ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lignell  (läst 5279 gånger)

1999-08-07, 12:21
läst 5279 gånger

Utloggad Henrik Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2018-09-06, 10:24
    • Visa profil
Det finns troligen flera släkter Lignell/Liegnell. Den jag intresserar mig för nämns som vanligt inte i några källor eller register. Finns det någon som har anknytning till den och kan hjälpa till? Den äldste i denna släkt var handelsmannen Jacob Liegnell i Landskrona, född 1712, död i Helsingborg 1788. Barnens namn på Jacobs sida var bibliska; Jacob (född 1753), Isac (1755) och Abraham (1757). Sonen Nicolaus (1750) vet jag inte om han fick namn från faderns eller moderns sida, men övriga helt tydligt från modern. Kan Jacob, född 1712, ha varit son till en präst, t.ex. kyrkoherde Lignell i Tranemo?

1999-09-16, 22:21
Svar #1

Johannes Brixen

Vi har forsket meget i Lignell-familien - min kones slægt. Vi har fundet pastor Jakob Olofsson Lignell, født ca. 1690 i Tranemo, og gift med Martha Carolina Silfverswärd, født 1691.Han er søn af pastor Olof Larsen Lignelius, født ca. 1650 i Tranemo. Jakob fik 4 børn: Carl Georg, der var præst i Laholm, Olaus Laurentius, Jacob (født ca. 1723)og Jesper. Sønnen Carl Georg Lignell gifter sig også med en Silfverswärd, Fredrika Charlotta Silfverswärd.

1999-09-16, 22:54
Svar #2

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det finns/fanns en Lignell-släkt i Lingbo i nuvarande Ockelbo kommun (X), men i landskapet Hälsingland. Troligen har de fått sitt namn efter orten, Lingbo, liksom andra släkter därstädes (Lingman, Lingstrand, Lingvall etc). Troligen inte den släkt du söker. Har även sett namnet i Finland, likören Mesimarja tror jag tillverkas av en firma vid namn Lignell & Piispanen.

1999-09-18, 18:17
Svar #3

Utloggad Henrik Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2018-09-06, 10:24
    • Visa profil
Tack Johannes och Tord!
Det är inte omöjligt att den Jakob Lignell jag söker är den som föddes 1723 (ovan). Är det säkert att det inte fanns fler syskon? En jungfru Catharina Lignell var fadder i Landskrona 1748, en möjlig syster till min Jakob. När dog Jakob Olofsson Lignell? Var det före 1753 (då min Jakob fick en son med det namnet)? Bouppteckning? Finns det biografiska uppgifter om syskonen (Jakob, Olaus Laurentius och Jesper)?
Mvh

1999-09-30, 19:02
Svar #4

Johannes Brixen

Hej Henrik
Jakob Olofsson Lignell er født ca. 1690 i Tranemo, og døde 1752 i Laholm. Vedr. biografiske oplysninger, se C.W.Skarstedt: Göteborgs Stifts herdaminne ur kyrkan och skolan, side 535 om de fire børn: Carl Georg Lignell, født 14.5.1716 i Laholm, død 20.4.1773 i Laholm, Olaus Laurentius, født nov 1719, død 24.7.1742 i Laholm, Jacob, født ca. 1723 i Laholm, og Jesper Fredrik Lignell, født 29.11.1729 i Tranemo og død 20.4.1778 i Kalv. Sidstnævnte er som præst omtalt i Skarstedts bog s. 473.Håber du så kan komme videre.

2000-12-15, 10:55
Svar #5

Kurt Lignell

Ett inlägg i släkten Lignell.
I Finland finns en stor släkt Lignell som härstammar från namnet Lignelius. För nävarande finns ca 1000 namn i den släktutredning som pågår.
Men jag har hittat flera med namnet Lignell bl.a i Sverige men har svårt att para ihop dessa släkter. Jag är tacksam om någon som vet mera om släkten hör av sig.
 
MVH

2000-12-18, 21:14
Svar #6

Utloggad Henrik Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2018-09-06, 10:24
    • Visa profil
Jag har funderat så här: Min Jakob Lignell, född 1712, kan ha varit son till en präst, då han namngav sina barn med utpräglat bibliska namn. Sonen Jakob föddes 1753. Jakob Olofsson Lignelius i Laholm dog 1751 i augusti (Laholms dödbok). Det skulle stämma bra med den tidens namngivningsprinciper. En genomgång av kyrkböckerna för Tranemo, Ambjörnarp och Laholm, liksom mtl för Laholm, ger absolut inget belägg för en son Jakob, och inte för en dotter Katarina. Det förefaller inte heller som om min Jakob skulle vara son till Olof Larsson Lignelius övriga söner Lars och Johan. Inte heller verkar han komma från släkten i Dalsland, även om de var präster, men här har jag inte hunnit gå in på alla detaljer.
   Den förste sonens namn Niklas för ju tankarna till Finland. Det namnet finns inte i någon av de övriga Lignell-familjerna. En Nils Lignell, född 1744 var kyrkoherde i Finland enligt Elgenstierna. Han skulle kunna vara kusin till min Niklas.
   Hur kan man få kontakt med forskare i Finlands-släkten? Om någon av Er som lämnat inlägg vill veta mer om Tranemo-släkten har jag en del okända syskon och ett och annat årtal, som Elgenstierna och Skarstedt inte har med.
 
 
Vänl hälsn

2001-08-19, 05:23
Svar #7

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Lignell finns/fanns i Lingbo i södra Hälsingland (liksom även Lingman, Lingvall, Lingblom et cetera). Finns även i Finland. Likören Mesimarja görs av firman Lignell & Piispanen. Alltså, det finns nog mer än en släkt Lignell.

2001-08-19, 16:14
Svar #8

Ville Lignell

Jag är själv en av de finska Lignellar. Denna släkt har  
tydligen 3 olika grenar; det finns också flera andra  
med detsamma namn utan att man vet om de hör till  
samma släkt eller inte. Det finns nog en skillnad  
mellan Lignell och Lingman, Lingvall etc., dvs 'g'  
kommer före 'n' . I alla fall jag tror att alla Lignellar på  
något vis borde vara släktingar, för att namnet är  
mycket ovanligt. Kombinationen 'GN' i mitten av  
namnet kunde betyda att ursprungen inte är nordisk,  
för att de germanska språken inte brukar ha -gn, som  
de latinska språken. Kunde den vara från Mellersta /  
Östra Europa?

2001-08-19, 17:42
Svar #9

Jonas Kuschner (Jonas)

Eftersom svenskt namnskick starkt har påverkats av utländska former, t.ex. latinska och grekiska former i lärda namn eller genom import av tyska namnelement som -stedt eller -heim, kan man inte utifrån det enskilda namnet - åtminstone inte i detta fall - säga något om en släkts ursprung. Det är inte en fråga om etnicitet, utan om moden i namnskicket som har påverkats utifrån. Och just Lignell förefaller inte särskilt underligt. Det finns många svenska av samma typ: Rignell, Regnell, Egnell, Ignell, Agnell, Magnell (och säkert betydligt fler). I somliga fall kan det röra sig om en avkortning av en latinsk, lärd, namnform (Magnelius, Lignelius etc - jfr J. Brixens inlägg ovan). I andra fall kan det vara ett namn som har tagits under inflytande av den typen av avkortade latinska namnformer.
 
Ville, hur långt bakåt har du kommit i din forskning och varför vill du föra in en hypotes om ett utländskt ursprung? Om du inte i just ditt eget fall har särskilda skäl för ett sådant antagande - och några sådana har du ju inte redovisat - förefaller det ju vara ganska onödigt. Som du ju ser av de föregående inläggen finns ju åtskilliga svenska Lignellar belagda ända sedan 1600-talet. I åtminstone något fall är det ju avlett just ur ett lärt namn Lignelius, vilket ju till fullo förklarar vad du uppfattar som latinskt (-gn-), snarare än germanskt, i namnet.

2001-09-06, 20:59
Svar #10

Utloggad Henrik Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 68
  • Senast inloggad: 2018-09-06, 10:24
    • Visa profil
Lignell skrevs nästan uteslutande med ie, alltså Liegnell, på 1700-talet i de källor jag använt från västra och södra Sverige. Jacob som jag söker har jag hittat tidigast som handelsbetjänt i Lund i mitten på 1720-talet. Åldersuppgiften gör att han skulle kunna vara född så tidigt som 1709. Något mer i kyrkböcker och domböcker som skulle lösa hans ursprung har jag inte hittat, utan är nog tvungen att hoppas på någon som av en tillfällighet kanske hittar något om honom i någon annan stad som det är svårt att utifrån nu kända fakta tänka sig fram till.

2001-09-06, 21:17
Svar #11

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Ville, det är ju helt riktigt att Lignell stavas på ett annorlunda sätt än Lingman etc., men det beror ju på att enligt svenska stavningsregler skriver man aldrig ngn trots att det (i varje fall i Lingbo) uttalas lingnell. Kvar står även att namnet förekommer/har förekommit i Lingbo tillsammans med övriga nämnda Ling...-namn. Hur uttalas namnet i Finland? Utan ng-ljud, d v s som det stavas? Vore intressant att veta.

2001-09-06, 22:44
Svar #12

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
En släkt Lignell utgår ju från författaren och kyrkoherden i Karlstads stift Anders Lignell f 1787. Jag har för mig att jag någon gång läst att hans släktnamn kommer av latinets lignum dvs trä.
 
Till en annan släkt Lignell hör Carl Lignell f 1868 som var mannen bakom Jamtli i Östersund och som även fått ge namn till en gata i Östersund. Den tidigaste kända förfadern till denna släkt var Anders Johan Lignell f 1779, guldsmed i Sundsvall. Han lär ha kommit från Finland men jag tror inte att han har gått att återfinna i några källor där.

2002-11-12, 00:35
Svar #13

matte liegnell

hej henrik
jag heter Matte Liegnell
det är min mors flicknamn
hon kommer från skåne,jag har  
för mej att hon sa att det var ett
skrånamn skomakarskrået.
Jag kan ha helt fel-det kan ha gällt ett
annat släktnamn Ply
jag vet dock att jag heter Liegnell
och att namnet är från skåne

2004-05-20, 18:49
Svar #14

Per Lindn

Hej,
 
Har inget med Lignell att skaffa, men angående uttallet av Lignell i Finland, så uttalar nog finlandssvenskar det med ng. (Finskspråkiga uttalar ofta finlandssvenska namn som de stavas, men det är en annan femma).

2005-02-01, 16:07
Svar #15

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en gammal silversked, som gått i släkten. Den är märkt med A. Lignell, så jag antar att det är den guldsmed i Sundsvall som omtalats tidigare. Jag tror det står L3 på den, alltså 1817.
 
Är det någon som vet mer om denna guldsmed? När dog han? Verkade han bara i Sundsvall?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-02, 17:54
Svar #16

Joakim Bång

Hej Ann-Mari,
 
Det finns en bok som heter Svenskt silversmide: Guld- och silverstämplar 1520-1850 av Erik Andrén, Brynolf Hellner, Carl Hernmarck och Kersti Holmquist (Nordiska museets förlag 2001). Där hittar du säkert honom. Fast man bör alltid dubbelkolla personuppgifterna med kyrkböckerna (om det är möjligt), då de inte alltid är helt korrekta. Boken finns åtminstone på lite större bibliotek och går att köpa i bokhandeln (dyr!).
 
Såg din fråga om dubblering av inlägg och förstår ditt dilemma. Normalt skall man ju inte fråga om personuppgifter under Yrken, men man har nog störst chans att få svar av någon som har tillgång till boken om man frågar där.
 
Mvh
Joakim

2005-02-02, 20:42
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Joakim! Tack för boktipset! Kanske jag kan låna den på biblioteket.
 
Det här är ju inte någon an-fader till mig, som du kanske ser av frågan, utan mer ett allmänt intresse av den smed som gjort den snart 200-åriga skeden.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-02, 21:13
Svar #18

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Ann-Mari
 
Anders Johan Lignell gick i lära hos Anders Levon i Åbo 1797-1802. Han finns i Stockholm 1805 och i Sundsvall från 1806 fram till sin död 1824 28/12. Änkan Anna Brita Jabin stämplade fram till 1842. Allt enligt ovannämnda bok.
 
Står det inte A I Lignell på din sked? De stämplar som avbildas i Svenskt silversmide innehåller ett I (för Johan)

2005-02-02, 22:45
Svar #19

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Staffan!
 
Jo, det står A I Lignell på skeden. Tack för de uppgifterna!
Ann-Mari Bäckman

2005-06-29, 17:02
Svar #20

Nils Lignell

Hej ramlade in på denna sida av en ren tillfällighet.Har läst alla inlägg och det verkade intressant.Hur kommer det sig att Lignell är uppe för diskussion?

2005-06-29, 17:13
Svar #21

Nils Lignell

ok dum fråga fattar jag efter att jag gick in på första sidan.skoj med släktforskning.Hur går jag tillväga?

2005-06-30, 07:29
Svar #22

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Välkommen Nils till Rötters hemsida! Ja, att släktforska är väldigt kul. Har man börjat går det inte att sluta. Man blir så att säga aldrig klar. Det finns alltid något nytt att forska på.
 
Själv gick jag en kvällkurs för att få hjälp att komma igång, men det är ju sommar nu, så det är ju inget att tänka på.
 
Då du kommer in på Rötters hemsida så står det ju med rött Nättidningen Rötter överst, under står dagens datum och under det en rad som börjar med Innehåll och därefter Nybörjare. Klicka där, läs och få tips.
 
Du kanske är i den åldern då du har äldre släktingar som du kan intervjua. Börja där, fråga när och var dina morföräldrar och farföräldrar är/var födda.
 
Ett litet tips, läs Att komma igång, finns i menyraden här till vänster. Jag tror att det står lite ordningsregler för Anbytarforum där.  
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-30, 11:29
Svar #23

Nils Lignell

Tack Ann-Marie för hjälpen.

2005-11-23, 17:43
Svar #24

Utloggad Anne-Marie de Leeuw

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2009-04-15, 11:00
    • Visa profil
Hej!
Den 9.6.1898 vigdes Anna Lignell och Ernst Bouvin i Östersund. Anna Lignell blev samma(?) år invald i kulturnämndens styrelse som första kvinna. Då det fanns 2 Anna Lignell i Östersund vore jag mycket tacksam få veta vilken av de två damerna som dels gifte sig och dels fick utnämningen.
M.v.h.
Anne-Marie de Leeuw

2006-03-04, 13:03
Svar #25

Utloggad Ingvar Helgesson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Författaren till boken Beskrifning öfver Grefskapet Dal, den kände hembygdsforskaren Anders Lignell, var kyrkoherde i Kila församling (S) 1826-1863 och hans bror Per var komminister i samma församling 1819-1825.  
 
Mina egna anfäder var klockare i Kila 1698-1749 och de följande generationerna var bönder och innehade bl.a. gården Norra Ed fram till åtminstone 1826.
 
Nu har jag i min ägo genom arv en gammal bok tryckt 1777 med titeln: Ägtenskapsståndet, så wäl Det Moraliska som Det Physiska och på pärmens insida finns följande inskrift:
 
C.F. Lignell är orätter ägare till denna Bok. Betygar  
Ex officio Axel Andersson Långhundundriander.
Wittne: G. Engberg, W. Pastor.
 
Inskriften torde väl vara barnsligt skämtsam, men det skulle vara intressant att veta, om någon känner till denne C.F. Lignell från Kila i Värmland.

2006-03-05, 18:58
Svar #26

Utloggad Gunnar Jonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2177
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 13:34
  • Gunnar Jonsson, Säffle
    • Visa profil
Hej Ingvar. CF Lignell känner jag inte till, men dina klockare bör det finnas en del om på  Kilasidan

2007-03-20, 16:43
Svar #27

Anders Lignell

Ann-Mari Bäckman undrar lite om guldsmeden Anders Johan Lignell.
Han anses som min anfader, då ingen, så vitt jag vet lyckats spåra honom tillbaka över Bottenviken. Enligt släktraditionen kom han från Jakobstad alt Åbo.
Är du intresserad av hans alster vet jag att Nordiska mus?et har bla annat en snusdosa.
Släkten flyttade som S Bengtsson skriver till Jämtland och Östersund, där Stiftelsen Lignells vänner finns kvar, liksom familjegraven.
Själv vill jag gärna veta hur man hittar till den finska kartläggningen som nämns i inläggen.

2007-03-20, 19:57
Svar #28

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag hade nästan glömt bort den här frågan. Skeden ligger undangömd, så även den har jag glömt, men Lignell känner jag igen. Därför såg jag ditt inlägg. Det var intressant att veta att hans alster finns på Nordiska muse?t.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2007-06-18, 21:58
Svar #29

Utloggad Monica Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2013-07-26, 10:56
    • Visa profil
Hej Mitt namn är Monica Persson och min son heter Patrik Lignell och kommer från Lignellssläkten från Uskela i Finland, hör av dig om du vill veta mer, Jag har en släktbok som kommer fråm 1796 Erich Lignelius...

2007-08-07, 16:15
Svar #30

Anders Lignell

Hej Monica, Självfallet skulle det vara intressant att ta del av släktboken, för att se om det går att hitta rötterna så att säga.
Inte minst kul vore det naturligtvis att slå hål på släkttraditionen, som gör gällande att kriget 1809 sopade igen spåren, när kyrböckerna gick upp i rök.
 
mvh
Anders

2011-05-04, 13:14
Svar #31

Utloggad Thomas Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-11-14, 21:02
    • Visa profil
    • www.bytecode.se/ged
Stötte häromdagen på Agneta Barbro Lignell född ca 1712.
Hon dör 1755-11-21 i Gunnarsjö.
Hon var gift med Jöns Ausell och fick minst två döttrar med honom fram till hans död 1732. Barnen föds och maken avlider i Kalv.
Hon gifter sedan om sig med Canatus Landberg, komminister i Gunnarsjö, och de får (minst) sex barn (enligt hennes bouppteckning).
Efter första makens död i Kalv så försvinner Agneta för mig och dyker inte upp förrän hon avlider i Gunnarsjö.
 
Frågan är varifrån Agneta härstammar, vem som var hennes föräldrar samt var hon kan befinna sig mellan 1732 och 1755.
 
MVH
Thomas Björk

2011-10-14, 05:13
Svar #32

Mattias Engdahl

Griper väl efter strån här, men känner någon till en Inga Lignell som var i livet i Juli 1857 och då befann sig i Göteborg?
 
Hon förekommer som dopvittne i Gustavi församling vid det tillfället men jag har inte lyckats hitta henne i samtidens HFL i Göteborgs församlingar.  Troligen tillhör hon väl en annan församling men vilken det vet jag inte.  Intresset är det att jag letar efter möjliga föräldrar till barnet som döptes vid det här tillfället (17 Juli 1857, A. M. Lundqvist - se även mina andra inlägg om denne annorstädes på Anbytarforum).  Inga Lignell, eller det andra dopvittnet, Johanna Lindblom, är ju möjliga ledtrådar i letandet.  Den okända modern var 38 år vid doptillfället och skulle ju då tänkas vara född 1819 eller i slutet på 1818 om det nu kan passa någon Lignell.  
 
Tackar i alla fall i förskott om någon har några ledtrådar.  
 
 
Mvh,
 
Mattias Engdahl

2011-10-14, 06:51
Svar #33

Utloggad Anita Cederquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1483
  • Senast inloggad: 2023-08-10, 19:13
    • Visa profil
Hej Mattias!
 
Ett tips, det finns en person på DISPYT som forskat på A.M. Lundqvist. Om hon möjligen vet något.
 
 
 
 
 
Mvh Anita

2011-10-14, 10:06
Svar #34

Mattias Engdahl

Hej Anita,
 
Tack för uppslaget.  Har frågat  
 
 
Mvh,
 
Mattias

2011-10-14, 13:11
Svar #35

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Tomas!
 
Om Agneta Lignell kan jag ge dig lite information.
 
Madam Agneta Lignell i Krubbebo, Mossebo församling är fadder 8 aug 1734 (Sj.C:1, s.11)
 
Knut Andreas Larsson Landberg, född 5 jan 1713 i Håcksvik (Håcksvik C:2, s.12), son till befallningsman Lars Larsson och Annika Ståhlberg
gift 6 jan 1740 i Håcksvik (Håcksvik C:2, s.297) med
Agneta Lignell
 
Barn:
Anna Helena Landberg född ca 1741
Jöns(Johannes) Landberg född 29 juli 1744 i Tranemo (Tr.C:4, s.107)
Margareta Elisabet Landberg född 1 feb 1746 i Tranemo (Tr.C:4, s.119)
Agneta Johanna Landberg född 4 juli 1748 på Gulbrandsbo, Tranemo (Tr.C:5, s.6)
Lars Landberg född 24 dec 1749 på Gulbrandsbo, Tranemo (Tr.C:5, s.18)
Johan(Jean) Magnus Landberg född 1 juli 1752 på Gulbrandsbo, Tranemo (Tr.C:5, s.45.)
 
Agneta Lignell finns alltså i Krubbebo, Mossebo 1734, Tranemo , Gulbrandsbo, Tranemo .
 
Jag förmodar att hon är dotter till kyrkoherden Olof Lignell och Agneta Larsdotter Sundia Dahlberg i Tranemo eller till en av deras söner.
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson
 
(Meddelandet ändrat av stormalen 2011-10-14 13:18)

2011-10-17, 22:43
Svar #36

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1060
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 19:48
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Thomas!
 
Agneta Barbara Lignell döptes i Tranemo den 1 jan 1712 (Tr.C:3, s.63),  dotter till leutnant Johan Lignell. Johan(Johannes) Lignell är född 1687, son till kyrkoherden Olof Lignell och Agneta Larsdotter Sundia/Dahlgren (Tr.C:2, s.238)
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2012-03-18, 14:36
Svar #37

Utloggad Kari Lohne

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 18:13
    • Visa profil
    • www.skogkatt.se
Söker vad som hände Sven Emil Svensson Lignell f. 1880-03-31 i Åhs, Bräcke (Z).
Hans mor dog och hans far August Svensson 1855-04-16, Smemåla, Backaryd gifte om sig med Edla Sofia Öhrberg Sundell.
De fick 3 barn innan pappan dog i Högom, Selånger 1893-02-10. Då flyttade Sven Emil och hans syster Märta Magdalena till Brunflo där hon dog senare.

2012-03-18, 16:49
Svar #38

Utloggad Annalena Lidenskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2625
  • Senast inloggad: 2019-06-13, 14:08
    • Visa profil
Hej Kari!
Jag spårade honom till Umeå stadsf. AIIa:2e s. 1513
där han står som obef. 9/2 1909
Därefter hittade jag honom på FamilySearch.org
Sök på Emil Sven Lignell
Mvh Annalena

2019-01-03, 15:10
Svar #39

Utloggad Ville Lignell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-05-01, 13:37
    • Visa profil
Jag har funderat så här: Min Jakob Lignell, född 1712, kan ha varit son till en präst, då han namngav sina barn med utpräglat bibliska namn. Sonen Jakob föddes 1753. Jakob Olofsson Lignelius i Laholm dog 1751 i augusti (Laholms dödbok). Det skulle stämma bra med den tidens namngivningsprinciper. En genomgång av kyrkböckerna för Tranemo, Ambjörnarp och Laholm, liksom mtl för Laholm, ger absolut inget belägg för en son Jakob, och inte för en dotter Katarina. Det förefaller inte heller som om min Jakob skulle vara son till Olof Larsson Lignelius övriga söner Lars och Johan. Inte heller verkar han komma från släkten i Dalsland, även om de var präster, men här har jag inte hunnit gå in på alla detaljer.
   Den förste sonens namn Niklas för ju tankarna till Finland. Det namnet finns inte i någon av de övriga Lignell-familjerna. En Nils Lignell, född 1744 var kyrkoherde i Finland enligt Elgenstierna. Han skulle kunna vara kusin till min Niklas.
   Hur kan man få kontakt med forskare i Finlands-släkten? Om någon av Er som lämnat inlägg vill veta mer om Tranemo-släkten har jag en del okända syskon och ett och annat årtal, som Elgenstierna och Skarstedt inte har med.
 
 
Vänl hälsn

Hej Henrik!

Efter drygt 10 år har jag hittat detta forum igen och såg din kommentar.

Den kyrkoherden du nämner måste vara Nils Erichsson Lignell (f. 1744 d. 1817) som tjänstgjorde i Janakkala församling. Denna familj har sett många präster och släktnamnet uppträder också i formen 'Lignelius'.

Nils' far Erich Michelsson Lignell hade en broder Matias som började sina studier vid Åbo Katedralskola under namnet Matth. Mich. Lignelius Lojoensis och efter studentexamen uppenbarar Matias' släktnamn som Linelius. Helsingfors Universitets Studentmatrikel 1640-1852 nämner hans föräldrar, rusthållaren Michel Carlsson (Lignell, f. 1670) och Maria Johansdotter Millerus, dottern till skvadronspredikanten Johannes Erici Millerus (f. ca. 1640) och frun som också härstammade från prästfamiljer (Stigelius & Alfthanus).

Matias Linelius'/Lignells syskon var Carl, Johan, Erich, Michel och Maria. Fadern Michel Carlsson Lignell är förmodligen den första med detta släktnamn i Finland. Hans ursprung är oklar p.g.a. att Lojo kyrkböcker förstördes i brand.

2022-05-01, 13:37
Svar #40

Utloggad Ville Lignell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2022-05-01, 13:37
    • Visa profil

Efter två corona-år och talrika timmar i olika kyrkoarkiv har jag hittat nytt material och måste korrigera det som jag skrev i 2019. Kyrkoherden Niklas Lignelius' fader Erich var inte en son till Michel Carlsson (1680-1753). Erich kom från ett annat rusthåll i Lojo och fadern hette Michel Olofsson (1686-1765). Förmodligen är det fråga om densamma släktens två olika grenar (kusiner?) som var rusthållare i samma kommun, men deras släktskap måste ännu bevisas.

2022-12-23, 16:45
Svar #41

Utloggad Fredrik Salomonsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2240
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 16:11
    • Visa profil
    • Hemsida
I småprotokoll år 1722 för Mo härad nämns Lignells släktskap med Klement Svensson i Öreryd Håkansgård, Öreryd
Vad drar ni för slutsatser?
Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:33 (1722) Bild 8790 / sid 875 (AID: v950376.b8790.s875, NAD: SE/VALA/0382503)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna