ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kumlin  (läst 5769 gånger)

1999-12-29, 22:58
läst 5769 gånger

Göran Kumlin

Känner någon till något om uppgifter på släkten
Kumlin från Kumlaby Uppland?
jag vet i stort sett ändast att vår släkt härstammar från Uppland och det sägs att Kumlin är ett soldatnamn. Vore intressant att få veta mera..

2000-01-03, 19:08
Svar #1

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil
Ja, Jag har stött på Kumlin och visst är det ett soldatnamn. Socknen är Balingsta och bostället Kumla soldattorp på Kumla ägor. Där bodde en soldat vid namn Kumlin, men han flyttade och in flyttade istället min ana, soldaten August Eriksson Kum. Året var 1867. Jag minns detta tydligt, eftersom många i dessa trakter lade till lin på slutet av sitt namn, men det kunde ju inte August göra, för det fanns redan en som bar namnet Kumlin. Du kan söka i husförhörslängden från Balingsta vid denna tidpunkt. Kanske är detta din ana. Det finns också ett fotografi på torpet.
MVH
Anette

2000-01-03, 19:20
Svar #2

Utloggad Anette Stjernström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2022-01-01, 19:23
    • Visa profil
Soldaten hette Lars Gustav Kumlin och han flyttade ut tillsammans med sin hustru och tre barn.
Anette

2000-01-04, 16:24
Svar #3

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Göran! I Norrby socken, Uppland (på gränsen till Västmanland) finns byn Kumlaby. Där var en av mina förfäder soldat kring sekelskiftet 1800. Han hette Anders Jansson Kumlin, föddes 1769 i Enåker socken och dog 1811 i Finland. Kvar på torpet bodde hans änka Anna Larsdotter ända till 1833, då hon dog. Deras barn hette Kajsa, Johan, Greta, Lars, Anders, Peter, Erik, Anna och Lars Erik, födda mellan 1792 och 1808. Flera av barnen, främst sönerna, tog namnet Kumlin och bodde kvar i Norrby socken.
 
Vet du möjligtvis något mer om din släkt? Jag har följt några av barnen Kumlin till sekelskiftet 1900. Hör gärna av dig!
 
Hälsningar Anders Lindberg

2000-01-07, 00:22
Svar #4

Göran Kumlin

Hej,Annete och Anders,
 
Först tack för ditt svar Annette mycket spännande.
Själv forskar jag lite kring Ripsa socken i Södermanland,inte direkt släkforskning,men jag har en egen liten databas uppbyggd med uppgiter på
bland annat släkter om du av någon anledning ramlar på Ripsa så kanske jag kan åter
gällda...
 
Anders,
 
lite kring min släkt i övrigt:
min far heter Thore Kumlin född i Gryt socken, Södermanland,själv är jag infödd Södertälje-tok, men nu flyttat till Gnesta.
Min farfar,från Balingsta socken, hade 5 syskon
I ordning: Frida,Johan, Carl, min farfar (1893-1988), Betty, Anny, tvillingar, Hilda.
Deras föräldrar var Alfred 1865-1900? något osäker på datum men han var bara 35 år när han dog.Oskarina var hans fru som levde längre som änka.
Om du vill veta mera? kan jag få mera info av min far!  
 
mvh/Göran
 
ps. Elisabet, det var ett misstag med rubriken, jag ber om överseende...det grundar sig dock på att jag fann i kallendern över just ointoducerad adel att namnet Kumlin fanns med...
Nu vet jag inte hur jag skall byta rubrik, hoppas du kan förlåta en simpel soldatsläkting...

2000-02-10, 23:20
Svar #5

Göran Kumlin

Hej Anders Lindberg,
 
jag har undrat lite kring din uppgift om  
Kumlin från Enånger socken...
Anders JAnsson Kumlin född 1769.
Enligt Elisabet Thorsells uppgift,och även andra uppgifter som jag har, fanns ju Lars Gustav  Kumlin boende på soldat torpet Kumla.
Min undran och fråga, hur kan Anders Jansson Kumlin kopplas till Kumla och Kumla ägor när han var född tidigare (1769)
jag menar härstammar inte namnet Kumlin från just Kumla i Uppland? eller är jag fel ute nu?
 
tacksam för svar  
 
Göran Kumlin

2000-02-11, 13:43
Svar #6

Utloggad Anders Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 140
  • Senast inloggad: 2022-12-13, 14:45
    • Visa profil
Hej Göran! Jag ska försöka göra mitt bästa för att reda ut detta runt soldaterna Kumlin.  
 
Den Lars Gustav Kumlin som Annette nämner är ju soldat på torpet i Kumla, Balingsta socken. Därifrån härstammar ju även din farfar, så det verkar väl troligt att det finns någon anknytning till din släkt.  
 
Min anfader Anders Jansson föddes mycket riktigt 1769 i Enåker socken, som son till en bonde med många barn. I slutet av 1780-talet lämnar han hemsocknen och blir i stället soldat i Norrby socken. Först då får han namnet Kumlin och bosätter sig på soldattorpet på Kumlaby ägor.
 
Det är alltså fråga om två olika soldatsläkter och troligen finns det fler soldater Kumlin från andra socknar i Uppland.  
 
Hoppas att du har blivit lite klokare nu!
 
Hälsningar Anders Lindberg

2000-05-25, 09:11
Svar #7

Michael Kumlin

Undrar ifall någon har information om en Axel Kumlin, arbetade som eldare på Lövsta Bruk.

2000-06-03, 19:59
Svar #8

Solveig Johansson

Hej Anders och Michael
Det Finns en Otto Ferdinand KUMLIN
F 1860 Knutby Som är soldat Rote 84 Kumla
Knutby Socken Rasbo Compani
Hälsningar Solveig Johansson

2000-06-03, 20:56
Svar #9

Solveig Johansson

Hej Anders och Michael
Jag tittade i Soldatregistret efter jag skrivit
svaret ovanför.
Där finns just nu följande Kumlin i Datorn:
Anders Kumlin F 1769 Enåker  
Rote 43 Norrby socken Kumla rote
 
Jan Kumlin F 1793 -
Karl Gustav Kumlin F 1849-12-27 St Ilian  
Olof Kumlin F 1796-05-07 Kila
Olof Kumlin F 1815.05-09 Västerlövsta
Alla under rote 101 Norrby socken Kumla rote
Hälsningar
Solveig Johansson

2000-07-17, 12:16
Svar #10

Mats Karlsson

Hej Solveig!
  Du hade tittat i soldatregistret. Vad är det?  
Skulle behöva något sådant.

2000-07-20, 19:09
Svar #11

Solveig Johansson

Hej Mats
Jag är med i Släktforskare i Uppland.
Där är vi en grupp som jobbar med att inventera
alla båtsmän, ryttare och soldater i Uppland.
Jag har tillgång till en CD-skiva som innehåller
de som redan är inventerade.Finns ej att köpa.
Om du skriver och frågar under socknar i Uppland
eller här under resp. soldater båtsmän och ryttare
försöker vi att svara på frågor om vi kan.
Soldatregistret Uppland
Solveig Johansson

2000-08-21, 23:55
Svar #12

Marie Nygren

Hej!
 
Jag söker information angående en fabrikör Kumelin från Arboga som bör vara född någon gång 1810-1850 kanske. Denne man, som var min mormors mormors far, fick en oäkta dotter som hette Matilda 1866-08-18 tillsammans med en piga från Lene by i Värmland som hette Britta Maria Nilsdotter (född 1846-05-06).  
 
All information om denne fabrikör Kumelin som uppgivits som fader till Matilda i födselboken eller om släktingar till denne mottages tacksamt.  
 
Varma hälsningar,
 
Marie Nygren

2003-09-26, 21:22
Svar #13

Rosine Nilsson (Rosine)

Det förekommer en Sten Kumlin här på anbytarforum som inte angivit någon e-postadress och jag söker kontakt med folk som heter Kumlin och har något släktskap med Rolf Viktor Kumlin.
Min svärfars kusin Ingrid Cecilia var gift  med Rolf Viktor Kumlin och skrev flera böcker.
Ingrid Cecilia dog i Gävle 1981.
Vi vet att hon har tre barn och många barnbarn.
Vet du något om henne?
Hon var född Nilsson och Rolf Viktor var född 2/8 1918 i Hedvig Eleonora fs i Stockholm.
Enligt en av böckerna Ingrid Cecilia skrev så ska sonen Rolf Viktor född 1948 ha någon yrkesmässig anknytning till Västerås eller Västmanland.
Vi vill hitta tremänningar till min man Ulf och fyrmänningar till våra döttrar.
 
Hälsningar Rosine

2003-11-16, 19:59
Svar #14

Utloggad Anna Haak

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 173
  • Senast inloggad: 2018-02-03, 22:17
    • Visa profil
Kumlin :  Är det någon som känner till Anders Kumlin f 1796 13/6 i Hallsberg, handelsman och död 1865 22/10 i Örebro  samt hans hustru Johanna Renholm f. 1804 i Örebro ?  Mvh  Anna Haak

2004-06-03, 13:26
Svar #15

Nina Lundstedt

Hejsan!
 
Om någon här är intresserad: Skådespelarparet Olof och Frida Winnerstrand var två av våra kändaste och mest omtyckta skådespelare under de tidiga 1900-talet. De var under 40 år verksamma i Stockholm: först på Vasateatern (ca 1906-1919) där de spelade huvudroller mot varandra komedier av bl.a Oscar Wilde och George Bernhard Shaw. De följdes åt i yrkeslivet och var sedan fast anställda på Dramaten från 1919 och fram till 1940-talet. Där gjorde de bl.a huvudrollerna mot varandra som Nat och Essie Miller i Eugene O'Neills pjäs Lång dags färd mot natt (1935 & 1937) med bl.a Sture Lagerwall, Gunn Wållgren, Gunnar Björnstrand, Frank Sundström och Signe Hasso i övriga roller.
 
Vadan detta nu då? Jo, Frida Winnerstrand (1881-1943) var född Kumlin (Karolina Alfrida Kumlin) i Lövsta, Järfälla socken, Stockholms län (f. 1881-04-23 i Lövsta, d. 1943-12-01 i Stockholm). Hennes far var Alfred Kumlin (skriftställare, tror jag mig minnas att jag läste han var) och hennes mor hette Karolina Kristina Kumlin (född Larsson). Har tyvärr inga årtal på någon av dem (hittat detta i en uppslagsbok: Svenska konstnärer inom teaterns, musikens och filmens värld. Bokförlaget Mimer AB, Sthlm 1943.)
 
Är ingen släktforskare eller något sådant men har forskat lite kring dessa skådespelare, eftersom jag har ett specialintresse av gamla svenska skådespelare, och Olof Winnertrand är en av mina stora favoriter.
 
Olof Winnerstrand (1875-1956) medverkade i massor av filmer åren 1932-54 (bl.a i Hets, Skolka skolan, Hasse Ekmans Kungliga patrasket och Medan porten var stängd, Ingmar Bergmans En lektion i kärlek, m.m) och han är väl kanske kändast av de båda. Men faktum är att som teateraktris var Frida Winnerstrand minst lika stor som maken. Hon scendebuterade år 1896 och gick Dramatens elevskola 1900-01 (vid gamla Kungliga teatern) och var verksam vid ett flertal teatersällskap kring förra sekelskiftet, bl.a i Hjalmar Selanders teatersällskap där hon sedan träffade Olof. De förlovade sig under en turn? i Växjö och gifte sig 1906. På Dramaten gjorde hon bl.a rollerna som Fru Åvik i Birger Sjöbergs Kvartetten som sprängdes, Fru Heyst i Strindbergs Påsk och Mor i Falla i Selma Lagerlöfs Kejsarn av Portugallien mot Anders de Wahl. Hon medverkade dock i endast tre talfilmer (Äventyret, Blixt och dunder och Familjen Björck).  
 
Filmen Familjen Björck (1940, regi: Anders Henrikson) är sevärd för där spelar paret huvudrollerna mot varandra.
 
I alla fall.... Kanske någon här som är släkt med Frida (?) och tycker att detta är intressant och roligt att veta! Och om nån är intresserade och vill ha reda på mer om Olof och Frida, så är det bara att mejla mig! (har även en hel del gamla teaterböcker med info och bilder om/på dem, teaterrecesioner etc.).
 
Bild på Frida på denna länk:
 
http://w1.650.telia.com/~u65004067/bilder/fridaw2.jpg
 
Bilder på Olof och Frida tillsammans:
 
http://w1.650.telia.com/~u65004067/bilder/bjorck1.jpg
http://w1.650.telia.com/~u65004067/bilder/mankan2_08.jpg
http://w1.650.telia.com/~u65004067/bilder/mankan1_08.jpg
 
(ni får skriva/klistra in in länkadresserna i adressfältet... verkar inte gå att få länkarna klickbara...)
 
Mvh,
Nina *:o)

2004-06-03, 16:20
Svar #16

Nina Lundstedt

Förlåt, O'Neill-pjäsen ska vara Ljuva ungdomstid, inte Lång dags färd mot natt...  vet detta mycket väl, men det blev lite tillfälligt hjärnsläpp där..  ;)
 
/Nina

2004-06-04, 11:33
Svar #17

Nina Lundstedt

Frida Winnerstrands födelsedatum ska vara 1881-01-23 och inget annat. (usch, nu det blev det mycket fel här...) %-)
 
//Nina

2006-05-16, 13:22
Svar #18

Jeanette Roos f.Ek

Hej!
 
Jag tänkte fråga om någon kan hjälpa mig med min ff fm ff Olof Kum. Han föddes i Glanshammar den 16 augusti 1793. All information är av stort intresse så jag har en möjlighet att komma vidare =)
 
Mvh
Jeanette Roos

2007-02-12, 21:49
Svar #19

Utloggad Kent Klintberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2022-04-14, 14:57
    • Visa profil
:  Byggmästaren Johan Petter Jansson och Brita Katarina Kumlin i Sigtuna. Dotter Jansson Katarina Vilhelmina
Född: 18491110 Gift med WID Johan Evald Förut kallad: Andersson
Född: 18581004 Ort: Runtuna  
Upplands regemente Socken: HUSBY-ÄRLINGHUNDRA
 Kompani: HUNDRA HÄRADS KOMP
 Rote: Älgesta
 
Hämtat ur en soldatakt i soldatregistret

2007-02-12, 22:43
Svar #20

Marianne Magnusson

Kent, jag förstår inte frågan i ovanstående, kan du klargöra ?
Marianne M.

2007-08-27, 14:54
Svar #21

Utloggad Mats Olsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 18:01
    • Visa profil
Hej Kumlinare,
 
I nummer 8, 2007 av tidningen Nostalgia (Biltidning, Hemsida: http://www.nostalgiamagazine.se/ )
finns det ett reportage på sidorna 34 till 37 ett reportage om en man som renoverar gamla hästvagnar. En av hans vagnar har beställts av hederlige lantbrukaren Carl August Kumlin i Malmby 1881 som en namnsdagsgåva till sin fru Sofia Kumlin . Tillverkare av vagnen var Ottar Bejbom i Liljelund, Strängnäs. (Kumlin felstavat (Kumlien) i bildtexten men läser man på brevet som finns med på bild så står de Kumlin)
 
Dessa uppgifter kan kanske vara av intresse för någon som forskar på Kumlinsläkten.
 
Tidningen brukar finnas i de flesta mataffärerna eller tokashandlare, den brukar även finnas på bibliotek.
 
Mats Olsson/Sundborn

2009-03-15, 23:51
Svar #22

Utloggad Kjell Kumlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 22:23
    • Visa profil
Hej allihopa, jag är ny på forumet. Jag brukar vara inne ibland och skriva på andra forum, bl a Maskinisten, där mitt alias är Kjell.K.
En extra hälsning till Göran Kumlin, vi är tydligen sysslingar.  
 
Min farfar, 1890-1991, hette Johan Kumlin, men jag hade för mig han var äldst i syskonkaran, inte näst äldst, men han kanske bara var äldst av sönerna. Det var kul att läsa dina inlägg Göran, då kom lite mera pusselbitar på plats, och en del som jag glömt kom tillbaka till minnet.
 
Min farfars far var alltså soldat i Kumla by i Balingsta i Uppland. Soldattorpet skulle vara flyttat i och med laga skifte 1866, resten av gårdarna skulle vara flyttade senast 1870, enligt ett beslut 1864, på hösten. Soldatverksamheten i Sverige vid soldattorp upphörde 1901 och ersattes av värnplikten. Min farfars far avled, som Göran redan nämt, år 1900.
 
Enligt uppgift var det meningen att min farfars far skulle skaffa egen gård, kan det ha varit soldattorpet han skulle ha fått köpa tro, 1901 eller senare, när tjänstgöringen som soldat utgått? Min farfar var tvungen att börja jobba som dräng när han var tolv år, vilket alltså bör ha varit 1902. En gång hade han längtat så mycket efter sin mamma att han smet hem, de kom snart och hämtade min farfar igen. Var jobbade farfar som dräng, det måste varit ganska nära men endå inte så nära, troligen i Balingsta socken, men inte Kumla by? Vilket jag också har för mig ha hört.
 
Bodde Oskarina kvar på soldathemmet efter att hon blivit änka? Soldathemmet såldes till ett par från Bergsbrunna i Uppland 1919, där han var slöjdare, om jag minns rätt, för 700 kronor, samma år köpte samma par mark intill, lika brett som soldattorpets mark, om jag räknat rätt, ca. 82 meter, för 100 kronor. Samma par sålde sedan marken brevid för 150 kronor 1921.
 
På väg upp till Wiks slott ligger en stuga på vänster hand innan alle´n där min farfar tydligen bodde som liten. Är det soldattorpet?
 
Jag bor med min familj i Danderyd, mina föräldrar (Sture & Marianne) bor i Odensala, mina syskon med familjer bor i Odensala (Rune), Vidbo (Helene) och Gottröra (Susanne.) Jag har kusiner i bl a Bergsbrunna, Uppsala, Västerås och Kalskrona, den senare har jag tyvärr inte träffat sedan 70-talet. Jag själv är näst äldst i syskonskaran och är född 1961.

2009-03-16, 21:48
Svar #23

Utloggad Kjell Kumlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 22:23
    • Visa profil
Nu när jag blivit påmind har jag nog hört förr att farfar, Johan, hade en äldre syster.

2009-04-10, 17:13
Svar #24

Utloggad Kjell Kumlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 22:23
    • Visa profil
Min son Alexander fyllde nio år i går, 9/4 2009. En av gratulanterna var min mamma Marianne som trots att hon är ingift i Kumlinsläkten är insatt i släktleden och dyligt. Tyvärr var inte min pappa Sture med hit i går och komenterade uppgifterna, men jag tycker de verkar stämma bra endå. Så som jag först trodde var min farfar Johan, 1890-1991, äldst i syskonskaran, enligt mamma.  
 
Farfarsmor Oskarina bodde i en liten stuga i Balingsta, troligen backstuga, efter att de bott på soldattorpet i Kumla i Balingsta. Om Oskarina flyttat till stugan före eller efter att hon blivit änka år 1900 vet jag inte, men troligen före. Den egna gården som farfarsfar Alfred och farfarsmor Oskarina skulle få var i själva verket en arrendegård som ligger nära Wiks slott, som jag tror Wiks slott ägde och kanske äger, och alltså inte soldattorpet som jag eventuellt trodde, se inlägget från 15/3.
 
Det kan mycket möjligt vara så att inte Alfred fick vara soldat längre och att de därför flyttat till stugan i väntan på arrendet. Tyvärr kunde inte Oskarina få arrendet efter att hon blivit änka. Det var vanligt att man blev kaserad som soldat vid mönstringar som ägde rum ibland. Det är inte omöjligt att Alfred inte klarade mönstring beroende på sin sjukdom. Men detta är bara spekulationer.
 
Soldattorpet i Kumla är torpet som ligger på vänster hand innan allén när man åker upp till Wiks slott. Av allt att döma hade Alfred, Oskarina och deras barn redan flyttat från soldattorpet medans Alfred levde, eftersom arrendet redan var bestämt när de flyttade till den lilla stugan. Jag tror soldattorpet, den lilla stugan och den tänkta arrendegården ligger inom en radie av två km eller dyligt.  
 
I sommar har jag tänkt ta med familjen på utflykt till Balingsta. Troligen kommer fler i släkten att åka dit i samma veva. Vi har ca. sex mil till Balingsta så man kan ju åka flera gånger på samma sommar om man vill. En intressant tanke är att om Alfred fått leva lika länge som min farfar Johan, drygt 101 år, hade han levt när min syster Heléne föddes i januari 1966. Alfred levde 1865-1900 och blev därmed sorgligt nog bara 35 år gammal.  
 
Heléne och tre av hennes barn var också här och gratulerade Alexander på hans nioårsdag igår. Heléne har fyra egna barn och en äldre styvdotter.
 
Jag trivs i Balingsta. Dels beror det nog på att Balingsta har vacker natur på landsbyggden och på sjön Mälaren men kanske också för att jag har en del rötter i Balingsta. Jag tror Oskarina bodde kvar i den lilla stugan under lång tid, kanske så länge hon levde.

2009-05-04, 22:21
Svar #25

Utloggad Kjell Kumlin

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2009-05-04, 22:23
    • Visa profil
Jag har fått reda på lite nya uppgifter som jag inte vet om de stämmer eller inte, den som vill dubbellkolla får gärna göra det. Enligt dessa uppgifter levde inte min farfarsfar 1865-1900 utan 1864-1899. Hans tilltalsnamn var nog Alfred men han hette Johan Alfred och han var troligen INTE soldat i Kumla. Alfred hade redan skaffat gård med Oskarina när han avled. Däremot var Alfreds pappa Lars Gustav som hette Jansson, vilket betyder att hans pappa i sin tur hette Jan, soldat i 12 år i Kumla. Lars Gustav, min farfars farfar tog sig namnet Kumlin. Lars Gustav överlevde sin son och avled 75 år gammal 1910. Om och i så fall hur många syskon Alfred, min farfarsfar, hade vet jag inte.  
 
För åtta dagar sedan, i söndags, åkte vi förbi soldattorpet i Kumla. Jag trodde det skulle vara kring sex mil dit, men det var kring åtta mil, och ungefär lika långt, sånär som på absolut max en mil, om man åker E18 och svänger höger vid Grillby, som vi gjorde på vägen dit, eller åker E4,an, och svänger av och åker gamla E4,an från Märsta och vänster över Flottsundsbron och sedan vänster igen, om man åker från oss i Danderyd. Nästa gång blir det förmodligen den senare av de två vägallternativen, E4,an, som jag tycker är trevligare.

2010-02-11, 16:48
Svar #26

Utloggad Göran Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 179
  • Senast inloggad: 2014-10-15, 19:06
    • Visa profil
Hej Kumlinare ! I Faringe sn,Uppland, har jag stött på Nils och Gabriel Kumlin. Kolla födelseboken C:3 1747-1789. Nils är gift med Greta Lisa Forsman (född 1738). Gabriel är gift med Anna Lisa Forsman, som är född 1745. Bokhållaren Samuel Forsman och madam Chatarina Roberg i Wellnora bruk är systrarnas föräldrar. Kolla GID.2433.13.43100 och GID.2433.13.44500.
 Kanske er släkt ?
 
Hälsningar Göran Karlsson

2012-09-29, 12:04
Svar #27

Utloggad Maria Bertilsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2019-07-04, 17:50
  • Hängiven släktforskare!
    • Visa profil
Min farfars morfars halvbroder Ernst Göransson gifte sig år 1893 med Eva Kumlin  född 1871 i Västerlövsta församling. Dom fick 4 barn som jag känner till men dom fick namnet Göransson
 
Evas pappa Per Magnus Kumlin född 1834 fick med sin fru Cajsa Jansdotter 9 barn  
 
* Anna Britta född 1857
* Matilda född 1859
* Johanna Catarina född 1861
* Anna född 1864
* Sofia född 1866  
* Eric född 1868
* Eva född 1871
* Axel född 1873
* August född 1874
 
Alla barnen fick efternamnet Kumlin.
 
 
Någon mer som är släkt med dem? Någon som vet något om Per Magnus Kumlins föräldrar?  
 
 
// Maria

2015-11-11, 20:26
Svar #28

Utloggad Tomas Risbecker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-09-14, 12:47
    • Visa profil
Hej Kumlin-forskare!
Jag lyssnade till ett föredrag igår, där fördragshållaren visade upp en fin plånbok, men inte en plånbok i dagens bemärkelse utan en som hade använts att förvara av elefenben gjorda plån, som användes för att göra anteckningar på. En slags 1700-tals variant på de anteckningsmöjligheter, som dagens mobiltelefoner ger. Denna plånbok var gjord av en s.k. saffiansmakare och dekorerad med årtalet 1782 samt sades ha tillhört Carl Isac KUMBLIN. Den senares dotter Christina skulle varit gift med prosten i Huddinge J.F.Gleisman. Känner någon till denna släkt KUMBLIN, som i föredragssammanhanget omnämndes som KUMLIN? I Posttidningarna förekommer han som kramhandlare.Föredragshållaren visste inte vad årtalet stod för. Kanske är det Carl Isaks födelseår?

2016-01-22, 11:13
Svar #29

Utloggad Carin Haglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-03-10, 23:40
    • Visa profil
Söker anor Kumlins fr Långgälla, Kumla, Närke!
 
Hej! Min anmoder föddes som Catharina Larsdotter Kumlin f 1774 Kumla förs, Närke. Dotter t Lars Larsson 1733-1785, Rusthållare o Cajsa Olsdotter 1737-1808.Båda födda i Kumla förs.
Är det ngn som forskar/vet ngt mer om denna Kumlinska gren? Finns en del Kumlins i Kumla/Örebro. Släkt?
 
Catharina gifte sig m en tysk Körsnär Johann Friedrich Hindorff fr Sachsen Anhalt år 1800 i Sthlm. De fick en son Carl Fredrik 1800-1860, Husar Nerikes dragoner.  
 
Jag vet att en av Catharinas bröder Olof Kumlin f 1763, också var Körsnär, flyttade t Sthlm, gifte sig o bildade familj. Upptogs som borgare 6/3 1800 Sthlm.
 
En annan bror t Catharina hette Sven Larsson f 1780, tog aldrig namnet Kumlin, Han verkar ha bott kvar i Närke, Ekeby Kumla förs, står som doktor. Han bodde dock en tid  i Sthlm.
 
Ngn som vet ngt mer om denna släkt?  
 
 
MVH Carin Haglund

2016-03-06, 11:34
Svar #30

Utloggad Harriet Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 13:46
    • Visa profil
Hej Kumlinforskare! Mina anförvanter på min fars sida härstammar från Turinge i Stockholms län,Skälby Mellangård.
Han var född 1797 och tillsammans med sin familj flyttade han till Strängnäs men dog 1840. Då finns barnen registrerade som Jansson-Kumlin och sedermera försvann Jansson från namnet. Hur kunde det ske ?  Ingen anknytning till KUMLA finns i Strängnäs. Är det någon som vet om det finns någon gästgivargård e.dyl. i Turinge som heter Kumla?
De flyttade nämligen till en gästgivargård i Strängnäs ?? Tack på förhand

2016-03-06, 14:44
Svar #31

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
I Turinge finns både västra o östra Kumla
Kan ju vara ett sätt för barnen att markera ursprung, alla tycks födda i Turinge
Moderns nya make Nordin var kanske inte så välsedd.
Har sett att barnen skaffat nytt namn förr, just när någon av föräldrarna gift om sig.
Strängnäs lands- och stadsförsamlingar AIc:12 (1846-1850) Bild 143 / sid 126 (AID: v61712.b143.s126, NAD: SE/ULA/11471)
 
Lasse

2016-03-06, 15:02
Svar #32

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
I Väster Kumla fanns också ett gästgiveri
Turinge AI:7 (1830-1835) Bild 1550 / sid 142 (AID: v91379.b1550.s142, NAD: SE/SSA/1575)
 
Lasse

2016-03-06, 16:27
Svar #33

Utloggad Harriet Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 13:46
    • Visa profil
Tack för svar.  Vet du om gästgiveriet var stort ?  Det ställe i Strängnäs som flytten gick till var - såvitt mig berättats - ett stort hemman med tillhörande gästgiveri.
Mvh// Harriet

2016-03-06, 17:47
Svar #34

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
Hej Harriet
Hittar inget som indikerar att hemmanet som de flyttar till skulle vara något gästgiveri, snarare tvärtom, det saknas alla typer av anställda som brukar finnas på ett sådant. Bara drängar o pigor.
 
Lasse

2016-03-06, 18:12
Svar #35

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:50
    • Visa profil
har gått framåt i tiden, till 1890.
Gården som är på ett mantal (stort) verkar växa som verksamhet.
Fler pigor o drängar, ett antal statarfamiljer, egen smed mm
Men inget överhuvudtaget som tyder på gästgiveri.
 
Lasse

2016-03-07, 16:12
Svar #36

Utloggad Harriet Jansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 70
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 13:46
    • Visa profil
1000 tack för hjälpen.  Nu trillar poletten ner. Tänk vad man får lära sig. Min Kumlin var nämndeman och 1 av barnen blev riksdagsman därav min fundering.  Harriet

2016-11-19, 22:47
Svar #37

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hej!

På min farmors sida kan det finnas Kumlin.
Jag släktforskar på den Hedenströmssläkt som rör sig runt i Södermanland, och en av de ursprungliga Hedenströmmarna (Jonas Hedenström, lillebror till min eventuella anfader) har en dotter Anna Margareta Hedenström som 1784-10-24 gifte sig i Fogdö socken med vice komminister Nils Fredric Kumlin (Nils Fredric föddes 1752-08-18 i Överenhörna socken som son till Gustav Kumlin och Hedvig Dalia).
Tyvärr händer det någonting så Jonas Hs dotter, svärson och hustru dör samma år (1791) inom loppet av fyra månader.
Jonas H tar hand om sina barnbarn och bor då på Hannemyra i Fogdö.
Yngsta dotterdottern Carolina Fredrica Kumlin föddes 1789-11-30 (var vet jag inte), hon gifter sig 1819-04-20 i Fogdö med kronobefallningsmannen Lars Magnus Söderberg och flyttar till Vadsbro socken. Tyvärr får de inga barn, och hon begår 1838-11-25 självmord "Hängde sig under hastigt påkommen galenskap" enligt husförhöret.
Nu tittar jag på hennes syster, den två år äldre Catharina Margaretha Kumlin, som föddes 1787 - har tyvärr varken hittat datum eller födelseplats (det är i alla fall inte i Fogdö). Hon gifte sig 1810-12-15 med kungliga hovsvärdsfejaren och åldermannen Johan Tiberg. Honom vet jag tyvärr "bara" att han 1808 ska ha tillverkat en svärdsbalja till det äldre rikssvärdet (enligt Wikipedia).


Är det någon som hört talas om dessa Kumlin?
Nedan är Catharina Margarethas vigselnotis, och längst ner står att hon vigdes av kyrkoh Gleisman i Huddinge - är det samma Gleisman som nämns tidigare?



2017-03-20, 14:36
Svar #38

Utloggad Martin Edgélius

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 477
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 23:05
    • Visa profil
Tomas Risbecker och Susanne Carlsson:


Karl Isak Kumblin var född i Överenhörna den 29/1 1749. Det är hans syster, Maria Kristina, född 1761 i Nacka, som senare gifter sig med Johan Fredrik Gleisman i Huddinge. Karl Isak och Maria Kristina var barn till Gustav Kumblin, pastor i Överenhörna, och dennes hustru Hedvig Dalia. Hedvig dör i Kälve, Överenhörna 1794 och då bor Maria Kristina med familj hos henne.
syskonens bror Nils Fredrik K dör den 1/7 1791 vid Lottersta i Härads socken. Han är med i dödboken men jag hittar honom inte i husförhörslängden.
Systern Ulrika K gifter sig med vågmästaren Johan Åberg. Deras dotter Hedvig Gustava Å, f 1786 i Björkvik, gifter sig med en bror till kronobefallningsman Lars Magnus Söderberg (Johan Söderberg). De båda bröderna Söderberg gifter sig alltså med var sin kusin.
Gustav Kumblin skulle eventuellt kunna vara son till kyrkoherden Nils Kumblin (1681-1744) i Stenkvista.
När det gäller Hedenströmarna så finns det bouppteckningar från två Hedenströmar i Södermanland under 1700-talet. Per Hedenström, död i Strängnäs 1776 och Erik Hedenström, död i Kyrkbyn, Härads sn 1789 men ingen av dem är far till Jonas Hedenström i Fogdö.
/Martin

2017-03-20, 19:58
Svar #39

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hej Martin!
Jonas är yngre bror till Per och Eric Hedenström, det har jag koll på.
Tack så mycket för mer info angående Kumlin, det är alltid roligt att få mer kött på benen.


Mvh,
Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna