ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Longgren  (läst 920 gånger)

2004-05-01, 15:11
läst 920 gånger

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Min farmors mormors syster Johanna Rohlin (1802-1893) gifte sig Longgren och var bosatt i Norrköping.  
Paret fick (enligt fars gamla noteringar samt  släktfotografier) åtminstone två barn, döttrarna Sophie (dog troligen ogift) och Amanda Augusta. Den senare, f 11/3 1840 i Hedvig, Norrköping, gifte sig med bagarmästaren Walfrid Sjöberg, f 4/12 1836 i Hedvig. Paret flyttade med sex barn till Stockholm 1880. (Söderskivan)
Amanda Augusta Longgren/Sjöberg var år 1912 - då hon enligt gravbrev överlät sin familjegrav i Norrköping till min farfar - änka och bosatt i Stockholm.
 
Arkion upptar år 1890 två Longgren som kan vara släktingar till Johanna Rohlins make:  
Mamsell Sofia Fredrika Longgren f 1829 i Norrköping (bosatt Hedvig Eleonora, Sthlm).
Bageriarbetare Johan Fredrik Longgren f 1865(?) i Hedvig, Norrköping, gift med Johanna Christina Douhan f 1850 i Harg (E).
Känner någon till dessa två?
 
Fler frågor:
? Vem var Johanna Rohlins make med namnet Longgren? Hade paret fler barn? (Jag har ett foto på Johanna och ett på dottern Sophie, om någon är intresserad av kopior.)
? Det ska ha funnits en större firma G. & J. Longgren i Norrköping - vilka var grundarna till den?
? Enligt bouppteckningsregister fanns i Norrköping en handskmakare Christopher Longgren, änkling 1803 efter Christina Catharina Öhman och ev omgift med Brita Christina Ekenberg. Är han släkt med Johannas make?
? Känner någon till bagarmästarfamiljen Sjöberg/Longgren? Uppgifter om barnen har jag, men inte om deras eventuella makar och barn.
? Finns det flera släkter Longgren?
Hälsar vänligen
Maud

2004-05-01, 18:39
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Maud,
 
På CD:n sveriges befolkn. 1890, står det att Amanda Augusta född 1840, hette Laygren.
 
De andra uppgifterna stämmer.
Är det felskrivet, tror Du?
 
Hälsn. Eivor

2004-05-02, 20:53
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21973
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:48
    • Visa profil
Jo, jag har sett detta fel, och även att Amandas gamla mor Johanna i samma källa har sitt namn som gift felaktigt stavat Longren.  
Så är det med avskrifter...
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna