ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lidback  (läst 1066 gånger)

2007-02-11, 23:35
läst 1066 gånger

Anette Ferm

Hej!
 
Jag söker uppgifter om Paul Gustaf Lidback, Född på N Torggatan i Karlstad 21 mars 1778 och död 29 juli 1857. Paul stod som förebild till Farbror Eberhard i Selma Lagerlöfs ”Gösta Berlings saga.
 
Jag är intresserad av allt om honom om släktleden innan och efter. De jag speciellt är intresserade av är:
 
Hans dotter Paulina Juliana Lidback Född på fideikommisset Löfnäs i Karlstads landsförsamling den 16 augusti 1806 och död 11 februari 1880 i Lundby i Västergötland (Göteborg).  
 
Hans dotterdotter (paulinas dotter) Anna Christina Petersdotter Född på Slätten i Rödbo församling på Hisingen 25 juli 1837 och död 5 november 1895  
 
Är även intresserad av Paul Gustafs två syskon Anders och Inga. Jag vet absolut ingenting om dessa två och undrar vad det blev av dom. Anders lär ha varit född 1779 och Inga troligtvis 1776.
 
Är överhuvudtaget intresserad av allt om släkten lidback om någon nu sitter inne med infomation om den.
 
Tackar på förhand
 
Vänliga hälsningar
 
Anette

2007-04-17, 16:10
Svar #1

Linna Berntsson

Hej Anette.
Du har förmodligen redan fått en del svar på detta antar jag men här kommer lite ändå:
På nätet stötte jag på en artikel där det skrivs om Paulina Juliana. Sök på: http://www.genealogi.se/varmland/va/artikel2005-2.htm
Annars kanske du också känner till Birgitta Eneroths bok Kavaljeren Farbror Eberhard där det står en del om den Lidbackska släkten.  
 
Mvh, Linn?a.

2008-01-16, 21:56
Svar #2

Martin Lindström

Även om denna tråd är snart 1 år gammal tänkte jag bidra med det lilla jag har.
 
Jag härstammar från Cajsa Inga Lidback (f~1776 d1833-07-15) via hennes äktenskap med Landskamrer och Kronofogde Carl Fredrik Norrman (f~1766 d1819-08-24)
 
Dessa årtal har jag endast ifrån:
Kugelberg Postmästare i Sverige och Finland (1894), s82
 
Släktskapet med herr Norrman och Inga har jag dock bekräftat via deras dotter Catharina Elisabeths födelse:
Segerstad C:2, s13 (gid 521.33.88700 )
 
paret återfinns även här:
Segerstad AI:06, s61 (gid 521.18.77000 )
 
Jag vore ytterst intresserad av deras äldre led och närmsta släkt, och kommer givetvis att leta upp Birgitta Eneroths bok!
 
mvh
/Martin Lindström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna