ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lagerbäck  (läst 3327 gånger)

2003-04-06, 01:24
läst 3327 gånger

Peter Lind

Hej alla Lagerbäckare!
För några dagar sedan besökte jag Lid sn, för att leta efter torpet Lagerlund. Det var där som Anders Lagerbäck f, 1752 levde mellan 1800 till sin död 1820. När man studerar dagens kartor så förstår man att  Lagerlund är borta sedan en tid tillbaka. Inte så långt i öster riktning från torpstugorna  Lundhagen och Näset ligger Lagerlunds sjön där man kan misstänka att torpet Lagerlund låg. Efter att ha studerat ett par häradskartor, 1860 och 1901 så är Lagerlund tydligt utmärkt. På kartan från 1860 talet ser man att torpet ligger nordväst om Lagerlundssjön och norr om vägen. Från entredörren var det troligen en god utsikt över åkrar och hagar med sjön och skogen som bakrund. På västra sidan, från torpstugan set, låg det en ladugård  och där i mellan låg ett avträdes hus eller en jordkällare.  
Idag är torpet som sagt borta och det som fick mig att hitta platsen var ett bestånd av urgamla syrener som växte över husgrunden. Vägen är idag om dragen och går norr om husgrunden och åkrarna är en planterad skog. Inne i skogen kunde man se de gamla dikena som avgränsade åkrarna.  Man kunde skönja lite av den gamla vägen som var över växt med gräs. Det var lätt att stega upp husgrunden och man såg tydligt var murstocken hade legat.  
Huset hade måttet ca; 8 x 5 meter och var en så kallad enkelstuga med förstuga och en vardagsstuga åt väster och en kammare åt öster med ingång från vardagsstugan eller förstugan. Skorsten stod vid norra långsidan mellan vardagsstugan och kammaren där det troligen var en eldstad i båda rummen. Fönstren kan man gissa sig till var de satt. I vardagsstugan satt ett fönster på södra långsidan och gaveln mot väster och man hade god sikt mot vägen. Det fanns troligen inte något fönster mot norr då det kanske det var där det stod en säng med ett skåp som sänggavel. I kammaren satt troligen fönstret mot öster då man hade god blick längs vägen. Det kan tänkas att det växte frodigt med syrener bakom huset.
Det är ganska skojigt med tanke på att enkelstugorna såg stort sett lika dana ut i hela Sverige och därför så kan man i det här fallet få en god bild hur det har sett ut och extra krydda på moset är att en bouppteckning efter Anders visar vilka möbler det fanns i stugan. Med lite kunskap om traditioner i slott och koja så skulle man kunna möblera stugan och få en bild hur Lagerbäckarna bodde i början av 1800 talet i Lid socken.   Jag skall här nedan teckna ner delar av innehållet av bouppteckningen:
1 Skåp med skänk  
1 Matskåp
1 Hörnskåp
1 Väggur
1 Säng med skåp
1 Soffa ( troligen bäddbar )
3 st, Bord
1 Bordsdel
7 st Stolar
1 Fat och 1 Tallriks hylla ( där förvarades 9 tenn tallrikar och  2 djupa 4 flata fat i tenn, ett fat och ? tallrikar i porslin.)
1 Bessman
1 par Vävstolar
1 Dricks tunna
1 Sädeslår
1 Blandkar
1 stor och 2 mindre Järngrytor
Nu kan man faktiskt med lite fantasi få en levande bild av Anders Lagerbäck och dennes omgivning. Från att bara vara ett namn med födelse och döds data till en man med liv och substans.
Visst är det spännande eller hur ?
HAREBRA!
Peter Lind

2003-04-13, 02:44
Svar #1

hanne Vaarama

det var så trevligt att höra om dina 'fältstudier'. Från att bara vara ett namn med födelse och döds data till en man med liv och substans som du sade... just det,det är också vad jag längtar efter, och då och då händer det väl. När man är lucky
ha det!
Hanne V

2003-04-29, 14:52
Svar #2

Annelie Lagerbäck

Hej!
 
Jag undrar om någon vet till vilken släkt min farfar George Lagerbäck tillhör?

2003-05-09, 09:21
Svar #3

Peter Lind

Hej Annelie !
Jag har hittat en Rickard Georg Lagerbäck född den 18/11 1902 i Björnlunda Södermanland. Han gick ur tiden den 24/4 1989 på Hemgården i Malmköping. Överensstämmer det med din Farfar ?  
Nyköping / Oxelösunds gen, f, har ett förnämligt data register men sträcker tyvärr inte så långt fram i tiden som 1902. Det finns ytterligare några Lagerbäckare i Björnlunda som skulle kunna vara släkt med Georg här ovan.  
Det föddes en Anders Gustaf den 11/1 1844 i Björnlunda av föräldrarna Anders Lagerbäck och Anna Stina Larsdotter. Föräldrarna vigdes den 29/10 1843.
Det föddes en Carl Leonard den 26/3 1861 i Börnlunda av föräldrarna Carl Eric Lagerbäck och Anna Sofia Boström.
Hoppas att det är några namn du känner till .
HAREBRA!
Peter Lind

2003-05-20, 10:52
Svar #4

Peter Lind

Hej Annelie !
Tack för ditt mail! Jag försökte svara men det var något fel på servern vid tillfället.
Med lite mera kött på benen så är det lättare att gå vidare! Du nämnde Lasse Lagerbäck som är förbundkapten för Sveriges fotbolls landslag är din fars kusin.  
För några veckor sedan fick jag ett mail från Per Lagerbäck från Östersund som även han är kusin till din far Ola. Per och Lasses far Tage var tydligen intresserad av släktforskning. Jag tar mig friheten att  kort citera en liten bit ur Pers mail som visar att vi är släkt med varandra.  
” Mitt eget led fån Anders Gustav är gm sonen Carl Fredrik f 1787 - hans son  
Carl Erik f. 1823 -. Carl Eriks dotter (!!) Anna Matilda f. 1851, hennes man Adolf  
Fredrik Persson antog släktnamnet Lagerbäck, knappast vanligt på den tiden -  
Anna Matildas son Adolf Rikard Lagerbäck f.1874 - Adolf Rikard s son, min far Tage  
Lagerbäck f.1916 -” slut citat från Per.
Som jag förstår så var din Farfar George bror till Tage Lagerbäck.
HAREBRA!
Peter Lind Skärlöta Norrköping

2003-07-01, 22:57
Svar #5

Karl Pedersen

Hej Lagerbäckare!
Jag ville bara säga att jag av en slump stötte på en Karl Lagerbäck, Smedjebacken (Dalarna, som nog föddes kring 1890, i min forskning kring helt andra släkter i dalarna.
Därmed finns (fanns) också Lagerbäck där.

2003-07-07, 13:18
Svar #6

Peter Lind

Hej Karl!
Tack för ditt påpekande.
Det är högst troligt att det är samma Karl Lagerbäck som är avbildad vid porträttfynd ( bild nr,#875 ).Bilden är in skickad av Christian Ståhl.
HAREBRA!
Peter Lind

2004-01-12, 15:10
Svar #7

Utloggad Ann-Charlott Feldt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej alla ni som forskar på Lagerbäck!
 
Jag har med stort intresse följt med i inläggen rörande Lagerbäckarna. Själv är jag delsbo (deltidssambo) med en Lagerbäckare vid namn Owe och håller på med släkt- och torpforskning på hans fars sida.
 
Till Annelie kan jag meddela att min Owe är kusin med din far. Er gren tillhör de Lagerbäckar som hamnade i Björnlunda socken i Sörmland. De härstammar från den Anders Lagerbäck som Peter och Camilla så noggrant redogjort för tidigare i detta forum (Tack snälla ni!). Som ni kan se av tidigare inlägg så hade denna Anders en hel drös med ungar. Bland dessa fanns Carl Fredrik Andersson Lagerbäck f 14/10 1787 i Lid socken. Enligt de uppgifter som jag har, men inte hunnit kontrollera, gifter han sig med Catharina Ersdotter f 14/3 1785 i Lid socken. De får bl a sonen Carl Erik Lagerbäck f 24/7 1823 i torpet Stora Dammen i Ludgo socken.  
 
Carl Erik Lagerbäck var skomakare och gifte sig med Anna Sofia Persdotter f 28/12 1827 i Harstads socken i Östergötland. Hennes anor har jag ägnat julhelgen åt. De finns i Rinna, Åsbo, Harstad och Väderstad i Östergötland samt i Säby och Linderås i Jönköpings län. Parets dotter Anna Matilda Lagerbäck är född i Begholm i Ludgo socken 10/12 1851. Hon gifter sig med Adolf Fredrik Persson f 1/4 1833 i Lunda socken. Det är deras son som förmedlar moderns namn vidare till bl a Annelie och Owe.  
 
Han hette Adolf Rickard Pettersson Lagerbäck och var född 15/5 1874 i Stigtomta. Han kom 1902 från Gåsinge socken då han gifte sig med yngsta dottern på torpet Gransjön i Björnlunda socken. Hon hette Emilia Wilhelmina Johansson och var född på Gransjön 16/5 1879. Paret vigs 13/6 1902 och Adolf Rickard flyttar in på torpet och bor där med svärföräldrarna Johan August Karlsson f 10/9 1840 i Axala i Björnlunda socken och Johanna Sofia Andersdotter f 21/1 1839 i Gryt socken. Paret får åtta barn som föds på Gransjön.
 
Rickard Georg, f 18/11 1902  (Annelies farfar)
Adolf Herman, f 17/5 1904
Karl Ivar, f 15/8 1907
Knut Alvar, f 15/8 1907 (Owes far)
Emelie Natalia, f 24/3 1909
Gustaf Lennart, f 24/5 1914
Tage Edvin, f 3/8 1916
Gunhild Wilhelmina, 25/7 1918
 
Torpet Granjön friköptes 1910 från Kleva. Owe har kvar familjens gård. Jag har följt torpets/gårdens historia i kyrkböckerna från 1730-talet och framåt. Familjen kom till torpet 1876 i samband med att Adolf Rickard Pettersson Lagerbäcks svärföräldrar flyttade dit. Efter Adolf Rickard tog sonen Alvar över och idag är det hans son, min delsbo, Owe som har gården. Driften i form av vallodling och bete sköts av Owes svärson som bor på granntorpet/gården, Lilla Lergärdet, som också friköpts från Kleva.
 
Av Adolf Rickards och Emilias barn finns inga i livet i dag. Tages och Alvars hustrur lever dock fortfarande och kan berätta om den generationen. Däremot lever de flesta barnbarnen (kusinerna) och en stor kusinträff ordnades för två år sedan på Sörby, på Hyltingeö där en av Hermans söner bor.
 
Nu till mina egna undringar. När jag petat i Lagerbäckssläkten har jag snubblat över flera grenar som inte hänger ihop. Detta är bl a resultatet av felringningar när jag jagat efter en av Tages söner. Visste ni att det man får 90 träffar när man söker Lagerbäck på eniro.se. Då kan man fundera på hur många det egentligen finns eftersom alla inte har eget telefonnummer, några kanske saknar telefon och flera har hemligt nummer. Är det någon som känner till något om nedanstående och kanske kan koppla ihop dem med vår anfader Anders Lagerbäck från Västerljung?
 
Det tycks finnas en släkt som enligt traditionen kommer från Gnestatrakten med en Per Lagerbäck född 1875. Släkten finns idag bl a i Upplands Väsby. Enligt deras familjetradition ska Pers far ha uppfunnit något som kallas Lagerbäckslåset. Är det någon som vet något om låset? De har också en annan tradition om att namnet Lagerbäck tagits av någon familj innan lagen om namnskydd tillkom. Detta har jag en teori om. Det skulle kunna vara ”mina” Lagerbäckare eftersom namnet där kommer genom via kvinnolinjen genom skomakardottern Anna Mathilda. Kan det stämma?
 
En annan släkt kommer från Eskilstuna med en Anders Gustaf Lagerbäck född 1811 och en Gustafva Angelina Lagerbäck född 1840. En gren av troligen samma släkt finns idag i Sundbyberg.
 
På Värmdö/Ingarö i Stockholm finns Lagerbäcks väg. Är det någon som vet varför och vem som åsyftas?
 
Jag har även stött på en Brita Lagerbäck som ska vara född 1725 i Gagnef i Dalarna. Med tanke på det mycket tidiga årtalet så undrar jag om hon överhuvudtaget kan vara släkt med vår anfader Anders. Kan hon höra ihop med den Hedvig Lagerbäck som Hanne Vaarama undrar över?
 
Det var mycket på en gång men jag hoppas att någon kan ge några uppslag.  
Hälsningar Ann-Charlott Feldt

2006-02-12, 21:59
Svar #8

Ulf Lagerbäck

Hej ni fantastiska släktintresserade.  
Min släktdel stammar från Eskilstuna med min far var Rolf Alfred 1916-1980, farbror Bo och två systrar Gerd och Britt, gifta Fröl?n resp Lundgren. Farfar Per gift med Rut. Längre bak lär finnas en smed som gjorde det lokalt berömda Lagerbäckslåstet, ett klssiskt dörrlås.
Jag är mycket intresserad av hjälp med vidare info.
Ulf Lagerbäck, gift 1969 med Lilleba NilsIvarsdotter Sjöblom. Boendes Slatsjöbaden.

2006-02-12, 22:16
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Kan det här vara din farfars familj när han var liten:
 
Lagerbäck, Gustaf Henrik f 1839 Smidesfabrikör
Hellberg, Agnes Gustava Matilda f 1843  
(Barn), Anna Matilda f 1867  
(Barn), Agnes Berta f 1869  
(Barn), Per Gustaf f 1875  
(Barn), Gustaf Henrik f 1877  
----------
Alla födda i och boende 1890 i Eskilstuna

2006-02-13, 22:30
Svar #10

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Idag tog jag mig en ny titt på Anders Lagerbäck, som ju uppges vara född 1752 i Västerljung (D). Tydligen tog han namnet Lagerbäck efter sin företrädare som skogvaktare vid Lundhagen i Lid. Anders gifte sig 1772 18/10 i Svärta (D) med dottern Katarina Olofsdotter i Sågarstugan, och kallades då för Anders Gustafsson. Han var måg i Sågarstugan till 1772, då han och makan flyttade till Lid.
Gustafsson? Ja, Anders kom från Daltorp i Svärta vid vigseln och var son till Gustaf Gustafsson och Brita Persdotter. Han föddes 1751 23/9 i Nyckelby uppgård, Västerljung (D). Även fadern föddes vid Nyckelby, 1724 5/12. Gustaf gifte sig 1748 23/10 i Västerljung med dottern Brita Persdotter från Lysningen i Bälinge (D). Familjen flyttade 1753 till Klacka sörgård i Västerljung, 1757 till Daltorp i Svärta och 1783 till Dalsätter i Svärta. Där dog Gustaf Gustafsson 1784 7/4, och samma år blev Brita Persdotter deja vid Klavsta i Svärta.
 
 
Mvh
Camilla Eriksson

2006-03-21, 13:32
Svar #11

Kerstin Granberg

Hej alla Lagerbäcksforskare!
 
Jag är helt ny i det här med släktforskning. Jag råkade ut för en händelse för någon månad sedan som gjorde att intresset tändes.
 
Min egen del i släkten Lagerbäck består i att min mor, Vera, var född Lagerbäck. Hennes far, d v s min morfar, hette NILS Victorinius Lagerbäck och föddes i Westra Rekarne (Eskilstuna) den 4 november 1887.
 
Min morfars far hette Johan Lagerbäck och måste ha varit född ungefär 1851-1852. Min morfar var hans sjunde barn i äktenskapet med Albertina Wilhelmina, född Lundberg c:a 1855. Det åttonde barnet i samma äktenskap hette AXEL Victorinius Lagerbäck och föddes 1889, också i Westra Rekarne. Såvitt jag hört fanns en syster i syskonskaran som hette Gerda, namn på övriga har jag inte. Jag vet att min morfars mor Wilhelmina var barnmorska i Eskilstuna och att hans syster Gerda också var barnmorska, bland annat i Nås, Dalarna. Jag tror att hon var barnlös men är inte säker.
 
Det är väl ungefär den data jag har. Sen har jag hört en del historier också, bland annat att min morfars far och hans bror (tror jag) uppfann det som kallas Lagerbäckslåset.
 
När jag läser det som står här ovan så funderar jag över om min morfars far Johan kan ha varit bror till Gustav Henrik Lagerbäck, smidesfabrikör född 1839.
 
Om man går in på http://kulturarv.ekilstuna.se så kan man söka bland museets föremål. Jag sökte på Lagerbäck och fick se inte mindre än åtta olika lås, samtliga med stämpel Patent. Lagerbäcks Fabriks AB.  
 
På samma sida kan man också läsa gamla protokoll från stadsfullmäktige i Eskilstuna. Någon Hilmer Lagerbäck satt i fullmäktige i slutet av 1800-talet.  
 
Jag blir oerhört nyfiken. Någon som vet mer?

2007-04-09, 12:52
Svar #12

Utloggad Wanja Wicksell

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2013-06-04, 12:54
    • Visa profil
Har läst era inlägg om Lagerbäck. Jag har nått tillbaks till två Lagerbäckar jag också. Mina är far och son, Olof och Gustaf i Stigtomta, Söd.m.län. Församlingens tidigaste HFL är Al:1 1726 - 45 med bara namn under platserna. Födelsenoter finns under dessa år under orterna.
Min Olof med hustru Elsa Hindriksdotter och son Gustaf finns under Biörka utan föd.år.  
Alla saknas i nästa hfl utom Gustaf.
Och i Al:2 under Björka finns födelseår med Gustaf 1720, Hustru Ingeborg Pährsdotter 1728 (23 januari i Nölstad, Stigtomta, not i Al:1)och deras barn, tror jag bland släktingar och de överstrukna.  
Jag vet inget om deras eventuella yrke Jordbrukare eller Smed kanske. Står inget i kyrkböckerna. Om någon blir hjälpt av detta eller om någon vet nå't mer om dessa vore det roligt att få höra.

2012-09-09, 15:55
Svar #13

Utloggad Helena Ahlström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-05-25, 22:23
    • Visa profil
Jag har just börjat släktforska och har nu kommit till min farmor, Maria Lovisa Lagerbäck, f 1861-10-19 i Ekerö förs. Hon hade tre syskon: Hilda Sophia, f 1854-11-14 i Tveta förs; Emma Josephina, f 1859-12-22 i Ekerö förs; och Wilhelm Bernhard, f 1864-05-17 i Ekerö, Norra Färjan å Kaggeholms egor. Modern var Johanna Sophia Lagerbäck, f 1830-06-23 i Lundhagen, Lid - men någon far har jag inte hittat! Johanna Sophias föräldrar var Eric Lagerbäck, f 1794-04-18 och Brita Chr. Pehrsdotter, död 1856-04-21. Finns det någon som vet vart Maria Lovisas syskon tog vägen, om det finns ättlingar, och vem som var far/fäder till barnen?

2012-09-10, 15:31
Svar #14

Utloggad Monica E. Fogelqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 673
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:13
    • Visa profil
Hej Helena, när Emma Josefina föds 1859-12-22 (Ekerö CI:5 sid 47) står det ”Trädgårdsmästaren Carl Fredrik Harald Engman på Kaggeholm har erkänt sig vara fader till detta barn”. På de andra barnen står bara fader okänd.
 
Du kan ju beställa bouppteckning efter Wilhelm Bernhard för att se om han hade några efterlevande barn, systern Emma Josefina var ogift när hon dog men kan ju ha ättlingar ändå.
 
http://www.riksarkivet.se/bestall-uppgifter-ur-arkiven.aspx
 
Lagerbäck, Bernhard Vilhelm
Gränby
Död 20/9 1918.
Kyrkobokförd i Vaksala (Uppsala län, Uppland).
Född 17/5 1864 i Ekerö (Stockholms län, Uppland).
Gift man (29/11 1908).
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Vaksala, Uppsala kn (Uppsala län, Uppland)
Födelseförsamling i källan:
Ekerö (Stockholms län)
Källor: DB, FS
 
Lagerbäck, Emma Josefina
Stureg 22
Död 12/2 1949.
Kyrkobokförd i Uppsala (Uppsala län, Uppland).
Född 22/12 1859 i Ekerö (Stockholms län, Uppland).
Ogift kvinna.
Motsvarande kyrkobokföringsförsamling(ar) 1/1 2010:
Uppsala domkyrkoförs, Uppsala kn (Uppsala län, Uppland)
Födelseförsamling i källan: Ekerö (Stockholms län)
Källor: AL, DB, PA
 
Mvh
Monica

2012-09-15, 18:28
Svar #15

Utloggad Helena Ahlström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2023-05-25, 22:23
    • Visa profil
Hej Monica!  
 
Tack för tipset om bouppteckningen efter Wilhelm Bernhard. Det är så irriterande med fader okänd! Min farmor behöll sitt flicknamn hela livet, trots att hon var gift med min farfar - även om jag inte hittat deras vigseldatum eller -församling ännu.    
 
Trädgårdsmästaren flyttade ett år senare till Djurgården i Stockholm. Eventuellt har han ställt upp som far mot betalning - det förekom ju när exempelvis godsherren var den verklige fadern. Senare hittade jag honom med fru och barn i folkbokföringen, men 1910 var det försvunna i den svenska folkbokföringen. Kanske emigrerade familjen till Amerika?  Med anledning av alla dopvittnen misstänker jag att någon inom ägarfamiljen på Kaggeholm var far till tre av barnen.  
 
Mvh  
Helna

2012-11-21, 17:16
Svar #16

Utloggad Ulf Näsman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2013-11-19, 19:11
    • Visa profil
Maria Strelskovskaya Lagerbäck f Ryssland /Kiev?) 18950608. Gift med Nils Viktorinus Lagerbäck f 18871104 i Eskilstuna. Är det någon som vet något om hennes tidigare förhållanden.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna