ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linnaeus  (läst 1382 gånger)

2010-05-21, 17:20
läst 1382 gånger

Utloggad Per Heimer

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2018-04-24, 18:04
    • Visa profil
Bland mina anfäder har jag en Johan Fredrik Linnaeus för 1793 i Stockholm. I Barnhusets rulla står Pigan Susanna Juliana Linnaeus angiven som moder.  Jag har inte kunnat finna något ytterligare om henne. Vet någon möjligen något om henne?
Per Heimer

2010-05-21, 18:38
Svar #1

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-03-18, 07:38
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Släkten Linnaeus är med i senaste Svenska Släktkalendern. Namnet Juliana finns i släkten vid tiden, Carl von Linné hade en syster Sophia Juliana, f 1714, och en brorsdotter Emerentia Juliana, f 1756.
 
Fast Susanna Juliana ser inte ut att höra hemma här. Och släktens bakgrund är noggrant redogjord för i artikelns ingress. Men kanske det ändå är någon sidogren som är nära släkt?

2016-01-05, 21:45
Svar #2

Utloggad Mårten Gjötterberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:38
    • Visa profil
En sonson till JF tog namnet Lindén, Carl Fredrik 1867831-19460525, då Linnaeus ansågs besvärande. Han emigrerade till USA på slutet av 1800-talet. Undras om han där fick några manliga ättlingar som lever i dag. Skulle man kunna göra ett Y-DNA-test. JF Linnaeus far KAN ha något med Linné att göra. En del tyder på det. Nåt tips?

2023-01-15, 11:51
Svar #3

Utloggad Mårten Gjötterberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2024-03-20, 10:38
    • Visa profil
Utifrån DNA-matchningar från flera håll som pekar på att Samuels dotters man, brukspatron Per Bergqvist kan vara far till Susanna Juliana Linnaeus oäkta barn. Nämligen min ana Johan Fredrik Linnaeus. En mycket gammal släkthistoria (gåvor och arv) talar om ett samband mellan bortlämnade Johan Fredrik och Carl von Linné - på något sätt.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna