ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Liebsson (Liebson)  (läst 1628 gånger)

2010-07-25, 12:54
läst 1628 gånger

Utloggad Kerstin Backman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-09-17, 11:36
    • Visa profil
I min släktforskning har jag kommit tillbaka till Hjulsjö, där en Per Liebson(Liebsson), med titeln barnalärare gifte sig med en Stina Jansdotter i november 1781. De slog sig ner på Öhn (ön) och fick en lång rad barn alla i Hjulsjö. Ön har fått namnet Liebssons ö (ligger i sjön Grängen).
 
Skriften är otydlig, men det verkar som om Per var född den 20 (29?) febr eler mars 1751.  
Jag har sökt i kyrkböckerna över födda både i Lunds stadsförsamling och i Lunds landsförsamling, men inte lyckats tolka något som har kunnat bekräfta att han föddes där. Skriften är mycket svårläslig, så jag kanske har missat något.
   Finns det någon som kan ge mig ett tips eller som knner till något om släkten? Tacksam för alla svar!

2010-07-25, 16:07
Svar #1

Utloggad Gudrun Åhrlin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 531
  • Senast inloggad: 2017-05-02, 23:18
    • Visa profil
Genline är så segt för mig idag, att jag inte kan leta där. Kanske Per är född i Lund, Ljusnarsberg.

2010-09-12, 13:03
Svar #2

Utloggad Kerstin Backman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2016-09-17, 11:36
    • Visa profil
Nej, det står i en kyrkbok att det är Lund, Skåne.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna