ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lerka  (läst 715 gånger)

2012-12-23, 19:36
läst 715 gånger

Utloggad Curt Ahlberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2020-12-24, 20:40
    • Visa profil
Hej Alla.
 
Jag söker efter min farfars farfars farfars farfars ursprung.
Han var militär av obestämd grad och hette Per Olofsson Lerka enligt uppgift född 1720 i Husby-Oppunda.
Vet någon mera ?
God Jul
Mvh
Curt Ahlberg

2012-12-25, 08:55
Svar #1

Utloggad Camilla Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3135
  • Senast inloggad: 2016-05-28, 10:43
    • Visa profil
Curt,
varifrån har du fått uppgiften att han skulle vara född 1720 i Husby-Oppunda? Han var bosatt i Husby-Oppunda, ja, men mig veterligt uppges ingenstans att han också var född i församlingen. Han var indelt soldat vid Södermanlands regemente, född 1721 ca i Södermanland enligt generalmönsterrullan, och död 1777 28/12 i Husby-Oppunda. Under Släkter efterfrågas familjer med släktnamn. Vanliga soldatnamn som i Pers fall användes inte av barnen, varför soldater lämpligare efterfrågas i den församling de var verksamma.
 
Pers hustru, Kerstin Larsdotter, döptes 1720 2/2 i Nytorp, Husby-Oppunda och dog 1802 19/6 på fattighuset. Tyvärr är Pers eget ursprung svårutforskat. Av fadderförbindelserna framgår att han hade två syskon, systern Brita Olofsdotter, som 1753- 54 var piga i Bärbo by, Bärbo, samt brodern Olof Olofsson Thunström. Olof, som jag härstammar ifrån, var 1746- 88 soldat nr 513 vid Nyköpings kompani och Södermanlands regemente, bosatt vid Nytorp i Råby-Rönö (D). Han var född 1715/1722 (olika åldersuppgifter anges i hfl respektive generalmönsterrullor), samt dog 1798 29/1 i Dalslöt, Råby-Rönö. I sina tre giften fick han sammanlagt sju barn.
 
Syskonens mor bodde enligt en avkortningslängd för 1767 hos sonen Olof i Nytorp, Råby-Rönö. Hon uppgavs då vara tiggerska.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna