ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Loffman  (läst 2328 gånger)

2002-01-01, 18:01
läst 2328 gånger

Eva Leksell

Barbro, kan inte det påstådda namnbytet helt enkelt bestå i att den förste Löfman tog det namnet som släktnamn från att tidigare ha haft enbart ett patronymikon? En del kallar  sådant för att de bytte namn, men det gjorde de ju inte. De lade i stället till ett namn.
 
Ett förtydligande: JärnvÅgen i Stockholm, där en Peter Loffman arbetade, var ingen järnväg (hade inte uppfunnits än) utan ett ställe där järn vägdes och kontrollerades.

2003-05-19, 23:37
Svar #1

Morgan Svensson

Ett tillägg till släkten Loffman.
Upptäckte nyligen ett inlägg från juli 2002 under släkten LÖFMAN, där uppgiftslämnaren nämner Abraham Loffman som enl. honom, tydligen avled i Åbo 1766. Eftersom jag forskar på släkten Loffman från Stavnäs fslg. i Värmland, kan jag tillföra att denne Abraham Loffman sannolikt är samme man som jag har. Han var född 2/1 1705 på Sölje i Stavnäs och honom har jag lyckats spåra genom en kopia av ett testamente jag fann på Krigsarkivet som han upprättade 25/11 1761. I detta dokument kallas han hovrättskommisarie och är ogift. I denna handling framgår att Abraham testamenterar sin kvarlåtenskap till sin då redan avlidne bror Johan Gustav Loffmans barn. Johan Gustav var född på Sölje den 30/1 1703. Han blev regementsauditör vid Nylands infanteriregemente i Finland och blev gift med en Maria Ellers. Var och när denna fam. dog vet jag ej. Ej heller ursprunget för hans hustru.  
Betr. frågan om släktskap med släkten Löfman har jag inte stött på den stavningen vare sig på 16,17 eller 1800-talet. Släkten dyker upp som jag kan se genom två bröder, födda i början av 1600-talet, båda sedermera fortifikationsingenjörer, söner till en sadelmakare Peder Torbjörnsson i Örebro.

2003-05-20, 20:29
Svar #2

Barbro Söderman

Tack för din info, det är en hjälp även att kunna avskriva den möjligheten. Det har bara varit en av flera hypoteser att det skulle ha funnits en koppling. Den släkt Löfman vi söker är inte vad man vet kopplad till de mer kända släkter Löfman som finns dokumenterade. Inom släkten finns de som hört av någon äldre släkting att namnet en gång skulle ha ändrats.
Därför är jag tacksam att få veta att du aldrig stött på den varianten av Loffman.  
Att jag började titta på Loffman var dels på geografiska skäl, dels på namn som återkommer i båda släkterna, tex Isaac.  
mvh
Barbro SÖderman

2003-05-21, 22:38
Svar #3

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Morgan!
 
Jag har tittat igen på Åbos Svenska församlingens dödbok och tyvärr det finns inga uppgifter beträffande Abraham Loffmans födelseplats. Vid website http://www.genealogia.fi/hiski/ kan du se en hel del om personer med efternamnet Loffman i Åbos Svenska församling.  Även kan du forska efter personer i hela Finland.
 
Det är om intresse att släkten Loffman har anknytningar i tidpunkten i båda Sverige och Finland.
 
Tack igen för din berättelse på din gren om släkten Loffman.  Hoppas den kan leda till vidare forskning för alla.
 
Mvh,
 
John

2003-06-02, 14:25
Svar #4

Erik Holmlund

Är den Christina Loffman som omnämns i denna diskussion identisk med den Christina Loffman som är gift med majoren Lars Pagander vid Västerbottens regemente?
 
I Steckzen's bok om Västerbottens officerare läser jag att Lars Pagander började sin militära bana 1685 som pipare vid Värmlands regemente.
Han kommer senare till Västerbottens regemente och slutar som major 1715. Pagander är död 1729 i nov. Gift med Christina Loffman, dotter till kaptenlöjnanten vid Västerbottens regemente Petter Loffman. Födelseupppgifter nämns inte.

2006-02-28, 12:01
Svar #5

Rune Forsgren

Christina Lofman anges i hfl för Jakob och Johannes 1753 vara född 1681. Hon finns tillsammans med Lars Pagender (f 1702) och dennes hustru Anna Margareta Torsell (f 1709) samt Margareta Pagander (också f 1709).

2006-08-02, 18:44
Svar #6

Peder Andersson Kalix

Hej!
 
Christina Loffman och hennes make Mönsterskrivaren Lars Pagander återfinns i mtl 1722-1724 på Kyrkobordet i Nederkalix socken.
 
 
Mvh
 
//Peder Andersson

2012-01-17, 22:58
Svar #7

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 11:57
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Enligt Nederkalix Mtl 1722 [SVAR A0001816_00031] är mönsterskrivare Lars Pagander ogift; likaså 1723-24:  
det bör alltså vara major Lars Paganders son Lars född 1702 ca, vars mor Stina Loffman ö.h. ej nämns där -  
sonen Lars Pagander gifter sig först 1729 med Anna Greta Torsell i Umeå landsförsamling.

2012-09-14, 23:07
Svar #8

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
Gällande vägaren Petter Loffmans hustru och familj.
 
Inventarium efter Wägaren uti Stoora Järnwågen Sahl. Anders Börjeson som Ao: 1710 d 21 November är genom döden afgången. Så och efter des Sahl. afledne Maka hustru Elisabetha Feÿff hwilken sammaledes d 5 September och för des Sahl. Mann är dödh blefwen tillika med 3ne st deras sammanaflade Barn Petter, Anders och Christina, hwilka allesammans efter Moderns och före faderns dödel. afgång äro ifrån denna wärlden hädankallade.  
 
Till dehlning och Rättelse för 3ne st Sahl Mannens Barn med förra giftet afledne Neml. 1: hustru Magdalena Andersdotter gift med Wägaren uti Järnwågen Wälb:de Hr Petter Loffman, 2dra: hustru Catharina Andersdotter Cantzelistens uti Bärg Colegion Wälb:de Hr Mathias Meijers hustru, 3die: Bokhållarens uti Kongl. Reductions Commission Wälb:de Hr Johan Lundz hustru hustru Margaretha Andersdotter.  
 
Källa: Stockholms rådhusrätt 1:a avdelning EIIa12:77 (1717-1717) Bild 12410 / sid 1237 (AID: v222386.b12410.s1237, NAD: SE/SSA/0145a)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2013-06-25, 22:43
Svar #9

Utloggad Daniel Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2013-10-12, 01:33
    • Visa profil
    • gw0.geneanet.org/index.php3?b=93daenon&,lang=sv
Hej! Skulle gärna vilja veta mer om Hedvig Charlotta Loffman samt hitta hennes föräldrar. Hon föddes 1795 Finska Gardesregementet, Stockholm, Stockholms län och dog
1817 Uppsala Domkyrkoförsamling, Uppsala län
 
 
 
Hälsningar
Daniel

2013-06-28, 12:51
Svar #10

Utloggad Daniel Davidsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2013-10-12, 01:33
    • Visa profil
    • gw0.geneanet.org/index.php3?b=93daenon&,lang=sv
Hej! Har nu föräldrarna till Hedvig Charlotta som är fru åt Gustav Adolf Carlmark som är min 4th great grand uncle.
 
Johan Hector Loffman f. 1766 i Högerud, Värmlands län  
d. 1814 i Grums, Värmlands län  
 
Henrika Kristina Becker  
f. 1772 i Finland  
d. 1844 Karlstad, Värmlands län  
 
Jag har nu även kommit inpå släkten Bratt genom Kajsa Maria Bratt f. 1700 Stavnäs, Värmlands län som var gift med Hector Loffman f. 1697 i Stavnäs, Värmlands län
 
Källa: Per Schröder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna