ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Malmström Hilding  (läst 545 gånger)

2000-11-24, 10:47
läst 545 gånger

Gunilla Malmström

Han är född 1914-04-17 i Eskelhem. Han mor hette Jennyy Malmström f. 1895-02-08 på Sigvards, Eskelhem, död 1929-01-08. Hon gifte sig 1916 med Gårdman f. 1885.
Någon som vet vem Hilding Malmströms far var??

2000-11-24, 13:10
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Kan inte besvara frågan, men 1856-08-08 fick arbetskarlen Nils Malmström och Anna Gustava Westerberg på Sigvards i Eskelhem sonen Johan August.

2000-11-24, 15:15
Svar #2

Gunilla Malmström

Hej Olle!
Tack för svaret, men jag förstår att det kan vara svårt att hitta Hilding Malmströms far då det står okänd i kyrkboken. Vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga och om man kan hitta uppgiften eller om det tar slut där.
Mvh
Gunilla Malmström

2002-09-09, 19:44
Svar #3

Kjell Gårdman

Gunilla Malmström!
 
Jenny Gårdman f. Malmström var min farmor. Jag har precis som Du frågat vem som var far till Hilding och jag har också frågat mina åldriga fastrar. Sanningen är nog den att det inte var många förutom Jenny Malmström som visste vem barnafadern var. Det vi vet var att hon arbetade som piga på en gård när olyckan skedde.F.ö. som för så många andra. Det troliga är väl att det inte passade sig att avslöja fadern. Så sent som 1962 blev ju utomäktenskapliga barn också barn. För en god skildring av livet på Gotland och i Stockholm under 1900-talets förra hälft läs Harry Ahlbergs böcker På Bondkärran, Theresa och männen samt Kungen kör förbi. Persongalleriets förlagor är just Jenny Malmström, hennes föräldrar och bland andra även Hilding Malmström. Harry Ahlbergs mor var f.ö. en syster till Jenny Malmström och således är Ahlberg själv en kusin till Din efterfrågade Hilding Malmström. Fast detta är förstås redan bekant.
 
Hälsningar
Kjell Gårdman

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna