ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ljungmarker / Jungmarker  (läst 1802 gånger)

2012-07-03, 12:09
läst 1802 gånger

Utloggad Magnus Troiza

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 58
  • Senast inloggad: 2017-12-01, 12:43
    • Visa profil
Då denna släkt inte är den samma som Jungmark/Ljungmark väljer jag att lägga den under egen flik.
 
Då jag nu stångats en tid med denna släkt och skulle behöva ha input från andra undrar jag här om någon har mer information som jag missat?
 
Kristoffer Jungmarker född på Brotorpet i Jung 1695. Var först Communister och därefter präst i Habo.
Med första frun (vet ej namnet)fick han bland annat:  
Daniel, 1726(Habo)-1772(Habo), verksam som Murmästare i Göteborg med utbildning från stockholm. Riksdagsman för Göteborg 1769. På ålderns höst köpte han Starbäck i Habo och flyttade hem.
Johan Christoffer f.1722, Guldsmedsmästare, Från 1741 i lära hos Anders Hafrin i Göteborg, gesäll 1745, mästare 1752, åldersman 1771, avsade sig titeln 1777 och flyttade till Marstrand 1779. Gift med Anders Hafrins och Rebecka Schildts dotter. Jobbade med sin stämpel till 1788, dog ? Hade son, Anders Kristoffer Ljungmark som tog vid yrket och var verksam i Marstrand. Skall även vara en dotter med i flytten till Marstrand-79 född ca 1771, Cajsa Ljungmarker, vet inte var hon är född men då det är min gren så vet jag att hon fick dotter 1793, Louisa Beata Bergman som senare flyttade till Göteborg 1815.  
Anders/Andreas, född 1736, Murmästare i Göteborg med Burskap från 1763,flyttade till Marstrand 1778 eller tidigare. Dog 1799. Var gift med Inger Christina Meyer (f.ca1745) och hade minst två barn, Christopher och Märta Christina.
 
Med hans andra fru, Katarina Seth, vars far och även hennes tidigare man hade haft tjänsten som Präst i Habo, fick han också flera barn.
 
Det skall finnas en skrift av Gunnar Ljungmarker att beställa till lån, Tre Generationer Vätgötapräster där Christoffer Jungmarker är en.
 
Självklart har jag mer för den intresserade. Men som sagt......mina luckor och ? är många, så ös på med information ni som vet :-)

2018-05-12, 08:57
Svar #1

Utloggad Kaisa Kyläkoski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 52
  • Senast inloggad: 2018-08-12, 14:18
    • Visa profil

Enligt Rebecka Schildts boupptecking i Göteborg hade hon inga levande barn eller barnbarn 1763. Tror därför att hon var inte mor till hustru av Johan Christoffer ovh inte heller Bengt Hafrin (https://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_Hafrin )

2023-05-25, 14:45
Svar #2

Utloggad Bo Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 126
  • Senast inloggad: 2024-04-04, 21:02
    • Visa profil
Hej !

Angående kyrkoherden Christoffer Ljungmarker i Habos första hustru så hette hon Märta Svensdotter, det framgår av deras vigsel den 6 juni 1721 i Färgaryd (N F)
https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0021530_00021       Färgaryds kyrkoarkiv, Födelse- och dopböcker, SE/LLA/13099/C I/1 (1686-1750)

Har även funnit en domboksnotis:
ArkivDigital: Göta Hovrätt - Advokatfiskalen EVIIAAC:99 (1746) Bild: 8390 Sida: 835
v950442.b8390.s835

Inlämnas en skrift där jungfru Catharina Svensdotter i Biörnhult anger att hon tid efter annan kommit i skuld till sin svåger kyrkoherden Hr Christoffer Liungmarker i Habo med 200 Dr Smt. Denne har dock transporterat skulden till sin son Johan Christoffer Liungmarker å sitt mödernearv.
Så tillkännager hon att hennes systerson för samma penningar sitt ograverade frälsehemman Biörnhult en åtting i Reftele socken beläget, hon ska dock få bo kvar skattefritt. uppbud 1 gången

Märta Svensdotter vistades efter att hennes föräldrar död när hon var liten hos sin syster Maria Svensdotter som var gift med komministern i Färgaryd Jonas Lammerus.
Föräldrar till dessa tre systrar Maria, Chatarina och Märta var Sven Börjesson i Bobacka Kulltorp (F) och hans hustru i andra giftet Helena (Elin) Svensdotter Boderia. Båda föräldrarna avled 1698 vilket framgår av kyrkoräkenskaperna nämnda år.
Förmyndare för de tre systrarna var deras morbroder häradshövdingen Johan Boderus.
Fadern Sven Börjesson förekommer rikligt i Västbo härads domböcker där han genom att låna ut penningar till främst adelsänkor kom att bli ägare till ett stort antal gårdar i trakten vid sin död. Enligt uppgift ska han ha kallats "Rikesven"

Bo



Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna