ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lychovius  (läst 2789 gånger)

2004-10-26, 19:28
läst 2789 gånger

Catharina Lindhe

Söker information om släkten Lychovius.
Har en ana som heter
Hedvig Margareta Lychovius
Bodde 1727 Tving, Blekinge län  
Bodde 1728-1747 Tranås, Kristianstads län  
bodde 1751 Gammalstorp, Blekinge län  
 
Är hon dotter till Samuel Lychovius. Eller är det en stor släkt? Det som jag har hittat är att det är en släkt i Blekinge.
 
Lychovius Samuel (1669-1736), kyrkoherde i Tving, 1727-29. Sköld: Delad, i övre fältet tre sexuddiga stjärnor, en över två, i undre (ett halvcirkelformigt föremål med kuggar ytterst). Hjälmprydnad: En sexuddig stjärna mellan två vesselhorn. Lunds domkapitel FIa:98, LLA (MS).  
 
Vänligen Catharina

2004-10-26, 20:27
Svar #1

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Det stämmer, Catharina. Hon är dotter till Samuel Rasmusson Lychovius och Hedvig Margareta Möller.
 
Släkten Lychovius från Lyckeby i Blekinge finns det en artikel om av Harry Lindholm i Släkt och Hävd 1998 nr 3-4 s 160-192, med rättelser i nr 3-4 1999 och nr 1 2000.
 
Hedvig Margareta ska vara född 1704 i Karlskrona amiralitetsförs och död efter 1779 (då hon levde i Tranås).

2004-10-26, 22:05
Svar #2

Catharina Llindhe

Tack Anders Berg!
Har nu gjort en förfrågan om Släkt och Hävd hos GF om det går att köpa de nr som är aktuella.  
Är släkten en prästsläkt? Undrar då det talas om en sköld i informationen om Lychovius, för den tillhör väl inte adeln??
Vänligen Catharina.

2004-10-26, 23:05
Svar #3

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Det går säkert bra att köpa de numren. Samuels far och farfar var präster, så man kan visst säga att det är en prästsläkt. Det märks nästan också på det latiniserade namnet (från Lyckeby).  
 
Släktvapen kan även icke adliga släkter ha. Jag tippar att du hämtat dina uppgifter från Magnus Bäckmarks hemsida Gröna Stubben, som just handlar om ofrälse släkters vapen.

2004-10-27, 08:52
Svar #4

Per Skjöldebrand (Perskj)

Någon som vet om det finns relation mellan de två släkterna från Lyckeby: Lychou och Lychovius. Enl. en uppgift kallade sig minst två söner Lyckovius efter klockaren Nils Persson, död 1704, och de övriga barnen Lychou alt. Nilsdotter.
Samtidigt verkar ju Rasmus Larsson (död 1692) vara stamfader till Lychovius.
 
Per i Örebro

2004-10-28, 00:08
Svar #5

Catharina Lindhe

Tack för informationen!
Vänligen Catharina

2004-10-30, 23:22
Svar #6

Karl Lychou

Hej!  
Min farfars bror, Carl Gustaf Lychou, 1867-1951, ägnade en stor del av sitt liv åt att utforska sin släkt. I hans efterlämnade handskrivna böcker kan man läsa att Nils Persson, nämnd av Per Skjöldebrand ovan, föddes 16 jan 1656 som son till Peder Mattsson, klockare i Christianopel, och Pernilla Nilsdotter. Nils Persson var sockendjekne och klockare i Lyckeby och Sturkö, gifte sig 1680 med Elisabeth Christophersdotter Rönnow, dotter till köpman Christopher Rönnow.  
 
De fick barnen:
- Christina Nilsdotter, f 1681,  
- Martin Nilsson Lychouwius, f 1684,  
- Elisabeth Nilsdotter Lychovia, f 1686 och gift 20 sept 1711 med bagaren i Carlskrona Andreas Creutz och andra gången 14 april 1721 med glasmästare Hans Lefmarck,  
- Christopher Nilsson Lychouwius, f 1689,  
- Petronella Nilsdotter, f 1692 och gift 1712 med bagaren Anton Butth d.ä. i Carlskrona,  
- Clara Nilsdotter, f o d 1696,  
- Peter (eller Pähr) Nilsson Lychouwius, f 1698 och mästerbagare och gift i Lyckeby 4 dec 1723 med Maria Elisabeth Smidt,  
- samt slutligen Casten Nilsson Lychou, f 1701 och den som ändrade efternamnet till Lychou och således kan sägas vara stamfar till släkten Lychou.
 
Nils Persson dog i Lyckeby 1704 och begravdes i Lyckeby kyrka 23 juni 1704, på gången strax nedanför klockarestolen.
 
Det framgår inte av det material från Carl Gustaf Lychou, som jag nu har tillgängligt, om Martin Nilsson Lychouwius hade några barn, bara att han var gift tre gånger (liksom sin äldre syster Christina). Inte heller eventuella barn till Christopher Nilsson Lychouwius finns noterade, endast att han gifte sig i Carlskrona Amiralitetsförsamling 25 sept. 1717 med Christina Hof (?). Det saknas också uppgifter om eventuella barn till Peter Nilsson Lychouwius.
 
Tydligen fanns alltså två skilda släkter med namn Lychouwius resp. Lychovius/Lyckovius. Det skulle vara intressant att få reda på eventuella samband mellan dem, utöver att de båda härstammade från Lyckeby och tog sitt släktnamn efter hemorten.
 
Jag vore också intresserad att få alla tillgängliga uppgifter om Carl Frithiof Lychou, fosterson till Casten Nilsson Lychous sss Otto Herman Lychou. Carl Frithiofs biologiska föräldrar var Samuel Johansson och Beata Johanna Reutermark, och han var född 8 okt 1862 i Katarina församling, Stockholm. Han utbildade sig inom smedyrket och vistades möjligen en tid i Pojo, Finland (Billnäs bruk), innan han via Badelunda socken i Västmanland och Göteborg utvandrade 21 nov 1890 till USA, torligen New York. I vintras, 5 feb, fanns på denna sida en styrkt information från Leif Samuelsson att CFL var patient vid Manhattan State Hospital i NY 1910, vilket inte motsäger en uppgift i ett brev från hans brorsdotter Therese Lychou att han skulle ha dött på det sjukhuset 24 mars 1911. I övrigt saknar jag helt uppgifter om Carl Frithiof Lychou. Han är efterlyst i ett cirkulärbrev till personer med namnet Lychou från Dave Emmi i Philadelphia, USA, som undrar om CFL skulle kunna vara hans morfar (efter vissa namnbyten till Carl Bergstrand, Carl Bergström och Carl Lynnoch). Jag ställer mig lite tvivlande.
 
Karl Lychou, Täby

2004-11-01, 09:34
Svar #7

Per Skjöldebrand (Perskj)

Ang. koppling mellan Lychouvius och Lychou.
Kan det vara så att släkten Rönnow finns med i båda släkterna. Vid snabbkoll i DISBYT fann jag att Rasmus Larssons hustrus (Elisabeth Mogensdotter) far uppges vara Mogens Johansson Dobler. Flera av Mogens barn hette Rönnow (efter Ronneby?) och som Karl Lychou skriver ovan gifte sig Nils Persson 1680 med Elisabeth Christophersdotter Rönnow, dotter till köpman Christopher Rönnow.
Någon som vet mer?
 
Per i Örebro

2004-12-14, 22:14
Svar #8

Catharina Lindhe

Hej igen!
Har en liten fråga angående Rasmuss Larsson född före 1650 och dog 1692 i Lyckeby Blekinge. Han ska ha gift sig omkring 1669 med Maria Findorph. Att han var gift med henne har jag antecknat. Men i mormonernas databas står Maria Findorph som moder till Samuel Lyckovius Pedigree född 1669 i Lyckeby, Blekinge och död 1736-10-07 Lyckeby Blekinge. Har någonstans antecknat att Samuels moder var Elisabeth Mogensdotter.  
Hur säkra är uppgifterna i Mormonernas databas tro?
Vänligen Catharina

2005-04-03, 10:19
Svar #9

Utloggad Helena Thorman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 408
  • Senast inloggad: 2017-10-22, 13:46
    • Visa profil
Carl Gustaf Luchou:
 
Hej, är någon bekant med CG född 1792, gift med Ingrid Maria Södersten Skog?
Jag skulle gärna vilja veta var han är född (står bara som fosterson till Fredrik Luchou) och vilka som var hans verkliga föräldrar?
 
Fredrik Luchou:
Grosshandlare f 1754 och gift med Charlotta Sundin. Vad var detta för en filur?  
Vem är hans föräldrar, det finns många Luchou att välja mellan...
 
Finns det någon som kan tipsa mig om var jag kan hitta mer om dessa personer?
 
/Helena i Södertälje

2006-01-31, 16:46
Svar #10

Catharina Lindhe

Hej!
 
Har nu kört helt fast, hoppas någon har vetenskap om Rasmus Larsson Lychovius alla fruar och kanske också hans barn.  
 
Det enda jag har fått fram är att han är född omkring 1592 i Lyckeby och död 1692. Av hans namn så bör ju fadern heta Lars, längre kommer jag faktisk inte där heller. Ska enligt svar från förra året vara präst, liksom hans farfar.  
 
Däremot har jag hitta olika uppgifter och från olika källor som jag har slarvat bort att han skulle ha haft fyra fruar varav en är min anmoder.  
 
Dessa är det jag har fått fram, men troligen är det några fel för jag får inte riktigt ihop årtalen.  
 
Första frun ska vara Ingrid Bikup död 1733 i Lyckeby, ej hittat några barn i detta äktenskap.  
 
Andra frun ska vara Karin Laurisdotter  död i Ronneby?
Fick sonen lauris född 1654 Ronneby
 
Tredje frun min ana Elisabeth Mogensdotter de ska ha gift sig 1653. så då måste Elisabeth vara född före 1635 kanske i Ronneby, då hennes far ska ha dött där 1663
Barnen som jag har hittat här är  
Min ana Samuel född 1669 i Lyckeby död 1736-10-07 Lyckeby
Rasmus död 1728 i Ronneby
Elsa Margareta  
 
Fjärde frun ska vara Maren Findorp född 1661 i Ronneby
Sonen Christopher som var Lärstyrman, skeppskapt. 3/7 1717, avsked 6/10 1719.  
 
Vänligen Catharina

2015-02-24, 21:17
Svar #11

Utloggad Katarina Sohlborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3058
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 23:53
    • Visa profil
    • www.thorsaker.se
År 1732 den 21 juni.
 
Revisionssekreteraren Plaan uppläste klockarens i Rönneby församling Magnus Lyckovii böneskrift, att få äkta dess halvsyskonbarn Johanna Fredriksdotter.
 
Nedre justitierevisionen. Högsta domstolen  Prot:1732:1 (1732-1732) Bild 7770 / sid 1547 (AID: v655222.b7770.s1547, NAD: SE/RA/1311)
 
mvh Katarina
Katarina Sohlborg

2015-03-14, 20:14
Svar #12

Utloggad Jörgen Axelsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1533
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 16:35
    • Visa profil
Katharina Sohlborg nämner ovan Magnus Lychovius och hans blivande hustru Johanna Fredriksdotter.
 
Magnus Rasmusson Lychovius (1695-1751) var klockare och konstapel i Ronneby.  
Son till kronolänsmannen och klockaren Rasmus Rasmusson Lychovius och Johanna Åkesdotter.
 
Vigd II 1732 (ett barn till makarna föddes i november 1732) med
Johanna Fredriksdotter Ahlbeck (d. 1740).  
Dotter till klockaren Fredrik Persson Ahlbeck och Katarina Åkesdotter Dahlbeck.
 
Makarna Magnus Lychovius och Johanna Ahlbeck hade en gemensam morfar i klockaren Åke Månsson i Ramdala.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna