1595 av Nils Andersson Kråka om handelsförhållandena i Lule lappmark spelat stor roll.
Informationen har jag hittat på nätet...
Tyvärr, har jag inte namnet på källan kvar.
MVH
Berit

2007-01-19, 23:02
Svar #5

Utloggad Hans F Ericsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 43
  • Senast inloggad: 2017-11-02, 15:30
    • Visa profil
Berit, källan du inte har kvar namnet på, är Olle Malmström. Se vidare mitt inlägg på den här spalten 2001-05-10.
Mvh  
Hasse E i Solna

2007-01-20, 00:19
Svar #6

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 486
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 09:10
  • Leif Boström
    • Visa profil
    • familjenbostrom.se/genealogi
Se även mitt inlägg ovan 19 maj 2005. (Min antavla på Rötter är inte uppdaterad, så där finns fortfarande uppgifter som jag nu är övertygad om är felaktiga rörande Nils Andersson Kråkas far och farfar.)
Leif A Boström, Täby - familjenbostrom.se/genealogi

2007-03-04, 12:39
Svar #7

Utloggad Sonja Holmedal

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 118
  • Senast inloggad: 2015-08-14, 17:02
    • Visa profil
Hej!
Jag har en Kråka bland mina anor. Karin Jönsdotter född i Jämtön gifter sig med Per Johansson , Bondersbyn. Karins far var Jöns Persson Kråka. Vilka är Jöns anor?
Med Hälsning
Sonja Holmedal

2007-03-12, 19:15
Svar #8

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Någon som känner till Borgmästaren i Kalmar Nils Kråkas alla barn?
 
Vh
 
B-A Stenqvist

2009-03-01, 14:53
Svar #9

Utloggad Suzanne Wallén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 14:55
    • Visa profil
Hej!  
 
Jag har med stort intresse läst alla inlägg här om de olika delarna av familjen Kråka, speciellt om de med ursprung i Halland.  
 
Även jag har Sven Kråka (ca 1630-1724), född i Ränneslöv, bland mina anfäder, 12 generationer tillbaks. Min koppling till Sven Kråka går genom Måns Svensson Kråka, Sven Månsson Kråka, Nils Svensson Kråka, Pernilla Nilsdotter Kråka, Nils Gunnesson, Olena Nilsdotter, Jöns Petter Persson, Neta Jönsdotter och till min gammelmormor Gerda Ljungdahl.  
 
Är det nå'n som vet om min Sven Kråka är samma Sven Kråka som nämns i tidigare inlägg här, dvs den man som var verksam i Lund? Rent tidsmässigt kan det ju stämma... Och med tanke på att sonen Måns (född 1648) var nämndeman, och både sonsonen Petter Corin (född 1692) och dennes son Magnus (född 1721) var länsmän, så verkar det väl åt det troliga hållet...?  
 
Om det är samma Sven Kråka, så borde det betyda att han var gift inte bara två, utan tre gånger. Frågan är vad hans första fru i så fall hette? Här har nämnts fruarna Anna Larsdotter Almgren och Anna Christina Berckman, samt en dotter, Ingeborg (född 1672). Min anfader Måns Svensson Kråka och hans bror Nils Svensson Kråka skulle i så fall vara drygt 20 år äldre halvbröder till Ingeborg.  
 
Är det nå'n som kan klargöra det här med Sven Kråka ytterligare? All information som kan hjälpa mej att reda ut begreppen tas tacksamt emot!  
 
Tack på förhand!  
Suzanne.

2009-03-02, 00:15
Svar #10

Utloggad Lars-Ola Stare

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 367
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 18:53
    • Visa profil
Hejsan Suzanne
 
Har egentligen inte mycket med Kråka-släkten från Ränneslöv att göra, men har läst lite om den då och då. Det jag finner lustigt är att jag inte sett några källhänvisningar gällande den äldste Sven, men ändå kallas han Sven Kråka i tryck skrift. Några uppgifter om årtal för honom har jag inte sett.
 
Vet du varifrån uppgiften om att Måns och Nils Svensson Kråkas far skulle kallas sig Kråka?  
 
Vad jag har sett så noteras Måns i mantalslängden första gången 1682 (möjligen 1681) och Nils dyker upp i mantalslängden 1686, men någon Sven som skulle vara deras fader har jag inte stött på. Måns och Nils benämns inte Kråka i mantalslängden utan bara med efternamnet Svensson
 
Mvh, Lars-Ola, Knäred

2009-03-02, 13:07
Svar #11

Utloggad Suzanne Wallén

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2021-02-23, 14:55
    • Visa profil
Hej Lars-Ola!  
 
Jag vet egentligen inte mer än du om varifrån namnet Kråka på dessa personer kommer. Har inte heller lyckats få klarhet i källorna till Sven Kråka.  
 
Mina uppgifter om namnen Sven, Måns och Nils Kråka har jag hittat i Roy Ernereds Rekonstruerade familjer och familjerelationer. Ränneslöv (N). 16xx-1779. Roy är mycket noga med att påpeka att det kan finnas fel i hans listor, så det jag fått fram är inte några i egentlig mening bekräftade uppgifter. Det är därför jag vill forska vidare på dessa Kråkor, och framför allt få bekräftat eller dementerat att deras far är samma Sven Kråka som uppenbarligen verkade i Lund. Denne Sven Kråka nämns bl a i följande tidigare inlägg här:  
Marianne Anderssons inlägg  
Barbro Södermans inlägg http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/discus/show.cgi?tpc=576&post=163012#POST16301 2
Niklas Hertzmans inlägg  
 
Att brödernas pappa heter Sven är ju tämligen uppenbart, eftersom de heter Svensson, men mer än så finns väl inga bevis för så vitt jag vet. Det vore väldigt intressant att få reda på om nå'n vet varför de (och eventuellt pappan) tog namnet Kråka!  
 
Hälsningar,  
Suzanne.

2009-03-03, 21:30
Svar #12

Utloggad Ingvor Carlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2019-02-16, 17:00
    • Visa profil
Hej jag har sett i de nya och gamla inläggen att nårga sökte ALLA Kråka-släkterna och tänkte Bidraga med  
min mans morfar, Anders Nilsson Kråka född 1856 Bruket Charlottenbergdöd 13/3 1932 i Arvika.
, Anders var först smedsdräng och senare smältare på Eda glasbruk. Han var gift med Maria Gräfvert inflyttad från Gräsmark till Charlottenberg 1876. Kanske Agneta Holmström, har glädje av detta, själv har jag inte fördjupat mig så mycket ännu, i denna släktgren som tillhör min mans släkt, men är du eller någon av er andra intresserade så skicka ett mail, jag har en del som ni kanske kan ha glädje av.
mvh Ingvor

2010-04-25, 03:11
Svar #13

Utloggad Mattias Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-04-03, 12:55
    • Visa profil
Hej
Jag söker på en Per Persson Kråka f runt 1660  
 
Regemente:  Första livgrenadjärregementet  
Kompani:    YDRE  
Socken:     Asby  
Rote:       Folkesmålen  
 
Jag är inte säker på att det är rätt kråka men om han har en son som heter Sven f1689 så är det nog rätt gubbe.
 
Jag söker födelse år,döds år,föräldrar,syskon , makar och barn.
 
allt är av intresse.
 
mvh
M Johansson
lmjkumla@telia.com

2010-08-11, 21:26
Svar #14

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej alla Kråka-forskare!
 
Jag och Anders Berg har tidigare funderat över vilka bevisen egentligen är för att Sven Windrufvas hustru Ingeborg Kråka (död 1738 i Borås) skulle vara en dotter till postmästaren Sven Kråka i Lund. Flera forskare har under den här rubriken efterlyst hennes födelsenotis i Lunds domkyrkoförsamlings födelsebok 1671-72 utan framgång.
 
Under  nämner jag ett arv efter Sven Kråkas första hustru i Lund, där det den 9 mars 1681 i Lunds rådhusrätts och magistrats arkiv skrivs att haffuer Secreteraron Suend Kråka udlofued Arff til sine 2:de Sönner paa sin Sl: hustrus wegne och att h:r Landtztingz Secreteraren Suen Kroka utlofuet till sine tuende Söner till Arf effter deris Moeder 600 Dr och dem der for forsekrat i sin gård hage och lÿcke (Lunds rådhusrätt och magistrat FIIa:1, s 50, 70).  
 
Detta pekar ju åt att Sven Kråka inte hade en dotter Ingeborg, åtminstone inte med sin första hustru. Hon hade i så fall varit nämnd i skiftet efter modern 1681.
 
Det känns som att man nog får skylla kopplingen mellan att Ingeborg Kråka skulle vara dotter till postmästaren Sven Kråka på Ernst Grapes bok Postkontor och postmästare (Stockholm, 1951, s 311) samt i artikeln Sven Kråka såsom postmästare i Lund (Lunds Dagblad 24/7 1924). Där får man nämligen veta att  Sven Kråka hade fem barn med sin första hustru, bland annat dottern Ingeborg, gift 11 juli 1692 i Lund med Sven Windrufva i Borås, sonen Jonas, student vid Östgöta nation i Lund 1685, landssekreterare i Pommern, död 1706 samt sonen Laurentius, född 1671 28/12 i Lund, student i Lund samt i Wittenberg och Halle, rektor i Ystad 1694, prästvigd 1700, kyrkoherde i Räng samma år, kontraktsprost 1727, död 1728 27/2.  
 
Det verkar alltså som att det bara är de två (i den nämnda litteraturen namngivna) sönerna Jonas och Lars som egentligen stämmer om man ser till det samtida källmaterialet. Ingeborg nämns ju inte alls i skiftet efter modern, och de två ytterligare barn som ska ha existerat finns det inte heller några spår efter i källorna. Med sin andra hustru fick ju Sven Kråka inga barn alls, och med (första?) hustrun fick han enligt skiftet bara två söner, som alltså nådde vuxen ålder.
 
Idag snubblade jag över en handling som gör mig ännu mer säker på att man nog kan avskriva Ingeborg Kråka som dotter till postmästaren Sven Kråka. Sven Kråkas svärmor var nämligen en Elisabeth (död i Malmö runt augusti 1680, skifte samma år 12/10 i Ystad; citerat i Brenner, S. Otto, Ystads bouppteckningar 1611-1735, Malmö, 1965), som i andra äktenskapet var gift med tullnären Udde Henriksson (1626-1692) i Ystad. Vid skiftet efter Elisabeth nämns det att hon tillsammans med Udde hade två döttrar, Elsa Elisabeth och Anna Maria, och att hon i första äktenskapet hade haft en numera avliden dotter, som i livstiden hade fått två söner, Jonas och Lars, tillsammans med sekreteraren Sven Kråka. Återigen nämns alltså ingen dotter Ingeborg, något som markerar att hon inte är en dotter till postmästaren i Lund.
 
Om Udde Henriksson m. familj finner man för övrigt följande på sidan 62 i Bergström, Gunnar, Stora sjötullen & lilla tullen i Skåne, Halland och Blekinge samt på Gotland, Lund, 1958:
 
363. Henriksson, Udde, tullnär vid St Sjöt i Ystad.
f i Östergötland 1626, son av sederm landssekr på Gotland Henrik Uddesson och Lisbeth Biglo (Steffen: Personh. om gotl kalkugn) Han tillhörde de svenskar som med Skånes införlivande med Sverige nedsändes för att övertaga förvaltningen av tullv. den 1 maj 1658. År 1656 hade han varit strandr på Gotland vid Slite. Han erhåller näml (gen guv brev) då tillstånd att resa till Stockholm men blef med annan lägenhet försedd, troligen i Hd, ty därifrån ankommer han till sin tjänst i Yd. (SKE) Under krigsåren 1676-80 flydde han till Mö och åren 1682-84 är han likaledes borta fr Yd, men har annars tjänstgjort i Yd till sin död 1692. Han bg d 25/8 65 år gl wed några mån och dag. En from och gudfruktig man, så lyder slutomdömet om honom i Yd kb. Hans första tid i Yd och hans flykt därifrån till Mö är utförligt skildrat i Yd:s Allehanda d 27/10 1956. - I Skånska Gen.Guv. handl. 1678 19/7 har påträffats några rättegångsförhandl. mot hans hustru Elisabet, som blev dömd för sabatsbrott för det hon ställt till uppträde i slottskyrkan under gudstjänst, och då hennes man som en gammal Cronans tienare af fienden utplundrad och hit i festningen injagad med hustru och barn i en längre försvarsskrift till gen guv. Sperling söker rentvå henne, resolverar rätten tvärtom, att klaganden skall påläggas ett välförtjänt straff genom att göra offentlig avbön, varpå, som det står i protokollet: Tullaren strax framtredde och gjorde offentlig afbön inför rätten.
U, H:s första ? hustru Elisabet hade varit gift förut och hennes dotter i detta hennes första äktenskap var g m landdsekr Sven Kråka (445) enl vad som framgår av ett barndop i Lund 1672 6/1. Hustru Elisabet hade dött i Mö och stod lik i kyrkan (Mö kyrkoräk 1680 11/8) men bpt i Yd d 16/12 s å.
Då U H. återkommer till Yd 1684 är han omgift, även denna gång med en Elisabet (jfr A. Tingelman 821)
Barn i 1:a äktensk., Elsa Elisabet och Anna Maria: I Yd ktkm 1691 stå upptagna U H:s döttrar jungfru Elsa Uddesdtr och Wendela Uddesdtr, men återfinnas icke i 1692 års mtl.
 
Det känns alltså som att uppgifter har blandats ihop och gissats fram; då skulle vi alltså snarare kunna konstatera att Sven Kråka endast hade två barn, sönerna Jonas och Lars, i sitt första äktenskap med Udde Henrikssons hustrus dotter i första äktenskapet, och att Ingeborg Kråka i så fall eventuellt är dotter till den tullnär Sven Krag som diskuteras under .
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2012-03-26, 13:23
Svar #15

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Jag vet inte, om frågeställningen av den 20 maj 2005 om Maria Sophia  Kråka
 
 fortfarande är aktuell. Jag forskar inte på Kråka, men har samlat på mig en del överskottsmaterial i en annan exkursion - jag erbjuder eventuella intresserade följande uppgifter, som alltså inte alls är uttömmande. Jag lämnar bara källhänvisningar till de viktigste hållpunkterna. I Krigsarkivet kan man säkert hitta en hel del information i rullor, räkenskaper, fullmakter, trohetseder m m. Länsmannen har naturligtvis förekommit många gånger i rätten, officerarna säkert några gånger. Tyvärr måste man fortfarande traggla med mikrokort eller resa till Vadstena för att komma åt domböckerna.
 
Kråka, Olof  [d ä]. Löjtnant. Död 1736-05-27 i St Mellösa {1}. Gift med Anna Beata  Boman, född 1686-10-07 {2}, död 1759-06-18 i St Mellösa {3}. Hon hade en syster Elisabeth  Boman, född 1694-07-31 {4}, gift med krögaren Eric  Almgren i Mosjö, som hade en dotter Catharina  Almgren, född 1727, gift 1752-12-28 med bokhållaren Gabriel  Boman från Stockholm (kusingifte ?) {5}.
 
Barn:  
 
Kråka, Maria Sophia. Född 1720-03-14 i St Mellösa {6}. Gift 1742-04-12 i Mosjö med Daniel  Boman {7}, född 1718. Se Tab. 1.
 
Kråka, Olof  [d y]. Född 1723-04-23 i St Mellösa {8}. Mönsterskrivare. Gift med Brita Christina  Lander, född 1722-04-03 i Almby. Olof d y:s son: Kråka, Axel [1], född 1753-09-04, död 1754-07-04 i St Mellösa; son: Kråka, Axel [2], född 1759-09-06, död 1759-12-15 i St Mellösa; son: Kråka, Axel [3], född 1760-12-12.
   
Kråka, Catharina. Född 1725-10-26 i St Mellösa {9}. Levde ogift efter 1816 {10}.
 
[ej utrett om de hade flera barn]
 
.....................................................................TAB. 1.
Boman, Daniel, Född 1718 {11}. Bokhållare, senare länsman. Kallas oftast Boman {12}. Gift 1742-04-12 i Mosjö med Maria Sophia  Kråka, se ovan.  
 
Barn:
 
Boman, Anton. Född 1742-04-21 i Mosjö {13}. Död 1742-06-05 i Mosjö.  
 
Boman, Ulrica. Född 1743-10-17 i Mosjö {14}.
 
Boman, Johan Daniel   (Johan), född 1748-05-01 {15}, död 1814-02-04 i Ånimskog {16}. Gjorde militär karriär från volontär till adjutant till fältväbel till major. Gift 1775-02-05 i Stavnäs med Catarina Maria  Brand {17}, född 1754-04-05 i Ny, dotter till Johan  Brand och Christina  Wallstedt {18}.  
 
Boman, Ingrid Maria. Född 1753-06-24 i Gunnarskog {19}. Gift 1774-06-24 i Stavnäs med prästen Gustaf Renhold  Magnell.  
 
Boman, Axel. Född 1756-12-11 i Brunskog {20}.
 
Boman, Constantia. Född 1763-12-07 i Arvika {21}. Död barnlös efter 1816.
 
Källor
 
1 Stora Mellösa F:1 (1705-1757)
2 Stora Mellösa AI:1 (1749-1757) sid 150, m fl
3 Stora Mellösa F:2 (1758-1800)
4 Mosjö AI:2 (1750-1765) sid 311
5 Mosjö C:2 (1723-1795)
6 Stora Mellösa C:3 (1705-1746)
7 Mosjö C:2 (1723-1795)
8 Stora Mellösa C:3 (1705-1746)
9 Stora Mellösa C:3 (1705-1746)
10 Ånimskog AI:13 (1812-1816) sid 83
11 Stavnäs AI:2 (1768-1773) sid 118, m fl
12 I alla använda källor, medan barnen kallas omväxlande Boman och Bauman  
13 Mosjö C:2 (1723-1795)
14 Mosjö C:2 (1723-1795)
15 Ånimskog AI:13 (1812-1816) sid 83. Detta är enda gången som födelsedatum nämns,
.....årtalet förekommer ofta. Någon födelsenotis har inte påträffats. Den som hittat
.....födelseplatsen, kan berätta om det - jag har kollat i 26 socknar !
16 Ånimskog C:3 (1779-1817)
17 Stavnäs CI:6 sid 21
18 Ny C:3 (1729-1771)
19 Gunnarskog C:5 (1753-1795)
20 Brunskog CI:2 (1736-1781)
21 Arvika landsförsamling CI:5 (1749-1785)
LOE

2013-03-06, 21:49
Svar #16

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Tror att det föreligger ett misstag ovan angående släktskapet mellan Olof Kråkas hustru Anna Beata Boman och Elisabeth Boman.  
 
Elisabeth Boman stammar från Bomanssläkten i Mosås där hon var yngsta dotter till krögaren Johan Persson, understundom kallad Boman. Hon hade dv. systrar och bröder varav ingen är Anna Beata. I sitt andra äktenskap var Elisabeth gift med Erik Almgren som blev krögare i Mosås efter Elisabeths tidigare make och dessförinnan hennes far.  I detta senare äktenskap föddes mycket riktigt dottern Catharina Almgren.
 
Anna Beata Bomans härkomst är jag inte helt tvärsäker på men hon förefaller ha varit dotter till inspektorn Zachris Boman i St. Mellösa även om jag inte kunnat finna någon enda födelsenotis för barnen i hans första gifte.  
 
Daniel Boman som sedermera gifte sig med Maria Sophia Kråka kan ha varit son till Elisabeth Bomans bror Johan Boman i hans andra äktenskap men jag har inte kunnat hitta hans födelsenotis så det är än så länge bara ett antagande härlett ur namnlikheten med hans förmodade morfar och det faktum att han bodde i trakterna runt Mosås.

2013-03-07, 17:02
Svar #17

Utloggad Lars-Olov Eriksson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 17:59
    • Visa profil
Så kan det säkert vara. Jag brukar inte publicera spekulationer, men kan inte nu härleda påståendet om systrarna Boman. Som sagt, ingen av dessa personer är anor, så jag har inte forskat mera och kommer inte att ta itu med domböcker, som är nästa naturliga steg.
 
Om uppgifterna om Elisabeth och Anna Beata Bomans respektive härkomster är riktiga, så innebar tydligen giftet mellan Daniel Boman och Anna Sophia Kråka en förening av två Bomansläkter och inte ett kusingifte.
LOE

2013-03-07, 22:14
Svar #18

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 529
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 01:02
    • Visa profil
Nej något renodlat kusingifte var det inte, men inte så lång därifrån.  
Elisabeths bror Johan Boman var i ett tidigare gifte gift med Anna Batas syster Sophia (ibland kallad Sophia Beata). De var alltså ”styvkusiner”

2014-06-17, 20:55
Svar #19

Niklas Kant

Jag har forskat lite på denna släkt i en annan utredning.
 
Kråka namnet som försvann?
 
Vice mönsterskrivaren Olof Kråka blev befordrad till mönsterskrivare vid Östra Närike kompani av Livregemtet till häst 1757 9/5; regementsskrivare 1782 5/10 med mönsterskrivareindelning; fortfarande aktiv vid GM 1791 8/9; † 1794 25/1 i Örebro stad, af slag efter 24 timmars siukdom. {1,2,3,4,5}
 
Gift 1:o 1748 4/10 i Almby sn med Brita Christina Lander, † 1767 3/2 i Bärsta, Stora Mellösa sn; 2:o med Catharina Charlotta Grundel, född 1740 9/10 i Håtuna sn, † 1772 25/11 i Stora Mellösa sn; 3:o 1777 20/9 i Bettna sn med Ebba Brita Luth, född 1732 31/8 i Frustuna sn. {6}
 
I bouppteckningen efter traktören Axel Kråka, 51 år, († 1810 28/6) redovisas enda arvningen som sonen Gustaf Adolf K., 17 år, underläkare vid Västmanlands infanteriregemente. Närmste fädernefränder anmäls vara farbröderna kamreren Conrad Lander i Eskilstuna och föredetta sergeanten Olof Lander boende i grannskapet av Eskilstuna. {7}
 
I bouppteckningen efter traktören Axel K. änka Anna Maria Köhler, 63 år, († 1822 26/4), redovisas sonen kammarskrivaren i Kammarkollegium Gustaf Adolf, som uptagit sin moder namn och kallar sig  Köhler, 28 år gammal. {8}
 
Bokhållare Conrad Gustaf K. senare kallad Lander, född 1762 2/11 i Stora Mellösa sn, † 1814 5/5 i Eskilstuna. {9,10}
 
Halvsystern Ulrika Sofia K., född 1772 10/11 i Bärsta, Stora Mellösa sn, † 1838 17/1 i Stockholm (Kungsholm). Gift 1804 2/4 i St. Mellösa sn med skräddargesällen sedermera inspektorn Per Wilhelm Björkman, † 1820 23/3 i Helgesta, St. Mellösa sn. {11,12,13}
 
1.Stora Mellösa AI:8a  sid 64.
2. GMR Livregementet till häst 802 sid 256.
3. GMR L.t.h 806 bild 2570 i AD.
4. GMR L.t.h 808 bild 1740 i AD.
5. Stora Mellösa F:2 bild 84 i AD.
6. Stora Mellösa AI:7a sid 51.
7. Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:371 sid 103.
8. Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:418 sid 294.
9. Eskilstuna Kloster och Fors AIb:4 sid 150.
10. Eskilstuna Kloster och Fors C:5  sid 467.
11,Stora Mellösa AI:13a  sid 161.
12. Kungsholm FI:4 sid 167.
13. http://www2.ssa.stockholm.se/Bildarkiv/Egenproducerat/SE-SSA-0032/mantalsbok/M35 07010870_150dpi.pdf
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2014-06-17 22:03)

2014-06-18, 01:11
Svar #20

Niklas Kant

Brita Christina Lander kan jag inte finna i Almby födelsebok. Hon var dotter till major Axel L. (född omkr. 1687, ? 1742 21/12 på Näsby, Almby sn). Det framgår av bouppteckningen efter hennes faster Catharina Lander (? 1752 28/9) som var gift med komminister Nicolaus Jerlin. Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning F1A:154  sid 188.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2014-06-18 23:11)

2014-06-19, 02:47
Svar #21

Niklas Kant

Majoren Axel Lander gifte sig 1722 19/6 i Örebro stad med jungfru Christina Geijer, född 1699 7/9 i Örebro, dotter till rådmannen där Sebastian G. och Brita Bromelia. Christina G.var dopvittne 1751 21/7 i St. Mellösa, Majorskan fru Stina Geijer från Näsby. Näsby var ett rusthåll, nr 19 vid Örebro kompani av Livregemetet till häst som var i tidigare nämnda Sebastian G. ägo.  {1,2,3}
 
Brita Christina Lander var döpt 1722 2/10 i Örebro stad. {4}
 
1. Örebro Nikolai EI:1.
2. Örebro rådhusrätt och magistrat F2:7 sid 7.
3. Stora Mellösa C:4.
4. Örebro Nikolai C:2.
 
(Meddelandet ändrat av niklaskant 2014-06-19 15:47)

2015-07-01, 16:37
Svar #22

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej, ser att det finns sidor på Geni som har Michael Corvin/Ravns hustru Karna (Katarina) Nilsdotter Kråka som dotter till guldsmeden Nils Svensson Kråka i Ronneby. Hans föräldrar Sven Kråka och Anna Larsdotter, Sven gift 2:a med Cristina Berchman. Jag har inte hittat den kopplingen att Domkyrkoinspektören och postmästaren hade en son Nils. Har jag missat något i diskussionen ovan?
 
Mvh
 
BAS

2015-07-01, 17:30
Svar #23

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Bo-Arne!
 
Det måste vara en kvalificerad gissning utifrån att guldsmedens far borde heta Sven Kråka, för postmästaren i Lund hade mig veterligen ingen son Nils. Som jag nämner ovan (2010 11/8) hade han endast sönerna Jonas och Lars (Laurentius) med sin första hustru, och eftersom den barnlöse sonen Laurentius (kyrkoherde i Räng) ärvdes 1728 av sina kusiner får man nog utgå ifrån att han inte hade några syskon eller syskonbarn i livet som kunde ärva.
 
Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2015-07-01, 21:24
Svar #24

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Tack Markus, det vad det jag hade fått det till. Tänkte att jag kan ha missat något. Karna är kortnamn för Catharina  beroende var hon är född geografiskt. Faktum är att det finns i stort sett inga fakta på en guldsmed med det namnet överhuvudtaget i Ronneby eller dess närhet vad jag hittat, så hennes anor förblir dunkla, men det kommer säkert att lösas framöver!
Trevlig sommarkväll!
 
Mvh
 
BAS

2017-07-26, 00:03
Svar #25

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej igen. Är och rotar bland anteckningarna om Karna Nilsdotter Kråka/Krag. Som jag skrev tidigare är det konstigt att man inte hittar någon guldsmed i Ronneby som haft det namnet, eller någon i Ronneby med det namnet. Det är märkligt att hon gifter sig i Lund med Michael Corvin, då han är från Ronneby och är präst i Gudmundtorp och Hurva. Finns det någon förklaring till det här som jag missar?


Fast det inte handlar om Corvin här så måste jag ändå fråga dig Magnus, då du i ett annat inlägg på forumet kallar hans far Andersen Findorph att du också anser att att han är son till Anders Zachariasen Liung?


Hoppas inte snedspåret gjorde något,


Mvh


BAS

2017-07-26, 01:02
Svar #26

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Bo-Arne!
 
Jag har tyvärr inte så stor kunskap om dessa personer eftersom de inte ingår i mitt eget släktträd, men svaren på en del av dina frågor hittade jag i Lunds stifts herdaminne.  I band 6 (1957), sid. 216, står det rörande kyrkoherden Michael Ravn /Corvinus’ äktenskap att han blev ”G. i Lund 1682 6/7 m. Karna (Karin) Nilsdotter (Krag el. Kråka), död i G[udmuntorp] mellan 1716 21/2 och 1717 25/11 (enl. C. Thomæus’ bouppt. 1718 21/4), i hennes 1:a gifte (g. 2:o m. makens eftertr., kh. Christian Thomæus); enl. Cav[allin], vars källa icke anträffats, var hon dotter av en guldsmed i Ronneby.” Uppgiften om hennes far leder till not 21, som lyder ”En Niels Krog har verkligen funnits i Ronneby, ett hans barn är begr. där 1664 16/11”. Det verkar alltså som att även denna stavningsvariant är aktuell i sökandet efter Karnas ursprung?
 
Michael, hans släktnamn och ursprung är lite förvirrande, men i Lunds stifts herdaminne (band 6, 1957, sid. 213) finns denna utförliga redogörelse:
 
M[ichael] R[avn] var f. o. 1652, son av sederm. km., slutl. kh. i Ronneby Christopher Findorph och hans 1:a h. Maria Jespersdotter Smith, men, skriver M[ichael] R[avns] son, kh. A. Corvin i Bårslöv, ’min fader Michael övergav sitt fädernetillnamn Findorph, antog sin farfars tillnamn och kallade sig i början Raun, sedan Corvin’. Sistn. Uppgift är såtillvida riktig som Christopher Findorph (lat. Christophorus Andreae Liung) otvivelaktigt var son av kh. i Finderup Anders Zachariesen Liung, men denne har säkerl. icke tillhört någon släkt Ravn. Däremot synes sannolikt, att Anders Liungs hustru tidigare varit g. m. hans företr. Christopher Madsen, och vissa skäl tala för att hon varit en Mikkelsdatter Ravn. M[ichael] R[avn] har emellertid omväxlande kallat sig Raun och Corvin (t.ex. C. 1670, 1673, 1680, 1681, R. 1677, 1680, 1685, i Frosta hds dombok kallas han 1686 17/2 M.R. men s. å. 4/5 M.C.); hans ättlingar stannade för namnet Corvin.”


Mvh Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2017-07-26, 08:10
Svar #27

Utloggad Bo-Arne Stenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 322
  • Senast inloggad: 2018-04-18, 22:33
    • Visa profil
Hej,


Jag har uppgifterna ur Lunds stifts herdaminne, de borde vara riktiga. Att hans hustru skulle kunnat heta Mikkelsdatter Ravn är ju en tes. Familjen kom i dager igen då Christopher Findorph nu friskt tilldelats en förälder Rasmus Pedersson som sprids fort på MH. Jag ska inte föra den diskussionen här och tackar för att du tagit dig tid att svara,


MVh


BAS

2017-07-30, 14:27
Svar #28

Utloggad Rolf Hilmersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 11:44
    • Visa profil
Hej.
Vi har delar av ett brev från Kung Carl XI:s förmyndarregering daterat 21 februari 1667 i vårt gårdsarkiv. det ser ut att vara något slags skyddsbrev för Ingeborg Arvedsdotter, som blivit änka efter fänriken Joen Bengtsson Kråka, som omkommit den 26 Juni 1657 på väg hem från Polen.
Jag undrar om det finns kopior  på sådana brev sparade i något arkiv så det går att se det hela.
Då detta paret minst 4 barn, varav en av dessa hette Sven och senare blev Landstingssekreterare i Skåne undrar jag om det arkiv som han ska ha lämnat efter sig  i Landsarkivet i Lund är digitaliserat och sökbart på nätet. Eller måste man besöka Lund för att se detta? (Källa Arkiv Digital:Kinne Häradsrätt Aia:3(1662-1687)Bild 124 sid 27)
Kad det vara så att Sven Kråka Skrivit detta brev då det gällde hans moder?

2017-12-23, 19:47
Svar #29

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Sedan några år tillbaka utreder jag landstingssekreteraren / postmästaren Sven Kråkas liv och släktkrets, så det var mycket intressant att höra om skyddsbrevet i ert gårdsarkiv, Rolf! Då det har kunglig påskrift gissar jag att brevet eventuellt kan finnas i avskrift i det så kallade Riksregistraturet, så att man kan få tillgång till hela texten.
 
I våras beställde jag fram hela Sven Kråkas arkiv på landsarkivet i Lund, då det tyvärr inte är digitaliserat – jag tror inte att det lär digitaliseras inom den snaraste framtiden heller. Arkivet bestod framförallt av ekonomiska och officiella handlingar rörande Sven Kråka, och det mest personliga som fanns bland dokumenten var Kråkas svärmors räkenskapsbok. Några handlingar rörande hans egen släkt kunde jag inte hitta alls, så den luckan tänkte jag försöka fylla med hjälp av domböcker och andra officiella arkivalier.
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2017-12-25, 20:07
Svar #30

Utloggad Rolf Hilmersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 11:44
    • Visa profil
Tack, Markus.
Jag har forskat lite på senare tid om min släkt och gården Stockholmsbråten som Drottning Christina i ett brev daterat 7 Juli 1649 förlänat fänriken Joen Bengtsson efter "långlige och trogne tjänster".
Sven Kråka visste jag inte om förrän jag tittade i Holmestads kyrkas specialräkenskaper år 1679 där Sven och hans broder var upptecknade K1:1( AID: v79761.b12.s13,NAD:SE/GLA/13215).
Sedan fanns han med i Kinne Härads dombok Ala3 (1662-1687) Bild 124/sid 22 (Arkiv Digital). Där finns han 24 November 1676 som "Wälb. Lansting Sekreterare ifrån Skåne" samt kopplingen till hans Far och Mor.
Mera finns i EVIIAAAA:54(1677-1677) Bild 860, och bild 1000. den 14 Mars och 20 Juni.
Den 6 November samma år var hans broder Håkan Kråka vid tinget som ombud för Sven.
Av intresse kan vara Att en Nils Kagg är namngiven i dessa protokoll?
För några veckor sedan fann jag ett protokoll från 1665 där densamme Sven Kråka är titulerad  som "Tullförvaltare i Mallmöö" EVIIAAAA:30 (1665-1665)Bild 710.
Vi har även ett trasigt brev från en "Kung Carl", som saknar datering och underskrift där det går att läsa om Ingeborg Arwidsdotter och hennes make Fendricken Jon Kråka, samt dennes fader (Sven Kråkas farfar) vilken varit i tjänst hos Konung Carl IX och "haver stubbrättigheter upptaget".
Jag Bifogar kopia på detta brevet samt Drottning Christinas Brev.
Jag härstammar från Sven Kråkas syster Ella (Elsa?) Jonsdotter och försöker få veta mera om deras historia bakåt i tiden och vem som var den förste som bodde på Stockholmsbråten.
Det finn nog mera att finna i Kinne Härads Domböcker från det tidiga 1600-talet om detta.
Jag har svårt att läsa den gamla texten så jag är tacksam för lite läshjälp om någon hittar mera.

God fortsättning på jul- och nyårshelgen från Holmestad, Götene.                                 

2018-04-18, 19:22
Svar #31

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5034
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 02:25
    • Visa profil
Hej Rolf!
 
Nu har jag kikat i Riksregistraturet, där jag upptäckte att de brevfragment som du postade här ovan den 30 juli bildar avslutningen på Karl XI:s brev i ditt senaste inlägg. Hela brevet finns avskrivet i Riksregistraturet 1523–1718, volym B:377 (jan.-mars. 1667), sid. 150v–151v, och med utgångspunkt därifrån kunde jag pussla ihop och transkribera hela brevet från gårdsarkivet såhär:
 
”Wij CARL medh Gudz nåde, Sweriges, Giöthes och Wän-
des Konung och Arffurste, Storfurste till Finn-
landh Hertigh uthi Skåne, Estlandh, Lijfflandh,
Carelen, Brehmen, Wehrden, Stettin, Pommern, Caßu-
ben och Wänden, Förste till Rügen, Herre öfwer
Ingermanlandh och Wißmar, Så och Pfaltzgrefwe
widh Rhein i Beieren till Gülich, Clewe och Ber-
gen Hertigh, Giöre witterliget at Oß hafwer
framledne fendrickens Jon Kråkas effterlåt-
ne Enkia hustru Ingeborg Arwedzdotter kla-
geligen tillkienna gifwit huruledes dhett otton-
dedels hemmanet Stockholms Bråtten i Wäster-
giötlandh, Kinna Häradh och Giötene gäldh be-
läget, hwilket hennes Sahlige Mans fader i
Konung Carl dhen Niondes (Höglofligh i åminnel-
ße) tijdh på stubberättigheet hafwer uptaget,
och hennes Man efter 30 åhrs Krigstienster af
hennes Maij:t drottning Christina Wår högtäh-
rade frumoder, hafwer bekommit Lijfstijds frij-
heet uppå der af hon och, sedan hennes Man i sista
danske frijgden i Rijksens tienst på Wännersborgs
Elf ynkeligen omkom, hafwer på någon tijdh
hållet rustning såsom för ett ottondedels hem-

man, skall nu sedermehra wara i Militieboken
infört för ett fierdedels hemman, hwarföre det
intet skall giöra skäl såsom Häradstingets bewij-
set uthwijsar; Underdånigst anhållandes Oß be-
hagade hennes Sahl: Mans långlige Krigstienster
sampt hennes fattige lägenheedt medh nåder ansee,
så at hon nu på sin ålderdomb icke måtte blifwa
huuswill, uthan wijdh ofwanbem:t hemman, derpå
hennes Sahl: Man och deß fader så mycket hafwa
kåstat, på något giörligdt sätt uthi sin lijfstijdh
handhäfd och bijbehållen. Detta hennes underdånige
anhållande hafwe wij medh nåder anhört, och af
gunst och nåde iämwäl och i betraktande af ofwan-
bem:te skäl och orsaker, men särdeles samme fen-
driks långlige Krigstiänster, deruthi han och sitt
lijf hafwer tillsatt, nådigst welat deß effter-
låtne Enkia Ingeborg Arwedsdotter förun-
na och effterlåta efftersom wij hermedh och i
Krafft af detta wårt öpne breff henne unna
och effterlåtha mehrbem:te hemman Stockholms
Bråtten uthi sin lijfstijdh fritt att niuta, bruka,
behålla och besittia, aldeles medh densamme frij-
heet som hennes Sahl: Man det effter ofwanbem:te
hennes Maij:z Drottning Christinæ lijfstijds frijheets

bref innehafft niutit och besuttit haffwer. Här
alle som wederböre enkannerligen Wårt Krigs
och CammarCollegium sampt Landzhöfdinger
hafwe sigh at effterrätta icke tillfogandes eller
tillfoga låtandes mehrbem:te hustro Ingeborg
Arweds dotter heremot hinder, mehn, eller för-
fång i några måtto nu eller framdeles. Till
yttermehra wißo är detta medh wart Kongl: Se-
cret och Wår Högstährade älskelige kiäre Fru-
moders, sampt the andre wåre och wart Rijkes
respective förmyndares och Regeringz underskrijft
bekräfftat. Datum Stockholm d: 21 Februarij An-
no 1667.                                                         
                      Hedwig Eleonora.”

Jag är lite osäker på de övrigas namnteckningar, men utöver änkedrottningen Hedvig Eleonora (1636-1715) ska de undertecknande, enligt Riksregistraturet, vara ”S. Bååt. L.v.d.L. G.O.S: M.G.D. G Soop”, alltså herrarna i den dåvarande förmyndarregeringen, riksskattmästaren friherre Seved Bååt (1614-1679), krigsrådet och fältmarskalken friherre Lorentz von der Linde (1610-1671), riksamiralen greve Gustaf Otto Stenbock (1614-1685), rikskanslern greve Magnus Gabriel De la Gardie (1622-1686) och lagmannen friherre Gustaf Soop af Limingo (1624-1679).
 
Även brevet från drottning Kristina 1649 hittade jag i Riksregistraturet 1523-1718 (volym B:260, juli 1649, sid. 96v–97), och fast stavningen skiljer sig en del (ibland saknas hela ord) transkriberar jag gårdsarkivets brev såhär:
 
”Wij Christina medh Gudz nåde, Sweriges, Göthes och Wendes
uthkorade drottningh och Arffurstinna, Storfustinna till Finlandh,
Hertiginna af Estlandh och Carelen, Fröken öfwer Ingermanlandh.
Göre witterligen, att Wij af gunst och nåde, så och uthi anseende
af dee långlige och trogne tiänster som Oß och Chronan Wår troo
tiänare och Fendrich, Ehrligh och Manhafftigh Joen Bengtßon
här till giordt och bewijst hafwer, och them han än ytterligare
så länge han lefwer och förmår, att göra och bewijsa, förplick-
tadh wara skall, hafwer undt och effterlåtit, som Wij här medh
och i detta Wårt öppne breefs Krafft unne och effterlåte honom
ett Wårt och Chronans hemman uthi Halmstadh socken och Kinne-
häradh, Stockholmsbrotten benämd, att niuta, bruka och behålla
qwitt och fritt för alle wiße och owiße uthlagor /: extraordi-
narie Krigzhielpen, Kyrkiotijonden, byggningz- och Saltpetters-
hielpen undantagne :/ till sin lijfstijdh. Där alle som detta
widkommer, weette sigh tillbörligen att effterrätta, icke
görandes här emoth i någon måtto. Datum Stockholm
den 7. Julij Ao. 1649.
Christina”

Stort tack för källhänvisningarna i ditt senaste inlägg! Jag ska undersöka samtliga källor, och fortsätta mitt arbete med att utreda fänriken Jon Bengtsson Kråka och hans ättlingar. Att Jons far omnämns i Karl XI:s brev 1667 är ju en viktig ledtråd, som får mig att fundera kring ifall det är möjligt att lokalisera en Bengt på Stockholmsbråten under 1600-talets första årtionden? Jag är tyvärr inte så bevandrad i västgötsk arkivforskning i äldre tid, men misstänker att det kan finnas bevarade skattelängder eller liknande?
 
Bästa hälsningar,
Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2018-04-29, 21:53
Svar #32

Utloggad Rolf Hilmersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 11:44
    • Visa profil
Stort tack för tolkningen av breven Marcus!
Brevet från Hedvig Eleonora med flera, hade jag lyckats hitta på Riksregistraturet men jag kan bara läsa delar av texten så jag förstod inte allt.
Under våren har jag försökt att läsa igenom Kinne Härads domböcker från 1650 och tillbaka i tiden så gott jag kunnat.
Det jag har hittat är bla, dessa två protokoll.

Om Sven Kråka var äldst i syskonskaran ser det ut som han är född 1628??
Vet någon på vilken nuvarande adress i Lund Sven Kråka bodde före och efter kriget? Det vore roligt att se platsen.
Jag har några pdf-filer som jag tror du kan vilja se. kan jag skicka dom på pm eller mail?

Mvh. Rolf.

2021-12-11, 23:56
Svar #33

Utloggad Ulrica Gunneson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2021-12-11, 23:56
    • Visa profil
Hej!
Jag har också en Sven Kråka i släkten som kommer från Halland. Minns inte exakt hur många generationer tillbaka det var men hans son hette Måns Svensson kråka och var nämndeman! 😊
Sedan gick ledet ner rakt till min farfar  och min pappa.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna