ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Luft, von der  (läst 2815 gånger)

2000-01-08, 17:29
läst 2815 gånger

Kerstin Söderlind

Jag söker uppgifter om släkten van/von der Luft, främst efter den holländske trädgårdsmästaren Thomas Pettersson von der Luft (ca 1720)som arbetat bl a på godset Dybäck i södra Skåne. Även andra ättligar (bl sonen Fredrik) v d Luft har arbetat på olika skånska gods (Trolle Ljungby, Råbelöv, Sperlingsholm Halland är några av dom jag känner till)  
Tacksam för all hjälp  
Kerstin

2001-01-21, 12:39
Svar #1

Utloggad Per-Olof Cederberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2009-10-01, 13:45
    • Visa profil
Hej Kerstin!
Betr. Thomas v. d. Luft har han tydligen varit gift 3 gånger således:
1:a gången med en för mig till namnet okänd kvinna som avlider 1740 och begravs 1740-03-14 i Kristianstad (någon har uppgivit att det är en dotter som dör då men jag tolkar det i Kristianstads dödbok som att det är hustrun som avses). Rätt eller fel?
2:a gången med en Berta vars födelsedatum är obekant men som avlider av lungsot emellan 10 och 11 om aftonen 1757-12-18 i Sperlingsholm, Halmstad (N) och begravs 1757-12-23 (enl. Halmstads dödbok).
3:e gången han gifter sig är 1758-10-04 med en Botilla Andersdotter med för mig okänt både födelse- och dödsdatum (enl Halmstads vigselbok).
 
Betr. sonen Fredrik von der Luft har jag i Halmstads vigselbok funnit att han, då han är bosatt på Sperlingsholms gods i Halmstad, gifter sig 1756-11-09 med kammarpigan Maria Sedäng (i vigselboken anges hon heta Cardon.
 
Med vänlig hälsning från släktingen
Per-Olof Cederberg

2001-07-23, 16:05
Svar #2

Kim Roesdahl Petersen

Jeg søger oplysninger om Freidrich Leander Von Der Luft gift med Christine Von Der Luft (født Brygd). Han skulle have være  arkitekt og levet i Vexsj? omkring 1850. De fik en datter i 1847 (måske var der flere børn  hendes navn var Minna Friedriksdattor von der luft. Hun blev senere gift Jensen i Danmark og var min tipoldemor.  
 
Alle oplysninger har interesse
 
mvh
 
Kim R Petersen.

2002-04-22, 22:40
Svar #3

Per Nilsson

Hej.
Om efterlysningen gällande Fredrik van der Luft fortfarande är aktuell, så har jag en hel del nertecknad information om Fredrik van der Luft och hans släkt framåt i tiden. Skriv i så fall ett mail till mig så skall jag skicka underlagen per post.
 
MVH
 
Per Nilsson

2004-11-07, 20:04
Svar #4

Kerstin Söderlind

Hej!
 
Skillinge, Munka Ljungby Jag undrar om någon sett något spår efter trädgårdsmästaren, Holländaren Tommas Pettersson van der Luft (Lucht) på Skillinge eller i närheten.
Jag vet att han bott här i varje fall 1732 då följande dotter föds och dör
 
Trädgårdsmästaren Thomas von der Lucht (hustru inte namngiven) på Skillinge
i Munka-Ljungby får dottern Helena 1732 12/4. Faddrar Fru Landshövdingskan
på Shellinge och Högvälborne Baron och Landshövding Samuel von Hylt?n d:o
 
Den 20/5 dör och 27/5 1733 begravs holsteinaren Thomas Anderssons dotter
Helena på Skillinge, 1 år 1 mån gammal.
 
Jag vet inte var eller vart han sedan tar vägen inte heller vad hans hustru heter. Har någon träffat på trädgårdsmästaren i Munka Ljungby?
 
Hälsningar
 
Kerstin Söderlind

2004-11-08, 19:42
Svar #5

Utloggad Marianne Pålsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 240
  • Senast inloggad: 2021-10-04, 20:51
    • Visa profil
Hej Kjerstin! Jag har sökt på CD:n över Ängelholms
kyrkoböcker och har funnit den Helena du nämner här ovan. (Helena nr 1)
Det märkliga är att 1733-02-10 föds ytterligare ett barn som döps till Helena. (Helena nr 2)  
Far: Thomas Andersson. Holsteinaren, Shellinge. Bar barnet till dopet. Prestehustrun Anna Johana Eneroth. Fadder-vittne: Carl Tyksson, Månas Boberg, Shellinge. Notering: dödsd för barnet 1733-05-22, vilket måste vara en förväxling med Helena nr 1 som dör 1733-05-20.
Konstigt att man döper även barn nr 2 till Helena. Helena nr 1 är ju fortfarande i livet när Helena nr 2 föds.  
Någon ytterligare uppgift om Thomas Andersson eller Thomas von der Lucht har jag ej funnit. Hustrun är ej heller namngiven då Helena nr 2 föds.

2004-11-09, 18:59
Svar #6

keso

Hej Marianne!
 
Det var ju verkligen märkligt. Det som talar för att det är rätt Thomas är att han bott på Skillinge är trädgårdsmästare från Holland och har bevisligen fått en dotter Helena. Det som talar emot är att han  här nämns som Andersson, det har han aldrig gjort tidigare. Han antingen bara hetat Pettersson eller Pettersson van der Lucht senare ändras detta till von de Luft, med olika kombinationer av dessa namn. Holsteinaren får jag till att detta skulle kunna vara en annan benämning på Holländaren.
Jag vet att han gifter om sig (hans tidigare hustru som jag ej vet namnet på är förmodligen död) med en Botilla Andersdotter på Sperlingsholm i Halland 1758-10-04. Hans efternamn nämns då som von der Luct. Tack för denna pusselbit som tål att studeras närmare.
Hälsningar
 
Kerstin

2005-02-25, 15:05
Svar #7

Utloggad Niklas Hertzman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1073
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:53
    • Visa profil
    • web.telia.com/~u40107259/
Hej !
Hoppas att detta inlägg hittas av de som forskar på släkten von der Luft.
Hittade en kungörelse efter en trädgårdsmästare vonderluft 1776 och förhoppningsvis är det en nyhet för er.
 
3:o Trädgårds Mästaren Vonderluft och qwinspersonen Boel Pers dotter, hwilka sedan the förbegånget enkelt hor blifwit til Skytts härads TingsRätt instämde, orten afwikit, och sedermera ej kunnat igenfås. Vonderluft beskrifwes ungefärl. 50 år gammal, af medelmåttig Statur, mager och långlagd i ansiktet med swartbruna här och ögonbryner, klädd i gröna kläder, rödrandigt lifstycke, stöflor och swart hatt. Och Boel Persdotter ungefärligen 30 år gammal, låg och undersätsig till wäxten, med runt och hwitlätt ansigte, ljusbruna hår och ögonbryner, samt klädd i wanliga Bondekläder. Wid ertappandet komma thesse Personer att hitföras, och therefter under laga ransaknings undergående at befordras.
Malmö Lands-Cancellie d.21 Junii 1776.
B.G. Frölich.
 
Här kommer texten om någon hellre vill ha den.

Niklas Hertzman

2014-09-17, 20:40
Svar #8

Utloggad Essie Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-09-08, 20:44
    • Visa profil
Hej!  
Har det funnits en gård som heter Rydsgård och har Tomas Pieterszoon (Pettersson) von der Luft från Holland varit Trädgårdsmästare där på 1700_talet
Tacksam för svar
Essie

2014-09-17, 20:56
Svar #9

Utloggad Eva Dalin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 15284
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 14:25
    • Visa profil
Hej Essie.
 
Rydsgård är ett större gods i Villie socken.
Se t ex här www.rydsgaard.se/.
Enligt DISBYT finns en van der Luft född 1723 och ytterligare  
några födda 1748-1755 i Villie.
Trädgårdsmästaren bör du också hitta i mantalslängderna för Villie/Rydsgård
för aktuell period.
 
MVH
Eva Dalin

2014-09-17, 21:06
Svar #10

Utloggad Joakim Persson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 5
  • Senast inloggad: 2014-09-17, 21:06
    • Visa profil
Hej! Jag är enligt mina uppgifter släkt med denna man i rakt nedåtstigande led. Jag har inte mer uppgifter än namn och olika uppgifter om att han kan vara holländare, belgare etc. Jag följer tråden med spänning. Vet någon mer så är jag tacksam för svar!
 
Mvh
Joakim

2023-02-28, 15:54
Svar #11

Utloggad Monica Berg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 14:54
    • Visa profil
Hej Niklas
Jag söker information om släkten van der Luft och hittar ditt inlägg gällande kungörelsen om enkelt hor. Jag har försökt reda i vilken av alla trädgårdsmästare i släkten som detta gäller, man vill ju inte sprida falsk vittnesbörd, och kommit fram till att det bör vara Thomas Pettersson van der Luft, född ca 1720. Han har i alla fall tre registrerade hustrur, varav den senaste/sista(?) hette Botilia Andersdotter.
Kan det stämma?

Vänligen Monica Berg

2023-07-28, 17:11
Svar #12

Utloggad Christer Haak

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 29
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 17:41
    • Visa profil
Jag håller just nu på med Hindrika Elisabeth van der Luft. Hon var född i Villie 1749-03-07. Hennes föräldrar var  Petter Thomasson van der Luft och Botilla (Boel) Steensdotter. I födelseboken står bara Petter Thomasson.
Petter född ca 1723 och  Botilla ca 1727.
Är det någon mer än jag som har kommit fram till det, eller finns det andra uppgifter?
Chrille

2023-12-22, 20:31
Svar #13

Utloggad Filip Wessman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 13:47
    • Visa profil
Hendrika är min ff ff ff ff m. Hennes föräldrar anges i den välskrivna födelseboken Villie 1740-1838 C2a sid 9 till Peter Thomasson och Boel Stensdotter. I den mer slarvigt skrivna (minst sagt) födelseboken Villie 1740-1838 C2 s 45 ser vi att någon Thomasson från Dybeck bar barnet, och en Fredrik Thomasson var med på dopet.

2024-03-08, 13:46
Svar #14

Utloggad Filip Wessman

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 13:47
    • Visa profil
Jag har nu lagt upp allt jag vet om Von der Luft på Wikitree. Eller fram tills ättlingarna börjar vara i livet. Där finns också det viktigaste, vilket är källhänvisningar.

Länk till startpunkten med Thomas är här: https://www.wikitree.com/wiki/Van_der_Lucht-7

Allt går att läsa utan medlemskap, men vill man bidra (Wikitree är en kollaborativ sida) får man bli medlem.

För den som inte får nog med v.d. Luft -forskning återstår gåtan om Svante. Hans farfar var förstås Thomas, men vem var hans far? https://www.wikitree.com/wiki/Von_Der_Luft-25


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna