ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Loccenius  (läst 878 gånger)

2008-12-25, 14:29
läst 878 gånger

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Min mm mm fm mm fm mf var professor skytteanus Johannes Loccenius, född i Tyskland 1598 och gift med en Ursula Tamm född 1594-05-19 i Hamburg (enl. tysk uppgift) med vilken han fick flera barn.
 
Nu är jag på jakt efter Ursulas släkt. Jag har sökt på Tham men där verkar det som om det troligen inte är rätt släkt. Svenskt Biografiskt lexikon ger inte heller mer uppgifter än de jag redan har.
Kom hon ensam hit till Sverige eller hade hon familjen med sig?
Johannes och Ursula lär ha gift sig i Tyskland 1622.
 
Någon som vet mer?
 
God fortsättning!
 
Thomas

2008-12-25, 14:58
Svar #1

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Dotter av borgaren i Hamburg Heinrich Tamm och Regina Fischbeck. Har du prövat Elgenstierna, ätten Tigerclou? Sonen Albrekt blev adlad.
 
Kolla G-gruppens hemsida för kyrkböcker i Schleswig-Holstein, de ska tydligen finnas på Staatsarchiv Hamburg. Loccenius var ju född i Itzenhoe, som ligger i Holstein (Holsten på danska).
 
(Meddelandet ändrat av izla den 25 december, 2008)

2008-12-25, 15:22
Svar #2

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Enligt Jan Eurenius databas http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=AHN&db=janeur&id=I6404
så var Regina född 19 maj 1594 i Hamburg. Det finns bara andrahandsuppgifter på nätet.

2008-12-25, 22:08
Svar #3

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Jo - dt har jag sett. Med tittar man på hans databas http://wc.rootsweb.ancestry.com/cgi-bin/igm.cgi?op=GET&db=janeur&id=I529069
så finns det en länk till adelsvapen.com vilket jag tyder som om denna familj kan tillhöra den adliga familjen Tham/Tamm.
Men va sjutton - Jan kan ju ha haft fel. Det är lätt gjort när det är dryga 400 år gamla uppgifter som ska hämtas in.
 
Ha en trevlig kväll
 
Thomas

2008-12-26, 12:58
Svar #4

Utloggad Thomas Ek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 499
  • Senast inloggad: 2012-08-12, 16:54
    • Visa profil
    • www.familjeaktuellt.se samt www.yourbeginnings.com/FAMILJEAKTUELLT/
Jag har hittat en tysk sida:http://gedbas.genealogy.net/datenblatt.jsp?nr=68742702 där man tyvärr inte får mer upplysning än att Ursula stavade sitt namn Tham och inte Tamm (nåväl,kanske inte så viktigt).  
 
Vore dock kul att få ihop detta. Johannes släkt har jag hygglig koll på.
 
Thomas

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna