ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lepin / Leppin  (läst 3949 gånger)

2010-10-31, 20:42
läst 3949 gånger

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Detta inlägg och följande diskussion flyttades 2010-11-07 från Blekinge - Ramdala. Mvh Anders Berg, Moderator Släkter
 
Min ane Daniel Lepin boede i Ramdala församling fra i hvert fald 1683 til sin død i 1709.
Flere gange er angivet, at han boede i Lillegierde/Lillegärde.
Hvor i församlingen ligger/lå denne lokalitet? Var det et torp, en gård eller en mindre by? Var han ejer af denne ejendom?
 
På forhånd tak,
 
Jacob

2010-11-01, 01:07
Svar #1

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Jacob!
När jag för ca 20 år sedan forskade mycket i Ramdalas 1600-talshistoria stötte jag på familjen Lepin. De fanns i Kristianopel också, vill jag minnas.
 
Lillagärde är så vitt jag förstått den stora gård som i nutid kallas Ramdala gård och som ägs av familjen Thorsell. Gården ligger norr om och intill stora genomfartsvägen, E 22.
 
Som du kanske vet gifte han sig den 1/3 1682 med Elsa Jacobsdotter. Hans syster (?) Annika gifte sig 2/5 samma år med Måns Br...son (har inte kunnat tyda efternamnet).
Daniels och Elsas dotter Inger döptes 3:e Påskedag 1683.
1686 dog ett av deras barn, begravdes 4:e onsdag i Fastan. Daniel tituleras Marin Sl:.
1691 Sanct Hans dag döptes Daniel Lepins son i Lillagierde, kallades David. Bokhållare Johan Bers hustru på Carls Crona bar honom.
1694, Domi: Oculi döptes Daniel Lepins dotter i Lillegierde, kallades Anna Catrina. Casper Dyrings hustru i Lyckeby bar henne.
Har även en anteckning om Daniel Lepins hustru 1694, ca 9 Trin. - dog hon kanske, annars hade hon väl inte blivit nämnd...
Sedan har jag ingen anteckning om honom förrän 1708. Då var han den 21/1 en av tre faddrar till ett oäkta barn som döptes! Kanske var det hans dotter Inger som var mamma till det barnet. Hon gifter sig ca 1ma post Trin. med Per Yiersson i Fabbemåla och denne verkar sedan ta över gården Lillagärde.
Våren 1709 blir Daniel Lepin i alla fall morfar. ...confirmerades Pär Yierssons barns dop i Lillagierde kallat Jacob. Befallningsmannen Måns Lychous hustru i Lyckeby bar barnet. Faddrar dertill: Jacob Danielsson i Vallby, Ländsman Bengt Dahlberg, Jon Mårtens i Ramdala, Swän Jonsson i Torrumby (Tornby?). Qvinfolksfaddrar: Jungfru Agneta Dyring, Pigan Maria i Fabbemåla, Jon Skogers hustru i Vinberga, Swän Yierssons hustru i Fabbemåla.
Sorgligt nog så dör ju Daniel Lepin kort därefter och begravs den 28 maj.
 
Ja, det var vad jag kunde vaska fram ur mina kladdiga gamla anteckningar - hoppas det kunde tillföra något till din forskning!
 
M v h
Eva M K

2010-11-01, 23:14
Svar #2

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Eva,
 
Mange tak for dit svar! Det er spændende med nye oplysninger - særligt interessant, at Lillagärde var en stor gård. Hvis Daniel Lepin ejede den, så kan jeg måske finde flere oplysninger derigennem...
 
Jeg har tidligere set Daniel Lepins vielse i 1682 samt hans sandsynlige søsters vielse samme år - hvor jeg tolker navene som: Mans Bredesön og Annike Leppins.
 
Som jeg læser kirkebogen, så bliver datteren Anna Catrina (min ane) døbt Dom. Oculi 1694, og 10. søndag efter Trinitatis samme år står ved en anden dåb Daniel Lepins hustru i lillegierde bar honom. Men du har ret - desværre nævnes kvinderne ikke så ofte i kirkebogen. Bl.a. har jeg ikke fundet Anna Catrinas mors (Elsa Jacobsdotter?) begravelse.
 
Begravelsen i Ramdala 4. onsdag i fasten 1686 tolker jeg således: Marin Sl: Daniel lepins, dvs. Marin enke efter Daniel lepin. Der må altså have været en anden Daniel Lepin også. Jeg har læst i Lunds Stifts Herdaminne, at der i Kristianopel (som du nævner) boede en Daniel Lepin gift med Maren, så jeg tænker, at det kunne være dette ægtepar, der er tale om. Måske hed faren til min Daniel Lepin også Daniel Lepin...
 
Igen mange tak for din hjælp!
 
Hvis der er andre der kender til Lillagärde eller Lepin-slægten, så er jeg naturligvis stadig interesseret.
 
VH Jacob

2010-11-01, 23:38
Svar #3

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej igen Jacob!
 
Du har en annan tolkning - som kanske är helt rätt! - av passagen Marin Sl: Daniel Lepin. Jag har nämligen tolkat det som en yrkestitel som Daniel hade med marin anknytning, d v s att han hade någon sjömilitär titel.  
Jag skulle tro att det finns många här på Anbytarforum som vet mer om detta och även om Lillagärde.
Jag kom också att tänka på att jag då, för 20 år sedan, såg en släktförbindelse mellan den förnämste faddern Jacob Danielsson i Vallby, en riktig pamp i bygden, och familjen Lepin, men just nu minns jag inte hur det hängde ihop.
 
Lycka till!
Eva

2010-11-02, 10:19
Svar #4

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Hej Jacob och Eva!
Jag härstammar också från Anna Catharina. När jag började min forskning för 20 år sedan fick jag en utredning som min mors kusin gjort men den saknade helt källhänvisningar. Allt har varit korrekt men jag har inte hittat Daniel Lepin i Ramdala. Fadern som också hette Daniel,ska ha varit borgmästare i Kristianopel och haft två söner Hans och Daniel. Jag har hittat Anna Catharinas vigsel 1714-03-30 i Lyckeby med Nils Bengtsson Klint, Kronolänsman i Tving, och har en hyfsad kontroll över barnbarnen till Anna eftersom jag härstammar från två av flickona Klint.  
Jacob! Jag skulle gärna vilja veta hur du kommer in i släkten.
Eva A
 
(Meddelandet ändrat av Evaa 2010-11-02 11:03)

2010-11-03, 01:59
Svar #5

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Eva og Eva - og tak (igen) for jeres svar!
 
Eva M K, hvor interessant at vi har hver vores tolkning af Marin Sl: Daniel Lepins. Delvist skyldes det nok sprog. Jeg havde i hvert fald slet ikke tænkt på, at Marin kunne hænge sammen med marinen, hvilket naturligvis er en mulighed, men var helt fokuseret på, at Maren dengang var et typisk kvindenavn i Danmark. (Ligesom Karen, der svarer til Karin i Sverige.) Tilsvarende ville Sl: i en dansk kirkebog fra den periode oftest betyde salig, altså afdød.
Det er spændende, at der også skulle være en kobling til Jacob Danielsson i Vallby. Den har jeg ikke fundet, men jeg har selv overvejet det pga. navnet...  
 
Eva A, herligt at finde en fjern slægtning! Min forbindelse er følgende: Anna Catrina Lepin, datter Elsa Chatrina Klint (1726-1776) i Alnaryd, datter Caisa Olsdotter (1764-1828) i Alnaryd, datter Elsa Bengtsdotter (1792-1831) i Bråstorp, søn Johan Gerdtsson (1818-1903) i Gröngölsmåla/Östra Rödeby, datter Maria Johansdotter (1841-1911) i Möljeryd/Bredåkra/Danmark, søn Enar Carlsson Gren (1872-1949), søn Helge Charles Antonio Karlsson Gren (1913-1993), som var min farfar. Jeg har selvfølgelig flere informationer end dette, som jeg gerne deler, hvis nogen er interesseret. Jeg ville gerne høre mere om Anna Catrinas familie - og gerne også om Niels Klints baggrund, hvis du kender til den.
 
Selv har jeg ikke fundet andre primære kilder om Daniel Lepin i Ramdala end, hvad der står i kirkebogen. Som nævnt har jeg læst i Lunds Stifts Herdaminne, hvilket giver anledning til disse teorier om familie til Anna Catrina Lepin: Farfar Daniel Lepin i Kristianopel, farbror Hans Lepin i Kristianopel, faster Annika Lepin i Lyckeby, morfar Jacob Hansen Dronninggaard i Ramdala, mormor Annika Hansdatter i Ramdala/Kristianopel (gift 2. gang med Hans Lepin).
 
Yderligere har jeg på dette link http://www.bossebus.eu/Html6/000/0005/800.htmhttp://www.bossebus.eu/Html6/000/0005/800.htm læst: Deras dotter Inger Mortensdatter blev gift med Daniel Leppin, borgare i Kristianopel, som d.20 sept. 1644 i Rådhusrätten ger avkall för sin hustrus Inger Mortensdatters arv, og denne Inger Mortensdatter er datter af Morten Hansen og Else i Kristianstad(?) og barnebarn af Hans Reiff i Vä og Inger Pedersdatter i Vä/Kristianstad (mere information om Ingers familie på siden). Hvilke børn Daniel Lepin i Kristianopel fik med den første hustru Inger og med den anden hustru Maren har jeg ikke gennemskuet...
 
Som det fremgår, så har jeg ret begrænset verificeret viden om Anna Catrina Lepins familie, men en del teorier som jeg har brug for hjælp med!
 
VH Jacob

2010-11-03, 15:34
Svar #6

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Jacob, Jag har skickat dig ett privat mail med bilagor.  
Jag var på Riksarkivet i Arninge idag för att se om jag kunde hitta något mer i Herdaminnet men de hade inte Blekingedelen. Jag kollade däremot Sv Adelns Ättatavlor. Ingrid Lepin, f 16760718 i Kristianopel, d 17291010 i Kalmar, är dotter till kh i Kristianopel Hans Lepin o hh Anna Hansdotter Birkopp. Hon gifte sig med Gustaf von Psilander.
Som kuriosum var jag för 15 år sedan på släktresa i Blekinge med några Wickenbergare från Göteborg och South Carolina. Vi sov över på Gröngölsmåla som då hade B&B.
EvaA
 
(Meddelandet ändrat av Evaa 2010-11-03 15:35)

2010-11-03, 22:29
Svar #7

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Mange tak for din mail, Eva! Jeg svarer på den separat, når jeg får set nærmere på den.
 
Ingrid Lepins historie lyder spændende. Jeg har nogle afskrifter fra Herdaminnet, så det prøver jeg at sende dig. Dér er Gustaf von Psilander også nævnt, men jeg har ikke set mere på det. Hans Lepins hustru er i Herdaminnet benævnt Annika Hansdotter (altså ikke som Anna Hansdotter Birkopp). Det er interessant, at hendes første mands, Jacob Hansen Dronninggaards, efterfølger hedder Peder Hansen Birkop og svar Annika Lepins første mand.
 
Hvis teorien om, at Annika, Hans og Daniel Lepin var børn af Daniel Lepin i Kristianopel, så er det nok mest sandsynligt, at det var i første ægteskab med Inger Mortensdatter (og ikke med Maren i andet ægteskab). Ifølge Herdaminnet og Ramdala kirkebog har alle tre nemlig en datter ved navn Ingrid/Inger, men ingen tilsyneladende ved navn Maren.
 
Pudsigt sammentræf, at du har overnattet på Grönjölsmåla! Da mine aner Maria Johansdotter og Carl Carlsson Gren blev gift boede faktisk både hendes forældre og hans far på Gröngölsmåla. Carl var født dér, så hans mor havde ligeledes boet der tidligere.  
 
VH Jacob

2010-11-03, 23:53
Svar #8

Utloggad Eva Mårtensson Kangeman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2024-02-06, 19:24
    • Visa profil
Hej Eva och Jacob!
 
Vill bara berätta att jag har tillbringat mycket tid på Gröngölsmåla, både under min uppväxt och senare i livet. Det danska paret (Frederik Laub och Ellen, f. la Cour), som på 30-talet köpte gården var goda vänner till mina föräldrar. Vad världen är full av sammanträffanden!
 
Eva! Du nämner inte vad du har för teori om ordet Marin ska tolkas som kvinnonamnet Maren eller marin = sjömilitär. Jag har aldrig stött på Marin som kvinnonamn varken då eller senare. Jag håller absolut med om att Sl: i regel bör tolkas salig.
 
Namnet Psilander som nämns har ju stark sjömilitär anknytning. Runt sekelskiftet 1700 var det inte alls ovanligt att höga sjömilitärer köpte större gårdar på landsbygden utanför det nyanlagda Karlskrona, flottans huvudstation. Om ni har möjlighet, tycker jag att det kunde vara värt en chans att kolla med Krigsarkivet om de kan hjälpa er att spåra någon Sjölöjtnant (!) med namnet Lepin!
 
Hälsningar till er båda!
Eva M K

2010-11-04, 09:29
Svar #9

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Vi kanske ska be anbytarvärden flytta dessa inlägg till Släktnamn Lepin/Leppin. I går hittade jag Annika/Anna Lepins dödsnotis i Lyckeby  
 
Födde Död 1716 18 post Trin. Befallningsmannen Lychows hustru Anna Leppin 69 år. GID 1766.18.101700.
 
Av Jacobs avskrifter från Lunds Herdaminne (tack för det)framgår att Annikas andre man Måns Bradason senare kallar sig Lychow
 
Ramdala och Jämjö, kyrkoherdar
 
7. Peder Hansen Birkop (lat Petrus Johannis Bircopius) 1674-1679
     -=
G m Annika Danielsdotter Lepin, trol dotter till borgmästaren Daniel Leppin i Kristianopel, i hennes 1:a gifte. Hade tillsammans barnen Hans, Samuel, Jacob (dpt i Ramdala 1676 5/2), Daniel och Ingrid. Dottern g m 1) kh Rasmus Larsson (se Lyckeby, kh 9), 2) N N, 3) stadsfiskalen Anders Pier i Karlskrona. - Annika Danielsdotter Leppin omgift 1682 m herlige och vällärde Måns Bradason, kronobefallningsman i Lyckeby, som senare skrev sig Lyckow.
 
EVa M K Jag tror att hon heter Maren/Malin och att Jacobs tolkning är riktig.
Psilandersläkten var riktiga höjdare militärt sätt flera bröder blev adlande för sina framgångar vilket förutom av Ättatavlorna framgår av Jacobs länk ovan.

2010-11-05, 21:49
Svar #10

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Eva og Eva!
 
Hvor sjovt, at du, Eva M K, også har tilknytning til Grönjölsmåla! Jeg kunne også godt tænke mig at besøge Grönjölsmåla og andre lokaliteter i Blekinge en dag. For nogle år siden var jeg i Karlskrona, Ronneby og Tving. Men det var med tog og bus, så det var ikke så let at komme helt til Grönjölsmåla uden bil...
 
Eva A, det lyder som en god idé, at tråden flyttes til Lepin/Leppin. Diskussionen har jo bevæget sig lidt bort fra bare at handle om Lillagärde.
 
Jeg har flere gange tænkt over, om Annika og Anna kan betragtes som helt synonyme navne. Af ovenstående ser det ud som om, at det kan man godt?
 
VH Jacob

2010-11-05, 22:04
Svar #11

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej igen,
 
Lidt tanker omkring Else Jacobsdotters familie... Ifølge Herdaminnet kunne forældrene til den Else Jacobsdotter, der i 1682 gifter sig med Daniel Lepin, være præsten i Ramdala Jacob Hansen Dronninggaard og hans hustru Annika Hansdotter. Annika giftede sig efterfølgende med Hans Lepin. Som Eva skriver, så angiver Svenska Adelns Ättatavlor, at Hans Lepins hustru hed Anna Hansdotter Birkop. Jacob Hansen Dronninggaards efterfølger som præst var Peder Hansen Birkop, altså måske en bror til Anna/Annika? Herdaminnet angiver, at Peder Hansen Birkop sandsynligvis er fra Blekinge eller Skåne. Hans studerede først på Københavns Universitet og siden på Lunds Universitet.
 
Jeg har af nysgerrighed googlet forskellige kombinationer med navnet Birkop. Det giver resultatet, at præsten i Brøndbyvester sogn (nu del af Stor-København) i 1629-52 hed Hans Madsen Birkop. Yderligere var Mads Sørensen Kolding/Birkop, rektor i Roskilde, 1617 præst til Skt. Jørgens og Skt. !bs  
sogne ved Roskilde. Kunne der mon være tale om far og farfar til Anna/Annika og Peder?
 
VH Jacob

2010-11-08, 10:36
Svar #12

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Hej
Nu har vi fått diskussionen under Lepin. Jag hoppas att flera kan lämna bidrag.  
Släkten Lykow/Lychow som ju är ingift i Lepinsläkten har ju Harry Lindholm skrivit om i Släkt och hävd 1998 tror jag. Jag ska kontrollera om det finns ytterligare uppgifter där om Lepin.
Annika betyder ju Lilla Anna. Troligen kunde man använda namnet som det passade. Kristina Margareta blev ju Stina Greta om prästen tyckte det.  
Jacob. Det var ju intressant med Birkop - prästerna i Danmark. Har man motsvarande Herdaminnen i Danmark?

2010-11-08, 23:23
Svar #13

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Eva og andre,
 
Her i Danmark findes Wibergs Præstehistorie som det største samlede værk. Men det er slet ikke så detaljeret som det Herdaminne, som jeg har set for Lunds stift. Jeg tror også, at der findes mere detaljerede, men geografisk mindre dækkende bøger om præster, men jeg er faktisk ikke klar over det.
På denne hjemmeside findes Wibergs Præstehistorie tilgængelig: http://tom-stryhn.com/viberg/windex.php#B
 
Om Hans Madsen Birkop står under Brøndby følgende:
o. 10/6 el. 30/6 1629 Hans Madsen Birkop af St. Jørgens=I; St. Roesk. 21; Hør. Roesk. 24-25; see Etm.; [+ 3/5 1652 el. 53; Bloch (Roeskilde Domstole 2/35) kalder ham Søren el. Svend B.].
Om efterfølgeren står helt kortfattet, at han var gift med Hans Madsen Birkops datter Ane (men dette er ikke underbygget, og der er ingen kildehenvisninger). Dette gør det jo noget mindre sandsynligt, at Jacob Hansen Dronninggaards hustru Anne også var hans datter.
 
VH Jacob

2010-11-09, 12:12
Svar #14

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
Borgmästaren Daniel Leppins dotter Inger Lepin, f. o. 1661 (i Kristianopel), d. (bg. 24/10 1718) i Vallby, Ramdala.
Gift med
Jakob Danielsson, d. (bg. 21/2 1735) i Vallby, Ramdala.
Kanske son till kyrkoherden Daniel Jakobsson (och Maren/Maria) i Lösen.
 
Jakob Danielssons och Inger Lepins söner Daniel och Hans kallade sig Wallgren.
 
------------------------------------------------------------------------------
 
Peder Hansen Birkops och Annika Danielsdotter Leppins dotter Inger/Ingrid Persdotter Birkop var gift I med kyrkoherden och prosten Rasmus Larsson (d. 1692) i Lyckeby, II med länsmannen och kompaniskrivaren Hans Björkman (d. 1701) i Lyckeby och III med stads- och landsfiskalen Johan Philip ANDREAS de Pier/von Stein (o. 1670-1749) i Karlskrona och Lyckeby.
 
Inger Birkops bror Jakob Persson Birkop (1676-1738) var löjtnant.
 
-------------------------------------------------------------------------------
 
Harry Lindholms artikel i Släkt och hävd behandlar huvudsakligen släkten Lychovius från Lyckeby.

2010-11-10, 22:35
Svar #15

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Jörgen!
 
Det var jo interessant information. Det den første del må jo være den forbindelse mellem Daniel Lepin og Jakob Danielsson, som Eva nævnte tidligere...
 
VH Jacob

2010-11-17, 15:27
Svar #16

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Hej, igen!
 
I verket Sveriges kyrkor, Blekinge band 1:1 av William Anderson står i kapitlet om Avaskärs och Kristianopels kyrkor en del med anknytning till familjen Leppin:
 
* 1663 fanns ett svart altarkläde av flöjel, som welacht Daniel Leppin, foraerede förige aar. Enligt AHLSTRÖM (Carl Ahlström, kyrkoherde i Kristianopel 1801-1830 och författare till Christianopels historia och beskrifning, min anm.) voro å detta påfästade stora silverbokstäver, bildande inskriften: D. L.  F. M. H. D.  Anno 1662 (= Daniel Leppin och Fru Maren Hans- eller HenriksDotter, Leppins hustru). Bokstäverna nedsmältes 1757 till en primklocka och antependiet var försvunnet 1822 (AHLSTRÖM).
 
* En ljuskrona skänktes 1671 av borgmästaren Daniel Leppin och hans hustru Maren.  
 
* I kyrkans mittgång finns en gravsten, defekt, sannolikt stympad vid inläggningen av golvet, då de nya bänkarna uppsattes 1810. Inskrift: (D)ANIEL LEPPIN. Därunder bomärke.
 
* En annan gravsten i mittgången har följande inskription:
DANIEL LEPPIN
UND SINEN ERBEN
1655
HIR UNTER LIGET BEGRABEN
KAERIN DANIELSDOCHTER
ELSA DANIELSDOCHTER
ELSA DANIELSDOCHTER
MARGRETA DANIELSDOCHTER
 
I boken Svenskt stadslif under 1700-talet - tidsbilder från Karlskrona av samme författare (W. Anderson) nämns att bland de som 1684 vann burskap som borgare i Karlskrona fanns en Daniel Lepijn.
 
I Otto Bengtssons bok Kristianopel - en vandring genom seklerna nämns att vid 1672 års riksdag var borgerskapet åter framme med sina besvär genom stadens ombud vid riksdagen, borgmästaren Daniel Leppin. Rådmannen Daniel Leppin blev borgmästare i Kristianopel 1671 eller i början av år 1672, den siste i stadens historia.

2010-11-18, 08:52
Svar #17

Utloggad Eva Almqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2020-10-22, 18:11
    • Visa profil
Hej Jörgen!
Så trevligt att du hittat mer om Daniel Leppin. Jag förstår att jag måste läsa mer om Kristianopel och besöka kyrkan för att se gravstenarna. Tack för hänvisningarna
EvaA

2010-11-19, 01:04
Svar #18

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej Jörgen, alle,
 
Det er yderst interessant information, som du har fundet!
 
Ud fra disse oplysninger ser det ud til, at Daniel Leppin d. ældre
- hans hustru, Inger Mortensdatter, døde mellem 1655 og 1662, eftersom hun ikke er nævnt på gravstenen i 1655, og da Daniel i 1662 er gift med Maren. Hun døde sandsynligvis i Kristianopel, hvor han boede både før og efter.
- selv er død mellem 1672, hvor han var borgmester, og 1686, hvor jeg tolker, at hans enke Maren døde. Han døde sandsynligvis også i Kristianopel, idet det lyder som om, at han har en personlig gravsten dér.
- måske stammer fra Nordtyskland, da teksten på gravstenen fra 1655 lyder som plattysk?
 
Den Daniel Leppin som får borgerskab i Karlskrona i 1684, kan umiddelbart både være d. ældre og d. yngre. Men måske er det mest sandsynligt, at det er d. yngre? I hvert fald vil det være sent i livet for d. ældre, som jo i øvrigt ser ud til at dø i Kristianopel og ikke i Karlskrona. Daniel d. yngre får et barn i Ramdala i 1683 og det næste først i 1691, så det kan godt passe, at han har været i Karlskrona i mellemtiden. Mon nogen har adgang til primærkilden til oplysningerne om dette borgerskab? Vi kan jo håbe, at den giver yderligere information...
 
Tak for de nye oplysninger. Jeg må vist ligesom Eva forsøge at læse mere om Kristianopel, når lejligheden byder sig.
 
VH Jacob

2010-12-14, 10:13
Svar #19

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1531
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
I Ronneby stadsbok 1634-1640, renskriven och utgiven av Bengt Ankarloo på Historiska Media i Lund, omtalas i rådstuguprotokollen den 10 augusti och den 17 augusti 1635 en David Leppin (Dauid Leppijn/Leppynn) från L?beck. Han närvarade inte vid det första tillfället, men väl vid det andra. Det ser ut som att han var handelsman, eftersom det bl.a. sägs att han hade gods och hade sålt en tunna sill.

2010-12-15, 02:14
Svar #20

Utloggad Jacob Hejmdal Gren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 521
  • Senast inloggad: 2017-02-19, 23:23
    • Visa profil
Hej igen Jörgen!
 
Sikke et interessant fund! Daniel Leppin den yngre får i 1691 i Ramdala døbt en søn ved navn Dauid, så navnet optræder endda også i Leppin-slægten i Blekinge.
 
Det er jo meget nærliggende at tænke, at der er en slægtsforbindelse mellem disse. Aldersmæssigt passe din David nok bedst til at være en bror til Daniel Leppin den ældre. Mon de begge er fra L?beck?
 
Tak for denne oplysning.
 
VH Jacob

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna