ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lubbe / Lubinus  (läst 719 gånger)

2011-03-30, 12:33
läst 719 gånger

Utloggad Mats Winbro

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 08:02
    • Visa profil
Jag vill gärna starta en avdelning där vi diskuterar släkten Lubbe/Lubinius från Halmstad. Det finns inte mycket skrivet om dem på Internet, och här inne på Anbytarforum är endast följande postat hittills i tråden  :
 
Efterlysning postad torsdagen 13 juni 2002 - 12:30 av Jenny Johnsson
Hej!  
 
Jag har hitta en präst vid namn Theodor Thor Mattie Halmstadius under min släkforskning på Gotland. Han ska vara född i Halmstad och dog 1680 på Gotland. Föräldrarna ska vara Matts Paulsson & Beata. Finns någon av dessa med i Herdeminne?  
 
Tack på förhand  
Jenny
 
Svar postat torsdagen 13 juni 2002 - 18:56 av Gabriel Wallgren
Hej Jenny!  
 
Tror inte att du hittar Mats Paulsson (Påvelsen?) i något herdaminne.  Jag har kollat i min avskrift av mantalslängden för Halmstad 1663, men där finns de inte med (troligen döda redan).  
 
Namnet på sonen (som blir präst på Gotland) gör dock att jag skulle kunna tänka mig att gissa på att Mats var bror till kyrkoherden i Halmstad pastorat Thore Påvelsen, som ibland går under efternamnet Lubbe eller Lubinus.  
 
Jag vet inte om det finns någon släktutredning för släkten Lubbe/Lubinus, men jag vet att namnet förekommer i Halmstad under slutet av 1500-talet och 1600-talet.  
 
Litteraturtips:  
Böcker om Halmstads historia (finns några stycken) samt http://www.gamla.halmstad.se med därtill hörande hänvisningar!  
 
Lycka till! Och hör gärna av dig igen eftersom jag har ett visst intresse själv av släktkretsen kring Thore Påvelsen.  
 
Mvh  
Gabriel
 
Kompletterande inlägg postat måndagen 17 juni 2002 - 17:08 av Gabriel Wallgren
Om Thore Påvelsen (Theodorus Paulinus) kan tilläggas att han blev kyrkoherde 1617 i Halmstad pastorat och dog 1653 [Skarstedt, Göteborgs stifts herdaminne, s 223].
 
Själv är jag ättling i rakt nedsigande led till Thore Påvelsen i Halmstad genom hans son, rådmannen i Halmstad Peder Thorsson.
 
Så vitt jag förstått var Thore Påvelssons barn:
 
Peder – rådman i Halmstad, död 1684-03-30 [Märta Hähnel anger i sin uppsats Ur Halmstads domböcker II (Fören. Gamla H:stads årsbok 1949 sid 58) angående Halmstads rådmän 1668-1690 att Peder Torson avled påskdagen 1684. Han finns även med i Lunds universitets studentmatrikel – där Paul Willner skriver: Petrus Theodorus Lubinus, ex academia hafniensi /---/ En gammal student som fick stipendium 1674 på rekommendation av prokanslern, biskop Peder Winstrup. Fick stipendium även 1675. Antagligen broder till kyrkoherden i Okome Marcus Theodori Lubinus (Lubbe) och rådmannen Cornelius Thorsson Lubinus i Kristianopel (1669).]
 
Marcus – kyrkoherde i Okome [Herdaminnet berättar: Troligen död år 1677. Var discens avgångselev i Varberg 1654. Kyrkoherde här redan 1659. Visitation hölls i Aagom den 7 juli 1667, då herr Marcus Thorsson berömligen predikade, ungdomen var mycken och svarsgod. Hans namn stod på en numera omarbetad nattvardskalk jämte årtalet 1675. Detta presthus hade varit plågadt af fienden; och herr Marcus hade nedlagt stor kostnad på prestgården.]
 
Andreas – rådman i Halmstad, död före 1695 [Uppgift från Disbyt]
 
Cornelius - rådman i Kristianopel [Se vid brodern Peder ovan]  
 
Är då prästen Theodor Thor Mattie Halmstadius (död 1680 på Gotland) brorson till Thore Påvelsson (genom sin far Matts Paulsson och hans hustru Beata)? Vilka var i så fall Matts och Thores föräldrar?
 
Finns det någon som har fler uppgifter om familjen?
 
Mvh
Mats Winbro, Svartrå

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna