ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Logren  (läst 2466 gånger)

2000-03-17, 09:49
läst 2466 gånger

Lena Gribing

Jag har av en slump hamnat i Stenbrohult i Småland där många SALTPETERSJUDARE kommer ifrån.  
Min man heter Pehr Logren. Född 1759-12-26 i Stenbro Hyllo, Stenbrohult och död 1822-10-15 i Södra Hjulön, Nysund, Närke.  
Hans Föräldrar är Sune Bergesson f. 1724-08-10 och Jena Månsdotter f. 1728  
Finns det någon som känner till något om denna släkt?  
Mvh Lena Gribing

2001-02-19, 10:42
Svar #1

Hans Söderström

Jag söker anfäder till Kristina Albertina Logren,
som gifte sig med Herman Fredrik Elfström. Deras
dotter Amalia Wilhelmina Elfström (född 15.12.
1810, död 21.4.1862) gifte sig 10.11.1835 i  
Viborg, Finland med Alexander Emanuel Winter.
 
Kan någon hjälpa till med att finna närmare upp-
gifter om Kristina Albertina, hennes föräldrar
och tidigare förfäder?
 
Mvh, Hans Söderström, Grankulla, Finland

2001-02-20, 20:29
Svar #2

Lena Gribing (Kickan)

Hej Hans!  
Roligt med någon ny Logren på den här sidan. Jag skrev efter min Pehr Logren 1759-1822 i Stenbrohult i Småland eftersom jag hört att det fanns många saltpetersjudare i den socknen. Jag fick genast napp och det var rätt. Nicklas Rosenbalck vet mycket om detta. Skulle kunna vara någon därifrån. På den sidan så finns Pehr Logrens släkt. Gör efterlysningen där eller för hela Småland. Kristina kan nog inte vara något barn till Pehr. Det stämmer väl inte med tiden. Jag har inte hittat någon med det namnet i hans familj. Ska hålla ögonen öppna för din Kristina.  
Lycka till!  
Lena Gribing

2001-03-01, 08:47
Svar #3

Hans Söderström

Hej, Lena!
Tack för ditt intresse. Det har nu visat sig här, att min aktuella dam hette Catharina Albertina i
förnamn och inte Kristina Albertina. Samtidigt
fann jag namnet på hennes far: Michael Logren,
född 10.5.1751 i Saarijärvi, Finland och död
12.5.1825 i Viborg, Finland. Han var lantmätare
till sitt yrke. Catharina Albertinas mor hette
Anna Kristina Salm?n, född i januari 1756, död
12.5.1825i Viborg, dotter till kronolänsman Henrik Salm?n och Anna Maria Couper.
 
Nu söker jag denna Michael Logrens förfäder.
 
Mvh, Hans Söderström, Grankulla, Finland

2001-03-01, 10:05
Svar #4

Lena Gribing (Kickan)

Hej Hans!
Spännande uppgifter Du har. Jag forskar en hel del om svedjefinnar. Alltså invandrade finnar under 1500- och 1600-talet. De befolkade ju skogstrakterna i Sverige. Finnerödja i norra Västergötland, där jag bor, har finninvandrin från 1580-talet.
Även Småland, där min Logren kommer ifrån, har tidig finninvandring. Jag vet inte var han fått namnet ifrån men eftersom det var större frihet då än nu att ta nya namn kan han ju ha tagit det var som helst. Kanske i något krigssammanhang.  
Du får gärna höra av dig när Du hittar något mer om Din Logren.
 
Mvh Lena G

2001-03-08, 12:15
Svar #5

Terhi Arpalahti

Hans -
'din dam' heter nog Kristina Albertina.
Mikael (*1751) Logrens föräldrar var Mikael Logren f 15.6.1719 i Tavastland och Sara Juliana Lindgren/Lindegren f 17.4.1717. Detta par hör också till mina rötter. Gifta 2.11.1702 i Helsingfors.
Mikael d.ä. dog 26.12.1784 i Saarijärvi och Sara Juliana dog 31.12.1800 i Saarijärvi. Gifta 9.3.1742 i Nastola, där också första barnet föddes snart efter bröllopet.
 
Terhi A, Varkaus, Finland
terhiarpalahti@hotmail.com

2001-03-09, 13:10
Svar #6

Terhi Arpalahti

Hans - förlåt!
Vigseldatumet 2.11.1702 Hfors gäller Sara Julianas föräldrar, Olof Lindgren och Margareta Kremer! Mikael Logren d.ä. och Sara Juliana Lindgren var altså vigda i Nastola 9.3.1742.
mvh än en gång - Terhi

2001-03-19, 13:36
Svar #7

Hans Söderström

Hej, Terhi, och tack så mycket för dina spännande
uppgifter. Det var givande att få veta om Mikael
d.ä. och hans hustru samt dennas föräldrar. Du skriver Sara Juliana Lindgren/Lindegren men nämner
fadern Olof entydigt som Lindgren. Är Lindgren  
deras rätta släktnamn?
 
Har du mera uppgifter bakåt i släktleden räknat
från Mikael d.ä., Olof Lindgren och Margareta
Kremer (eller Kraemer?)? Har du också födelse-
och/eller dödsdatum för Olof Lindgren och Margareta? Känner du till vilka yrken Mikael d.ä.
och Olof Lindgren hade?
 
Jag vore tacksam för svar även om det blev
ganska många frågor. Kan jag hjälpa dig på
något sätt i gengäld?
 
Mvh, Hans

2001-12-02, 00:07
Svar #8

Katy Hedman Brännland

Hej Hans!  
Margareta Kraemer var dotter till ryttmästaren vid Nylands- och Tavastehus kavall.reg. Fredrik von Kraemer,f.ca 1649 på Ösel, stupade 3.2.1706 vid Fraustadt och hans första fru Sara Silfverharnesk. Margareta, f. 1673 och d. 2.3.1743 (70 år gml), på Nyby rusthåll i Nastola, Finland, var gift 2 ggr. Först med major Mathias Christoffer von Kothen. Med honom hade hon troligen 4 barn. Hon gifte sig andra ggn med regementskvartermästaren vid Tavastehus fördubbl.bataljon, Olof Lindegren, f. ca 1676, d. 30.1.1718 (42 år gml) i Nastola. Margareta ägde efter sin första man Jokela ryttarhemman i Arrajoki i Nastola.I sitt andra äktenskap fick Margareta 5 barn varav Sara Juliana Lindegren var yngst, f. 17.4.1717, d. 31.12.1800 på Nygård, Saarijärvi. Hon gifte sig 9.3.1742 i Nastola med sergeanten Michel Logren, f. 16.3.1716 i Tavastland, d. 26.12.1784 i Saarijärvi. Betr. efternamnet Lindegren/Lindgren tror jag att det skall vara Lindegren (adl. sv. släkt)
Undert. härstammar från en kusin till Fredrik von Kraemer.
Michael eller Michel Logren och Sara Juliana Lindegren hade 7 barn (uppg. av Kristian Stockmann, Helsingfors): Otto Johan, Fredrik, Reinhold Gustaf, Michael (Michel), Maria Helena, Arvid och Hindrich Adolph.
Hälsn. Katy Hedman Brännland

2001-12-03, 10:28
Svar #9

Katy Hedman Brännland

Till Hans Söderström, Grankulla.
Tillägg till mitt tidigare inlägg: Jag ser nu att den tidigare diskussionen pågick redan i mars, mitt inlägg är kanske därför föråldrat. Hur som helst - Margareta Kraemers mor Sara Silfverharnesk var dotter till Mathias Eriksson, adl. Silfverharnesk och Sabina von Nitzell, + ca 1685, från Schneeberg i Sachsen. Mathias Eriksson ägde gården Uusi Torkkola i Nihattula by i Hattula sn. Han blev till slut kommendant på Tavastehus men avled kort därefter,25.5.1670, begr. först 1676 i Hattula kka.  
Margareta Kraemer använde inte formen von Kraemer, hennes farfar fick svenskt adelskap först 1691 och släkten introducerades med namnformen först på 1750-talet och då var Margareta redan avliden. F.ö. var stavningen av namnet vacklande under 1600-talet och i början av 1700-talet.
Mina källor bl.a.: Jully Ramsay, Frälsesläkter i Finland intill stora ofreden. Lewenhaupt: Karl XII:s officerare.
Hj. hälsn. Katy Hedman Brännland, Tullinge, Sverige

2012-04-06, 12:33
Svar #10

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Söker anor till trädgårdsmästaren Ol Persson Logren, som inflyttade till Lohärad, Undra gård, 1765 från Gotland.  Han gifte sig med Margareta Mattsdotter från Husby. Hfl Lohärad A1;5 (1803-09), sid 54.
Hittade en Tomas Persson Logren vigd den 11/2 1790 med pigan Magdalena Ditlofsdotter, Västringe, Lärbro Stenkyrka.  
Googlade på  Västringe Lärbro  och fann att Västringe låg på  norra Gotland. Kan han vara bror till Ol Persson?
Finns det någon som känner till denna familj Logren skulle jag vara tacksam för svar.
Mvh
Inger

2012-04-06, 18:38
Svar #11

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Varför skriver du Ol? Det är inget namn och det står Olof i källan du anger.
(Du råkade också skriva att han flyttade in 1765, men det är ju födelseåret, inflyttningen
skedde 1792).
 
Det är troligt att han tog namnet Logren efter Lohärad. I hfl innan är han bonde och
kallas bara Olof Persson. Det är nog bara en slump att det finns en Logren på Gotland vid samma tid.
Det viktigaste spåret verkar finnas i ovan nämnda hfl. Hos honom bor ju modern. I hfl innan finns ytterligare barn till henne, som har samma patronymikon som honom.
Ulf Berggren

2012-04-06, 22:25
Svar #12

Utloggad Inger Lindberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2016-01-21, 17:50
    • Visa profil
Ulf.
Nisse har verkligen varit framme och visat felaktigheter.
Har i mina anteckningar födelseår 1765 och inflyttningsår från Gotland 1792 för Olof Persson.
Jag känner inte till bygderna runt Lohärad och Husby. Vad jag kan  se kommer hustrun Margareta Mattsdotter från Husby 1794.
Olofs födelseort står ej nämnd i hfl Lohärad A1:5 1803-09, sid 54.
Även om hans namn Logren kan hänsyftas till Lohärad, så  kommer han ju uppenbarligen från Gotland 1792, där ju finns ovanstående Tomas Persson Logren.
Har sett i annat sammannhang att namnet Logren förekommer i Finland.  
Fortsätter att söka och mycket tacksam för hjälp.
Mvh
Inger

2012-04-14, 17:12
Svar #13

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3747
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 00:15
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Nu läste du nog inte tillräckligt tydligt Du behöver ju INTE leta mer. Han FINNS ju i
hfl innan som bonde på samma gård, med samma mor.
 
Flytten från Gotland är ju bara hans senaste flytt, det betyder inte att han är
därifrån. Speciellt som trädgårdsmästare ofta flyttar långt.
 
Glöm alltså Tomas Logren, du har ju lösningen i Undra i hfl innan!
Ulf Berggren

2015-12-24, 23:30
Svar #14

Utloggad Cassandra Rundgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 6
  • Senast inloggad: 2015-12-24, 23:30
    • Visa profil
Hej  
 
Då jag är rätt ny på detta så kan det vara några fel.
 
Jag har fastat lite och undrar om ni vet något?
 
Har kommit så långt i mitt släktled att mitt efternamn är taget ifrån Otto Fredric Rundgren född 1826 Mönsterås. Han Gifte sig med en Johanna Logren född 1839 Husby som då redan hade ett oäkta barn vid namn Johan Robert Rundgren född 1860 Husby.
 
Är det någon som vet något mer om denna Johanna Logren, hon dog 1884 i Norrtälje. Om jag hittat rätt ska hennes mamma heta Katrina Andersdotter född ca 1810?
 
MVH
Cassandra

2015-12-31, 16:43
Svar #15

Utloggad Birgitta L Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 11:29
    • Visa profil
Hej Cassandra och Lena.
 
En salpetersjudare framställde material till svartkrut. Det var oftast soldater. Och namnet Logren finns i Soldatregistret från; i höjd med Uppland och söderut. Flest soldater med namnet Logren finns i Uppland.
 
Gott Nytt År på er,  
 
Birgitta.

2015-12-31, 19:25
Svar #16

Utloggad Birgitta L Andersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2022-12-30, 11:29
    • Visa profil
Hej igen Cassandra.
 
Ja, Johanna finns ej i födelseboken, men är döpt. Detta kan man läsa i en hfl.  
I AI/14 Husby-Sjuhundra finns Katrina Andersdotter på Täby ägor sidan 16 tillsammans med sin mor, som är änka.  
 
Lycka till !
 
Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna