ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lidbäck  (läst 1042 gånger)

2004-07-23, 19:04
läst 1042 gånger

Måns Andersson

Hej. en ana till mig Elsa Helena Lidbäck, har ställt till mycken huvudbry för mig. Hon var gift med Volontair Nils Ljungberg, och de levde mellan 1776- ca 1790 i Östra Risemåla, Madesjö församling Kalmar län. de hade två överlevande döttrar Anna Maria född i början av 1770-talet och Stina Lisa född 1777. jag har altså ingen aning om var familjen kommer ifrån eller var föräldrarna tar vägen efter 1790. Lidbäck förekommer inte någonstans i länet, inte heller i Kronobergs län, namnet är så pass ovanligt att det kanske kan härledas till andra delar av Sverige, Har någon annan forskare någon Lidbäck bland sina anor?

2004-08-10, 21:12
Svar #1

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Det fanns en tullförvaltare Axel Lidbeck i Karlskrona som hade minst åtta barn, varav fem söner. Sonen Anders Lidbeck var kontorsbetjänt i Stockholm och dog i november 1775 utomlands. I hans bouppteckning omnämns bl a fadern Axel, modern änkan Sara Hofling och syskonen;
1/ Nils Jakob, ingeniör
2/ Erik Axel, handelsman, Amsterdam
3/ Lars, handelsman, Norrköping
4/ Fredrika, g.m. g.m. Wollin, Lars, amiralitetskapten
5/ Sofia Dorotea
6/ Margareta Charlotta
7/ Johan Gustaf, handelsbetjänt, Amsterdam
 
Kanske kan denna släkt vara värd att följa upp

2004-12-25, 11:35
Svar #2

Birgitta Gidlund

Hej Staffan Bengtsson! Jag har en del om släkten Liedbeck /obs, stavningen/.Axel var son till rådman Nils Liedbeck i Jönköping.En del uppgifter ärvde jag av min mor, som har anor i den släkten. En hel del fann jag i Sv.biogr. lexikon.En del bodde i Trosa-trakten och en del i  Stockholm, bl. a. Alarik, som var vän och anställd hos Alfred Nobel.En intresssant släkt, men själv tillhör jag de enklare människorna.Hälsningar Birgitta Gidlund.

2005-01-19, 22:41
Svar #3

Staffan Elmgren

Hej Staffan och Birgitta!
Föreslår läsning av Svensk Släktkalender/Svenska Ättartal nr 4 (årgång 1888) sidorna 161-164 om släkten Liedbeck. Härstammar själv från Eva Charlotta (1715-81) gift Hofling, se fotnot 4 nederst på sidan 161.
Mvh, Staffan Elmgren

2005-01-20, 19:09
Svar #4

Ebba Ottosson

Hej Staffan Elmgren!
I min släktforskning har jag kommit fram till att min man liksom du härstammar från Eva Charlotta Liedbeck, kul eller hur!
Hälsningar  
Ebba Ottosson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna