ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lallerius  (läst 1170 gånger)

2012-10-14, 09:20
läst 1170 gånger

Utloggad Kjell Lindbratt

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-01-03, 18:57
    • Visa profil
I skriften Krigsfångarna på Visingsö skriven av kyrkoherden Alarik Svensson nämns köpmannen Lallerius i Jönköping som inblandad i leveranser till fångarna på Visingsborg fram till 1718. Anan i min släktforskning heter Magnus Israel Lallerius född i Svarttorp (F) 1736 och senare lantmätare i Visby. Finns det någon som vet något om köpmannen i Jönköping?

2017-12-08, 12:55
Svar #1

Utloggad Bertil Turesson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 17:33
    • Visa profil
Den refererade "Köpmannen Lallerius i Jönköping" kan möjligen vara min ana Petter Lallerius (1691-1729). Jag förmodar att han är bror till khe Arvid Lallerius, Svarttorp, som i sin tur är far till din ana Magnus Israel Lallerius.


Petter Lallerius var gift (1715) med Margaretha Röding. Efter makens död 1729 skrev hon ett (bevarat) brev till Kungl Majt för att söka skydd från makens kreditorer för den hennes fasta egendom som hon fört in i boet som arvegods. Makens affärer tycks av brevet att döma inte varit lysande.


Jag har länge trott att det varit förbehållet prästerskapet att latinisera sina namn, exempelvis Arvidus Lallerius. Men det tycks också varit tradition för eleverna vid Jönköpings Trivialskola. Det förklarar i så fall hur handelsmannen Petter Lallerius kan ha latiniserat sitt namn. I dödsnotisen skrivs han t ex "Petterus Lallerus".

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna