ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Käck  (läst 1925 gånger)

2007-04-21, 23:37
läst 1925 gånger

karin dellenmark

Hej min farmor hette Bengta Käck 1906 - 1993 som flicka och gift med Nils Olsson 1900 -1974.
Bosatta i Fjälkinge i Skåne.
 
Skulle bli glad om jag fick veta mera om släkten Käck

2012-01-19, 15:32
Svar #1

Utloggad Anders Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2014-09-06, 17:42
    • Visa profil
Hej!
 
Nästan fem år senare har mitt intresse för släkten Käck väckts.
Min mormors syster gifte sig med Sven Reinhold Käck (f. 1912-06-07 i Vä) och nu har jag kommit på en Käck till, nämligen Johan Käck (f. 1873-05-28 i Åraslöv).
Jag har letat efter kopplingar mellan de här två personerna men inte lyckats, det kanske är så att de inte alls har med varandra att göra.
Så därför undrar jag om någon kan hjälpa mig?
Är Käck ett knektnamn eller ett släktnamn?
Är det ett vanligt namn i något av de ovanstående alternativen i min förra fråga?
Oavsett vad så är jag intresserad av Sven Reinholds anor, kan någon hjälpa mig?
 
 
 
Ha en bra dag!
Anders

2012-02-02, 00:35
Svar #2

Utloggad Linda Eriksson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 95
  • Senast inloggad: 2014-10-28, 20:02
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Jag har också några Käck i min familj, som inte har någon koppling till dina släktingar, men som styrker teorin att Käck är ett knekt/soldatnamn. Den första som tog namnet Käck i min släkt var nämligen livgrenadjär
Anders Jacob Käck född den 4 februari 1825 i Kristberg. Hans barn fick samma efternamn, men tyvärr överlevde bara en dotter till vuxen ålder, så med henne försvann namnet i min släkt.  
 
Angående Sven Reinhold Käck så var hans föräldrar lantbrukaren Olof Käck född 1878-01-17 och hans hustru Sigrid Nilsson född 1885-10-22, som hade gift sig 1904-12-03. I folkräkningen för 1900 finns det en Olof Käck född 1878 i Ljusdals församling. Han är oäkta son till Brita Olsdotter född 1849 i Ljusdals församling, som är gift med f. Drängen Olof Käck flyttad t. Bergsjö 4/9 94. Hon har även den äkta sonen Jonas Vestling född 1883 i Ljusdals församling. De bor hos Britas bror, Jonas Olsson.
 
I folkräkningen för 1890 bor Brita med sin make, vars namn uppges vara Erik Olof Käck född 1846 i Attmar, och sönerna Olof och Jonas. Olof uppges inte vara oäkta. 1880 bor Eric Olof Käck ensam och ogift i Hassela. Brita Olofsdotter och hennes oäkta son Olof bor hos brodern Jonas Olsson i Ljusdal, med systern Sigrid Olofsdotter och hennes två oäkta barn, Olof Jonsson och Karin Nord.
 
Jag har roligt nog släktforskat en hel del om Attmar, så jag tog mig en titt i födelseboken där. Eric Olof Käck föds den 15 november 1846 i Attmar som son till arbetaren Anders Ersson Käck och hans hustru Margareta Olsdotter. Bekvämt nog fanns det en anteckning till sidnumret i husförhörslängden. Anders Ersson Käck föddes 1816-09-18, och hans hustru 1819, båda i Hassela. Födelseboken i Hassela är lite svårläst, men jag tycker det står att Anders föräldrar är Eric Käck och Cherstin Ericsdotter. Om du hittar dem i husförhörslängden och fortsätter bakåt, så bör det förhoppningsvis inte alls vara särskilt svårt att hitta vart namnet Käck kommer ifrån!  
 
Lycka till!
Linda

2013-01-28, 14:40
Svar #3

Utloggad Tommy Skafvenhjelm

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2015-06-23, 16:53
    • Visa profil
Angående namnen Käck och även Kjäck så användes det I Norrland som rotesoldat namn, söder om Skellefteå finns det även ett ställe som i kartorna fortfarande benämns KÄCKMYREN.
 
Västerbottens regemente i Lövånger hade en soldat som det diskuterades mycket om för något år sedan,  
Erik Erson, Käck, Krigsman född 1775-10-04 i Löfånger. Första militär kontraktet om 6 år, gjorde han som trumslagare, drygt 14 år gammal började utbildningen. 1791 försvinner han från Löfångersocken, till han återfinns i Burtäsk socken, på en rote som namnändrats till Krigsman rote no 5, där han nu får vidare militär utbildning. Han gifter sig 1794. Fram till sin död som v-corpral vid 39 års ålder levde han med sin familj i Kräkånger bl.a (Södra Lövsele AC). Detta som exempel på Rotesoldater och namn.
 
Erik dör i Sveriges sista krig 1814, den 7 Aug efter att han blesserats den 5 Aug. Uppgift från GM-rullan.  
Det finns intressant info av Stålspets:
http://wikipedia.org/wiki/1814>
Tommy

2013-08-26, 14:46
Svar #4

Utloggad Philippa Lodelius

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 55
  • Senast inloggad: 2013-09-24, 10:41
    • Visa profil
Även jag har Käck i min släkt, i mitt fall var den ursprunglige Käck kronobåtsman på Gotland 1814-1847

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna