ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Leverin  (läst 3333 gånger)

2000-10-03, 20:54
läst 3333 gånger

mats sundström

.Söker födelseorter för:
- - - - - - - - - - - -
SOPHIA CHARL. LEVERIN.(1782,17 dec - 1862,19 sep)
.gm. 1806,14 okt (Sthm.?..eller VAR??)
Lars Ludv. Weser (1779,15 aug - 1831,7 feb)...
./auskult. Sthm.-- Kommers-rätt.-- rådman o delvis
borgmäst. i Sthm./
- - - - - - - - - - - -
.Makarna begravdes kyrkog. utom Norrtull, Sthm.
.......................
Svar mottages tacksamt.. ..mats..s.

2000-10-04, 00:25
Svar #1

Göran Johansson

Olof Jönsson Leverin, f. ca 1669, d. 6.5.1738 i Gillberga och begravd i Kimstads kyrka 18.5.1738. Frälseinspektor i Lövstad som troligen var den förste bäraren av släktnamnet Leverin - sannolikt bildat på gårdsnamnet Lövstad. Han var gift med Britta Christina Larsdotter Uhr,f. ca 1680, d. 9.3.1764 i Linköping och begravd 24.3. 1764 i Kimstad.
 
Kan det vara samma släkt? Känner inte till ev. samband men koppling till Östergötland för din Sophia Charlotta Leverin är ett grundtips. Det kan ju naturligtvis också finnas fler släkter med detta namn.

2000-10-04, 00:53
Svar #2

mats sundström

G.J.
De kopplingar till orter jag funnit är (tills vid.)
Torstuna o. Simtuna (Vstml), samt Kgl.Hufvudstaden.
Tackar foer upplysningen om fler släkter Leverin.!!
..Känner du kanske till dessa personer (=faddrar
i Stockholm? vid dessa årtal).:
- - - - - - - - -  
1807........fru Elisabet Maria Tobiaesson (f. LEV.)
1809..stud..Johan Daniel LEV...och
...mamsell..Ulrica LEV.
1818..handel.bokhåll. Abraham LEV.
- - - - - - - - -
Vanliga halsningar...mats..s.

2000-10-04, 12:52
Svar #3

Utloggad Sture Berg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2013-12-19, 17:22
    • Visa profil
Hej Mats och Göran!
Min morfar hette Carl Leverin och härstammade från korpralen, senare frälsebonden, Sven Leverin, född 1755 i Kongsled, Levene (P).  
Sven var son till torparen Nils Bengtsson i Stengrinden, Levene. I Svens fall kommer soldatnamnet Leverin av hemförsamlingen Levene.
Med vänliga hälsningar
Sture Berg

2000-10-04, 13:42
Svar #4

mats sundström

Hej Sture o. Goran!
Tack f visat intresse! Fann just ännu en liten LEVERIN-koppling till Vaestmanl. (o fam. J.A.Wall).i SEVALLA och MALMA i Vasteras stift.
Vanl. halsn...mats..s.

2000-10-04, 18:28
Svar #5

Göran Johansson

Hej
Då finns det mer än en släkt Leverin. Det finns en bouppteckning efter Olof Leverin i Kimstad upprättad 1738-05-06 (Memmings härad i Östergötland). Vid bouppteckningen var förutom hustrun också mågar och barn närvarande. Har inga uppgifter om eventuella söners namn. En dotter var troligen Sophia Leverin gift i Kimstad 1731-11-30 med Linköpingshandlanden Anders Almqvist. Mats, din Sofia Charlotta Leverin skulle ju möjligen kunna vara en brorsdotter till henne mht att de båda bar namnet Sofia. Har du tur så kanske du finner någon hjälpsam Linköpingsforskare som vet mer?

2000-10-11, 10:31
Svar #6

Bengt Liliequist (Lqt)

Släkten Leverin skrevs ofta som Levren eller Leveren men även Lefren förkommer. Så hade Bengt Levren (Leveren,Leweren) f. 1759 i Levene av Nils Benctson och Brita Abrahamsdotter en äldre broder, den ovan nämnde korpralen Sven f. 1755.
Mitt intresse är knutet till Bengt Levren, köpman i Borås och gift med Hindrica Christina Themptander från Borås, vars dotter Brita Levren var gift med kyrkoherden Anders Skårman i Undenäs och eventuell släktskap med Lars Olofsson Levr?n enligt uppgift född i Levene 1722 och sedermera professor i Åbo och pastor i Nådendal.
Mvh. Bengt Liliequist

2001-03-16, 19:11
Svar #7

Gerd Möllefors

Und.teckn född Leverin (eller Lewerin) med ursprung i Levene vill sända följande funderingar:
Den första med namnet L, har jag alltid fått höra, kommer från två soldater  som bytte namn under Pommerska kriget och därför kan man inte följa namnet L längre bak an till ... Den andre soldaten hette Wass eller ngt sådant. Passar detta in på ngt så varsågod. Ska man tro på detta så kommer inte namnet från ngn gård eller dyl.
Det jag tycker är kul är att namnet Charlotta förekommer tidigt och har alltid  betraktats som 'släktnamn' hos Lewerins, men en viss förvirring råder-håll med om det
Hälsningar Gerd Möllefors f Leverin

2001-03-22, 23:34
Svar #8

Gerd Möllefors

Tack S Berg för dina uppgifter om Leverinarna. Det bringade reda i det förflutna. Själv är jag en ättling av Benjamin Leverin vars ättlingar jag nu ska bringa reda i. Jag har god uppfattning om den grenen men ska efterhöra om någon släktforskar där.
Tack Tack
Gerd Möllefors f Leverin

2003-05-09, 12:38
Svar #9

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Av annette Hölen -fredag den 9 maj 2003 kl.12.35:Söker föräldrar till min ffm Elisabeth Leverin född 20 november 1861. Hälsningar Annette Hölen.

2003-05-09, 13:23
Svar #10

Sara Karlsson

Hej Annette!
 
Vet du var din ffm föddes? Make? Barn? Eventuella syskon? Alla detaljer är viktiga.
 
Mvh
Sara

2003-05-10, 00:02
Svar #11

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Hej Sara! Min ffm Elisabeth Leverin gifte sig 27/10 1889 med Robert Julius Söderberg född 5/6 1861. Elisabeth föddes i Kedum Sk.fs.  Barn till henne var min farfar Carl Erik Gösta född17/1 1898 d.1966 d. Svea Elisabeth 1/10 1889 s.Robert f.9/10 1893. Jag undrar vilken gren av Leverinarna hon kommer ifrån, allt är av intresse.  En Paulina Leverin är nämnd som fadder till min farfar. Mvh Annette.

2003-05-12, 06:34
Svar #12

Utloggad Sture Berg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 131
  • Senast inloggad: 2013-12-19, 17:22
    • Visa profil
Hej Annette!
Vid sökning på gula sidorna finner jag 48 Leverin/Lewerin. De flesta av dessa härstammar från Bengt Pettersson Leverin, vars ättlingar jag kartlagt med hjälp av släktingar på de linjer som hans barn representerar. Någon Elisabeth eller Paulina som passar med dina uppgifter har jag inte hittat.  
Enligt uppgifter som jag ännu inte kontrollerat hade Bengt en broder, Tinus, som också hade släktnamnet Leverin. En del av Leverinarna skall härstamma från honom. Tinus var inte med bland de barn som flyttade med fadern Sven från Levene till Hyringa 1840.
Jag delar gärna med mig av de uppgifter jag har om Bengts ättlingar.
Mvh
Sture Berg

2003-05-12, 10:48
Svar #13

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Hej Sture!  Tack, tack jag blev överväldigad av all denna information generöst av dig att dela med dig  nu ska jag fortsätta att leta på Gbg:s landsarkiv då jag bor i Sävedalen. MVH Annette.

2004-06-06, 08:11
Svar #14

Jan Levern

Hej på er, jag ser med växande intresse att ni nämner Leveren från Levene i er diskussion. Min Farfarsfar bodde i Levene i under slutet av 1800- talet och bytte vid den tiden efternamn från Andersson till Lever?n. Av dessa Lever?n har vissa stannat kvar i trakten, jag själv tex, en annan gren finns i Partille utanför Göteborg, ytterligare en gren finns uppåt Stockholmstrakten. Jag har lite forskning publicerad på min webplats som finns på http://www.leveren.net.

2004-09-02, 13:54
Svar #15

Göran Johansson

Magnus Leverin var fadder 1708-07-12 när Anders Larsson i Lundby, Kullerstad sn döpte sin son Lars. Övriga faddrar var: Befallningsmannen på Löfstad Oluf Jonsson, Oluf Wennberg, Gillius ?, organisten Johan Boman, pastorns hustru Brita Tolleria, hustru An.. (Löf).
 
Finns det någon som känner till mer om Magnus Leverin? Han var troligen bror till Olus Jonsson.

2005-11-27, 22:34
Svar #16

liliana gruia

Min morfar är Erik Wilhelm Levrén, född 1887-08-30, död 1976-09-01, (begravd på  Kvibergs kyrkogård, Göteborg).  
Morfar flyttade till Rumänien (med frun Gerda) någon gång på 1910-talet. Han arbetade som ingenjör för en tysk firma. De kom att stanna där till efter andra världskriget. De återvände  till Sverige, morfar  mellan 1944 - 1948 och mormor  mellan 1948 – 1949. Min mor är född i Rumänien och  stannade kvar där till 1976 då hon flyttade hit. Jag kom 1978.
 
Enl landsarkivet i Gbg. är morfar född i Örgryte men min mor berättade ngt. om Skaraborg. Levene socken?
 
När jag var här på besök på 60-talet minns jag att jag hälsade på morfars bror? kusin?. Nu vet jag inget om ngn.
Har ngn hört talas om morfar, om oss?

2005-11-28, 10:14
Svar #17

Lena Mossberg

Hej Liliana,
din morfar konstnären Erik Wilhelm Levr?n tillhör en släkt jag håller på med. Såg nyligen foto på honom o flera av hans tavlor. Erik är född i Örgryte men har anor från Skaraborg.
Hans hustru o barn har varit ett litet frågetecken,men nu kan vi nog hjälpa varandra vidare. Så välkommen till släkten Levr?n.
Mvh.Lena

2005-11-28, 21:29
Svar #18

marita.lewren

Hej Liliana
Jag heter Marita Lewr?n
Min farfar var bror med din morfar.
Du och jag är alltså sysslingar (tror jag)
Jag har aldrig hört att farbror Eric hade biologiska barn!!! Blir därför lite förvånad över ditt inlägg. Skriv gärna mer i inlägget.
Hälsningar Marita

2007-01-07, 07:34
Svar #19

Anders Arrhenius

Det finns en Margareta Leverin som är ifrån Mönsterås och gift med Nils Engström. Finns det någon som har mera informationer om henne? Är tacksam för all hjälp.
                                MVH
                               Anders

2007-01-08, 16:56
Svar #20

Iréne Rudwall

Bouppteckningar som finns  F 11 s 677, 1818 07 30 i Bötterums gård, Långemåla sn (se F 5 s 551) Efter lantbrukaren Nils Engström, död 18/4, efterlämnar hustrun Anna Margareta Buse och deras barn, Johan Eric Engström myndig, Helena Christina Engström 20 år, Gustava Engström 17 år och Anna Sofia Engström 15 år, vars förmyndare är bruksinspektoren Carl Höglander på Hornsö. Den avlidnes barn i förra giftet med Greta Leverin, kommissionslantmätaren Engström, regementsläkaren doktor Nils Engström, handlanden Carl Engström , Maria Johanna Engström gm kronolänsman J.P. Klingström, Margareta Engström gm kommissionslantmätaren Anders Johan Berg. Änkan biträddes av kommissarien D. Kjellman i Uvahult. Fastighet 1 mantal krsk Bötterum, är till hälften arvfallet och till hälften bördköpt av sekreteraren Johannes Engström, enligt avhandling av 10 juni 1794. 1 mantal krsk Brusemåla Böta utjord, Horvan kallad 1/8 krsk Graneby En kronoäng kallad Åkärret Fordran av bl.a. adjunkten P. Engström i Hammarby.   F 5 s 551, 1795 01 12 i Bötterums gästgivaregård, Långemåla sn (se F 11 s 677) Efter Greta Leverin, död 25/10 1794, efterlämnar mannen gästgivaren Nils Engström och barnen Sven Peter 12 år, Nils 10 år, Carl 4 1/2 år, Maria Johanna 9 år och Margareta 6 år. Fastigheter 1 helt krsk gästgiveri Bötterum, som Engström till hälften ärvt efter sin avlidne fader och den andra hälften inköpt av brodern sekreteraren Johannes Engström den 10/6 1794. 1 helt krsk Långemåla, Nedbygården kallad, är ärvt och bördköpt lika föregående hemman. En utjord i Böta, förvärvat enligt föregående. 1/8 krsk Graneby, förvärvat enligt föregående. En kronoäng Åkärret kallad. 3/8 krsk Staby, köpt av kofferdikapten Peter Engström, enligt avhandling 4/10 1790. Omtalas skeppsskrivaren Magnus Gräfling, trädgårdsmästaren Löngren, smeden Garp.   Alla barnen födda  i Långemåla: Sven Peter f. 17840109 Nils f. 17850308 Carl Magnus f. 17900221 Maria Johanna f. 17860910 Margareta f. 17880512  Mvh Iréne

2011-03-12, 22:21
Svar #21

Leif R. Blom

Mycket har kanske hänt sedan Göran Johansson avhandlade släkterna Leverin och Uhr här. För att söka Erich Bloms bakgrund, så har också jag hamnat här. Olof Jonsson kom alltså från gården i Le(f)versta och tog väl sitt släktnamn Leverin när han varit befallningsman på Löfstad slott något år. Han är nog mycket riktigt son till sexmannen Jon Månsson och Annika Olofsdotter och ser enligt mantalet för Leversta i Löts sn ut att ha äldre systern Lisbeta och yngre bröderna Nils, Måns och Johan. Olof gifter sig 1699 i Kullerstad med pigan Kerstin Larsdotter i Lundby. Enligt mantalet för Lundby 1695 arrenderas det av Lars och Kerstin och de har barnen Anders, Måns, Karin och Kerstin. 1697 avlider Lars i Lundby och nämns då som Månsson. Som nygifta bor Olof och Kerstin i Lundby och dottern Anna föds där den 10 nov. 1701 enl.födda Kullerstad. I mars 1702 noteras Olof som befallningsman på Löfstad och i september 1703 ser man befallningsman Olof Jonssons hu Kerstin som dopvittne. Båda då i Kimstad sn. Den 23 okt. 1706 får de dottern Heddevig Catharina och den 17 mars året därpå noteras att befallningsman Leverins dotter på Löfstad, 5 månader avlidit.  
I nov. 1707 gifter sig Anders Larson i Lundby, Olofs måg, med pigan Ingiäl från Norrköping, noterat i Kullerstad vigda och de får sonen Lars året därpå när Olof och hans bror Magnus (Måns) är dopvittnen.  
Den 1 jan 1711 döps Anders andra son Gillius och då är Olofs andra bror Johan från Lefwersta och Olofs hustru Kerstin Larsdotter från Löfsta dopvittnen i Kullerstad.
Den 22 feb. 1713 föds befallningsmannen Olof Leffwerins tredje dotter på Löfstad och döps till Agneta Sophia och då är brodern Mag. Magnus Leffwerin från Linköping dopvittne. Denne avlider 1723 i Linköping som Philos. Lektor i Gymnasiet i Linköping 49 år och 8 mån.
Redan 1718 kan man se Olofs dotter Anna som dopvittne och 1721 gifter hon sig med regementsskrivaren Erich Blom och de bosätter sig i Linköping där väl 9 av deras 10 födda barn döps. De flyttar i slutet av 1741 till Skäfve i Skärkind, där Erich avlider 1766. Han är regementsskrivare i 32 år vid Östgöta Kav. Reg.
1725 kan man se en dotter Hedvig Catharina (!) som dopvittne, när systern Annas första dotter Anna Christina föds(när och var Hedvig är född har jag inte funnit) och Hedvig gifter sig med stadsfältskären Johan Victor Sivertz den 19 okt. 1727.
Agneta Sophia är dopvittne redan 1728, när syster Annas son Gustavus döps och hon gifter sig alltså 1731 med handlanden Anders Almqvist, Linköping enligt ovan 4 okt. 2000.
Olofs hustru nämns nästan alltid som Kerstin, befallningsmans hustru och hon och även Olof förekommer ofta som dopvittnen. Någon gång som Larsdotter i Kullerstad, men aldrig som Uhr, mer än i någon mantalslängd.
Man kan också se en gästgivaränka Christina Uhr, som 1720 flyttar från Kimstad till Törnevalla.
Men inte lyckades jag finna Erich Bloms bakgrund, som tillträder sin tjänst 1720 från ingenstans?
Mvh Leif R.

2011-03-15, 21:39
Svar #22

Leif R. Blom

Magnus Leverin finner man i mantalet för Linköping under Prästerskapet och 1711 är han fortfarande ogift och skulle då enligt hans senare dödsnotis vara 37 år. 1712 är Magnus gift och skolrektor, vilket väl här betyder trivialskolan i Linköping. Den 27 juli 1715 föds Magnus, conrektor Magnus Leverins och hu Beata Melanders son. Den 20 december 1717 föds ännu en son, troligen för tidigt, gossen är svag och klen och döps av barnmorskan hu Carin Persdotter till Jonas och han avlider samma dag. Sex dagar senare avlider även modern Beata Melander i en ålder av 36 år och några månader. Alla uppgifter från Linköpings domkyrkoförsamling. Om Beata Melander är dotter till befallningsman Samuel Melander i Borg är väl osäkert. Har inte funnit någon vigselnotis.
Mvh Leif R.

2018-01-26, 09:15
Svar #23

Utloggad Andreas Engström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2023-06-21, 12:44
    • Visa profil
Jag har letat mig blå efter gästgivare Nils Engströms första hustru Margareta Leverins ursprung. Hittade precis igår lite ny information som jag inte sett någon annan posta så jag tänkte dela med mig i förhoppning att någon annan kan följa denna ledtråd hela vägen tillbaka..

Jag hittade nämligen deras vigselnotis i Inrikes tidningar, och där stod det att vigseln skett på "Björnö sätesgård vid Kalmar".


Full av förhoppning gick jag till husförhörslängderna för Åby socken och hittade mycket riktigt Greta Leverin. Hon är jungfru på Björnö hos överste Abraham Henrik Ulfklou och hans fru Eleonora Charlotta Grooth. Det framgår att hon är 19 år 1775 (så född ca 1756), det år som överstens familj flyttar in på Björnö och tar över efter överstens far major Ulfklou som just dött.

Åby (H) AI:1 (1771-1780) Bild 47 / sid 81 (AID: v24603.b47.s81, NAD: SE/VALA/00460)

Det verkar som om Greta kommer inflyttande med resten av hushållet, så frågan som måste lösas är var översten bodde innan 1775? Han gifte sig med hovjungfru Eleonora Charlotta Grooth 1765-02-11 i Stockholms Hovförsamling.

Hovförsamlingen (AB, A) CI:3 (1715-1766) Bild 226 / sid 443 (AID: v85363.b226.s443, NAD: SE/SSA/0007)

Men var höll paret hus däremellan och när anställde de Greta, och kan man möjligen ha tur och därigenom utröna hennes ursprung? Jag har letat efter henne i de flesta kända släkterna Leverin men hittils kammat noll.

Ett annat möjligt spår är den gamla kammarjungfrun Stina Becker som också bor med familjen. Hon var kammarjungfru hos Eleonora Grooth redan innan giftermålet (hittade dem i mantalslängden för Stockholm 1760). Hon är lite för gammal för att vara trolig som Gretas mor, men släkting kanske?

En lite underlig sak är att vigseln står angiven i tidningen att ha skett på Björnö, men den är inte noterad i Åby vigsellängd vad jag kan se.

-Andreas Engström (Greta var min mormors farfars farfars mor)

2019-03-31, 10:59
Svar #24

Utloggad Mikael Hjalmarsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: 2022-12-23, 22:45
    • Visa profil
Hej!

Mitt namn är Mikael Hjalmarsson.
Jag har en Bengt Pettersson Leverin (1813-1903) i mitt släktträd. Dock som ingift
Bengt är gift med Katarina Jonsdotter (1816-1903) som är bror till min direkte förfader Erik Jonsson (1805-1849).
Det måste alltså innebära att tidigare anfäder är gemensamma.

Mikael

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna